Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei anna lapsen aloittaa taitoluistelua?

Vierailija
28.02.2016 |

Meillä on 5v tyttö, jonka kanssa on käyty jäähallissa luistelemassa säännöllisesti nyt pari vuotta. Olen itse kilpaillut luistelussa nuorena, joten oon opettanut tytölle sellaisia perusjuttuja, joita luistelukoulussakin käydään. On minusta lahjakas ja tykkää luistelusta ihan tosi paljon. Nyt sitten sovittiin erään seuratutun kanssa, että tyttö voisi tulla kokeilemaan harrastusta kehitysryhmän kanssa ja sitten mahdollisesti aloittaa.
No, tämäpä ei miehelle sovikaan, uskonnollisesta näkemyksestä johtuen. Olen tiennyt, että hänen sukunsa on säännöistä melko tarkka, eikä kilpaurheilua hyvällä katsota, mutta meidän lapsihan se on, eikä miehen suvun. Mitä tässä nyt tekisi? Mies tuntuu olevan melko ehdoton tässä asiassa. Olen yllättynyt, kun ei ole tällaisesta kiellosta aiemmin ollut edes puhetta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna miehelle periksi. Kilpaurheilussa ei ole mitään vikaa. Viet tytön luistelemaan ja sillä siisti!

Vierailija
2/16 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole harrasteurheilumahdollisuutta? Onhan se kilpaurheilu aika raakaa kuitenkin. "Uskonnollinen näkemys" on tietysti huono syy silti... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä uskonto taitoluistelun kieltää? Lestadiolaisuus , Islam? Saako harrastaa mitään liikuntaa?

Vierailija
4/16 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset ei hyväksy kilpaurheilua joten lapset eivät saa urheilla kilpailuissa. Muuten urheilu ja liikunta on sallittua.

Vierailija
5/16 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja koskeeko poikia myös?

Vierailija
6/16 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihhulien kanssa ei kannata ikinä pariutua, jossain vaiheessa tulee kylmää kyytiä ja etenkin eron hetkellä on helvetti irti.

Vierailija
7/16 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vanhoillislestadiolaisuus. Liikuntaa saa harrastaa ihan vapaasti, vain tuo kilpaurheilu on heistä kielletty. Koskee myös poikia.

ap

Vierailija
8/16 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, ootko säkin siis lesta?

Vierailija
9/16 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä olisi kyllä arvannut että uskonto paljastuu tähän syyksi. On aina riski ottaa puolisokseen uskis, koska sieltä voi yllättäen tulla tällaisia täysin irrationaalisia ehdottomuuksia joita ei tarvitse perustella muulla kuin sillä "uskonnollisella vakaumuksella." Henkilökohtaisesti pistää melkein vihaksi, mutta jos nyt tuossa tilanteessa haluaa kompromissia hakea, niin varmaan se olisi sitten se että tyttö ei luistelisi kilpailumielessä vaan ihan pelkästään harrastuksena. Jos seurat eivät tähän suostu niin sitten käytte yhdessä tytön kanssa jäällä yleisöluisteluaikoina ja sinä opetat häntä, näin hän pääsisi ainakin nauttimaan luistelusta jos siitä kerran tykkää.

Vierailija
10/16 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta... miten tuo 5-vuotiaan harrastaminen liittyy kilpaurheiluun???

Vierailija
11/16 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin, että ei käy. Jos ette ole sopineet olevanne lestoja.

Vierailija
12/16 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ei ehkä huomaa, että johonkin liikunta/urheilukouluun meneminen ei tarkoita automaattisesti kilpaurheilua, siellähän on vain tarkoitus saada pätevää opetusta ja toisinaan sitä saadakseen on toisin0aan liityttävä johonkin ryhmään (yksityisopetukseen harvalla perheellä on varaa).

Harrastaa voi kilpailemattakin, on halvempaakin ja vähemmän stressaavaa. Kaikista ei tietenkään edes ole kilpatasolle tai kilpaileminen ei kiinnosta, vaikka laji kiinnostaisikin.

Vierailija
13/16 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lapsena enkä teininä kyennyt yhtään suunnittelemaan mm. koulutusta ja työelämää, koska en uskonut nykyisenä näyttäytyvää maailmaa enää olevan olemassa aikuistuttuani. On vaikea sanoa missä vaiheessa olen päässyt irti tästä harhaluulosta, sillä toki prosessi on ollut pitkä, mutta arvelisin pelon sekoittaneen tulevaisuuden suunnittelemiseni aina 35 ikävuoteen asti.

Kiitos lestat.

Vierailija
14/16 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi harrastamaan jos on itse siihen halukas ja innostunut. Ei miehen uskonto saa pilata lapsen iloa, etenkin kun on kyse aivan harmittomasta harrastuksesta.

Aivan uusi tieto minulle että kilpaurheilu on vanhoillisilta kiellettyä, tunnen paljon esikoislestadiolaisia mutta heillä ei ilmeisesti ole tuollaista kieltoa?

Vierailija
15/16 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta... miten tuo 5-vuotiaan harrastaminen liittyy kilpaurheiluun???

Minä aloitin 5v luistelun aikoinaan eikä mennyt kuin vuosi tai kaksi kun jo kilpailuissa piti alkaa käydä. En ole varma voiko taitoluistelua edes harrastaa seurojen puolelta tavoitteettomasti? Kilpailut kuuluu vahvasti lajiin. Voisikohan luistella kilpailuihin tähtäävässä ryhmässä ja opetella kisaohjelmat, mutta ei sitten vaan ikinä osallistuisi kisoihin.

Todella harmi jos uskonnollisen syyn vuoksi ei tyttö pääse harrastamaan :( taitoluistelu on ihana laji! Ja kisareissut kivoja:)

Vierailija
16/16 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Tuo kehitysryhmä on tosiaan suunnattu sellaisille, joilla on tähtäimessä aloittaa kilpaileminen ja kenties jo vähän kilpaillakin pienten sarjassa. Tuo kisaohjelmien opettelu ja muuten kisaryhmässä luistelu mutta kilpailuissa käymättömyys olisi varmaan lapsesta turhauttavaa, etenkin vanhempana. Tietääkseni on täällä jotain harrasteryhmiäkin, mutta ei noin pienille. Niille on vain luistelukouluja. 

AP