Olipa torppö kaveri lapsella
Tulivat koulun jälkeen meille. 15.30 meillä oli ruoka ja koska kaveri oli meillä vielä niin kysyin onko nälkä ja haluuko syödä. Ruoka maistui ja ruokapöydästä kaveri nousi sitten suoraan soittamaan toiselle kaverille et voisko tää toinen mennä heille nyt heti.
Tuli ihan sellanen olo et odotti vaan et saa (taas) ruuan meillä. Hengaa meillä ihan liian usein muutenkin ja joskus on kiva tarjoo ruokaa mut ei aina. Ja nyt sit viel toi typerä soitto toiselle kaverille ihan pokkana. Suoraan sanottuna v.tuttaa.
Kommentit (43)
Aika surullista jos ei kotona saa ruokaa... Voithan ensi kerralla sanoa että nyt meillä syödään, odotatko huoneessa / nyt pitää lähteä.
Tää toinen mennä minne? Siis että soitti toiselle kaverille ja kutsui luokseen, niinkö?
Tuliko mieleesi tarkistaa omalta lapseltasi, oliko tuo kenties sovittu jo aiemmin päivällä. Että "mä voin olla sun kanssa jonnekin neljään, lupasin soittaa Y:lle, kun menen kotiin ja leikkiä sen kanssa illalla".
Tuskin se nyt teille pelkkien pöperöiden takia tuli, eiköhän normiruokaa ole joka kotona illalla.
Älä tarjoa, jos ottaa noin koville.
Vierailija kirjoitti:
Sori, en tajunnut. Mikä ongelma?
No minusta on kyllä vähän hölmöä kylässä soittaa toiselle kaverille et voisko tää toinen tulla heille. Ja jättää siis tän kenen luona on kylässä ni yksin. Mut ilmeisesti sun mielestä ihan ok käytöstä? Lisäksi ärsyttää kun tuli tunne et kävi norkaamas vaan ruuan.
Mutku mutku nelonen, kaikilla av-mammoilla on arkisin chatöbriaanit pöydässä ja naapurusto täynnä nälkiintyneitä heitteillejätettyjä kakaroita, jotka silmät kiiluen vaanii pöydältä tipahtavia murusia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minusta on kyllä vähän hölmöä kylässä soittaa toiselle kaverille et voisko tää toinen tulla heille. Ja jättää siis tän kenen luona on kylässä ni yksin. Mut ilmeisesti sun mielestä ihan ok käytöstä? Lisäksi ärsyttää kun tuli tunne et kävi norkaamas vaan ruuan.
Niin siis ET kysynyt lapseltasi, alko "vaan tulee tunne", että pitää päästä tuomitsemaan someen.
Vierailija kirjoitti:
Tää toinen mennä minne? Siis että soitti toiselle kaverille ja kutsui luokseen, niinkö?
Tuliko mieleesi tarkistaa omalta lapseltasi, oliko tuo kenties sovittu jo aiemmin päivällä. Että "mä voin olla sun kanssa jonnekin neljään, lupasin soittaa Y:lle, kun menen kotiin ja leikkiä sen kanssa illalla".
Tuskin se nyt teille pelkkien pöperöiden takia tuli, eiköhän normiruokaa ole joka kotona illalla.
Ei ollut sopinut mitään koska tälle toiselle kaverille ei sopinu ni joutu omien sanojen mukaan vielä jäämään meille.
Kaverilla on aina nälkä ja heti pyytää ruokaa ja välipaloja. Kyllä mä mielelläni joskus tarjoan mut ei mulla oo varaa yhtä ylimääräistä jokapäivä ruokkia. Äitinsä noutaa aina sopivasti kun meillä on ruoka syöty. :( oon ilmeisesti joku ilmainen iltapäiväkerho.
Mitä sanoit sille lapselle? Kai sait suusi auki ja sanoit, että kyllä minä luulin, että jäät tänne. Ja että ei ole kiva, kun olet noin epäreilu ja ahne. Ja että sun mielestä ei teidän ruokapöydästä lähdetä soittelemaan muille kavereille. Vai etkö sanonut? Miksi et?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut sopinut mitään koska tälle toiselle kaverille ei sopinu ni joutu omien sanojen mukaan vielä jäämään meille.
Kaverilla on aina nälkä ja heti pyytää ruokaa ja välipaloja. Kyllä mä mielelläni joskus tarjoan mut ei mulla oo varaa yhtä ylimääräistä jokapäivä ruokkia. Äitinsä noutaa aina sopivasti kun meillä on ruoka syöty. :( oon ilmeisesti joku ilmainen iltapäiväkerho.
Etkö ole sanonut tälle äidille, että hänen lapsellaan on tosi nälkä ja voiko laittaa eväät mukaan. Se on ihan turha lässyttää täällä, kun ei _me_ olla siellä syömässä sun ruokia. Sano niille kuule ihan itse, jookos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis ET kysynyt lapseltasi, alko "vaan tulee tunne", että pitää päästä tuomitsemaan someen.
Mikä sun ongelma on? Miks olet noin vihamielinen? Lue teksti vaikka uusiksi kun tuntuu et kokoajan menee ymmärrys vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli oli sopinut toisen kaverin kanssa että tapaavat kloX jos hän ehtii, nyt ei ehtinyt.
Lakkaa rutina, äläkä tarjoo ruokaa jos ottaa noin koville, tuskin sen vanhemmat tietää koska teillä ruoka on!! Jumalauta et vihaan tälläsiä marttyyrimammoja jotka eivät sa sanaa suustaan silloin ku tarvis mutta sen jälkeen juostaan kieli poskella someen valittaan!
Käyttävät sinua hyväkseen. Äiti odottaa jossain nurkan takana ja lapsi soittaa "kaverilleen". Eikai tuossa epäselvyyttä mistä on kyse.
Miks täällä on aina tämmöstä omituista mussutusta? Tottakai se on mänttiä syödä mahansa täyteen kaverin luona ja sitten häipyä välittömästi mielestään parempaan seuraan. Ainakin meillä päin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanoit sille lapselle? Kai sait suusi auki ja sanoit, että kyllä minä luulin, että jäät tänne. Ja että ei ole kiva, kun olet noin epäreilu ja ahne. Ja että sun mielestä ei teidän ruokapöydästä lähdetä soittelemaan muille kavereille. Vai etkö sanonut? Miksi et?
En todellakaan tienny et mun ois pitäny alkaa kasvattaa muidenkin lapsia. On tarpeeksi tässä omankin arjen ja perheen pyörityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt lapsilla nälkä on koulupäivän jälkeen. Jos sulla ei riitä rahat antaa känttyä lapsesi kaverille, niin määritä uusiksi kyläilyajat, vaikka vasta illalla ruuan päälle.
Siis sille toiselle ei sopinut ollenkaan,vai ei ehtinyt heti lähteä? Et sä siitä voi välttämättä tietää, oliko ne sopineet leikkitreffit illaksi vai ei. Kysy omalta lapseltasi, mitä se teille tullut lapsi oli sanonut, oliko tiennyt jo leikkimään tullessaan ettei voi viipyä pitkään.
Jos se vasta siinä sopi uuden kaverin tapaamisen, niin aika noloa on joo. Minä olisin ainakin jo aikuisena vähän kouluttanut häntä. Että "nytkö sä sitten sovitkin jo uutta seuraa, eikös tuo ole aika tylyä meidän xx:ää kohtaan, että lemppaat hänet kesken leikkien tuolla lailla? Tykkäisitkö itse jäädä kuin nalli kalliolle, kun kaveri ottaa ja lähtee mieluisampien kaverien luokse?"
Tuommoisia kulman kuningattaria valitettavasti on, jotka kuvittelee muiden ihmisten olevan olemassa heitä varten. Kannattaa panna sille rajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan tienny et mun ois pitäny alkaa kasvattaa muidenkin lapsia. On tarpeeksi tässä omankin arjen ja perheen pyörityksessä.
Milläs ne muut kasvattaa kotoaan käsin omaa lastaan asiassa, josta eivät edes tiedä?
Kyllä se sunkin kultapuppeloiset töpeksii. Niin, ettet asiasta mitään tiedä. Ois varmaan kiva, että siihen joku saman tien puuttuu, eikös?
Paikalla olevien aikuisten vastuulla on ohjata lasten leikkejä ja käytöstä. Nätisti, mutta kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et saa suutasi auki mutta someen voi aina tulla ruikuttaan!
Pieni vinkki elämään (ni voi se oman arjen pyörityksiin helpottua) :
Jos joku asia vituttaa niin puhu siitä sille ihmiselle!! Kukaan ei ole ajatustenlukija, poika oli varmaan lapsesi kanssa sopinut että tulee teille pariksi tunniksi ja menee sitten x:n luo jos sille sopii. Itse tarjosit pojalle ruuan!
Onpas vihamielisiä vastauksia. Ehkä juuri niiltä äideiltä, jotka mielellään ruokkivat lapsensa muualla... Kyllä mun mielestä oli törkeää käytöstä kaverilta sun lasta kohtaan. Noita lapsia olen itsekin kohdannut, joiden kohdalla tulee toisarvoinen ja hyväksikäytetty olo. Kannattaa mielestäni sanoa napakasti, jos käytös on huonoa. Ihan hänen omaksi parhaaksi se on tajuta mahdollisimman nuorena, että hänen käytöksensä ei ole sopivaa. Sun ei tarvitse olla herttainen ja pullantuoksuinen äiti vaan auktoriteetti, jonka luona joko käyttäydytään tai poistutaan.
No hienoa et täällä ollaan sitä mieltä et mä olen tässä jotenkin tehny väärin. Kiitos. Onpa taas niin mieltäylentävää.