Saako kerrostalossa laittaa pienen kuramaton oven eteen käytävän puolelle?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Tää kuvastaa hyvin Suomea. Kaikki on kielletyä ihan ehdottomasti. Ja mitään poikkeuksia tai yksilöllisyyttä ei sallita. Piste. Rikollista suorastaan. Oikeasti, kuinka moni on kompastunut ovimattoon?? Jossa yleensä pitävä kumipohja! Tarviiko ihan kaiken olla joku virallinen lupa??? Roskista ei tietenkään saa säilyttää rappukäytävässä, mutta että ovikranssikin on vääränlainen?!? Mitä jos vaan laittaisit omaan oveen sellaisen, mistä itse pidät?
Mulla oli kuramatto oven edessä, mutta siivooja huomautti siitä, vaikeuttaa ja hidastaa niiden töitä, en ollut osannut ajatella siltä kannlta, otin ihan suosiolla pois.
Kaikki ylimääräinen roina rappukäytävässä haittaa ja hidastaa siivousta. Mä olen onnistunut kompastumaan mattoon kotonakin.
Saako siivooja jättää sen maton alta siivoamatta sitten, jos se ei teistä haittaa siivousta?
Vierailija kirjoitti:
No harkinnan mukaan sanoisin että mikä ettei, jos se oma ovi on sellaisessa kohdassa käytävän päässä, että kukaan ei sinne kävele mikäli ei ole teille tulossa. Ja jos se on jollekin rappusiivoojalle ongelma, niin voi byääh. Mikäpä ei siivoojille olisi ongelma, etenkin jos ovat siivonneet luonne veemäisinä viimeiset kolkyt vuotta... Valivali.
Sitten se on eri asia, jos oven edestä kuljetaan ohi mennen tullen, silloin mielestäni tulee ehdottomasti kunnioittaa sitä sääntöä ettei saa laittaa. Ja jos joku kitisee paloturvallisuudesta, niin siinä vaiheessa mikäli talo on tulessa, se pieni ovimatto käytävän puolella jonkun oven edessä ei merkkaa kokonaisuudessa yhtään mitään.
Ei mulla sellaista mattoa ole käytävän puolella, mutta olen niitä joillain nähnyt päätyasunnoissa. Kaikesta sitä voikin suomalainen valittaja valittaa, kyllä teitä valittajia sitten pitääkin holhota kymmenillä turhillakin säännöillä, ja siltikin itkettää.
Siellä oven takana kulkee muutkin kuin siivoojat. Oli se asunto missä kohtaa hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
No harkinnan mukaan sanoisin että mikä ettei, jos se oma ovi on sellaisessa kohdassa käytävän päässä, että kukaan ei sinne kävele mikäli ei ole teille tulossa. Ja jos se on jollekin rappusiivoojalle ongelma, niin voi byääh. Mikäpä ei siivoojille olisi ongelma, etenkin jos ovat siivonneet luonne veemäisinä viimeiset kolkyt vuotta... Valivali.
Sitten se on eri asia, jos oven edestä kuljetaan ohi mennen tullen, silloin mielestäni tulee ehdottomasti kunnioittaa sitä sääntöä ettei saa laittaa.
Niin, ei siitä kävelekään kukaan päivän aikana, paitsi lehdenjakaja, postinjakaja, mainostenjakaja ja siivooja. Siivoojan tiellä se ovimatto on muuten vain, jakajat taas liukastuvat siihen, koska vauhdin pitää olla sen verran ripeää - työtä ei ole tahditettu sen mukaan, että joka ovelle kävellään rauhallisesti ja pysähdytään siihen. Miksi ihmeessä ovimatto ei voisi olla oven sisäpuolella? Tulee vain mieleen, että halutaan raivata itselle lisätilaa, kun voi ulkoistaa eteisensä ovensa ulkopuolelle.
Naapurilla on käytävässä kynnysmaton lisäksi kumisaappaatkin. Lisäksi käytävässä on yleensä kahdet lastenvaunut ja yksi rollaattori. Enemmän huvittaa kuin ärsyttää, varsinkin ne kumisaappaat, enkä jaksa puuttua jos ne eivät ole siivoojilel ja muille ongelma.
Eikö teillä ole porrashuoneiden ulko-ovien edessä mattoja tai harjaa? Vai ettekö käytä niitä ja viette kaikki kurat ja hiekat kotiovelle asti? Vai miksi kotioven edessä pitäisi olla matto?
Suomessa en ole missään käymässäni kerrostalossa nähnyt oven ulkopuolella mattoa käytävällä, ja sehän on paloturvallisuuden kantilta katsottuna ihan oikein. Mutta Saksassa olen nähnyt kerrostalojen käytävillä niitä oven edessä olevan; näytti kyllä hiukkasen hassulta.
Tiedoksi kerrostalossa asuville. Asukkaan hallitsema tila alkaa oman asunnon ulko-oven sisäpuolelta. Muut alueet ovat taloyhtiön hallinnassa. Talossa tulee noudattaa järjestyssääntöjä ja viranomaisten määräyksiä. Paloviranomainen määrää että rappukaytävässä ei saa säilyttää mitään. Ei niin mitään.
Heh, meillä on oven edessä pieni matto, se oli siellä kun kämppää ostettiin ja ollaan vain jätetty se siihen.
Taidan huomenna siirtää pois, nyt en jaksa tänään enää liikkua.
Rappusiivoojilla on muutenkin niin tiukka aikataulu, ettei siinä enää ehdi kumartua toistuvasti ja taas ja taas pikkumattojen takia. Jos taas mattoa ei siirrä, sen ympärille jää lakaisumopista hiekkakehä eli eli näky on kauheampi kuin ennen siivousta!
Mattokiellolla ei ole mitään tekemistä turhien rajoitusten kanssa, vaan asialla ovat nämä hyvin käytännölliset syyt, paloturvallisuuden ja liukastumisten ehkäisemisen lisäksi.
Monenkirjava pikkumattokokoelma tekee rappukäytävään myös rumaksi. Hankkikaa alaovelle kunnon matto ja opetelkaa sen lisäksi käyttämään jo ulko-ovella harjoja, niin hiekkaa ja vettä ei tule niin paljon asuntoihin asti.
Aina silloin kun olen käynyt reissussa, kiinnitän huomiota kuinka lähes kliinistä täällä Suomessa on... ja myöskin ilotonta. Olen kyllä järjestyksen ihminen itsekin, mutta rajansa siinäkin. Harmaa kansa painaa menemään naama norsun just sillä ja kaikki mihin kansalta liikenee näkyvästi energiaa, on loputon marina ja valitus, inhottavien riitojen synnyttäminen tyhjästä. Muutama viikko vaikkapa Etelä-Euroopassa ja sitten takaisin tänne, niin johan tekee tehtävänsä. Ihan tosi hei, jos joku laittaa järkevän harkinnan mukaan pikkuisen ovimaton päätyasuntonsa oven eteen (ei siis keskelle kulkukäytävää), niin saa olla aika tunari postinjakaja jos siihen henkensä menettää tai sählä ja ilkeä siivooja, jos siihen viimeisen hermosäikeensä menettää. Mitä siinä pitää alkaa ylimäärin kiehnätä, tekee sen hommansa ja lähtee menemään.
Muualla maailmassa on moni asia paljon enemmän "vähän sinne päin", ja kansa on silmin nähden onnellisempaakin. Mahtaisko olla yhteyksiä näillä... Täällä nämä pahimmat tapaukset haluaisivat vielä entisestään kyylätä, kiristää ja säädellä kaikkea, eivätkä edes tajua että ovat itse oman itsensä pahimpia vihollisia, eikä se oma olotila kyllä koskaan parane, jos sille etsitään jatkuvasti vääriä syntipukkeja ovimatoista, tupakoitsijoista, oluen nauttijoista jotka haluaisivat ostaa oluensa silloin kun itselle parhaiten sopii tai säkkipillin soittajista. (Mulla ei ole mattoa käytävässä. Mä vain inhoan holhoamista ja sen päälle veemäistä kansanluonnetta. Pistää mut näyttämään hampaitani.)
Vierailija kirjoitti:
Aina silloin kun olen käynyt reissussa, kiinnitän huomiota kuinka lähes kliinistä täällä Suomessa on... ja myöskin ilotonta. Olen kyllä järjestyksen ihminen itsekin, mutta rajansa siinäkin. Harmaa kansa painaa menemään naama norsun just sillä ja kaikki mihin kansalta liikenee näkyvästi energiaa, on loputon marina ja valitus, inhottavien riitojen synnyttäminen tyhjästä. Muutama viikko vaikkapa Etelä-Euroopassa ja sitten takaisin tänne, niin johan tekee tehtävänsä. Ihan tosi hei, jos joku laittaa järkevän harkinnan mukaan pikkuisen ovimaton päätyasuntonsa oven eteen (ei siis keskelle kulkukäytävää), niin saa olla aika tunari postinjakaja jos siihen henkensä menettää tai sählä ja ilkeä siivooja, jos siihen viimeisen hermosäikeensä menettää. Mitä siinä pitää alkaa ylimäärin kiehnätä, tekee sen hommansa ja lähtee menemään.
