13v uhoaa tappavansa itsensä
Olisiko syytä huolestua vai onko vain teini-uhmaa kun riitojen aikana huutaa että tappaa itsensä?? On kuitenkin 11v:nä varastanut lääkkeitä ja koittanut niitä syödä..
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole teiniangstiin kuollut. Anna olla.
Olipa oikein harvinaisen typerä kommentti. Kuule, itsemurha on nuorten yleisin kuolinsyy. Että se siitä.
13
Miksi lasta aina syytetään? Tosiasiassa pahoinvoivat ja oireilevat lapset ovat usein kokeneet jotain traumatisoivaa, joka on järkyttänyt mielenterveyttä. Ei kai perheessänne ole ollut väkivaltaa, päihteitä, hyväksikäyttöä tms.?
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapselle on tapahtunut kun voi noin huonosti? Teillä vanhemmilla on kyllä mennyt monta asiaa jo alusta asti pieleen... Järkyttävää. Katsokaa peiliin, hakekaa apua myös omiin ongelmiinne.
Ja siinä toinen idiootti. Kuule, masennukseen ja ahdistukseen ei välttämättä OLE mitään syytä, jos niistä nyt edes on kyse.
Ihan turha suonenvedonomaisesti aina hakea vikaa vanhemmista. Parhaissakin perheissä voi lapsi sairastua mielenterveysongelmiin. On geneettistä alttiutta, on koulukiusaamista... Ja aivokemiat tai vaikkapa hormonituotannon häiriöt voivat kenelle tahansa aiheuttaa vaikkapa masennusoireita.
Tuollaisella syyllistämisellä ei asiaa auteta, vaan käärimällä hihat ja hakeumalla tutkimuksiin. Siihenkin kynnys on matalempi silloin, jos ei heti aleta syytellä kotioloja, vaan ensin selvitetään.
13
Vierailija kirjoitti:
Menee ohi kyllä.
Tätä olen aina ihmetellyt, kun kuulen jotenkin äärimmäsellä tavalla käyttäytyvistä lapsista ja nuorista: mitäs jos ei menekään? Kuka uskaltaa ottaa noin tolkuttoman vastuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole teiniangstiin kuollut. Anna olla.
Olipa oikein harvinaisen typerä kommentti. Kuule, itsemurha on nuorten yleisin kuolinsyy. Että se siitä.
13
No onko masennus teiniangstia?
Miten tunnistaa teiniangsti: lapselle tulee heti "masennus", kun vanhemmat ei anna rahaa/päästä ulos 00 aikaan/anna notkua koneella yms. Silloin kyllä viilletään ranteet auki, mutta kyllä elämä alkaa taas maittaa kun pääsee kavereiden kanssa shoppailemaan.
Pitää ottaa aina vakavasti!
Tutun perheen 13 v teki itsemurhan koulukiusaamisen seurauksena. Hyppäsi kerrostalon katolta. Olin niin järkyttynyt että luin silloin aiheesta. Se on niin, että lasten ja nuorten itsemurha onnistuu yleensä aina koska käyttävät niin rajuja keinoja ja ne ovat usein hetken impulssista tehtyjä, vaikka on kuitenkin ollut sen suuntaisia ajatuksia ennen ja juurikin mainittu joskus ääneen se joitain kertoja. Yleensä se on valtava järkytys vanhemmille koska eivät ole tajunneet ongelman syvyyttä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapselle on tapahtunut kun voi noin huonosti? Teillä vanhemmilla on kyllä mennyt monta asiaa jo alusta asti pieleen... Järkyttävää. Katsokaa peiliin, hakekaa apua myös omiin ongelmiinne.
Ja siinä toinen idiootti. Kuule, masennukseen ja ahdistukseen ei välttämättä OLE mitään syytä, jos niistä nyt edes on kyse.
Ihan turha suonenvedonomaisesti aina hakea vikaa vanhemmista. Parhaissakin perheissä voi lapsi sairastua mielenterveysongelmiin. On geneettistä alttiutta, on koulukiusaamista... Ja aivokemiat tai vaikkapa hormonituotannon häiriöt voivat kenelle tahansa aiheuttaa vaikkapa masennusoireita.Tuollaisella syyllistämisellä ei asiaa auteta, vaan käärimällä hihat ja hakeumalla tutkimuksiin. Siihenkin kynnys on matalempi silloin, jos ei heti aleta syytellä kotioloja, vaan ensin selvitetään.
13
Masennukseen ja ahdistukseen on aina syy. Useimmiten löytyy ikävä kyllä kotioloista... On olemassa paljon epäkelpoja vanhempia. Koita kestää. Aikuisten kuuluisi hakea apua ajoissa, ettei tilanne kärjistyisi noin. Mielummin vaan salaillaan ongelmia ja vieritetään syy lapsen määrittelemättömän hankalan käytöksen syyksi. "Parhaimmissa" perheissä ei muuten ko. ongelmia ole, tai muuten ne eivät ole parhaita. Ei ole todellakaan normaalia tuollainen keskivertoperheissä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää ottaa aina vakavasti!
Tutun perheen 13 v teki itsemurhan koulukiusaamisen seurauksena. Hyppäsi kerrostalon katolta. Olin niin järkyttynyt että luin silloin aiheesta. Se on niin, että lasten ja nuorten itsemurha onnistuu yleensä aina koska käyttävät niin rajuja keinoja ja ne ovat usein hetken impulssista tehtyjä, vaikka on kuitenkin ollut sen suuntaisia ajatuksia ennen ja juurikin mainittu joskus ääneen se joitain kertoja. Yleensä se on valtava järkytys vanhemmille koska eivät ole tajunneet ongelman syvyyttä ennen.
No tässä tapauksessa lapsi uhkailee vanhempia hallitakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha suonenvedonomaisesti aina hakea vikaa vanhemmista. Parhaissakin perheissä voi lapsi sairastua mielenterveysongelmiin. On geneettistä alttiutta, on koulukiusaamista... Ja aivokemiat tai vaikkapa hormonituotannon häiriöt voivat kenelle tahansa aiheuttaa vaikkapa masennusoireita.Tuollaisella syyllistämisellä ei asiaa auteta, vaan käärimällä hihat ja hakeumalla tutkimuksiin. Siihenkin kynnys on matalempi silloin, jos ei heti aleta syytellä kotioloja, vaan ensin selvitetään.
13
Masennukseen ja ahdistukseen on aina syy. Useimmiten löytyy ikävä kyllä kotioloista... On olemassa paljon epäkelpoja vanhempia. Koita kestää. Aikuisten kuuluisi hakea apua ajoissa, ettei tilanne kärjistyisi noin. Mielummin vaan salaillaan ongelmia ja vieritetään syy lapsen määrittelemättömän hankalan käytöksen syyksi. "Parhaimmissa" perheissä ei muuten ko. ongelmia ole, tai muuten ne eivät ole parhaita. Ei ole todellakaan normaalia tuollainen keskivertoperheissä.
Täytyy vielä lisätä, että itse olin "hankala" teini. Minua kiusattiin koulussa ja sen lisäksi kotona. Oli lapsesta asti esim. fyysistä ja henkistä väkivaltaa. Eron jälkeen äidin masennusta ym. Äitini mielestä minulla oli vain hankala murrosikä ja olin "vittumainen", koska oli täysin kykenemätön näkemään omia virheitään. Miksi vanhemmat eivät ikinä näe vikaa itsessään? Eihän mitään lastensuojeluakaan tarvittaisi, jos kaikki olisivat hyviä vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13
Kun ei vaan OLE. Juuri siksi lääkitys auttaa osalla masennuspotilaista, koska kyse ei välttämättä ole mistään ympäristön aiheuttamasta asiasta. Totta kai osalla on, mutta ei todellakaan kaikilla.
Likikään kaikilla masentuneilla ei ole vaikeaa lapsuutta tau ryyppäävää isää. Itse asiassa aika tyypillistäkin on se, ettei löydy mitään yhtä, nimettävissä olevaa tekijää!
Ja todellakin, hyvissä ja rakastavissakin perheissä voi lapsi sairastua, kuten sanoin.
Et selvästikään tiedä asiasta yhtään mitään, täältä voit alkaa ennakkoluulojesi korjailun:
https://www.mielenterveystalo.fi/Pages/default.aspx
"Masennus ei ole omaa syytä eikä välttämättä kenenkään tai minkään yksittäisen tekijän aiheuttama. Masennus voi johtua ja aiheutua monesta eri syystä. Tavallisimpia nuorten masennukseen johtavia syitä voivat olla menetykset, laiminlyönnit tai väkivalta, kaveriryhmien ulkopuolelle jääminen, kiusatuksi tuleminen tai kavereiden puute, elämänkokemukset ja vastoinkäymiset, lapsuudenaikaiset erokokemukset ja monenlaiset perheen sisäiset kuormittavat tekijät. Myös vähäinen tuki, raskailta tuntuvat odotukset ja paineet, unenpuute ja stressi sekä huoli oman paikan löytämisestä voivat kuormittaa nuorta. Vaikutusta voi myös olla perimällä, sairauksilla sekä päihteiden ja lääkkeiden käytöllä."
Kuten huomaat, syitä voi olla monia, joista vain osa liittyy kotiin.
13
Kyllä se vika on joskus vanhemmissakin. Aina voi hakea apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13
Täytyy vielä lisätä, että itse olin "hankala" teini. Minua kiusattiin koulussa ja sen lisäksi kotona. Oli lapsesta asti esim. fyysistä ja henkistä väkivaltaa. Eron jälkeen äidin masennusta ym. Äitini mielestä minulla oli vain hankala murrosikä ja olin "vittumainen", koska oli täysin kykenemätön näkemään omia virheitään. Miksi vanhemmat eivät ikinä näe vikaa itsessään? Eihän mitään lastensuojeluakaan tarvittaisi, jos kaikki olisivat hyviä vanhempia.[/quote]
Älä nyt sentään pskaa suolla näppikseltäsi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13
Täytyy vielä lisätä, että itse olin "hankala" teini. Minua kiusattiin koulussa ja sen lisäksi kotona. Oli lapsesta asti esim. fyysistä ja henkistä väkivaltaa. Eron jälkeen äidin masennusta ym. Äitini mielestä minulla oli vain hankala murrosikä ja olin "vittumainen", koska oli täysin kykenemätön näkemään omia virheitään. Miksi vanhemmat eivät ikinä näe vikaa itsessään? Eihän mitään lastensuojeluakaan tarvittaisi, jos kaikki olisivat hyviä vanhempia.
