Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihtoon Marseilleen vai Bordeauxiin?

Vierailija
01.03.2016 |

Pitäisi valita kummassa kaupungissa vietän 5-6 kk ensi syksynä, en ole ennen asunut Ranskassa ja en puhu vielä kieltä käytännössä sanaakaan. Tulen opiskelemaan englanniksi.

Marseilles
+ Välimeren rannalla, lämmin sää
+ Lyhyt matka Nizzaan, Monacoon, Grenobleen ja Italiaan
+ Kaunis vanha satamakaupunki
- Kuvailtu olevan nykyisin 'Ranskan Malmö' - mm. no gone zoneja

Bordeaux
+ Ruoka ja viinikulttuuri kuulemma todella edistyneitä myös Ranskan mittakaavassa
+ Mielettömän upeat keskustakorttelit
+/- Matkustusmahollisuudet (lähellä olevat siis) lähinnä Espanja ja Ranska
- Viileämpi ilmasto Marseilleen verrattuna

Mielipiteitä, neuvoja & vinkkejä kiitos! :)

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis itse ihan täysin kahden vaiheilla, joten nyt hei auttakaa! :D

Vierailija
2/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööh demi.fi ole hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ööh demi.fi ole hyvä.

No olipa kerrassaan aikuinen vastaus. Olen siis menossa maisterivaiheen vaihtoon, jonka vuoksi en ihan demissä lähtenyt tätä kysymään....

Vierailija
4/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bordeaux on tylsä kaupunki, oikeasti. Marseille ihana ja lämmin. Joka paikassa on noita no-go zoneja mutta esim Marseillessa on vähemmän taskuvarkaita kuin Nizzassa. Tätä ei moni tiedä.... Ja tarvitseeko sitä ghettojen syrjäkujille edes mennä?

Vierailija
5/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marseille on upea kaupunki. Sinuna menisin sinne. Ja tietenkin Bordeaux:sta pääsee helposti Ranskaan!!!!

Vierailija
6/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun valintani olisi kyllä Bordeaux, mielenkiintoisempi kaupunki mitä nyt matkailijana olen todennut. Mutta jos se ei olisi vaihtoehtona, Marseillekin kelpaisi minulle. :)

Vierailija
7/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tietenkin Bordeaux:sta pääsee helposti Ranskaan!!!!

No tosiaan aika helposti.

Vierailija
8/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetkö yliopistovaihtoon? Olen asunut vuosia Ranskassa, ja ollut vaihdossa Bordeaux'ssa. Bordeaux on todella keskiluokkainen ja vauraskin. Viinikulttuuri jos kiinnostaa, niin sinne ehdottomasti. Välimerta ei ole, mutta ilmasto ihan ok, ja Atlantti sekä Arcachonin hiekkadyynit ovat suht lähellä. Bordeaux'n kaupunki on kaunis, kunhan et päädy Pessacin esikaupunkialueelle, missä osa kampuksista on. Yöelämää on ihan kivasti, varsinkin vaihtareille. Itse opiskelin pelkästään ranskalaisten kanssa ranskankielisillä kursseilla, mutta opintojen taso ei ollut minun yliopistossani kaksinen. En usko, että tulet selviämään kaupungilla pelkästään englannilla, Bordeaux'ssa ranskalaisten kielitaito on surkea. 

Marseille'ta tunnen vähemmän, olen käynyt pari kertaa ja tunnen sieltä kotoisin olevia. Marseillessa on oikeasti mafiatyyppistä rikollisuutta, ammuskeluja ja sellaista gangstamenoa. Maghrebeita hieman enemmän kuin Bordeaux'ssa. Tunnelma sellainen rähjäisempi. 

Kumpikaan ei ehkä ykköskohde vaihtoa ajatellen, varsinkaan, jos et osaa ranskaa.

