Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulle tarjottiin ekanluokan open sijaisuutta - ilman minkäänlaista kokemusta

Vierailija
29.02.2016 |

Olen siis koulutukseltani merkonomi, ollut lähinnä sihteeriä. Nyt loppui työsoppari, ja työtä tarjottiin eräästä peruskoulusta ekaluokan opettajan sijaisena.
Ihanko tosi?
Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta tai edes ajatusta mitä ekaluokalla tapahtuu. Omani olen käynyt v. 1999, joten moni asia on varmasti muuttunut. Työpaikkaa tarjottiinkin vanhasta peruskoulustani, joten se kai selittää jokseenkin että miksi pyydettiin.. vai selittääkö.
Mitä helkkariaaaaa

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tarjosi? Jos TE-toimisto niin senkun haet sitä paikkaa etkä tule sitä varmasti saamaan. yrittävät vaan saada sinut karenssille hakemattomuudesta

Vierailija
2/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä ovat sekoittaneet sinut johonkin samannimiseen henkilöön. otat siihen yhteyttä, joka sinulle töitä tarjosi ja kysyt että onko hän sotkenut sinut johonkin toiseen henkilöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä jotain hämärää, ellei sitten kyseessä ole joku Perä-Kälviän kyläkoulu, jonne ei mahdottoman sijaintinsa vuoksi saa pätevämpää.

Vierailija
4/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko ottaa paikan vastaan? Se on varmaan lyhyt sijaisuus? Minä en kyllä ymmärrä miten voivat oikein tarjota työtä, ilman että olit sellaista kysellyt vai olitko sinä jo valmiiksi kunnalla töissä ja sitten tarjosivat tuollaista?

Vierailija
5/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisenahan voi toimia melkein kuka vaan (ei tietenkään pedofiili). Ja on muuten hauskaa hommaa :)

Vierailija
6/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisellä lukiollani oli sellainen käytäntö, että juuri kirjoittaneita (periaatteessa lomalla olevia) ja lukiosta vasta valmistuneita palkattiin joskus pitämään sijaisuuksia. En muista pääsikö myös yläkoulun puolelle pitämään tunteja vai pelkästään lukion. Valitsivat aina sillä perusteella kuka oli parhaiten pärjännyt kyseisessä aineessa. Hieman outo kuitenkin alakoulun puolelle. Meinasitko ottaa vastaan työpaikan?

Vierailija
7/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne tiesivät sulle sijaisuutta tarjota? Onko kyseessä päivän keikka, jolloin riittää että valvot oppilaita ja piirrätte ehkä jotain vai kuinka pitkästä ajasta kysymys? Sun sepustuksesi on vähän heikko, jotta voisi ottaa kantaa.

Vierailija
8/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sijaisena voi toimia kaikki, jotka lukion on suorittanut. Jos olet ainoa sopiva, täysjärkinen kenet he tietää? Tämähän on arkea pienillä paikkakunnilla, otetaan mitä saadaan.

Vierailija
9/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään epätavallista. Itse olen ollut aikanani sijaisena ala-koulussa ilman mitään koulutusta asiaan.

Vierailija
10/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tiedän ja tunnen ihmisiä, jotka tekevät ala-asteen sijaisuuksia pelkällä lukion koulutuksella. Kyseessä ei ole mitkään keikkahommat (päivä siellä toinen täällä) vaan ihan pitkiä lukukauden- ja vuoden mittaisia pestejä. Nämä paikat on pk-seudulla ja päteviä hakijoitakin ollut. Jostain syystä valinnassa on päädytty kuitenkin kouluttamattomaan henkilöön.

Itse tuota vieroksun, koska luulisi opettajan ammattitaidolla olevan jotain merkitystä opetuksen tason ja oppimisen kannalta. Tai jos ei ole, niin miksi opettajan koulutusta järjestetään. No, itse en haluaisi omia lapsiani opettavan vain toisen asteen koulutuksen saaneet. 

Vierailija
11/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ehkä sama sukunimi kuin rehtorilla, koulutoimenjohtajalla tai sen koulun johtajaopettajalla?

