Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löysin 16-vuotiaani huoneesta Oxamin-tabletteja, mitähän kautta se on

Vierailija
29.02.2016 |

voinut saada niitä? Saako koululääkäri määrätä tuon ikäiselle lapselle rauhoittavia ilman, että huoltaja edes tietää asiasta? Vai onko nuo jostain "pimeästi"? Säikähdin vähän. Tyttö on ollut sulkeutunut ja "outo" viime aikoina, itse on kyselyihini kuitannut sen stressinä.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorisopsykiatrian polilta esim.

No voiko sellaisella käydä ilman, että huoltaja tietäis asiasta mitään? Olen ihan pihalla todellakin nyt..! ap.

Voi käydä. Kaikkein paras on, kun soitat terkalle ja hänen kanssaan käytte tilanteen läpi. Jos on oikeasti jotain masennusta jota jo hoidetaan, silloin on parempi, ettet ensimmäisenä ristikuulustele lastasi ilman ohjeita.

Epäilyttävää on kuitenkin lääkkeet ilman sitä lappua.

Terkka ei saa kertoa mitään jos teini on näin itse pyytänyt, se on ihan lakiin säädetty asia. 

Onko lakiin kirjoitettu, että äiti ei saa soittaa terkalle? Terkka on ammattilainen ja tietää, mitä hän ei saa kertoa. Hän osaa myös ammattilaisena kertoa äidille, miten asia kannattaa käsitellä tietäen tai tietämättä tilanteesta.

No ei ole, mutta hän kun ei saa ottaa kantaa asiaan niin on myös aika turha sinne soitella. 

Vierailija
22/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lääkkeet ilman lappua" Mitä te horisette? Nykyäänhän on e-reseptit käytössä valtaosassa maata aivan yleisesti, ei ole mitään lappuja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki epäilisin katukauppaa, kun ei ole pakettia. Teillä taitaa olla pitkä tie edessä, ap. Olen pahoillani.

Vaikka pelottaa, älä suutu. Se on pahinta mitä voit tehdä, sillä sen jälkeen lapsi ei varmasti kerro sulle mitään.

Kerro lapselle löydöstäsi, ja kerro olevasi huolissasi. Kysy nuorelta mistä lääkkeet ovat peräisin. Lapsi todennäköisesti sanoo että lääkäristä, johon voit sanoa että ok. Nämä lääkkeet voi tuntua helpolta vaihtoehdolta ja pakokeinolta kun on vaikeaa, mutta pitkässä juoksussa nämä tietävät ongelmia.

Vierailija
24/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lääkkeet ilman lappua" Mitä te horisette? Nykyäänhän on e-reseptit käytössä valtaosassa maata aivan yleisesti, ei ole mitään lappuja. 

Joku on taas oikeen kunnolla pihalla :D

Vierailija
25/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä lääkepakkauksessa edelleenkin on tarra, jossa reseptin saaneen nimi ja annostus lääkkeelle.

Vierailija
26/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt suoraan liity asiaan, mutta minulla ainakin seikkailee lääkeliuskat pakettien ulkopuolella aina.

Vierailija
27/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä lääkepakkauksessa edelleenkin on tarra, jossa reseptin saaneen nimi ja annostus lääkkeelle.

No ihanko tosi? :D Mutta en mä ainakaan koskaan säilytä niitä vaan kannan liuskoja laukussa ilman mitään pakkausta koska pakkaus vie turhaa tilaa. 

Vierailija
28/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, no siihen lääkepakettiin liimataan kyllä edelleen tarralappu, jossa on mm. saajan nimi, annostusohje ja apteekin nimi. Ihan e-resepteistä huolimatta.

Vierailija
29/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko teillä useinkin liuskoissa kiinni lappusia? Kuka kantaa muka sitä pahvikoteloa mukanaan?

Vierailija
30/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorisopsykiatrian polilta esim.

No voiko sellaisella käydä ilman, että huoltaja tietäis asiasta mitään? Olen ihan pihalla todellakin nyt..! ap.

Voi käydä. Kaikkein paras on, kun soitat terkalle ja hänen kanssaan käytte tilanteen läpi. Jos on oikeasti jotain masennusta jota jo hoidetaan, silloin on parempi, ettet ensimmäisenä ristikuulustele lastasi ilman ohjeita.

Epäilyttävää on kuitenkin lääkkeet ilman sitä lappua.

Terkka ei saa kertoa mitään jos teini on näin itse pyytänyt, se on ihan lakiin säädetty asia. 

Onko lakiin kirjoitettu, että äiti ei saa soittaa terkalle? Terkka on ammattilainen ja tietää, mitä hän ei saa kertoa. Hän osaa myös ammattilaisena kertoa äidille, miten asia kannattaa käsitellä tietäen tai tietämättä tilanteesta.

No ei ole, mutta hän kun ei saa ottaa kantaa asiaan niin on myös aika turha sinne soitella. 

Sinne nimenomaan kuuluu olla yhteydessä. Terkkaa voi rajoittaa, mitä kantaa hän ottaa lapsen asioihin, mutta hän voi neuvoa miten asiassa edetään.

