Kiitos Heikki Salmela, meni Hese boikottiin tältä istumalta!
Olin töistä tullessa jo bussissa ja aikeena mennä Heselle hakemaan sapuskaa, kun satuin kännykästä selaamaan tämän päivän uutiset. Niinpä en sitten mennytkään enkä jatkossakaan enää mene. Kyllä oli lähigrillin hampparit muutenkin herkullisempia, vaikka sinne piti pyörähtää pitempi matka!
Kommentit (251)
"Kolmekymppinen ei kuulu koulunpenkille." Okei. No, onkos parempi sitten jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle esimerkiksi allergisoiduttuaan kampaamomyrkyistä sen sijaan että uudelleen kouluttautuu? Tai työttömäksi, jos ei saa oman alansa töitä? Tai tietysti koko loppuiäksi paistamaan purilaisia. Jes, jokaikisen unelmaelämä!
Nämä, joilla työkuvio on mennyt putkeen, eivät monesti ymmärrä toisten ihmisten elämän arvoa. On helppo ajatella, että kun tekee vain töitä ja yrittää ja yrittää, niin kaikilla on samat mahdollisuudet. Ei ole. Monet yrittävät vielä enemmän ja joutuvat taloudelliseen ahdinkoon, josta on vaikea nousta. Heistä ei tule näitä kyykyttäjäpuhujia, jotka kuvittelevat kaiken hyvän tapahtuneen olevan heidän ansiotaan. He ymmärtävät, että myös tuurilla on menestymisessä suurensuuri rooli. He ymmärtävät, että ihmiset haluavat elämältään muutakin kuin olla noiden menestyjien rahantekokoneorjia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen mitä alapeukutettavaa siinä on jos olen tyytyväinen työhön ja palkkaani hesessä. Ilmeisesti sekin hiertää jonkun idiootin persettä että joku käy töissä
Eihän siinä muuten mitään, mutta kun vaikuttaa siltä että sulla ei kohta ehkä enää menekään yhtä hyvin ja sä vaan täällä puolustat ja kehut. En usko että monikaan alapeukuttavista täällä työttömiä on (vai koskiko tämä nyt työttömiä jotenkin?), eiköhän ne työssäkäyvät pelkää oman tulevaisuutensa puolesta. Ja ehkä joku on nähnyt toisenlaisen todellisuuden niistä palkoista ja työtuntien määrästä ja alapeukuttaa siksi.
Olen sata kertaa kysynyt linkkiä siihen uutiseen missä puhutaan palkkojen alennuksesta?
Eli ei saa olla tyytyväinen omaan työhönsä ja palkkaansa, pitää olla valmiiksi jo vittuuntunut kun kohta kumminkin menee perseelleen, hieno elämän asenne, jatka toki valitsemallasi tiellä, mukavaa loppuelämää!
No tässä ketjussa nyt puhuttiin pomosi puheista. Kyllä minulla tulisi pöksyissäsi jotain muuta mieleen kuin kehua retostella että hyvin menee. Paljonko siis on varaa palkastasi leikata?
Yhtä kaikki, Hese boikottiin tyhmästi möläytetty perustajalta. Opiskelu kunniaan ikään katsomatta, siitä seuraa ammatti, työ, ja hyvä palkka. Ja vielä, lihavuus lähtee laskuun kun kukaan ei osta burgereita enää.
Oksettaa näiden rikkaiden vieraantuminen elämästä.
Juu, Salmelan hekumoi mahdollisuudessa ottaa pakolaisia töihin itse määräämällään hinnalla. Ei jatkoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja itse lisään Hesessä syömistä entisestään. Ja tiedättekö mitä? Minä käyn töissä, joten minulla on varaa siihen.
Ei kai hyvätuloiset mitään roskaruokaa vedä napaan, vaan ovat fiksumpia? Mutta ok, jos sinun mätöilläsi pysyy heset pystyssä. Onkohan tuon haluamalla palkkatasolla omilla työntekijöillä varaa syödä tuon hintaisia aterioita?
Mitä sä luulet että palkka on? Kuule meillä syö ihan työrtömätkin silloin tällöin, ja tästä saa ihan ok palkan! Miksi valitat jos sulla ek ole hajuakaan palskasta?
Kai sä tajusit, että se teidän pomo haluais laskea teidän palkkoja ja teettää teillä 45 tunnin työviikkoja? Sen mielestä te ette tee tarpeeksi töitä ja saatte ihan liikaa palkkaa. Eli sen mielestä te olette laiskoja :) Teidän onneksi se teidän pomo ei saa yksin päättää näistä asioista. Muutoin te todellakin vaan katsoisitte kun muut syö, itsellänne ei moiseen ylellisyyteen olis rahaa.
Mulla on tuntipalkka, joka minuutista saan rahaa. pyysin jo linkkiä siihen uutiseen missä halusi laskea palkkoja?! Mä teen miellelläni kaikki työtunnit mitä mulle annetaan, se näkyy tilipussissa:)
Kuinkapaljon Heseläiset yleensä saa listaan tunteja?
Kyllä mä saan säännöllisesti n. 30h/ viikko, ja usein vielä soitetaan ja kysytään turaanko sairaslomaa tai talvilomaa. Osa näistä on yötunteja ja osa viikonloppu tunteja eli lisät tulee vielä palkan päälle.
Käteen saan vaihdellen 1200-1400e. Mitään koulutusta mulla ei ole, aloitin viime elokuussa.
Ok :D oletko kenties 18- vai peräti 20-vuotias kotona asuva? Lisät ovat nimenomaan PALKANLISÄÄ eli peruspalkka pitäisi olla sellainen millä elää. Entä jos firmalla alkaa mennä huonosti? Saat silloin tasan sen verran tunteja mitä sopimuksessa lukee. Ehkä sairaslomatuurauksia lisäksi, ehkä et. Entä jos sut lomautetaan? Pärjäätkö liiton maksamilla tuilla?
Näiden asioiden kanssa sitä kamppaillaan. Täytyy ajatella pidemmällä tähtäimellä. Eikä kannata ruveta puhumaan mistään ammatinvalinta-kysymyksestä, kun maistereitakin on pilvin pimein työttömänä ja hanttihommissa.Millä palkalla sitten elää?? Kyllä ne työttömätkin elää vaikka saavat yli puolet vähemmän kuin minä.
En halua käydä sossusta hakemassa rahaa, vaan pyrin itse elättämään itseni niin paljon kuin mahdollista, ja ymmärrän sen että työnantaja ei voi maksaa hampurilaisen paistamisesta montaa tonnia.
Tämä on minulle väliaikainen työ kunnes pääsen lukemaan minua kiinnostavaa alaa. Olen erittäin tyytyväinen tähän ja palkka ei tosiaan ole huono siihen verrattuna että mulla ei oo mitään koulutusta (tosin mun hommaan riittää maalaisjärki ja hyvä niin:)
Kyllä, sinulla on hyvä asenne ja ajatus on hyvä. Mutta kyse on siitä, täytyykö niellä kaikki mitä pomo ehdottaa? Ja käytännössä rivien välistä lukemalla hesen pomo ehdottaa jo valmiiksi matalien palkkojen alentamista(työtuntimäärän nostaminen tarkoittaa juuri tätä). Johtoportaassa ajetaan aina omaa (firman) etua, palkat ovat välttämätön paha. Kyllähän tuolla 1400€ palkalla nyt sinällään elää, mutta kyse on siitä, että työntekijän etuja poljetaan pikkuhiljaa alaspain. Esimerkkinä juuri tuo, että hese tarjoaa vain osa-aikatöitä jolloin oletetaan, että esim. kotona asuvat nuoret ja opiskelijat tekevät kiltisti ne vuorot. Mutta kun tuo on tuo on levinnyt jo niin laajasti, ettei kokoaikaisia enää palkata monelle alalle ollenkaan(sanokaa mun sanoneeni, että seuraavana on hoitoala, jossa aletaan teettää 3h ruuhkavuoroja). Esim. itse olen töissä paikassa, jossa olin viimeinen, joka sai kuukausipalkan, ja kaikki minun jälkeen palkatut ovat saaneet osa-aikaisen paikan. Siksihän ne vanhat työntekijät ovat aina niitä paraspalkkaisia(kk-palkkaisia), koska niiden sopimukset on tehty silloin kun on vielä ollut oletus, että kun palkataan työntekijä, sille maksetaan kk-palkka!
Ja ok, se osa-aikatyö tuntuu ehkä sopivalta silloin kun esim. luet yliopiston pääsykokeisiin tai haluat äitiysloman jälkeen tehdä vielä osa-aikaista.Mutta kun ne ovat elämässä väliaikaisia tilanteita, ja voi olla, että se 'väliaikainen' osa-aikatyö onkin yhtäkkiä ainut tulonlähde kun kultareunaiset suunnitelmat menevätkin mönkään.
Jos jotain summaa ajatellaan, niin mielestäni esim. hesellä 11€ / h olisi hyvä lähtöpalkka. Täysin kokemattomalle tai alaikäiselle voisi maksaa esim. 2kk 80% normaalipalkasta ns harjoittelupalkkana.
Vierailija kirjoitti:
Juu, Salmelan hekumoi mahdollisuudessa ottaa pakolaisia töihin itse määräämällään hinnalla. Ei jatkoon!
Ja mistä sinä tiedät mikä tämä hinta on?! Täällä suomalaiset on valittanut että eivät tee osa-aika työtä kun sillä ei elä.
Kummasti kyllä työttömyyskorvauksella elää vaikka se on paljon pienempi mutta johtuu varmaan siitä ettei sen eteen tarvi tehdä mitään.
Av-mamman mielestä palkalla pitää pystyä ostaan oma asunto Helsingistä tai se ei ole elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä sinä tiedät mikä tämä hinta on?! Täällä suomalaiset on valittanut että eivät tee osa-aika työtä kun sillä ei elä.
Kummasti kyllä työttömyyskorvauksella elää vaikka se on paljon pienempi mutta johtuu varmaan siitä ettei sen eteen tarvi tehdä mitään.
Av-mamman mielestä palkalla pitää pystyä ostaan oma asunto Helsingistä tai se ei ole elämistä.
Tuon haastattelun perusteella päättelin, että hinta ei kovin korkea ole.
Tuskin kukaan tahallaan on ilman töitä.
Vierailija kirjoitti:
Viikkotyöajaksi 45 tuntia? Se olisi 9 tuntia arkipäivää kohti. + päälle ruokatauot ja työmatkat. Monelle ei jäisi kuin viikonloput, nukkuminen ja syöminen. Monella on kotonaankin vielä huolehdittavaa paljon. Miksi ihmisen pitäisi jaksaa tuollaista? Töitä ei joka tapauksessa riitä kaikille. Miksi työllistyneet pitäisi polttaa loppuun? Ruotsissa taas on lyhennetty työpäiviä 6 h / pv:ään ja saatu hyviä kokemuksia. Enemmän energiaa, vähemmän sairauksia, parempi motivaatio ja jaksaminen. Ehkä mekin lähdemme jossain vaiheessa Ruotsiin.
Ruotsista otetaan mallia vain silloin, kun ne on epäonnistuneet jossain.
Itellä Hese meni boikottiin oltuani siellä töissä. Käytännössä aina vuorossa vain 3 tai 4 työntekijää, eli yksi keittiö, yksi autokaista ja yksi tai kaks kassaa. Vuorot jopa 10h, ja ruokatauot ohitettiin kätevästi kirjaamalla työsoppariin, että ruokailu tapahtuu työn ohessa. Käytännössä siis yritit ehtiä napsia jotain ranskalaisia keittiön nurkassa seisoen, välillä et ehtinyt syödä ollenkaan. Taukotila toki oli, mutta sitä ei käytetty.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta onhan tämä yllättävää, miten harhaista ja vasemmistolaista porukkaa täällä on. Ette kai te voi kuvitella, että loputtomiin joku muu maksaa teidän elämisen? En usko, että mikään kupla puhkeaa, mutta pikku hiljaa tuet vedetään pois ja loisiminen loppuu. Lopettakaa kitinä ja kadehtiminen. Kiitos ja näkemiin, minä lähden töihin yksityiseen yritykseen 3500 €/kk.
Meillä Hesellä palkat määräytyvät hotelli-ja ravintola-alan työehtosopimuksen mukaisesti, palkkoja ei vedetä mistään hatusta...koeaika on 4kk, harjoitteluaika jonkin verran pidempi jonka saa lyhyemmäksi kun on oppinut työtehtävät ja suorittaa testin jolloin palkka nousee. Eli samassa suossa ihan ovat muidenkin ravintoloiden ja kuppiloiden työntekijät btw. Sopimus tunneista tehdään yksilöllisesti, ei voi olettaa että täysipäiväisesti opiskeleva kykenee tekemään täyttä työviikkoa joten tunnit sovitaan jokaiselle henkilökohtaisesti. Kokoaikaisen sopimus meidän alalla on 111h/3vk jolloin viikkotyöaika on tuon 37,5h
Vierailija kirjoitti:
Olin töistä tullessa jo bussissa ja aikeena mennä Heselle hakemaan sapuskaa, kun satuin kännykästä selaamaan tämän päivän uutiset. Niinpä en sitten mennytkään enkä jatkossakaan enää mene. Kyllä oli lähigrillin hampparit muutenkin herkullisempia, vaikka sinne piti pyörähtää pitempi matka!
No mikähän pikku ap:ta nyt noin harmittaa jo bussissa? Eli mihin uutiseen ja sen kohtaa sinä viittaat?
Vierailija kirjoitti:
Itellä Hese meni boikottiin oltuani siellä töissä. Käytännössä aina vuorossa vain 3 tai 4 työntekijää, eli yksi keittiö, yksi autokaista ja yksi tai kaks kassaa. Vuorot jopa 10h, ja ruokatauot ohitettiin kätevästi kirjaamalla työsoppariin, että ruokailu tapahtuu työn ohessa. Käytännössä siis yritit ehtiä napsia jotain ranskalaisia keittiön nurkassa seisoen, välillä et ehtinyt syödä ollenkaan. Taukotila toki oli, mutta sitä ei käytetty.
Tunnen ihmisiä, ja he ovat töissä jommassa kummassa kahdesta erittäin isosta lounasravintolaketjusta (uskon että tiedä mitkä nämä ovat), ja aivan sama meininkin sielläkin on.
Huvittavaa, kuinka mammat ovat yhtäkkiä bonganneet hyvä lööpin ja sitten täällä huudellaan kovaan ääneen :) Ei sinne Heselle ole pakko mennä töihin jos noin ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen hesen omistaja tahkoo suuria voittoja sekä nostaa huippupalkkaa. Itse on kuitenkin valmis maksamaan palkkaorjillensa peräti 8 € tuntipalkkaa. Itkee sitten julkisuudessa kun ei suomalaisille työt kelpaa ja miten laiskoja ihmisiä täällä on. Voi voi. Ihan oikein kaikille ahneille yrittäjille, menkää itse lihavaa persettänne laihduttamaan sinne tiskin taakse orjapalkalla.
Voi kuinka söpöä kun kateelliset täällä huutelevat. Jos lähtenyt liikkeelle yhdestä snägäristä ja kasvattanut toimintaa tuollaiseen mittakaavaan, niin eiköhän siinä ole jonkin verran tehty hommiakin matkalla. Ja veikkaan kaverilla olleen melkoisia lainojakin matakalla.
Ja montakos henkiä hese työllistää? Suomessa 5000 hlö. Mutta hei lopetaan koko ketju ja potkitaan kaikki pihalle, kun mammat ovat vähän vihaisia.
Ristus taas mitä pellejä tämäkin ketju on täynnä. Onko teistä edes kukaan lukenut tuota uutista, vai pelkän otsikon vain?
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, mutta onhan tämä yllättävää, miten harhaista ja vasemmistolaista porukkaa täällä on. Ette kai te voi kuvitella, että loputtomiin joku muu maksaa teidän elämisen? En usko, että mikään kupla puhkeaa, mutta pikku hiljaa tuet vedetään pois ja loisiminen loppuu. Lopettakaa kitinä ja kadehtiminen. Kiitos ja näkemiin, minä lähden töihin yksityiseen yritykseen 3500 €/kk.
Mutta kun kaikki ei voi kääntää pihviä ja yksityisyrittää. Me tarvitaan myös lääkäreitä, tuomareita ja "kaikenmaailman dosentteja" pitääksemme yhteiskuntamme toimivana. Siihen tarvitaan "kymmenen hukkaan heitettyä opiskeluvuotta"
Lisäksi, jos sosiaalituet lakkautettaisiin, niin mitä sä luulet käyvän rikollisuudelle?
Vierailija kirjoitti:
Juu, on ollut boikotissa jo pitkään... En kannata firmaa, joka tuottaa kaiken ruuan ulkomailta.
Mitähän paskaa sinäkin jauhat? Nämä idioottitrollit tietenkin uppoavat kansaan kuin häkä. Tuossa jotain kotimaisia yrityksiä, joilta Hese ostaa raaka-aineita. Mutta lopetetaan koko pulju, eiköhän nuokin saa kaupauttua tuotteitaan muuallekin.
Avena Nordic Grain Oy – rypsiöljy, jota käytetään Hesburgerin kastikkeiden valmistuksessa sekä Hesburgerin uppopaistotuotteiden kypsennyksessä
Eckes-Granini Finland Oy Ab – valmistaa Hesburgerin appelsiini- ja omenatäysmehut sekä Trip-vadelmamehujuoman
Fazer Laipomot Oy – valmistaa Hesburgerissa käytettävän Tosi Tumman Reissumies-leivän
Farmimuna Oy – valmistaa kananmunamassan, jota käytetään Hesburgerin majoneesien valmistuksessa (kananmunien alkuperä: Suomi.)
Finnspring Oy – pakkaa Hesburgerin lähdeveden, joka on peräisin Keski-Pohjanmaalta Syrinharjun pohjavedestä, Multilan lähteestä
Hes-Pro Finland Oy – Hesburgerin oma tuotantolaitos, joka valmistaa Hesburgerin omat majoneesit, dipit ja kastikkeet. Pesee, leikkaa ja pakkaa hampurilaisissa käytettävän jäävuorisalaatin.
HKScan Finland Oy – valmistaa Hesburgerin Kanahampurilaisen pihvin
Juustoportti Food Oy – valmistaa Hesburgerin rasvattoman annosmaidon
Kaivon Liha Kaunismaa Oy – valmistaa Hesburgerin vakiovalikoiman naudanlihapihvit sekä Hesburgerin kebab-konseptin kebablihan
Karotia Oy – kuorii, pesee ja pakkaa Hesburgerin miniporkkanat
Kiantama Oy – valmistaa ja pakkaa Hesburgerin mansikka-banaani ja mustikka-banaani smoothiemarja-annospussit. Smoothie- ja fruitie-tuotteiden marjojen alkuperä: Suomi.
Meira Oy – pakkaa Hesburgerin salaattien lisukkeiksi tarjoiltavan siemensekoituksen
Nurmeksen filetuote Oy – valmistaa Hesburgerin Ruisfilehampurilaisen pihvin
Orkla Foods Finland Oy – valmistaa Hesburgerin tuotteissa käytettävät maustekurkut
Oy Lantmännen Unibake Ab Finland – valmistaa Hesburgerin tuotteissa käytettävät sämpylät
Oy Moilas Ltd – valmistaa Hesburgerin gluteenittoman sämpylän
Oy Sinebrychoff Ab – valmistaa Hesburgerin virvoitusjuomat
Pita Factory Oy – valmistaa Hesburgerin Kebab-konseptissa käytettävän pitaleivän
Saarioinen – valmistaa Hesburgerin soijatikut
Saba Fresh Cuts Oy – leikkaa, pesee ja pakkaa Hesburgerin salaattimixin
Sauvon säilyke – valmistaa HeseKebab-ravintoloiden marinoidun punasipulin
Sirkiän Leipomo – valmistaa Hesburgerin salaattien lisukkeena tarjoiltavan ciabattasämpylän
Valio Oy – valmistaa Hesburgerin Smoothie-tuotteissa käytettävän jogurtin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, on ollut boikotissa jo pitkään... En kannata firmaa, joka tuottaa kaiken ruuan ulkomailta.
Mitähän paskaa sinäkin jauhat? Nämä idioottitrollit tietenkin uppoavat kansaan kuin häkä. Tuossa jotain kotimaisia yrityksiä, joilta Hese ostaa raaka-aineita. Mutta lopetetaan koko pulju, eiköhän nuokin saa kaupauttua tuotteitaan muuallekin.
Avena Nordic Grain Oy – rypsiöljy, jota käytetään Hesburgerin kastikkeiden valmistuksessa sekä Hesburgerin uppopaistotuotteiden kypsennyksessä
Eckes-Granini Finland Oy Ab – valmistaa Hesburgerin appelsiini- ja omenatäysmehut sekä Trip-vadelmamehujuoman
Fazer Laipomot Oy – valmistaa Hesburgerissa käytettävän Tosi Tumman Reissumies-leivän
Farmimuna Oy – valmistaa kananmunamassan, jota käytetään Hesburgerin majoneesien valmistuksessa (kananmunien alkuperä: Suomi.)
Finnspring Oy – pakkaa Hesburgerin lähdeveden, joka on peräisin Keski-Pohjanmaalta Syrinharjun pohjavedestä, Multilan lähteestä
Hes-Pro Finland Oy – Hesburgerin oma tuotantolaitos, joka valmistaa Hesburgerin omat majoneesit, dipit ja kastikkeet. Pesee, leikkaa ja pakkaa hampurilaisissa käytettävän jäävuorisalaatin.
HKScan Finland Oy – valmistaa Hesburgerin Kanahampurilaisen pihvin
Juustoportti Food Oy – valmistaa Hesburgerin rasvattoman annosmaidon
Kaivon Liha Kaunismaa Oy – valmistaa Hesburgerin vakiovalikoiman naudanlihapihvit sekä Hesburgerin kebab-konseptin kebablihan
Karotia Oy – kuorii, pesee ja pakkaa Hesburgerin miniporkkanat
Kiantama Oy – valmistaa ja pakkaa Hesburgerin mansikka-banaani ja mustikka-banaani smoothiemarja-annospussit. Smoothie- ja fruitie-tuotteiden marjojen alkuperä: Suomi.
Meira Oy – pakkaa Hesburgerin salaattien lisukkeiksi tarjoiltavan siemensekoituksen
Nurmeksen filetuote Oy – valmistaa Hesburgerin Ruisfilehampurilaisen pihvin
Orkla Foods Finland Oy – valmistaa Hesburgerin tuotteissa käytettävät maustekurkut
Oy Lantmännen Unibake Ab Finland – valmistaa Hesburgerin tuotteissa käytettävät sämpylät
Oy Moilas Ltd – valmistaa Hesburgerin gluteenittoman sämpylän
Oy Sinebrychoff Ab – valmistaa Hesburgerin virvoitusjuomat
Pita Factory Oy – valmistaa Hesburgerin Kebab-konseptissa käytettävän pitaleivän
Saarioinen – valmistaa Hesburgerin soijatikut
Saba Fresh Cuts Oy – leikkaa, pesee ja pakkaa Hesburgerin salaattimixin
Sauvon säilyke – valmistaa HeseKebab-ravintoloiden marinoidun punasipulin
Sirkiän Leipomo – valmistaa Hesburgerin salaattien lisukkeena tarjoiltavan ciabattasämpylän
Valio Oy – valmistaa Hesburgerin Smoothie-tuotteissa käytettävän jogurtin
Hesen kaunopuheinen (sarkasmi) pr-osasto on herännyt korjaamaan tuhoja :D ei kukaan muu jaksa ottaa noin sydämenasiakseen.
Tämä ketju taas osoitta kuinka tyhmää porukkaa täälläkin on. Kaikki isot yritykset nähdään isoina pahoina susina, mutta olisi hauska nähdä mikä vinkuminen sitten tulee, kun suljetaan esimerkiksi kaikki nämä "riistoketjut".
Hesellä on töissä 5000 hlö, Mäkkärissä 2800 hlö. Siihen sitten vielä kaikki muut ketjut päälle. Ja voin väittää, että kaikissa näissä on sama meininki. Mutta perustetaan paljon pikkugrillejä. Siinä saa nauttia vähän pienemmästä palkasta, ruuremmasta riskistä ja pidemmistä työpäivistä.
Hese on kyllä aika nollista itse lähtenyt yrittämään. Varmasti tehnyt pitkää päivää ja kovaa työtä. Mutta hänellä on ollut kyllä tuuriakin matkassa.
Itse seurasin kehitystä siitä saakka, kun Hesellä oli vain psari kolme grillikioskia Turussa. Nyt on ainakin Baltian levinnein hapurilasketju. Ja Baltiassa palkatkin ovat aika lähellä paria euroa, en tiedä mikä on tuotteiden hinnan ero minusta ne on melko samoissa nämä hinnat kuin viimeksi Suomessa Hesellä käydessäni, mutta siitä on ainakin 10 vuotta aikaa.