Oikeasti on olemassa paikkoja, joissa on todella vaikea saada edes työtöntä ylioppilasta opettajan sijaiseksi. Toisaalta on niitäkin paikkoja, joissa on jopa päteviä luokanopettajia ja varsinkin aineenopettajia työttömänä. Ne ovat sellaisia köyhiä kuntia, joilla ei ole varaa maksaa pätevälle palkkaa, siksi otetaan se halvempi vaikka kehittämällä niin kummallisia aiheyhdistelmiä, että pätevää ei taatusti löydy.

10 valehtelee meille siinä, että "päteviä hakijoitakin ollut. Jostain syystä valinnassa on päädytty kuitenkin kouluttamattomaan henkilöön." Lain mukaan pätevä on otettava, jos on saatavilla mutta : laitetaanpa hakuun tuntiopettaja aineyhdistelmällä saksa+kemia+tekninen työ+kotitalous, niin voidaan ottaa vaikka ylioppilas, puuseppä, merkonomi tai sosionomi, koska tuskin yhdelläkään hakijalla on näihin kaikkiin pätevyyttä. Tiedän, kun itse olen yhdestä sellaisesta päätöksestä valituksen tehnyt, huonolla menestyksellä.

Vierailija
12/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani on kosmetologi ja on jo vuosia tehnyt pitkiä sijaisuuksia. Samoin tuttu yo-tyttö sai vuoden sijaisuuden ala-asteelle. Ei mitään ihmeellistä. Senkun otat opeoppaat käteen ja alat opettaa. Tarkkaan selitetty, mitä tehdään milläkin tunnilla ja kokeetkin on jo valmiina.

Vierailija
13/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään kokemusta tarviikkaan.Sijaisille lätkästään valmiiksi opetusmateriaali.Ne sitten opetat.yleistä tuo.Kouluun pääsee sijaiseksi kuka/mikä vaan.

Vierailija
14/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä usko että kyseessä olisi väärä henkilö, rehtori nimittäin soitti minulle henkilökohtaisesti ja pyysi sijaiseksi loppulukuvuodeksi. Olen ihan puulla päähänlyöty, tokihan se olisi mielenkiintoista ja palkkakin olisi ok. Toisaalta, tässä on kse lasten koulutuksesta.

En ole tosiaan edes sitä lukiota käynyt, ja kuten huomaatte niin myöskään kirjallinen ulosantini ei ole kummoista.

Ei edes ole mikään pikkupaikkakunta, yksi Suomen isoimmista kaupungeista.

Ap

Vierailija
15/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö missä maassa on Harvardin yliopisto ?

Vierailija
16/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä usko että kyseessä olisi väärä henkilö, rehtori nimittäin soitti minulle henkilökohtaisesti ja pyysi sijaiseksi loppulukuvuodeksi. Olen ihan puulla päähänlyöty, tokihan se olisi mielenkiintoista ja palkkakin olisi ok. Toisaalta, tässä on kse lasten koulutuksesta.

En ole tosiaan edes sitä lukiota käynyt, ja kuten huomaatte niin myöskään kirjallinen ulosantini ei ole kummoista.

Ei edes ole mikään pikkupaikkakunta, yksi Suomen isoimmista kaupungeista.

Ap

Kyllähän tuo hieman erikoiselta kuulostaa, kun kyseessä on melko pitkä sijaisuus. Luulisi, että tarjolla olisi myös muita, pätevämpiä, ehdokkaita. Ja jos et ole itseäsi edes mitenkään manostanut tehtävään. Mutta periaattees lyhyitä (yleensä muutaman päivän) sijaisuuksia voi tehdä kuka vain. Opiskelen tällä hetkellä aineenopettajaksi ja pääsin vanhalle koululleni sijaiseksi, kun laitoin heille itse viestiä että opiskelen alaa. Tuolloin minulla oli kokemusta vain oman aineeni opinnoista enkä ollut opettanut päivääkään. Olen ymmärtänyt, että hetkellä sijaisuuksia on kuitenkin melko vaikeaa saada, sillä monilla kouluilla ei ole varaa palkata sijaista. Aikamoinen tuuri sinulla! :D

Vierailija
17/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan huolestu siitä, että ekaluokkalaislle, koulutiensä juuri aloittaneille ollaan valmiit, tässä tapauksessa suorastaan halukkaat, palkkaamaan kokematon ja opetustyötä osaamaton henkilö?