Vierailija
9/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa kaupungeissa ranskalaiset katsoo kieroon ja nauraa avoimesti jos et puhu sujuvaa ranskaa ja naisen ei ole kuulemma turvallista liikkua yksin Marseillessa.

Vierailija
10/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis itse ihan täysin kahden vaiheilla, joten nyt hei auttakaa! :D

ketään ei vaan kiinnosta koska nuo kaupungit ovat totaalisesti out, kysy vaikka suomalaisilta bloggaajilta....

Vierailija
11/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bordeaux. Se on kulttuurisesti mielenkiintoinen kaupunki Atlantin rannikolla lähellä Pyreneiden vuoristoa, Espanjan Kataloniaa. Biarritz (jos haluaa katsoa Monacon ja Nizzan tyyliin ikäloppuja Euroopan ökyrikkaita.) on myös löhellä.

Karttaisin Marseillesia siksi, että siellä rikollisuus on aikalailla aktiivista. Sosiaaliset erot ovat siellä myös todella paljon isompia kuin Suomen lintukodossa, samoin monikulttuurisuus. Kun täältä Euroopan takanurkasta lähtee Marseilles voin olla shokkiherätys maailmaan, jossa elämme, Bordeaux taas voisi olla pehmeämpi lasku globaaliin todellisuuteen. 

Niin tai näin:  bon voyage! :)

Vierailija
12/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt kummassakaan, mutta perstuntumalta lähtisin varmaan Bordeauxiin, koska viinitilat ja luonto on lähempänä. Ranskan maaseutu on musta ihanaa. Tykkään keskisuurista tai pienistä kaupungeista enemmän kuin suurista, ja luulen, että Marseille olisi mulle liian iso ja vilkas.

Vierailija
13/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bordeauxille ääni.

Vierailija
14/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Bordeauxissa ja sitä kutsutaan usein pikku-Pariisiksi. Paikan päältä löytyy mm. Euroopan pisin shoppailukatu ja paljon kulttuuria. Tosi kiva kaupunki. Siellä on myös englanninkielinen elokuvateatteri, mikä ei ole Ranskassa ihan tyypillistä. Nuoristo yllättävän moni puhuu englantia, mutta ranskaa joudut kyllä opettelemaan menit minne vaan.

Marseillesissa en ole koskaan käynyt, mutta esim. Toulonissa (joka jo aika lähellä) ja Nizzassa. Ilmasto on ihan kiva, mutta en itse pidä siitä turistien määrästä. Ihan kuin olisi jossain Kanariansaarilla. Marseille ei todellakaan ole Ranskan Malmö, koska itse asun Malmöössä ja kaverini on asunut Marseillessa. Täällä Ruotsissa ne no-go- zonet nyt on mitä on ja niilläkin voi kävellä valkoihoinen yksinäinen nainen pimeällä ilman kummempia huolia. Ei ehkä kannata uskoa kaikkea, mitä MV-lehti kirjottaa ;) Marseillesissa sen sijaan et ihan oikeasti voi mennä yksin ulos pimeällä, koska se on liian vaarallista tai näin sanoi ainakin kaveri, joka oli siellä vaihdossa. Esim. et voi käyttää julkisia enää pimeän tullen.

Itse menisin tottakai Bordeauxiin, koska tykkään siitä kaupungista tosi paljon, mutta kumpaan tahansa päädyt, niin koita hankkia paikallisia kavereita jo etukäteen. Auttaa todella paljon.

Vierailija
15/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt molemmissa ja Bordeaux'sta jäi paljon mukavampi kuva. Olen myös asunut Pariisissa, ja siihen verrattuna paikalliset Bordeaux'ssa olivat jopa ystävällisiä :D Marseillessa taas olo oli jotenkin turvattomampi kuin Pariisissa, vaikka en sielläkään millään rauhallisimmalla mahdollisella alueella asunut. Opiskeluaikainen poikaystäväni oli Marseillessa vaihdossa ja hänet ryöstettiin kaksi kertaa sinä aikana. Toki osittain varmasti oli huonoa tuuria matkassa, mutta silti, en itse lähtisi sinne asumaan. Vaihtoaikana on kuitenkin kiva käydä ulkona ja vaikka rikollisuutta ja huonompia alueita on varmasti joka kaupungissa, valitsisin sen turvallisemman silti.