Olen itse hyvin vastaavassa tilanteessa, lapsi hakeutui terveydenhoitajan kautta koulupsykologilla. Terkka ja koulukuraattori ovat koulun suunnalla ne ensimmäiset yhteystahot, joiden kanssa asioita käsitellään. Psykologi on yhteydessä, jos lapsi sallii, kouluterkkaan voi olla yhteydessä joka tapauksessa. Hän osaa neuvoa yleisellä tasolla miten asiaa tulee käsitellä.

Vierailija
31/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ikäraja on 12 v, tämän jälkeen lapsen pitää erikseen antaa suostumus jos haluaa että terveysteidot menee vanhemmalle. Aika outoa jos ei tuo ole jo 4 vuodessa ap:lle selvinnyt.

Vierailija
32/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko se syy miksi ei puhu sinulle siinä, että olet ensimmäiseksi olettamassa katukauppaa kun lapsesi huoneesta löytyy reseptilääkkeitä?

Todennäköisintä on että ovat lapsen omia määrättyjä lääkkeitä, seuraavaksi todennäköisintä että kaverilta saatuja.

Jos olisin sinä, googlaisin lääkkeen tiedot esimerkiksi valmistajalta. Sitten pyytäisin anteeksi että olen tonkinut lapsen huonetta, ja seuraavaksi varmistaisin että lapsi tietää olennaiset asiat lääkkeestä.

Älä oleta että eivät ole reseptilääkkeitä, monet eivät vaan lue pakkausselostetta vaikka lääke olisikin lääkärin määräämä.

Jos lääkärikontaktia ei ole, järjestäisin sellaisen lapselle.

Vierailija
33/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, no siihen lääkepakettiin liimataan kyllä edelleen tarralappu, jossa on mm. saajan nimi, annostusohje ja apteekin nimi. Ihan e-resepteistä huolimatta.

Turhaan alapeukuttelet, kun itse aloit horisemaan "lääkkeistä ilman lappua", e-resepteistä ja "ei ole mitään lappuja". Kyllä on laput lääkepakkauksissa, siitäkin huolimatta että sinä kanniskelet omiasi liuskoina kuin mikäkin narkki.

Vierailija
34/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkihäiriö on aika yleinen tuonikäisillä tytöillä, ehkä on saanut ne siihen  jos on ollut esitelmän pitoa tms. jännittävä tilanne tulossa. Ei välttämättä kuulu vanhemmalle mitenkään.

Vierailija
35/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään niitä tarroja jätä (tai pahvipakkausta), en välttämättä halua että pakkauksesta heti näkee kenelle ja mihin vaivaan on määrätty.

Vierailija
36/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko teillä useinkin liuskoissa kiinni lappusia? Kuka kantaa muka sitä pahvikoteloa mukanaan?

No mutta mites ne e-reseptit tähän liittyi? :D  "Nykyäänhän on e-reseptit käytössä valtaosassa maata aivan yleisesti, ei ole mitään lappuja."

Sulla on nyt käsitteet hiukan sekaisin ja hakusassa. Liikaa bentsoja?

Vierailija
37/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan alapeukuttelet, kun itse aloit horisemaan "lääkkeistä ilman lappua", e-resepteistä ja "ei ole mitään lappuja". Kyllä on laput lääkepakkauksissa, siitäkin huolimatta että sinä kanniskelet omiasi liuskoina kuin mikäkin narkki.

Niin liuskojen kantaja, ei niissä liuskoissa ole ennen e-reseptejäkään mitään lappuja ollut. Jos itse kirjoittaa tai ymmärtää väärin, eipä pidä päätään muille aukoa.

Vierailija
38/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta mites ne e-reseptit tähän liittyi? :D  "Nykyäänhän on e-reseptit käytössä valtaosassa maata aivan yleisesti, ei ole mitään lappuja."

Sulla on nyt käsitteet hiukan sekaisin ja hakusassa. Liikaa bentsoja?

Jollakin otti nyt tosiaan sydämen päälle tämä asia. :) Joo, käsitin tosiaan alkuun väärin kun puhuttiin lapusta. Ajattelin a4-kokoista lappusta, en tarralappua pahvikotelossa. 

Vierailija
39/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin liuskojen kantaja, ei niissä liuskoissa ole ennen e-reseptejäkään mitään lappuja ollut. Jos itse kirjoittaa tai ymmärtää väärin, eipä pidä päätään muille aukoa.

Voi jestas. Rauhoitu.

Vierailija
40/72 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paniikkihäiriö on aika yleinen tuonikäisillä tytöillä, ehkä on saanut ne siihen  jos on ollut esitelmän pitoa tms. jännittävä tilanne tulossa. Ei välttämättä kuulu vanhemmalle mitenkään.

Näin. En olisi tosiaan halunnut että äiti alkaa ristikuulustella mitä lääkkeitä ja miksei ole pahvikoteloa ja onko mistä katukaupasta tms. Jos äiti on taipuvainen ihme hysteriaan niin en kertoisi ihan hänen oman mielenterveytensä takia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan