Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulle tarjottiin ekanluokan open sijaisuutta - ilman minkäänlaista kokemusta

Vierailija
29.02.2016 |

Olen siis koulutukseltani merkonomi, ollut lähinnä sihteeriä. Nyt loppui työsoppari, ja työtä tarjottiin eräästä peruskoulusta ekaluokan opettajan sijaisena.
Ihanko tosi?
Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta tai edes ajatusta mitä ekaluokalla tapahtuu. Omani olen käynyt v. 1999, joten moni asia on varmasti muuttunut. Työpaikkaa tarjottiinkin vanhasta peruskoulustani, joten se kai selittää jokseenkin että miksi pyydettiin.. vai selittääkö.
Mitä helkkariaaaaa

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä usko että kyseessä olisi väärä henkilö, rehtori nimittäin soitti minulle henkilökohtaisesti ja pyysi sijaiseksi loppulukuvuodeksi. Olen ihan puulla päähänlyöty, tokihan se olisi mielenkiintoista ja palkkakin olisi ok. Toisaalta, tässä on kse lasten koulutuksesta.

En ole tosiaan edes sitä lukiota käynyt, ja kuten huomaatte niin myöskään kirjallinen ulosantini ei ole kummoista.

Ei edes ole mikään pikkupaikkakunta, yksi Suomen isoimmista kaupungeista.

Ap

No, ei taatusti rehtori ala soittelemaan summamutikassa entisiä oppilaita vuodelta n. läpi, että jos sattuisivat olemaan työttöminä ja asuvat vielä samalla seudulla. Joku on puhunut, että sinä olet työttömänä tai sitten olet ollut tuolla kaupungissa muissa kunnan hommissa ja ajattelivat että sinua voisi kysyä tuohonkin sijaisuuteen.

Minä kallistun provon kannalle, jos ap väittää, että rehtori kaivaa vuosien takaisia oppilastietoja esiin ja koittaa kepillä jäätä. Sitten on eri asia, jos ap oli superhikipinko, Naantalin aurinko ja rehtorin suosikki kouluaiklinaan ja nimi ja naama jäi sen takia mieleen, mutta sitten ei tarttisi täällä sen enempää ihmetellä.

Vierailija
22/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan huolestu siitä, että ekaluokkalaislle, koulutiensä juuri aloittaneille ollaan valmiit, tässä tapauksessa suorastaan halukkaat, palkkaamaan kokematon ja opetustyötä osaamaton henkilö?

Olemmeko todella siinä pisteessä, että lasten asioilla ei enää ole mitään väliä?

Ekan luokan oppilaiden kohdalla pitäisi kyetä erottamaan kunkin lapsen resurssit, kyetä seuraamaan, kuinka lapsi toimii ryhmässä ja mitkä ovat hänen valmiutensa oppimiseen, jotta niille oppilaille, joilla on joitain vaikeuksia, saataisiin ajoissa apua.

Olen tyrmistynyt ja äärettömän huolissani.

No minä kyllä huolestuisin vanhempana ja nostaisin hemmetinmoisen äläkän asiasta. Meidän ekaluokkalaisemme ope on onneksi KM.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa tosiaan, esimerkiksi Oulussa sijaiseksi ei pääse edes aineenope, varsinkaan pätevä (liian kallista?)

Vierailija
24/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla ehkä sama sukunimi kuin rehtorilla, koulutoimenjohtajalla tai sen koulun johtajaopettajalla?

Oikeasti on olemassa paikkoja, joissa on todella vaikea saada edes työtöntä ylioppilasta opettajan sijaiseksi. Toisaalta on niitäkin paikkoja, joissa on jopa päteviä luokanopettajia ja varsinkin aineenopettajia työttömänä. Ne ovat sellaisia köyhiä kuntia, joilla ei ole varaa maksaa pätevälle palkkaa, siksi otetaan se halvempi vaikka kehittämällä niin kummallisia aiheyhdistelmiä, että pätevää ei taatusti löydy.

10 valehtelee meille siinä, että "päteviä hakijoitakin ollut. Jostain syystä valinnassa on päädytty kuitenkin kouluttamattomaan henkilöön." Lain mukaan pätevä on otettava, jos on saatavilla mutta : laitetaanpa hakuun tuntiopettaja aineyhdistelmällä saksa+kemia+tekninen työ+kotitalous, niin voidaan ottaa vaikka ylioppilas, puuseppä, merkonomi tai sosionomi, koska tuskin yhdelläkään hakijalla on näihin kaikkiin pätevyyttä. Tiedän, kun itse olen yhdestä sellaisesta päätöksestä valituksen tehnyt, huonolla menestyksellä.

Oikeasti? Eikö edes pedagoginen pätevyys merkannut? Ts. luulisi että minkä tahansa aineen pätevä opettaja olisi parempi kuin joku merkonomi tai yo.

Ei merkannut mitään, ainakin yksi hakijoista oli papereiden perusteella pätevä opettaja ja useampi lähes valmis luokanopettaja. Sitä en nyt muista, missä vaiheessa omat opintoni silloin olivat, mutta valmis KT olin ja pedagogiset opinnotkin suoritettuna.

Enkä ole tehnyt päivääkään opettajan sijaisuutta kotikunnassani sen jälkeen, kun olen saanut aineenopettajan kelpoisuuden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi