Vaihtoon Marseilleen vai Bordeauxiin?
Pitäisi valita kummassa kaupungissa vietän 5-6 kk ensi syksynä, en ole ennen asunut Ranskassa ja en puhu vielä kieltä käytännössä sanaakaan. Tulen opiskelemaan englanniksi.
Marseilles
+ Välimeren rannalla, lämmin sää
+ Lyhyt matka Nizzaan, Monacoon, Grenobleen ja Italiaan
+ Kaunis vanha satamakaupunki
- Kuvailtu olevan nykyisin 'Ranskan Malmö' - mm. no gone zoneja
Bordeaux
+ Ruoka ja viinikulttuuri kuulemma todella edistyneitä myös Ranskan mittakaavassa
+ Mielettömän upeat keskustakorttelit
+/- Matkustusmahollisuudet (lähellä olevat siis) lähinnä Espanja ja Ranska
- Viileämpi ilmasto Marseilleen verrattuna
Mielipiteitä, neuvoja & vinkkejä kiitos! :)
Kommentit (28)
Korjaan: Marseille:hin. Tämä ruutunäppis on kehno.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan olet ap lukenut Jonnamaista-blogia? Hän on juuri nyt Marseillessa.
Lähinnä tuo tuntuu kyllä olevan kaikkialla muualla kuin tuolla. Jotenkin ihan luullut että vaihtoon mennään opiskelemaan eikä bilettämään ja reissaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mene Kouvolaan. Nuo mainitsemasi taipuvat Marseile:hin ja Bordeaux:hon.
No eivät todellakaan taivu kaksoispisteiden kanssa yhtään mitenkään. Älä neuvo muita, jos et itsekään osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tuo tuntuu kyllä olevan kaikkialla muualla kuin tuolla. Jotenkin ihan luullut että vaihtoon mennään opiskelemaan eikä bilettämään ja reissaamaan.
Jaa, melkeinpä kaikki tuntemani vaihtarit ovat nimenomaan keskittyneet siihen opiskelijaelämään eli bilettämiseen, matkailuun, kokemusten keräämiseen jne. Opiskelu on se pakollinen paha, joka on hoidettu kaiken muun ohella mahdollisimman vähällä vaivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, melkeinpä kaikki tuntemani vaihtarit ovat nimenomaan keskittyneet siihen opiskelijaelämään eli bilettämiseen, matkailuun, kokemusten keräämiseen jne. Opiskelu on se pakollinen paha, joka on hoidettu kaiken muun ohella mahdollisimman vähällä vaivalla.
On se kyllä niin väärin että opiskelijoiden etuja kehdataan mennä nyt leikkaamaan. Raukkaparat.
Ota ap mut mukaan. Voin tulla sun henkilökohtaiseksi avustajaksi/assariksi. Mä olen niin kyllästynyt Suomeen.
Ps. molemmat kaupungit kelpaaa
Pss. en osaa ranskaa ollenkaan
Suuri kiitos kaikille vastaajille! Tämän päivän olen viettänyt lukemalla paljon molemmista kaupungeista ja tullut aikalailla siihen päätökseen että Bordeaux olisi enemmänkin mun juttu. Kulttuuri ja ranskalainen maaseutu siellä miellyttää ehkä kuitenkin enemmän. Alotin myös ranskan itseopiskelun tänään (Duolingo-nettisivu on muuten mielestäni tosi mielenkiintoinen sovellus ja ilmainen!) ja aion jatkaa sitä sinne syyskuuhun asti ja tietenkin lisää paikan päällä. Samaa mieltä olen, ettei ehkä 'fiksuin' idea lähteä Ranskaan kielitaidottomana vaihtoon, mutta en halunnut englanninkieliseen maahan sillä opiskelin jo kandini englanniksi ulkomailla ja kaipasin haastetta.
En lue MV-lehteä, enkä suosittele muitakaan lukemaan. Hieman huonoa olinkin Marseillesta aiemmin jo kuullut vaikka Jonnamaista blogi antaa vähäsanaisuudessaan vielä ihan ok kuvan kyseisestä kaupungista. Mielellään haluaisinkin, että vaihtokohteessani voisi kävellä iltaisin vielä suht turvallisesti yksin tai kaverin kanssa. Ei kuitenkaan sinänsä paljon pyydetty vaikka kovat hermot omaankin ja viimeiset neljä vuotta olen kuitenkin asunut ja kulkenut täysin erilaisessa kaupungissa kuin Helsinki.
Mene Kouvolaan. Nuo mainitsemasi taipuvat Marseile:hin ja Bordeaux:hon.