Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kohdunpoisto on vaikuttanut elämääsi? Plussat ja miinukset.

Vierailija
29.02.2016 |

Itselläni kyseinen leikkaus edessä ja kovasti lääkäri varoitteli laskeumista ja virtsankarkailuongelmista. Ei mitenkään mieltä ylentävä lääkärikäynti, varsinkaan kun kohdunpoistolle ei ole vaihtoehtoa tapauksessani.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla olisi kohdunpoistoleikkaus edessä parin kuukauden kuluttua. Pelottaa niin vietävästi, että jokin menee pieleen. Ovat suunnitelleet tähystysleikkausta, mutta entä jos joutuvatkin tekemään avoleikkauksen? Onko kenellekään käynyt näin?

Mulle on käynyt juuri noin, tähystysleikkaus vaihtuikin kesken operaation avoleikkaukseen. Se ei kuitenkaan haitannut mitään. Leikkaushaava on todella lyhyt, vain muutama tikki. Oli käytännössä myös kivuton operaatio, en tarvinnut edes parasetamolia. Haava parani nopeasti eikä olo edes tarvinnut paranemista, kun ei ollut huono. Kuukauden kuitenkin sain sairauslomaa mm. siksi, että leikkauksen jälkeen ei saa nostella mitään.

Itsekin vähän pelkäsin etukäteen, mutta pelko osoittautui täysin turhaksi. Leikkauksissa on aina totta kai riskinsä, mutta kohdunpoisto on niin rutiinia, että siinä ne riskit ovat hyvin pienet.

Minua varoittelivat, että jos joudutaan tekemään avoleikkaus, haava on todella iso, jopa 15-20cm. Miksi sinulle jouduttiin loppujen lopuksi tekemään avoleikkaus?

Vierailija
22/46 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla olisi kohdunpoistoleikkaus edessä parin kuukauden kuluttua. Pelottaa niin vietävästi, että jokin menee pieleen. Ovat suunnitelleet tähystysleikkausta, mutta entä jos joutuvatkin tekemään avoleikkauksen? Onko kenellekään käynyt näin?

Mulle on käynyt juuri noin, tähystysleikkaus vaihtuikin kesken operaation avoleikkaukseen. Se ei kuitenkaan haitannut mitään. Leikkaushaava on todella lyhyt, vain muutama tikki. Oli käytännössä myös kivuton operaatio, en tarvinnut edes parasetamolia. Haava parani nopeasti eikä olo edes tarvinnut paranemista, kun ei ollut huono. Kuukauden kuitenkin sain sairauslomaa mm. siksi, että leikkauksen jälkeen ei saa nostella mitään.

Itsekin vähän pelkäsin etukäteen, mutta pelko osoittautui täysin turhaksi. Leikkauksissa on aina totta kai riskinsä, mutta kohdunpoisto on niin rutiinia, että siinä ne riskit ovat hyvin pienet.

Minua varoittelivat, että jos joudutaan tekemään avoleikkaus, haava on todella iso, jopa 15-20cm. Miksi sinulle jouduttiin loppujen lopuksi tekemään avoleikkaus?

Mulle kanssa puhuttiin 15 cm pituisesta haavasta, jos laparoskopia vaihtuu kesken kaiken avoleikkaukseksi. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdunpoistosta aikaa viitisen vuotta...

Plussat: kuukautisia ei enää ole, vapaa seksi, ei pms-oireita

Miinukset: epäilen että vaihdevuodet ovat aikaistuneet

Saata toki epäollä, mutta hormoneilla ja kohdun poistolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa (lue biologian kirjoja)

Vierailija
24/46 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saata toki epäollä, mutta hormoneilla ja kohdun poistolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa (lue biologian kirjoja)

Totta. Monesti munasarjat tai toiset niistä jätetään vaikka kohtu poistetaan, nimenomaan hormonia tuottamaan. Jos molemmat munasarjatkin poistetaan, pitää aloittaa hormonikorvaushoidot.

Vierailija
25/46 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt seuraa ehkä tyhmin kysymys koko ketjussa: Eli jääkö ne munasarjat vain lillumaan tuonne alavatsaan kun kohtu poistetaan? Siis ihan vapaasti ilman, että ne on ankkuroitu mihinkään kiinni.

Näen jo sielujen silmin vapaana vaeltavat munasarjat pyrkimässä ulos jostain ruumiin aukosta. 😁 Siitäkin huolimatta, että vatsaontelon anatomia on jollain tasoa tuttu asia kuitenkin.

Vierailija
26/46 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta poistettiin kohtu, ei munasarjoja. Lääkäri totesi, että kun munasarjat "hautautuvat" vatsanpeitteisiin, ne myöskään eivät enää jokaisella toimi aktiivisesti, ikään kuin unohtavat toimintansa.

Joten en minäkään enää tiedä kierron vaihetta.

Mutta lääkäri korosti sitä, että tätä ei osaa etukäteen sanoa.

Vierailija
27/46 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos sille kivalle av-mammalle joka nosti tämän ketjun esille.

Vierailija
28/46 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen minäkin, koska sama edessä myoomien vuoksi. Muut hoidot eivät kuulemma sovellu, joten ainoaksi jää tämä. Kammottaa vain, isompi leikkaus kuitenkin, vaikka näitä Suomessa todella paljon tehdäänkin edelleen.

Useampi vuosi sitten jo höylättiin myoomaa, mutta takaisin tulevat, prkeleet. Ja nyt kavereiden kera!

Kauanko jouduitte olemaan osastolla tämän jälkeen, ja tehtiinkö tähystyksellä vai avoleikkauksena?

Lisää uusia vastauksia tähän ketjuun toivoisin.  Kiitos !

29/46 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin yhden yön sairaalassa. Kohtu poistettiin laparoskopialla.

Kohdunpoisto on ollut elämäni paras asia. Ei enää tulvamenkkoja, pyörtymisiä alhaisen hemoglobiinin takia, kipuja...Endometrioosikin on rauhoittunut. Toivottavasti saivat poistettua kaiken endokylvön, ettei villiintyisi taas.

Vierailija
30/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin kohtu ja munasarjat viime kuun lopussa syöpälöydöksen vuoksi ja nyt sairausloma menossa. Leikkaus piti tehdä tähystyksellä mutta vaihdettiin avoleikkaukseksi kohdun huonon liikkumisen vuoksi. Osastolla olin 3 yötä.

Kaksi ensimmäistä päivää olin kipeä, kipulääkkeiden avulla pärjäsi. Sen jälkeen paraneminen nopeampaa. Nyt tuntuu enään autolla ajaminen jos tiessä monttuja.

Vierailija
31/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lääkärien suhtautuminen kohdunpoistoon on oudon negatiivinen. Taas yksi huono piirre suomalaisissa lääkäreissä. Riskejä paisutellaan ja hyviä puolia vähätellään.

Vierailija
32/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla poistetiin kohtu 3/16 olin silloin 44 vuotta. Minulle tehtiin avoleikkaus munasarjat jätettiin . Koska epäilivät syöpää. Onneksi ei ollut syöpä. Hyviä puolia oli kun kuukautisen loppuivat. Vaikka jätettiin munasarjat niin alkoivat vaihdevuosi oireet. Söin aluksi hormoneja mutta nyt vain syön vaihdevuosi oireisiin luontaistuotteita . Toivuin tosi hyvin leikkauksesta . Olin silloin 5 viikkoa sairaslomalla. Nyt 2,5 vuoden jälkeen ei enään kohta huomaa leikkausarpea.

Vierailija
33/46 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia siitä, miten sänkyhommat ovat lähteneet sujumaan kohdun poiston (munasarjat tallella) jälkeen?

Onko ollut ongelmia halujen, kostumisen ja tuntemusten kanssa? Sattuiko "ekakerta"?

Vierailija
34/46 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö kohdunpoiston jälkeen ajamaan itse sairaalasta kotiin?

Vierailija
35/46 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtu poistettiin terveydellisistä syistä.

Plussat: Ei enää kuukautisia

Miinukset: En voi enää saada lapsia vaikka haluaisin

Vierailija
36/46 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteistanne. Tuli heti parempi mieli. Olin jo ehtinyt murehtia noista laskeumista ym. kun lääkäri niistä kovasti varoitteli. Ei ollut mikään empaattisin lääkäri tuo, kenen vastaanotolla olin. Ap

Todella kurjaa että jouduit tuollaisen lääkärin vastaanotolle.

Itse olen nyt 53, kohtu poistettiin tähystyksellä noin 10 vuotta sitten. Alkoi ihan uusi elämä kun jatkuvat rajut vuodot loppuivat ja hemoglobiini normalisoitui. Otin eron kelvottomasta miehestä, leikkautin ja vörjöytin harmaat hiukset takaisin alkuperäiseen väriin, kävin Lapissa vaeltamassa ja pian tutustuin nykyiseen mieheeni jonka kanssa sujuu sekä seksi että muukin elämä.

Vaihdevuodet ovat tulleet mutta en ole huomannut mitään ylimääräistä ongelmaa.

Kannustan sinua ap mene hyvillä mielin leikkaukseen. Jos leikkaus onnistuu tähystämällä pääset kotiin jo seuraavana päivänä ja parin päivän jälkeen et enää tarvitse edes kipulääkettä.

Ihanaa uutta elämänvaihetta sinulle ap.

Vierailija
37/46 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö kohdunpoiston jälkeen ajamaan itse sairaalasta kotiin?

Ei. Kela maksaa taksit sairaalaan ja takaisin, itse pitää maksaa vain pieni omavastuu. Ota etukäteen selvää ehdoista.

Vierailija
38/46 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja laskeumia varoittelivat keisarinleikkaukseen, keho toipuu kummasti kauhuskenaarioista huolimatta

Vierailija
39/46 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap päivittelethän tänne miten leikkaus sitten sujui, itsellä tulevaisuudessa sama edessä

Vierailija
40/46 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia siitä, miten sänkyhommat ovat lähteneet sujumaan kohdun poiston (munasarjat tallella) jälkeen?

Onko ollut ongelmia halujen, kostumisen ja tuntemusten kanssa? Sattuiko "ekakerta"?

Ei satu, ei ongelmia. Gynekologi kertoi etukäteen että mies ei huomaa mitään eroa paitsi tietenkin että nainen on rennompi ja halukkaampi kun vointi on hyvä eikä ole kipuja eikä vuotoja.

Kun munasarjat ovat tallella hormonit pelaa ihan normaalisti.

Vaihdevuosien aikaan olemme saaneet paljon iloa liukuvoiteista. Nykyisin niitä käyttävät kyllä ihan kaikenikäiset. Mies esim tykkää kovasti kun häntä hyväilee käsin niin että laittaa ensin vähän liukuvoidetta käteen. Kannustan kokeilemaan yhdessä.