Löysin 16-vuotiaani huoneesta Oxamin-tabletteja, mitähän kautta se on
voinut saada niitä? Saako koululääkäri määrätä tuon ikäiselle lapselle rauhoittavia ilman, että huoltaja edes tietää asiasta? Vai onko nuo jostain "pimeästi"? Säikähdin vähän. Tyttö on ollut sulkeutunut ja "outo" viime aikoina, itse on kyselyihini kuitannut sen stressinä.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lääkkeet ilman lappua" Mitä te horisette? Nykyäänhän on e-reseptit käytössä valtaosassa maata aivan yleisesti, ei ole mitään lappuja.
Öö, no siihen lääkepakettiin liimataan kyllä edelleen tarralappu, jossa on mm. saajan nimi, annostusohje ja apteekin nimi. Ihan e-resepteistä huolimatta.
Turhaan alapeukuttelet, kun itse aloit horisemaan "lääkkeistä ilman lappua", e-resepteistä ja "ei ole mitään lappuja". Kyllä on laput lääkepakkauksissa, siitäkin huolimatta että sinä kanniskelet omiasi liuskoina kuin mikäkin narkki.
Niin liuskojen kantaja, ei niissä liuskoissa ole ennen e-reseptejäkään mitään lappuja ollut. Jos itse kirjoittaa tai ymmärtää väärin, eipä pidä päätään muille aukoa.
Voi jestas. Rauhoitu.
Rauhoitu itse. Ota vaikka bentso tai pari niistä LAPUTTOMISTA liuskoistasi :)
Vierailija kirjoitti:
Olisko se syy miksi ei puhu sinulle siinä, että olet ensimmäiseksi olettamassa katukauppaa kun lapsesi huoneesta löytyy reseptilääkkeitä?
Aivan aiheesta ap kyselee täällä ja sinä keksit tuollaisia? Vaikka muu viestisi voi sisältää asiaa, putoo siltä pohja yksioikoisella syyllistävällä kysymyksellä. Ap ei ole tietääkseni vielä syyttänyt lastaan mistään.
Jos on masennusta, on tuon ikäisen jäsentymättömässä päässä lukemattomia mahdollisia syitä, jonka takia ei halua heti kertoa vanhemmilleen. Jos tuollaisia rauhoittavia on määrätty, on käyty psykologilla jo hetken tai alkusysäys on ollut joku hyvinkin selkeä.
Äidin tehtävä on olla äiti ja ensisijaisesti toimia lapsensa turvana. Siihen kuuluu, ettei stressaa lasta liikaa, jos on jotain henkistä, joka onkin jo hoidossa. Siihen kuuluu myös, että varmistetaan tuollaisten vahvojen lääkkeiden todellinen tarve ja ollaan yhteydessä kouluun ja terveydenhuoltoon, jotta voi toimia vanhempana niinkuin yhteiskuntakin edellyttää.
En nyt puhuisi katukaupasta. Eiköhän se joltain kaverilta tai kaverin kaverilta ole ostanut. Muutama bissetölkki siihen päälle, niin ei tule krapulaa eikä mee niin paljon rahaa.
Omalla yläasteellani erityisesti ne kympin tytöt harrastivat sekakäyttöä.
Kannattaa miettiä millä äänensävyllä kotona on puhuttu mielenterveysongelmista. Itse en ainakaan olisi voinut puhua mistään tuollaisesta omalle äidilleni. Jo pelkästä ujoudesta oltiin vihaisia "mitä sä nyt ihmisiä pelkäät".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lääkkeet ilman lappua" Mitä te horisette? Nykyäänhän on e-reseptit käytössä valtaosassa maata aivan yleisesti, ei ole mitään lappuja.
Joku on taas oikeen kunnolla pihalla :D
No onko teillä useinkin liuskoissa kiinni lappusia? Kuka kantaa muka sitä pahvikoteloa mukanaan?
No mutta mites ne e-reseptit tähän liittyi? :D "Nykyäänhän on e-reseptit käytössä valtaosassa maata aivan yleisesti, ei ole mitään lappuja."
Sulla on nyt käsitteet hiukan sekaisin ja hakusassa. Liikaa bentsoja?
Jollakin otti nyt tosiaan sydämen päälle tämä asia. :) Joo, käsitin tosiaan alkuun väärin kun puhuttiin lapusta. Ajattelin a4-kokoista lappusta, en tarralappua pahvikotelossa.