Muualla maailmassa on moni asia paljon enemmän "vähän sinne päin", ja kansa on silmin nähden onnellisempaakin. Mahtaisko olla yhteyksiä näillä... Täällä nämä pahimmat tapaukset haluaisivat vielä entisestään kyylätä, kiristää ja säädellä kaikkea, eivätkä edes tajua että ovat itse oman itsensä pahimpia vihollisia, eikä se oma olotila kyllä koskaan parane, jos sille etsitään jatkuvasti vääriä syntipukkeja ovimatoista, tupakoitsijoista, oluen nauttijoista jotka haluaisivat ostaa oluensa silloin kun itselle parhaiten sopii tai säkkipillin soittajista. (Mulla ei ole mattoa käytävässä. Mä vain inhoan holhoamista ja sen päälle veemäistä kansanluonnetta. Pistää mut näyttämään hampaitani.)
Eikä "holhoaminen" ole paikallaan juuri silloin kun voidaan estää tapaturmat? Kun ollaan tekemättä siivoojan työtä vaikeammaksi? Kun pidetään rumat kuramatot alhaalla alaovelle, jossa niistä on todellista hyötyä?
En ole vilkaissut miltä näyttää muut kerrokset, meidän kerroksessa kaikilla (4 asuntoa) on pieni matto oven edessä.
Mulla on pieni sievä ovimatto oven edessä porraskäytävässä, ollut jo jonkun viisi vuotta, eikä KUKAAN ole KOSKAAN sanonut siitä mitään. Juttelen usein lähimpien naapureiden kanssa, eikä tosiaan kukaan ole sanallakaan maininnut häiriintyneensä matostani. "Ei mainoksia" -laput revitään ovestani säännöllisesti irti ja joulukoristeet varastetaan vissiin kaikilta, mutta matto on ja pysyy.
En ole ikinä tullut ajatelleeksi, että siinä olisi jotakin väärin pitää mattoa oven ulkopuolella. Täällä on käynyt taloyhtiön tyyppejäkin pari kertaa jollain vuositarkastuksella, eikä ole sanonut matosta mitään.
En aio ottaa sitä pois.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pieni sievä ovimatto oven edessä porraskäytävässä, ollut jo jonkun viisi vuotta, eikä KUKAAN ole KOSKAAN sanonut siitä mitään. Juttelen usein lähimpien naapureiden kanssa, eikä tosiaan kukaan ole sanallakaan maininnut häiriintyneensä matostani. "Ei mainoksia" -laput revitään ovestani säännöllisesti irti ja joulukoristeet varastetaan vissiin kaikilta, mutta matto on ja pysyy.
En ole ikinä tullut ajatelleeksi, että siinä olisi jotakin väärin pitää mattoa oven ulkopuolella. Täällä on käynyt taloyhtiön tyyppejäkin pari kertaa jollain vuositarkastuksella, eikä ole sanonut matosta mitään.
En aio ottaa sitä pois.
Sulle pitäisi siis erikseen kertoa, miksi sitä mattoa ei pitäisi siinä olla. Itse et sitä ymmärrä? :D:D
Tällaisten ihmisten takia niitä kieltoja pitää olla. Kun ymmärrys ei riitä.
Meillä on tommoinen kuramatto oven edessä. Sen päällä on hyvä kuivata koira, ennen kuin koiran päästää sisälle. Asutaan alimmassa kerroksessa ja ovemme on rappusten alla. Kukaan ei kulje ovemme ohi. Siivouspäivä on keskiviikko, siivooja käy päivällä. Keskiviikkoaamuna otan maton aamulenkin jälkeen sisälle ja iltapäivällä takaisin käytävälle. Koskaan ei ole ollut kenellekään ongelma.
Erään tuttavaperheen lasten kengät säilytettiin rappukäytävässä oven edessä. Lapsia oli neljä. Asuivat ylimmässä kerroksessa, eli varmaan ajattelivat että koska siitä ei kuljeta niin paljon, ei kengät haittaa. Minua vähän ihmetytti se, vaikka olin vasta itsekin lapsi kun tuon näyn sain todistaa. En ollut koskaan nähnyt vastaavaa. Todella maalaista.
Naapurilla näyttäisi olevan semmoinen. Ei ainakaan meidän rapussa haittaa ketään. Ehkä tuo teki viisaasti ja ei kysynyt keneltäkään lupaa koska suomessa lähinnä keksitään syitä miksi joku asia on kielletty.
Sitten se on eri asia, jos oven edestä kuljetaan ohi mennen tullen, silloin mielestäni tulee ehdottomasti kunnioittaa sitä sääntöä ettei saa laittaa. Ja jos joku kitisee paloturvallisuudesta, niin siinä vaiheessa mikäli talo on tulessa, se pieni ovimatto käytävän puolella jonkun oven edessä ei merkkaa kokonaisuudessa yhtään mitään.
Ei mulla sellaista mattoa ole käytävän puolella, mutta olen niitä joillain nähnyt päätyasunnoissa. Kaikesta sitä voikin suomalainen valittaja valittaa, kyllä teitä valittajia sitten pitääkin holhota kymmenillä turhillakin säännöillä, ja siltikin itkettää.