Olemmeko todella siinä pisteessä, että lasten asioilla ei enää ole mitään väliä?

Ekan luokan oppilaiden kohdalla pitäisi kyetä erottamaan kunkin lapsen resurssit, kyetä seuraamaan, kuinka lapsi toimii ryhmässä ja mitkä ovat hänen valmiutensa oppimiseen, jotta niille oppilaille, joilla on joitain vaikeuksia, saataisiin ajoissa apua.

Olen tyrmistynyt ja äärettömän huolissani.

Vierailija
18/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan huolestu siitä, että ekaluokkalaislle, koulutiensä juuri aloittaneille ollaan valmiit, tässä tapauksessa suorastaan halukkaat, palkkaamaan kokematon ja opetustyötä osaamaton henkilö?

Olemmeko todella siinä pisteessä, että lasten asioilla ei enää ole mitään väliä?

Ekan luokan oppilaiden kohdalla pitäisi kyetä erottamaan kunkin lapsen resurssit, kyetä seuraamaan, kuinka lapsi toimii ryhmässä ja mitkä ovat hänen valmiutensa oppimiseen, jotta niille oppilaille, joilla on joitain vaikeuksia, saataisiin ajoissa apua.

Olen tyrmistynyt ja äärettömän huolissani.

Kyllä sen näkee ilman maisteriopintojakin jos joku ei kestä kärryillä. Sitten vaan palloa eteenpäin oppilashuoltoon!

Kandi

Vierailija
19/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ala- ja yläasteella kouluavustajana melkein suoraan lukion jälkeen :D Olin myös yksin kokonaan vastuussa yhden ulkomaalaisen oppilaan englanninopetuksesta ja mun piti istua hänen vieressään tunneilla ja kokeissa ja yrittää selittää mitä tarkoittaa jotkut sanat, oli vähän hankalaa selittää esim jotain kemian ja fysiikan juttuja joita en itsekkään ymmärrä ja vieläpä sellaiselle ihmiselle jonka kanssa ei oikein ole yhteistä kieltä.

Vierailija
20/24 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla ehkä sama sukunimi kuin rehtorilla, koulutoimenjohtajalla tai sen koulun johtajaopettajalla?

Oikeasti on olemassa paikkoja, joissa on todella vaikea saada edes työtöntä ylioppilasta opettajan sijaiseksi. Toisaalta on niitäkin paikkoja, joissa on jopa päteviä luokanopettajia ja varsinkin aineenopettajia työttömänä. Ne ovat sellaisia köyhiä kuntia, joilla ei ole varaa maksaa pätevälle palkkaa, siksi otetaan se halvempi vaikka kehittämällä niin kummallisia aiheyhdistelmiä, että pätevää ei taatusti löydy.

10 valehtelee meille siinä, että "päteviä hakijoitakin ollut. Jostain syystä valinnassa on päädytty kuitenkin kouluttamattomaan henkilöön." Lain mukaan pätevä on otettava, jos on saatavilla mutta : laitetaanpa hakuun tuntiopettaja aineyhdistelmällä saksa+kemia+tekninen työ+kotitalous, niin voidaan ottaa vaikka ylioppilas, puuseppä, merkonomi tai sosionomi, koska tuskin yhdelläkään hakijalla on näihin kaikkiin pätevyyttä. Tiedän, kun itse olen yhdestä sellaisesta päätöksestä valituksen tehnyt, huonolla menestyksellä.

Oikeasti? Eikö edes pedagoginen pätevyys merkannut? Ts. luulisi että minkä tahansa aineen pätevä opettaja olisi parempi kuin joku merkonomi tai yo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme