Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmoittaako työnantajat valinnoistaan haastatelluille oikeasti vai onko se vain höpölöpöä?

Vierailija
01.03.2016 |

"Lupaan ilmoittaa viimeistään sinä ja sinä päivänä" Kaikki vaikuttaa hyvältä, haastattelu menee hyvin, sinusta oltiin todella kiinnostuneita ja sitten sanotaan, että ilmoitetaan valinnasta tiettynä päivänä. Vaan ei tulekaan mitään ilmoitusta.

Ilmeisesti pitää soittaa itse perään, jotta saa kuulla tulleensa hylätyksi.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä ilmoittaa, välillä ei. Ei tuossa esimerkiksi mitään lakia rikota, vaikka ei ilmottaisi mitään. Erittäin huono tapa se toisaalta kyllä on.

Vierailija
2/15 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä ilmoittaa, välillä ei. Ei tuossa esimerkiksi mitään lakia rikota, vaikka ei ilmottaisi mitään. Erittäin huono tapa se toisaalta kyllä on.

Firmalla on ilmeisesti varaa siihen, että kerron tästä "huonosta tavasta" muillekin alani ammattilaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä työnantajat lähettävät viestin kaikille, joita ei ole valittu tehtävään. On toki niitäkin, jotka ei ilmoita mitään. Ilmeisesti et saanut paikkaa, jos et ole siitä mitään kuullut tai valintaprosessi on pidentynyt. Voit toki soittaa ja kysyä mikä on tilanne.

Vierailija
4/15 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin ilmoittaa.

Vierailija
5/15 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lupaan ilmoittaa viimeistään sinä ja sinä päivänä" Kaikki vaikuttaa hyvältä, haastattelu menee hyvin, sinusta oltiin todella kiinnostuneita ja sitten sanotaan, että ilmoitetaan valinnasta tiettynä päivänä. Vaan ei tulekaan mitään ilmoitusta.

Ilmoittaa niille jotka tulee valituksi.. Ei heillä ole aikaa ilmoittaa niille joita ei valita. Yhtä työpaikkaa saattaa hakea jopa 300 henkilöä. Ei kellään ole aikaa ilmoitella heille ettei tullut valituksi.

Vierailija
6/15 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle pari työhaastattelijaa on sanonut ihanasti suoraan, että on vaikeaa kertoa ihmisille huonoja uutisia, joten laittaa tekstarit valitsematta jääneille. Minusta reilusti ja tavallaan suloisesti sanottu, ettei ihmisille ole helppoa tuottaa pettymystä. Toiseen paikkaan pääsin ja toisesta tuli heti seuraavana päivänä ilmoitustekstari, etten päässyt. Reilu peli ja pääasia, että tieto tuli heti, kun se oli saatavilla, ettei tarvi odotella kahta viikkoa vahvistettua tietoa, vaikka tietäisi jääneensä rannalle, kun ei mitään kuulu.

Vierailija
7/15 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on typerää sitten antaa olettaa, että tulee valituksi lähes varmasti ja sitten vielä _luvata_ ilmoittaa tiettynä päivänä valinnan tuloksesta, jos oikeasti ei ole aikomuskaan valita juuri minua tai edes ilmoittaa. Suomi on täynnä entistä surkeampia rekrytoijia, tämän olen työhaastatteluissani huomannut.

Vierailija
8/15 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittaa niille jotka tulee valituksi.. Ei heillä ole aikaa ilmoittaa niille joita ei valita. Yhtä työpaikkaa saattaa hakea jopa 300 henkilöä. Ei kellään ole aikaa ilmoitella heille ettei tullut valituksi.

Paitsi että yksikään työnantaja ei haastattelu niitä kaikkia 300 hakijaa, vaan valitsee vain kermat päältä itse haastatteluun. Muutenhan niillä menisi kaikki aika haastatteluiden järjestämiseen. Luulisi siis, että niille kouralliselle haastatelluista ilmoitettaisiin edes valinnan tuloksesta.

Vierailija
9/15 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useammin ilmoittavat myöhässä kuin silloin kun ovat luvanneet. Ärsyttää. Ja sitten jos mukana on joku rekrytointifirma, niin tulee joku tiedon katkos ja kukaan ei ilmoita. Miksi ei vaan suosiolla sanota jotain päivää, jolloin aivan varmasti tietävän päätöksensä? Inhottavaa odotella perjantai-iltapäivänä, että onkohan se loppuviikko, jolloin lupasivat ilmoittaa, tällä viikolla vaiko kenties sittenkin ensi viikolla.

Vierailija
10/15 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksen mukaan jos ei pääse edes haastatteluun tulee vaan sähköposti kiitos mielenkiinnostasi, hakijoita oli x-määrä ja hyvää jatkoa. Jos pääsee haastatteluun ainakin minulle on ilmoitettu ihan henkilökohtaisesti puhelimitse että haastattelu meni hyvin mutta en tullut valituksi ja hyvää jatkoa.

Vierailija
11/15 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ilmoitetaan haastatteluun kutsutuille, jos ei ole tullut valituksi. Ja tietenkin sille valitulle, että tuli valituksi. 

Vierailija
12/15 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattaluun asti jos olen edennyt, niin olen aina saanut puhelinsoiton luvattuna tai seuraavana päivänä. Jos taas haku on tyssännyt jo aiempaan vaiheeseen, niin ehkä 25 % on tiedottanut asiasta useiden viikkojen/kuukausien päästä.

Kerran tosin kävi niinkin, että haastattelun jälkeen ei kuulunut mitään kahteen viikkoon. Tiedustelin asiasta itse, ja sain viikon päästä vastauksen (HR-vastaavalta), että paikkaa ei täytetäkkään, sillä YT:t käynnissä. Tästä noin viikon kuluttua haettavan paikan esimies soitti minulle, että voisinko aloittaa jo seuraavana maanantaina. Hieman ihmetytti koko prosessi, mutta itse työssä vastaavia sekoiluja ei tullut enää vastaan.

Vierailija
13/15 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnhaku perustuu verkkosivuston kautta l'ähetettävään hakemukseen niin ei ole mitään perustetta olla lähettämättä lopputuloksesta kertovaa sähköpostiviestiä. Sellaisen puuttuminen kertoo vain HR - puolen asennevammasta, ei mistään muusta.

Paitsi tietty silloin, kun työpaikkaa oikeasti ei ole olemassakaan, vrt eräs "Velho" joka haastattelee väkeä mutta ei kuitenkaan ota ketään töihin. Ja tuo tilanne on niin tiedetty, että firmaa käytetään työnhakuluennoilla esimerkkinä...

Vierailija
14/15 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aika huonon kuvan antaa, jos edes niille haastattelussa olleille ei viitsitä ilmoittaa - varsinkin jos erikseen vielä luvataan ilmoittaa. Huonot uutiset  voi vaikka kertoa sähköpostilla, jos niitä on vaikea kertoa puhelimessa.

Tosin oon kerran saanut työpaikan pidemmän ajan kuluttua, kun se haastattelija väitti unohtaneensa ilmoittaa että sain sen....

Vierailija
15/15 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle pari työhaastattelijaa on sanonut ihanasti suoraan, että on vaikeaa kertoa ihmisille huonoja uutisia, joten laittaa tekstarit valitsematta jääneille. Minusta reilusti ja tavallaan suloisesti sanottu, ettei ihmisille ole helppoa tuottaa pettymystä. Toiseen paikkaan pääsin ja toisesta tuli heti seuraavana päivänä ilmoitustekstari, etten päässyt. Reilu peli ja pääasia, että tieto tuli heti, kun se oli saatavilla, ettei tarvi odotella kahta viikkoa vahvistettua tietoa, vaikka tietäisi jääneensä rannalle, kun ei mitään kuulu.

Raukkamaista ilmoittaa tekstarilla, sehän on sen haastattelijatahon työtä. Ei puheluun mene juuri sen kauempaa kuin viestin näpyttelyyn. Olen kerran tuollaiselle rekrytoijalle soittanut perään, koska halusin tietää, mistä jäi kiinni. Paikkoja oli 2 ja 3 hakijaa haastateltiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän