vauva 5 kk ei syö "suolaisia" soseita
Eli siis kasvis- ja lihasoseet ei maistu. Pukeltaa vaan pois ne koko ajan. Sen sijaan makeat hedelmä- ja marjasoseet kyllä maistuu, sillon suu aukee kun linnunpojalla ja saattaa koko purkillinen mennä kerralla. Miten saisin tuon syömään myös muita soseita? Tuntuu ihan toivottomalle kun tässä on jo kuukausi yritetty mutta juuri mitään ei saada menemään alas.
Kommentit (17)
Kyllä se pikkuhiljaa, noin oli aluksi meilläkin. Kannattaa vähän rajoittaa niiden hedelmäsoseiden antoa niin alkaa ne muutkin paremmin ehkä maistua.
Mutta eihän tuossa ole hätääkään, tuon ikäinen pärjää hyvin vielä pienillä ja makuannoksilla ja maidolla, vaikka ei juuri mitään söisikään.
En olisi huolissaan - tuossa iässähän vasta yleensä maistelu aloitetaan eikä sillä ole ravitsemuksellisesti niin suurta merkitystä. Vähän vanhempana vauva varmaan alkaa huolia muitakin makuja. Tietty olisi ehkä kannattanut aloittaa kasviksilla, koska nyt kun vauva on saanut makeita soseita niin ei varmaan halua muita. Ehkä voisitte jonkin aikaa tarjota vain kasvissoseita ja jättää hdelmäsoseet tauolle. Oletteko kokeilleet bataattia? Se maistuu yleensä vauvoille hyvin. Tai avokadoa?
Kyllä se siitä sitten menee. Siskoni lapsella oli ihan sama juttu. Joko jatkatte sinnikkäästi yrittämistä tai jospa kokeilette kk päästä uudestaan?
Vierailija kirjoitti:
En olisi huolissaan - tuossa iässähän vasta yleensä maistelu aloitetaan eikä sillä ole ravitsemuksellisesti niin suurta merkitystä. Vähän vanhempana vauva varmaan alkaa huolia muitakin makuja. Tietty olisi ehkä kannattanut aloittaa kasviksilla, koska nyt kun vauva on saanut makeita soseita niin ei varmaan halua muita. Ehkä voisitte jonkin aikaa tarjota vain kasvissoseita ja jättää hdelmäsoseet tauolle. Oletteko kokeilleet bataattia? Se maistuu yleensä vauvoille hyvin. Tai avokadoa?
Tuolla bataatilla mekin aloitettiin ja siitä pikkuhiljaa siirryttiin muihin. Toimi molempien lasten kohdalla. Kannattaa koittaa jossette vielä ole yrittäneet!
Virheesi nro 1 on ollut antaa makeita soseita.
En tässä kyllä ajatellut kehuskella lapsellani vaan lähinnä kysyä neuvoa kuinka saisin sen syömään paremmin. Kumma juttu kun jotkut ihmiset haluavat tahallaan ymmärtää asiat väärin. Ja jos kolmonen välttämättä haluat tietää, en ole sanallakaan päivittänyt facebookkiin mitään lapseeni liittyvää, en ole edes kuvaa laittanut. :)
-ap-
Ei meilläkään uponnut ennen kuin aloin pistämään mausteita ja makua enemmän. 7kk iässä söi jo melko hyvin. Voi laittaa vaikka pakastemaissia antamaan makeutta liha-perunasoseeseen.
tee itse, kaupan soseet on pahoja x(
Ja joo bataattiakin on annettu. Sitä syö toki vähän paremmin mutta melko huonosti sitäkin. Täytyy varmaan siis kokeilla tuota että jättää hedelmäsoseet toistaiseksi pois ja antaa vaan näitä suolaisia.
-ap-
Ja tiedoksi vielä että suolaiset soseet tehdäänkin itse. Ainoastaan hedelmäsoseet ostetaan kaupasta.
-ap-
Jos tekee lihasoseet itse, niin mä en ainakaan saanut niistä niin sileitä, että keskiverto 4-5kk vauva olisi niitä mielellään syönyt (mä olen saanut lapseni sinä aikana, kun ohjeistettiin, että 6kk täysimetys ja sitten vasta kiinteitä, joten koska aloitin kasviksilla niin mun lapset ovat saaneet lihaa vasta yli 7-kuisina, jolloin pystyivät ehkä "suhtautumaan" siihen koostumukseen paremmin). Siis ehkä jättäisin ne lihasoseet tosiaan kokonaan odottamaan vähäksi aikaa.
Niin se meilläkin oli kun aloitettiin soseet niin pelkkää hedelmää ja marjaa olisi halunnut syödä. Nyt hieman yli 1v eikä makea enää maistukkaan, esim puuroon ja viiliin ei saa sotkea hedelmä/marjasoseita tai lapsi ei niitä syö :)
Vierailija kirjoitti:
Ja tiedoksi vielä että suolaiset soseet tehdäänkin itse. Ainoastaan hedelmäsoseet ostetaan kaupasta.
-ap-
Etkö anna mitää hedelmää, marjaa tuoreen vaan vain purkista, miksi?
Meillä 8.5 kk syö vieläkin huonosti kasvissoseita. Mutta saan menemään "huijaamalla" melkein 1,5 dl annoksia. Huijaan antamalka lelun, mitä tutkia, sormiruokaa yms:)
Ystäväni tenava ei myöskään suostunut syömään purkkiruokia. Kun hänelle alettiin antaa kotona tehtyä ruokaa, pääosin samaa kuin muillekin, vain suolattomana, niin johan alkoi suu aueta. Oli muuten yllättävän halukas maistelemaan kaikkea, mitä pöydässä oli tarjolla. Esim. hapankaalista tuli suuri herkku! Tee itse ruuat äläkä mössää niitä, vaan pieni pelkästään sellaiseksi, että ei ole vaaraa tukehtumisesta. Lapsikin tykkää siitä, että näkee, mitä sinne suuhun työnnetään, ihan kuin sinä itsekin!
Kyllä ne pikkuhiljaa alkaa maistua. Anna sormiruokaa, kun lapsi osaa pinsettiotteen.
Kokeile kuukauden päästä uudestaan