Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MTV: Nainen oli kuolla unohdettuaan tamponin sisäänsä

Vierailija
01.03.2016 |

'' Nuori opiskelijatyttö oli kuolla verenmyrkytykseen unohdettuaan tamponin sisäänsä useamman päivän ajaksi.

Emily Pankhurstin kokemus muistuttaa meitä kaikkia vaarasta, joka vaanii tamponeja käyttäviä naisia.

Tenttikiireiden keskellä painiskeleva tyttö oli unohtanut tamponin sisäänsä yhdeksäksi päiväksi, kunnes vakavia oireita alkoi ilmetä. Unohdus oli viedä parikymppisen tytön hengen.

Menetti liikuntakykynsä ja joutui välittömästi tehohoitoon

Tyttö ei aluksi ymmärtänyt, että hänen kokemansa oireet johtuivat tamponista, vaan hän luuli turvonneen vatsansa johtuvan ainoastaan stressistä. Turvotuksen lisäksi hän tunsi pahoinvointia, huimausta ja kuumeilua.

– Kun tajusin asian, vedin sen pois. Se oli puhtaan musta. Se oli kamalaa, tunsi itseni sairaaksi, tyttö kertoo ymmärrettyään syyn oireisiinsa.

Tamponin poistamisen jälkeen nainen tunsi itsensä todella sairaaksi ja hänet kiidätettiin sairaalaan. Hänelle nousi lisäksi kirjavaa ihottumaa sekä hänen puheensa alkoi puuroutua. Sairaalassa tytölle todettiin toksisen sokkioireyhtymän aiheuttama verenmyrkytys.

Useamman päivän kestäneessä tehohoidossa tyttöä hoidettiin muun muassa suonensisäisillä antibiooteilla. Tyttö menetti hetkeksi liikuntakykynsä ja taistelee edelleenkin kävelykykynsä kanssa.

– Lääkäri sanoi, että jos se olisi ollut sisälläni yhtään pidempään, olisin kuollut, Pankhurstin kertoo.

Tyttö haluaa jakaa kokemuksensa, jotta kaikki tytöt ja naiset ymmärtäisivät, kuinka vakavasta sairaudesta oikein on kyse. Hän kehottaa kaikkia tarkkailemaan terveyttään erityisesti stressaavana aikana, jolloin oireiden huomaaminen voi jäädä taka-alalle. ''

http://www.mtv.fi/lifestyle/hyvinvointi/artikkeli/luuli-oireita-stressi…

... Minulla on yksi kysymys. Miten?? Miten joku voi vain unohtaa tamponin yhdeksäksi (!!) päiväksi. En itse käytä tamponeja, mutta luulisi, että se alkaisi haisemaan jo viimeistään seuraavana päivänä tai jotain yhh D:

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netin höpöhöpöjuttuja. En usko tätä.

Vierailija
22/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuinen mutten ole ikinä uskaltanut käyttää tamponia :D Pelottava ajatus työntää vieras esine pilluun, sehän katoaa sinne....

Toisaalta minulla on aina ollut niin runsaat menkat, että vaihdan siteen varmaan 2-3 kertaa tunnissa, muuten haisen kamalalta.

Siteet ovat minun juttuni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netin höpöhöpöjuttuja. En usko tätä.

Vastaavia tapauksia on ollut meillä Suomessakin.

Vierailija
24/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on hämmästyttävää :/ ..miten joku voi unohtaa sisäänsä mitään, sehän alkaa kirelläkin jos sen unohtaa liian pitkäksi aikaa itseensä..

Vierailija
25/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikuinen mutten ole ikinä uskaltanut käyttää tamponia :D Pelottava ajatus työntää vieras esine pilluun, sehän katoaa sinne....

Toisaalta minulla on aina ollut niin runsaat menkat, että vaihdan siteen varmaan 2-3 kertaa tunnissa, muuten haisen kamalalta.

Katoaa? Et vissiin ole kauhean tuttu naisen anatomian kanssa? Ei se mihinkään kohtuun sieltä luiskahda.

Vierailija
26/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää tamponien unohtelu on aivan yhtä käsittämätöntä kuin nämä mt-tapaukset, jotka mahakivun takia menevät ensiapuun ja pumps, vauvahan sieltä tulla pumpsahtaa.

Ei mee jakeluun. Täytyy olla todellakin täys sika naiseksi, jos ei intiimiasioitaan osaa hoitaa.

Höpöpöpö! Olen yli 40 vuotias nainen, kolmen lapsen äiti...ja kokenut tampoonien käyttäjä :-)

SILTI minulta on kerran unohtunut ob-minitamponi sisään koko yöksi. Ilmeissti naru oli luiskahtanut sisään ja vuoto ollut runsasta, joten en huomannut sitä ollenkaan, vaan työnsin vielä toisenkin tampoonin sisälleni...

Onneksi minulla oli niin runsaat kuukautiste, että sisempi tampooni luiskahti vahingossa ulos poistaessani ulompaa tampoonia.

Vierailija
27/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käynyt sama juttu, tajusin kyllä että jotain on pielessä (outo haju ja vuotoa) mutta kun en sormin tuntenut tamponia niin en sitä sieltä osannut kaivaa poiskaan. Jonkun ajan kuluttua tamponi oli sitten valunut alaspäin niin että tunsin sen ja sain otettua itse pois. Mulle ei kyllä tullut mitään tollasia oireita kuin ton jutun naiselle.

Vierailija
28/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jenkkitampooneista roiku naru ollenkaan?

Tamponikorulla on funktio.

Vierailija
29/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katoaa? Et vissiin ole kauhean tuttu naisen anatomian kanssa? Ei se mihinkään kohtuun sieltä luiskahda.

:D Silti ajatus tuntuu inhottavalta. Ja kuten sanoin, menkkani ovat niin runsaat, että voisin pitää tamponia noin 5 minuuttia ja se pitäisi jo vaihtaa.

Vierailija
30/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D Silti ajatus tuntuu inhottavalta. Ja kuten sanoin, menkkani ovat niin runsaat, että voisin pitää tamponia noin 5 minuuttia ja se pitäisi jo vaihtaa.

Ja tosiaan ajatus jonkun muun kuin kyrvän tunkemisesta pilluun inhottaa, en halua kaivella ulos mitään esineitä pillusta ja muutenkin. Lienee oma valintani, jos side on minulle sopivin suoja.

Vierailija
31/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin taitavat tosiaan olla, koska tykkäät niitä kolme kertaa tunnissa vaihtaa... No saahan sitä jokaisella olla "oma juttunsa". Minusta tuollainen kuulostaa ainostaan äärimmäisen hankalalta ja epäkäytännölliseltä.

Vierailija
32/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampaxilla tätä ei voi tapahtua, mutta o.b. tyylisillä hyvinkin. Olen tehnyt 2 kertaa kiireessä niin, että olen laittanut 2 tamppoonia. Siis unohtanut, että laitoin sen jo 5min sitten ja vähän ihmetellyt toisen kohdalla, kun on hankala laittaa. Sitten se toinen on ollut yön yli, kun en heti tajunnut. Dementian oireita? Mieheni kertoi, että exällään ollut montakin päivää unohtuneena.

Vierailija
33/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järkyttynyt :D Minä en saa edes yhtä tampsua sisään ja vaikka saisin, niin en to del la kaan voisi unohtaa sitä sinne, koska se tuntuu aivan koko ajan. Jotenkin minun vartalo ei vain ole tampsuja varten, vaikka kaikki on kokeiltu.

Vierailija
34/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se tuntuu ja likainen olo tulee jos se on kauan...

Vierailija
35/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on olemassa tampponeja joissa ei ole naruja. Tai jos se naru on ollu jotenki sykkyrällä sisällä tai sit irronnu kun niin kauan ollut. Kuka tietää

Vierailija
36/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin olisin saattanut nuorempana unohtaa. Esim jos on loppuvuotoon laittanu varuilta narun, sitten villi opiskelijaelämä siihen päälle yms hyvinkin saattaisi jäädä. Joskus sitä narua on hankala löytää.

Vierailija
37/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on mullakin joskus unohtunut pidemmäksi kuin "sallituksi" ajaksi mutta kyllä viimeistään suihkussa illalla sen tajusin.

Sekin on koettu että tamponin naru lähtee irti ja tamponi on vielä sisällä. Hetki meni taiteillessa että sen sai pois.

Siitäkin huolimatta, tamponit on mun juttu. :D

Vierailija
38/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi sillon on unohtunu koko menkat ja tamponi, kun menkat on alkaneet baarissa ja jo siinä vaiheessa on ollut niin tuiterissa, että on laittanut tamponin, mutta ei aamulla muista sitä.

Tosiaan, se naru voi mennä sykkyrälle ja sinne sisälle. Ehkä nainen ajatteli vain kuvittelevansa asian, että kyllähän sen tamponin on pois jo ottanut, kun menkat loppui monta päivää sitten.

Ja myös siteistä voi tulla tuo toksinen oireyhtymä.

Vierailija
39/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin runsaat menkat, että super tamponikin saattaa itsekseen luiskahtaa ulos vessassa käydessä muutaman tunnin kuluttua, kun se painaa niin paljon täynnä ollessaan D: N20

Vierailija
40/43 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi on turvallisempi ja mukavampi vaihtoehto niukkaan vuotoon. Saa olla ohjeen mukaan 12 eikä sitä ole yhdistetty tuohon tss:n.