BabyShowereista
En ole oikein ymmärtänyt tätä Suomeenkin rantautunutta jenkkien materiahömpötysjuhlaa mistä etenkin nuoret äidit on kovasti innostuneet.
Nyt olisi kahden viikon päästä edessä elämäni toiset babyshowerit. Ensimmäisilläkin koin lähinnä myötähäpeää siitä, että ihan oikeesti aikuiset ihmiset arvuuttelee ja mittailee toisen vatsan kokoa ja ihastellaan muka suuressa hurmiossa jotain vaipoista koottua "kakkua". Siihen päälle vielä se, että nykyajan nuoret äidit kutsuu itseään "mammoiksi" ja vatsa muuttuu heti raskauden alussa "masuksi". Kukaan aikuinen ei normaalisti puhu masusta, mutta kun siellä on vauva niin "masu alkaa kasvaa". Jos vetää kesällä hiukan enemmän lenkkiä tai sidukkaa niin kukaan ei sano, että "masu vähän kasvo kesällä".
Lähinnä tämä tuntuu lahjojen kerjäämiseltä, koska babyshowereille on kaikkien vietävä lahja ja mitäs sitten, kun se vauva oikeasti syntyy niin taas pitää viedä lahja kun menee sitä katsomaan. Vielä, jos sattuu olemaan ihan lähipiiriä niin hups ristiäislahjakin. Siinä on sitten 3kk sisällä ostanut kolme lahjaa sille vastasyntyneelle.
Sori, jos ärsytän jotain, joka kovasti tykkää tälläisestä, mutta ei vain itse osaa samaistua hommaan.
Kommentit (3)
Minusta on kiva idea järjestää tulevalle äidille pientä hemmottelua ja yhteistä aikaa ystävien kanssa. Mammoista ja masuista ei ole meidän vauvajuhlissa puhuttu, ja lahjaksi on yleensä koottu yhdessä kori, jossa on erilaisia vauvaan liittyviä tarvikkeita, siihen ei ole kenenkään tarvinnut panostaa muutamaa euroa enempää.
Uskokaa tai älkää, olen vela.
Minä olen vanhempaa sukupolvea ja olin jo järkyttynyt ekoista polttareista, kun 90-luvun alussa eräs työkaveri kutsui sellaisiin :) Ihan kaameat juhlat.
No sitten tuli nämä häät, missä on pukukoodit ja karkit ja morsiamen huomenlahjat ja koko se ihmetouhu.
Onneksi nämä babyshowerit ei olleet vielä tulleet, kun omia lapsia tein. Kummasti sitä elämä meni eteen päin, vaikka ystävät ei mitään ihmeen hemmotteluja järjestäneet. Ihan miehen kanssa ostimme, mitä tarvitsimme ja töissä kävin ja ihan normaali asiana vielä silloin koettiin lapsen odotus.
Mutta maailma muuttuu, joten viettäkööt nykyajan nuoret omia hömppiään. Itse ei onneksi tarvinnut.
Nyt kun sanoit, niin tuntuu mukavalta, ettei enää tarvitse tuollaisiin osallistua. Ellei ne sitten keksi isovanhemmaksi tulemisen kunniaksi jotain mummoshoweria.