Vierailija
16/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bordeaux ehdottomasti. Marseilles on lämmin, mutta siihen sen hyvät puolet jääkin. Olen ollut molemmissa useammin ja Bordeaux on todella monipuolinen kaikin puolin. Kummassakin ihmiset lämpenevät ulkopuolisille hitaasti, mutta Bordeauxssa väki on oikein mukavaa, kun tutustuu.

Vierailija
17/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marseillessa tosiaan on oikeasti mafiajengiä ammuskeluineen. Keskiluokka ja vauraampi väki asuu kaupungin laitamilla ja reuna-alueiden pikkukylissä. Siellä on kaikki palvelut ostoskeskuksineen jne., ja monet paikalliset eivät edes suostu käymään keskustassa. Toisaalta vanha kaupunki on kaunis ja rannikolla on monia luontokohteita, turisteillekin, esim Calanque. En vertaisi kaupunkia Nizzaan tai Cannesiin. Matkaa sieltä esim. Nizzaan on tunteja. Tietä pitkin tietulleja, junayhteys on myös vaikka Italiaan ast ja junassa matkustaminen halpaa. Etelän väki on pohjoisen tai Pariisin väkeen verrattuna rennompaa, mutta muuten työ- ja opiskelijaelämässä on Suomeen verrattuna hyvin hierarkista. Bordeaux'sta en tiedä.

Vierailija
18/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan olet ap lukenut Jonnamaista-blogia? Hän on juuri nyt Marseillessa.

Vierailija
19/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marseillesista ei ole kokemusta, mutta asuin bordeaux'ssa noin vuoden verran. Bordeaux'ssa uskalsi liikkua melkeinpä missä vain mihin tahansa aikaan vuorokaudesta. Itse asuin valitettavasti Talencessa, eli Bordeaux'n naapurikunnassa, mutta ratikalla oli keskustassa hieman yli vartissa. Itse rakastuin Bordeaux'n vanhoihin kujiin ja viineihin :) leffassa tuli käytyä usein, kun melkein kaikki leffat näytettiin myös englanniksi.

Opiskelijakämpissä joutuu tyytymään melko vaatimattomaan tasoon Suomeen verrattuna. Itse maksoin vuokraa 450 aika kämäisestä yksiöstä, ja solustakin sai pulittaa 350.

Itsekään en puhunut ranskaa oikeastaan ollenkaan muuttaessani, enkä puhu oikeastaan sen enempää nyt myöhemminkään. Opiskeluissani en ranskaa tarvinnut ja kaverit puhuivat yleensä myös englantia. Täytyy kyllä myöntää, että elämä olisi ollut huomattavasti helpompaa, mikäli olisin puhunut ranskaa muutamaa sanaa enemmän, mutta niinpä sitä vain lopulta kavereitten avulla selvittiin.

Bordeaux'sta pääsee nopsaan rannalle Arcachoniin. Archassoniin pääsee junalla, mutta muualle ei sitten oikein helposti pääsekään. Auton vuokraaminen ei tosin maksa kovin paljoa, joten useana viikonloppuna tulikin vuokrattua kavereiden kanssa auto ja ajeltua sillä ympäriinsä. San sebastian on helposti saavutettavissa Espanjan puolella, ja viinin ystävän täytyy vierailla st Emilionissa ja Margaux'n alueella.

Itse haaveilen, että pääsisin viettämään kesäni Bordeaux'n ympäristöön. Kyllä se sydän sinne jäi :)

Vierailija
20/28 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpaankaan, jos ei osaa ranskaa. Jää niin paljosta paitsi. Mene johonkin englanninkieliseen maahan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan