Abit yliopiston kirjastossa
Kommentit (33)
Yleisissä kirjastoissa tuskin pystyy lukemaan enää kukaan, kun kirjastot ovat nykyisin jonkinlaisia olohuoneita ja hengailutiloja.
Täällä Espoossa eräässä kirjastossa oli nää pääsykokeisiin pänttääjät tehneet jonkun valituksen kun LEHTIEN LUKIJAT ym. kuulemma häiritsee ja vie lukupaikkoja... Tämä siis lehtiosastolla. Jestas mitä mulkeroita osaa jengi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä abi luen yliopiston kirjastossa, koska lähikirjaston lukusali on täynnä yliopistossa opiskelevia, jotka eivät osaa pitää suutansa kiinni. Höpöttävät, syövät, käyttävät läppäriä yms vaikka kaikki nämä ovat kiellettyä. Toki yliopiston kirjastossa sama vika, mutta siellä abit uskovat yhdestä sanomisesta, kun taas yliopistossa lukevilta saa vain nyrpeää tuhinaa takaisin.
Mikset lue sitten kotona jos ylimääräinen hälinä ärsyttää? Muutenkin vauva.fi väärä paikka sunkaltaiselle teinille. demi.fi parempi.
Olen ihan täysi-ikäinen ja aikuinen, mutta käyn lukion jälkikäteen. Kotonani pienessä 14 neliön kerrostaloasunnossa ei ole muuta kuin hälinää.
No ilmeisesti sua ei erota sieltä niiden yliopisto-opiskelijoiden joukosta. Ei ehkä kosketa sua, jos et ole eväitä mutusteleva, kuiskutteleva, laumassa liikkuva teini?
Ei en tee näin. Mutta mikä siinä on niin vaikeaa, teidän aikuisten ihmisten mennä teineille sanomaan vaikka lapulla, että täällä ei tuo ole sallittua, katso vaikka tuossa seinässä olevaa ohjeistusta mitä ei saa tehdä? Itse teen näin ja aina ovat uskoneet. Joskus kun olen erehtynyt saman tekemään yliopiston opiskelijalle, olen saanut vain tuhinaa ja ilmeitä takaisin. Kerran sain huutoa ja huorittelua siitä, että huomautin ystävällisesti pähkinöiden rouskuttamisesta erittäin hiljaisessa salissa, missä syöminen ehdottoman kiellettyä. Suuttui kun lukiolainen huomautti the yliopisto-opiskelijaa. Onneksi muut salissa olevat tulivat tueksi, eivät itse olleet kehdanneet mitään sanoa aiemmin, mutta pointtina että huonosti käyttäytyviä on joka opintoasteella. Kannattaa siis täällä valittamisen sijaan ystävällisesti huomauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä abi luen yliopiston kirjastossa, koska lähikirjaston lukusali on täynnä yliopistossa opiskelevia, jotka eivät osaa pitää suutansa kiinni. Höpöttävät, syövät, käyttävät läppäriä yms vaikka kaikki nämä ovat kiellettyä. Toki yliopiston kirjastossa sama vika, mutta siellä abit uskovat yhdestä sanomisesta, kun taas yliopistossa lukevilta saa vain nyrpeää tuhinaa takaisin.
Mikä estää lukemaan kotona?
Sama mikä estää yliopistossa lukevia lukemaan kotonaan? Enkä nyt tarkoita niitä jotka lainaavat kirjastossa aineistoja, vaan niitä jotka lukevat tenttikirjojaan.
En pysty keskittymään pienessä, meluisassa kämpässäni. Ennen kuin löysin kirjastolukemisen, en saanut yhtään kurssia suoritettua. Ainakin siellä missä käyn on erikseen tilat vain yliopisto-opiskelijoille, ja loput tilat ovat kaikille. Turha siis valittaa kun se on sallittua, samalla tavalla kun teillä on oikeus tulla viemään paikat yleisistä kirjastoista ja meluamaan sinne, minulla on oikeus tulla yliopiston kirjastoon lukemaan hiljaa.
No itse ainakin käytän yliopiston kirjastoa, jos mulla on pitkä väli luennoissa. Aamulla saattaa olla muutama tunti, ja sitten seuraava onkin joskus myöhään iltapäivällä. Siinä välissä tuntuisi turhalta lähteä enää kilometrien päähän kotiin, jolloin jään opiskelemaan sinne. Sulla ei taida tällaista ongelmaa olla? Mitähän melua siellä sun kämpässäsi oikein kuuluu, kun ei keskittymään pysty? Pystytkö kuitenkin siltä melulta nukkumaan?
Vierailija kirjoitti:
Yleisissä kirjastoissa tuskin pystyy lukemaan enää kukaan, kun kirjastot ovat nykyisin jonkinlaisia olohuoneita ja hengailutiloja.
Jep mölytoosat paukuttavat tietokonetta ja pelaavat pleikkaa. Lapset juoksevat ympyrää ja leikkivät kuurupiiloa kirjahyllyjen välissä.
Mun mielestä on ihan hyvä, että nuoret ottavat opinnot vakavasti. Onhan ollut hienoa työskennellä Helsingin yliopiston kirjastossa, jossa väkeä on runsaasti ollut vielä perjantai-iltoina sekä lauantaisin. Julkisin varoin ylläpidetty laitos, joten eiköhän kuulu olla kaikkien käytössä.
Kunhan vaan ne käytöstavat opeteltaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama mikä estää yliopistossa lukevia lukemaan kotonaan? Enkä nyt tarkoita niitä jotka lainaavat kirjastossa aineistoja, vaan niitä jotka lukevat tenttikirjojaan.
En pysty keskittymään pienessä, meluisassa kämpässäni. Ennen kuin löysin kirjastolukemisen, en saanut yhtään kurssia suoritettua. Ainakin siellä missä käyn on erikseen tilat vain yliopisto-opiskelijoille, ja loput tilat ovat kaikille. Turha siis valittaa kun se on sallittua, samalla tavalla kun teillä on oikeus tulla viemään paikat yleisistä kirjastoista ja meluamaan sinne, minulla on oikeus tulla yliopiston kirjastoon lukemaan hiljaa.
No itse ainakin käytän yliopiston kirjastoa, jos mulla on pitkä väli luennoissa. Aamulla saattaa olla muutama tunti, ja sitten seuraava onkin joskus myöhään iltapäivällä. Siinä välissä tuntuisi turhalta lähteä enää kilometrien päähän kotiin, jolloin jään opiskelemaan sinne. Sulla ei taida tällaista ongelmaa olla? Mitähän melua siellä sun kämpässäsi oikein kuuluu, kun ei keskittymään pysty? Pystytkö kuitenkin siltä melulta nukkumaan?
Itselläkin on pitkiä hypäreitä ja tunteja miten sattuu. On myös pitkä kotimatka, siinä missä yliopiston kirjasto sijaitsee koulun lähellä. Päivisin kuuluu esim paljon autoja, lapsien kiljuntaa sekä koirien haukkumista kun ovat ilman omistajaa yksin kotonaan. Muutenkin kolahtelua, liikkumista ym. kerrostalon elämää. Tarvitsen hiljaisuutta ja rauhallisuutta keskittyäkseni, lisäksi kotona on liikaa virikkeitä mitkä vievät huomion toisaalle. Kirjastossa en kehtaa tuijottaa Netflixiä. Myös psykologinen ilmiö on tämän taustalla: siinä missä kodista on tullut rauhoittumisen ja rentoutumisen paikka, kun taas kirjasto työnteon.