No just, pitihän se arvata. Tyyppilinen av-mamma yleistää omat karut kokemuksensa koskemaan kaikkia. Että kun sulla oli kurjat kotiolot, niin apkin tietysti on epäkelpo äiti ja hakkaa lastaan...
Kyllä ne kotiolotkin kuule selvitetään, kun lasta tutkitaan. Ensisijaisen tärkeää olisi nyt, että ap rohkaistuu selvittämään tilannetta. Mieti, mistä on enemmän apua: lyttäämisestä ja ennakkoluuloisesta teilaamisesta - jota sinä harrastat - "ap on huono äiti, ap:n vika!" VAI siitä, että ymmärretään, että lapsella voi olla ongelmia, mutta niiden syitä ei voi tutkimatta tietää, ja siksi olisi tärkeää hakeutua tutkimuksiin.
13
Jos masennukselle olisi aina syy, sitä kutsuttaisiin esim. traumaperäiseksi stressihäiriöksi tai ihan vaan suruksi ja alakuloksi. Jos itken puoli vuotta putkeen mummon kuolemaa, ei minulla ole masennusta. Se kuuluu elämään silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13
Kun ei vaan OLE. Juuri siksi lääkitys auttaa osalla masennuspotilaista, koska kyse ei välttämättä ole mistään ympäristön aiheuttamasta asiasta. Totta kai osalla on, mutta ei todellakaan kaikilla.
Likikään kaikilla masentuneilla ei ole vaikeaa lapsuutta tau ryyppäävää isää. Itse asiassa aika tyypillistäkin on se, ettei löydy mitään yhtä, nimettävissä olevaa tekijää!
Ja todellakin, hyvissä ja rakastavissakin perheissä voi lapsi sairastua, kuten sanoin.
Et selvästikään tiedä asiasta yhtään mitään, täältä voit alkaa ennakkoluulojesi korjailun:
https://www.mielenterveystalo.fi/Pages/default.aspx
"Masennus ei ole omaa syytä eikä välttämättä kenenkään tai minkään yksittäisen tekijän aiheuttama. Masennus voi johtua ja aiheutua monesta eri syystä. Tavallisimpia nuorten masennukseen johtavia syitä voivat olla menetykset, laiminlyönnit tai väkivalta, kaveriryhmien ulkopuolelle jääminen, kiusatuksi tuleminen tai kavereiden puute, elämänkokemukset ja vastoinkäymiset, lapsuudenaikaiset erokokemukset ja monenlaiset perheen sisäiset kuormittavat tekijät. Myös vähäinen tuki, raskailta tuntuvat odotukset ja paineet, unenpuute ja stressi sekä huoli oman paikan löytämisestä voivat kuormittaa nuorta. Vaikutusta voi myös olla perimällä, sairauksilla sekä päihteiden ja lääkkeiden käytöllä."Kuten huomaat, syitä voi olla monia, joista vain osa liittyy kotiin.
13
Tiedän asiasta paljonkin, minulla on kokemusta nimenomaan lapsen näkökulmasta. Suurimmalla osalla masentuneista lapsista on vanhemmuuteen kykenettömät vanhemmat. Fakta. Jotain muitakin tilanteita on joukossa, mutta suurinmalla osalla "ongelmanuorista" on vanhemmat, joilla on itsellään paljon hoitamattomia ongelmia.
No just. Mun lapsella puhkesi teininä skitsofrenia, jota on miehen suvussa monella. Olenko minä sen aiheuttanut? Tuskin. Ihan ihme heittelyä nyt jollain tässä. Enemmänkin mä väitän, että se vanhemmuus punnitaan siinä, hakeeko ap lapselleen apua vai ei.
Mikä teinin elämässä ei ole kunnossa. Ootko tiukkis tai ootteko köyhiä? Pyöriikö jaloissa monta nuorempaa sisarusta?
Todellakin pitää huolestua! Tällaiset viestit pitää aina ottaa vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
No just. Mun lapsella puhkesi teininä skitsofrenia, jota on miehen suvussa monella. Olenko minä sen aiheuttanut? Tuskin. Ihan ihme heittelyä nyt jollain tässä. Enemmänkin mä väitän, että se vanhemmuus punnitaan siinä, hakeeko ap lapselleen apua vai ei.
Et varmaankaan. Ap:han nimenomaan ei ole hakenut ajoissa tarvittavaa apua, vaan kyselee jollain av-palstalla mitä tehdä... Järkyttävää. Kannattaisi varmasti kysyä mielummin ammattilaisilta.