Et sitten kuitenkaan voinut heti myöntää, että käsitit itse väärin, vaan piti alkaa vääntämään "liimailetteko niihin liuskoihin jotain tarralappuja" ym käsittämätöntä ja syytämään meitä "horisemisesta"?
Enpä ekassa kommentissa tosiaan tajunnut. En kuitenkaan lähde haukkumaan muita narkkareiksi.
Joten eiköhän tässä internet-etiketin rikkomisessa nyt olla aika tasoissa? Vai vieläkö lähdetään kinaamaan siitä kuka niitä rauhottavia tarvitsee ja miksi, jotta aikuismaisuus ei vaan pääsisi unohtumaan? :)
Vierailija kirjoitti:
Olisko se syy miksi ei puhu sinulle siinä, että olet ensimmäiseksi olettamassa katukauppaa kun lapsesi huoneesta löytyy reseptilääkkeitä?
Todennäköisintä on että ovat lapsen omia määrättyjä lääkkeitä, seuraavaksi todennäköisintä että kaverilta saatuja.
Jos olisin sinä, googlaisin lääkkeen tiedot esimerkiksi valmistajalta. Sitten pyytäisin anteeksi että olen tonkinut lapsen huonetta, ja seuraavaksi varmistaisin että lapsi tietää olennaiset asiat lääkkeestä.
Älä oleta että eivät ole reseptilääkkeitä, monet eivät vaan lue pakkausselostetta vaikka lääke olisikin lääkärin määräämä.
Jos lääkärikontaktia ei ole, järjestäisin sellaisen lapselle.
En ole ensimmäisenä ollut olettamassa katukauppaa (saati lapselle sitä sanomassa), kunhan pohdiskelin täällä eri vaihtoehtoja. Enkä ole "tonkinut" hänen huonettaan, normaalisti hain pyykkejä ja otin petivaatteet sängystä vaihtoon, sieltä tipahti liuskat patjan ja sängyn välistä.
Miksi pitää olla niin hyökkäävä heti? Täälläkin heti leimataan paskaksi äidiksi suunnilleen jolle vaan ei voi lapsi puhua, ok, saatte olla sitä mieltä, mutta kyllä minäkin saan ihan asiallisesti kysyä. Kiihkottomista ja ei-syyllistävistä vastauksista kiitokset. ap.
Ehkä se on heittänyt paketin roskiin, ettei siitä selviä mammalle mihin vaivaan on ja kenelle.
Tytöllä on ahdistusta, unettomuuutta tai paniikkihäiriö?
Entäs jos tilanne johtuukin (osin) kotioloista? Tuskin on ekana vanhemmille kertomassa saamastaan avusta.
Ehkä ne on nukahtamiseen jos olivat sängyssä. Jos lapsi muutenkin puhunut stressistä.
Mun kaveri piilotti e-pillereitä teininä radiosoittimen sisään ja vaikka minne ettei äitinsä löydä. Silti ihan laillisesti ne osti, hänen äitinsä vaan oli kaikkea sellaista vastaan.
Voi olla että apn tyttöä vaan hävettää eikä tykkää asiasta yleisesti puhua. Kauhukuvia ei kannata maalailla vaan ottaa rauhallisesti asia esille kun lapsi tulee kotiin, että vaihdoit petivaatteita ja löysit lääkkeet. Anna lapsen itse kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko teillä useinkin liuskoissa kiinni lappusia? Kuka kantaa muka sitä pahvikoteloa mukanaan?
No mutta mites ne e-reseptit tähän liittyi? :D "Nykyäänhän on e-reseptit käytössä valtaosassa maata aivan yleisesti, ei ole mitään lappuja."
Jollakin otti nyt tosiaan sydämen päälle tämä asia. :) Joo, käsitin tosiaan alkuun väärin kun puhuttiin lapusta. Ajattelin a4-kokoista lappusta, en tarralappua pahvikotelossa.
Et sitten kuitenkaan voinut heti myöntää, että käsitit itse väärin, vaan piti alkaa vääntämään "liimailetteko niihin liuskoihin jotain tarralappuja" ym käsittämätöntä ja syytämään meitä "horisemisesta"?
Enpä ekassa kommentissa tosiaan tajunnut. En kuitenkaan lähde haukkumaan muita narkkareiksi.