Jos kerran teillä on niin suuri ongelma että yliopiston mukaan kirjastossa saa olla muutkin, miksette valita sinne vaan täällä palstalla? Tai jos paikkoja on liian vähän tarpeeseen kaikkialla, niin yliopistolla kuin kunnan kirjastoissa, miksi se on abien syy? Valittakaa kirjastoille ja kuntapäättäjille, siitä voi ehkä saada oikean ratkaisun ongelmaan. Jos siis edes haluatte ratkaisua.
Hienohelma. Miksi abit eivät saisi olla yliopiston kirjastossa?
Kirjastot pitäisi rauhoittaa entiseen malliin. Kaikki saa tulla mutta kita kiinni ja turha eväiden mussuttaminen pois. Voisiko maailmassa olla vielä edes yksi paikka, jossa saisi lukea hiljaisuudessa ja rauhassa! Nyt kirjastoista on tullut ihme elämyssirkuksia ja hengailumestoja. itse ainakin sanon heti että lopettakaa toi metelöinti, niin nuorisolle kuin tädeillekin jos alkavat kalkattaa liikaa.
Kyllä kirjasto kuuluu kaikille. Mutta hiljaa pitää olla, siihen voisi kiinnittää enemmän huomiota. Käykää sanomassa tiskillä jos abit mölyävät.
Kaiholla muistelen entistä Yliopiston Kaisaniemen kirjastoa, yläkerroksissa oli hälinää mutta alhaalla kellarissa isot pöydät ja täysin hiljaista. Taisi jopa eväät olla kielletty. Harva löysi kellariin ja hyvä niin. Taitaa olla ettei kellaria enää ole kun Kaisa-kirjasto uusittiin täysin vähän aikaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin on pitkiä hypäreitä ja tunteja miten sattuu. On myös pitkä kotimatka, siinä missä yliopiston kirjasto sijaitsee koulun lähellä. Päivisin kuuluu esim paljon autoja, lapsien kiljuntaa sekä koirien haukkumista kun ovat ilman omistajaa yksin kotonaan. Muutenkin kolahtelua, liikkumista ym. kerrostalon elämää. Tarvitsen hiljaisuutta ja rauhallisuutta keskittyäkseni, lisäksi kotona on liikaa virikkeitä mitkä vievät huomion toisaalle. Kirjastossa en kehtaa tuijottaa Netflixiä. Myös psykologinen ilmiö on tämän taustalla: siinä missä kodista on tullut rauhoittumisen ja rentoutumisen paikka, kun taas kirjasto työnteon.
Jos kerran teillä on niin suuri ongelma että yliopiston mukaan kirjastossa saa olla muutkin, miksette valita sinne vaan täällä palstalla? Tai jos paikkoja on liian vähän tarpeeseen kaikkialla, niin yliopistolla kuin kunnan kirjastoissa, miksi se on abien syy? Valittakaa kirjastoille ja kuntapäättäjille, siitä voi ehkä saada oikean ratkaisun ongelmaan. Jos siis edes haluatte ratkaisua.
Mites sulla vielä koulua on, eikö abit ole jo lukulomalla? ☺️
Abeille pitäisi varmaan kertoa, miten kirjastossa käyttäydytään. Yliopiston kirjasto on kuitenkin kaikkien käytettävissä, joten siellä lukemistakaan ei pidä rajoittaa. Mutta totta kai pitää olla hiljaa. Kannattaa varmaan mainita asiasta kirjastovirkailijoille, jotta laittavat tehostetusti tiedotteita lukusalien oviin ym.
Olen itse jo kauan sitten yliopistosta valmistunut. Käyn silloin tällöin yhä Kaisaniemen kirjastossa etsimässä mielenkiintoista luettavaa. Olen ihmetellyt, miten siellä ei näy enemmänkin vanhempaa väkeä, koska sieltä löytyvät mielenkiintoisimmat kirjat. Nyt joku varmaan toteaa, että opiskelijat tarvitsevat ne kirjat. Niin suurelta osin, mutta ei haittaa, kun joku aina jonkun kirjan lainaa muutenkin kuin opintoihin.