Joten eiköhän tässä internet-etiketin rikkomisessa nyt olla aika tasoissa? Vai vieläkö lähdetään kinaamaan siitä kuka niitä rauhottavia tarvitsee ja miksi, jotta aikuismaisuus ei vaan pääsisi unohtumaan? :)
Minä (joka kirjoitin sinulle tuon viimeiseksi lainaamasi kommentin) en ole kutsunut ketään narkkariksi. Ilmeisesti täällä sekoilusi ja muille vittuilusi huomasi ja siitä ärsyyntyi useampikin henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä (joka kirjoitin sinulle tuon viimeiseksi lainaamasi kommentin) en ole kutsunut ketään narkkariksi. Ilmeisesti täällä sekoilusi ja muille vittuilusi huomasi ja siitä ärsyyntyi useampikin henkilö.
Voitteko perustaa tuolle juupas eipäs väittelyllenne oman ketjun? Ihan sama miksi koette toisenne teitä haukkuneen tämän aiheen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos tilanne johtuukin (osin) kotioloista? Tuskin on ekana vanhemmille kertomassa saamastaan avusta.
Tai vaativista opiskeluista johtuvaa? Miten ap:n lapsi pärjää koulussa?
Minä sain terveyskeskuksen kautta suunnilleen saman ikäisenä kuin tyttäresi Oxaminia 15mg juurikin unettomuuteen, jonka myöhemmin koululääkärini vaihtoi vahvaan melatoniiniin. En kertonut unettomuudestani enkä lääkkeistäni lainkaan vanhemmilleni häpeän ja liikahuolen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai vaativista opiskeluista johtuvaa? Miten ap:n lapsi pärjää koulussa?
Koulu menee hyvin, on mennyt aina. On aika perfektionisti, vaikka isänsä kanssa ollaan kyllä molemmat sanottu, että rennomminkin voisi välillä ottaa. Yhdistinkin sen mainitsemansa stressin silloin koulustressiin, mutta unettomuudesta, paniikkihäiriöstä tmv. ei ole ollut mitään tietoa. En edelleenkään ymmärrä miksei voisi minulle kertoa, mielestäni meillä on hyvät välit. Toki pienempiin sisaruksiin aikani menee pääosin, ja teini on ilmaissut itsekin haluavansa "omaa tilaa" vetäytymällä, jota olen kunnioittanut. Nyt vaan huolestuin. ap.
No ei kuulosta hyvältä ei. Vaikea kuvitella mistä 16-vuotias olisi saanut reseptin oksatsepaamille, joka on bentsodiatsepiini.
Oireilun pitäisi olla kokolailla voimakasta kun aikuisellekaan noita ei ihan heti ensimmäiseksi kirjoitella.
Ja kaikille äitin pikku lakimiehille ja yksityisyyspoliiseille siellä netissä semmoista, että kyllä se asioista perillä olo nyt vaan käytännössä kuuluu alaikäisen vanhemmille moraalisesti vaikka lääkkeet olisivatkin reseptillä. Tämä lääke aiheuttaa riippuvuutta ja vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin. "Bentsoja" myös käytetään paljon "viihdekäytössä" Suomessa.
Oxamin on ehkä yksi miedoimmista bentsoista ja erittäin yleinen paniikkihäiriön ja ahdistuksen hoidossa, myös nuorilla. Ei siis kannata hermostua ja maalailla kauhukuvia. Tietysti useita lääkkeitä on mahdollista käyttää väärin, mutta eikö olisi parempi lähteä siitä, että sairautta tässä hoidetaan.
KOululääkärit eivät kirjoita bentsoja. Eikä nuorisopsykiatrienkaan pitäisi eli on aika harvinaista että sieltäkään niitä saisi.
Huoltaja voi pyytää apteekista tiedon alaikäisen lapsensa sähköisistä resepteistä. Nuorella on mahdollisuus pyytää myös paperiresepti mutta muistelisin ettei keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä saa määrätä enää kuin sähköisellä reseptillä.
Suosittelisin kuitenkin että keskustelet asiasta RAUHASSA teinisi kanssa. Todennäköisesti hermostuu kun kerrot löytäneesi liuskat. Älä menetä malttiasi vaan odota pahimpien höyryjen laskeutumista.
Minkä vahvuisia? Omani ovat purkissa, ei liuskoissa