Hoitsutyttöystävä paljasti sitten kantavansa sairaalabakteeria
Tyttöystävä on lähihoitaja ja tänään tuli sitten puheeksi, että työskentelee osastolla, jolla on sekä MRSA- että ESBL-sairalaabakteereja. Sanoi leppoisasti, että käytännössä kaikki hoitajat ovat kantajia, muttei sillä ole kuulemma väliä. Siis voi jumalauta.
Kommentit (35)
Aika moni on, eikä sillä niin väliä.
Ei se tyttöystävä niitä bakteereja suhun tartuta ellette nyt jotain pissa- ja verileikkejä harrasta.
"Näitä ei sitten katsota työtapaturmiksi, koska jos kaikki toimisivat työssään aseptisesti oikein, riskiä ei olisi." Täysin infektiolääkärin luennolta neljän vuoden tämä.
Vierailija kirjoitti:
"Näitä ei sitten katsota työtapaturmiksi, koska jos kaikki toimisivat työssään aseptisesti oikein, riskiä ei olisi." Täysin infektiolääkärin luennolta neljän vuoden tämä.
Hoh...TAYSin, takaa. Ja siis soteministeriöstä kyse.
Ei tuosta kannata panikoitua. Vaarallisia nuo ovat esim. leikkauspotilaalle tai erittäin huonokuntoiselle potilaalle. Lisäksi noita mrsa- ja esbl-kantajia liikkuu keskuudessamme vaikka kuinka. Esim. kaupoissa, ravintoloissa, uimahalleissa jne. Voit rauhoittua asian suhteen. Jos menet leikkaukseen tai sairastut esim. syöpään niin sitten on huolta.
terv. sh
Käytännössä kaikilla, jotka palaavat esim. Intiasta lomamatkalta, on suolistossaan ESBL tai joku vielä sitä resistentimpi bakteeri. Eikä se aiheuta useimmille mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tyttöystävä niitä bakteereja suhun tartuta ellette nyt jotain pissa- ja verileikkejä harrasta.
Höpöhöpö,
Meillä löytyi 3/6 perheenjäseneltä mrsa, eikä kyllä harrastettu moisia...
Kasvoi nenässä ja nielussa, sekä kahdella suolistossa lisäksi.
Ei aiheuttanut meille kantajille oireita, mutta juuri työn vuoksi häädettiin. Sai olla normaalisti töissä vaikka olikin positiivinen.
Luuenpa, että lääkäreissä on vielä paljon enemmin kantajia kuin hoitajissa. Lääkärien aseptiikka ja hygienia ei ole nimittäin ainakaan oman kokemukseni mukaan läheskään samalla tasolla kuin hoitajilla. Ikävä kyllä.
t. sh
No eihän siitä nyt mitään varsinaista haittaa ole ja kyllä tuohonkin on olemassa toimivat antibiootit. Ei hätää, et sä kuole
Vierailija kirjoitti:
En usko, että todellakaan kukaan on noin sanonut. Esim. MRSA:han leviää eritteiden välityksellä, mutta myös ihokontaktissa ja pisaratartuntana. Käytännössä meillä on jo julkisissa kulkuvälineissäkin riski saada se, ja valtaosa ihmisistä on joskus ollut kantajia. Sehän katoaa normalain immunivasteen elimistöstä 7-21 vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Luuenpa, että lääkäreissä on vielä paljon enemmin kantajia kuin hoitajissa. Lääkärien aseptiikka ja hygienia ei ole nimittäin ainakaan oman kokemukseni mukaan läheskään samalla tasolla kuin hoitajilla. Ikävä kyllä.
t. sh
Näin on. Lääkärit ei edes vaivaudu pukemaan suojavaatteita mennessään eristyspotilaan luo. Monet kerrat on lääkäri marssinut paikalle pelkissä suojakäsineissä, kun itse olen ollut potilashuoneessa täydet varusteet päällä = suojatakki, nenä-suusuojus ja hanskat.
T. toinen hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että todellakaan kukaan on noin sanonut. Esim. MRSA:han leviää eritteiden välityksellä, mutta myös ihokontaktissa ja pisaratartuntana. Käytännössä meillä on jo julkisissa kulkuvälineissäkin riski saada se, ja valtaosa ihmisistä on joskus ollut kantajia. Sehän katoaa normalain immunivasteen elimistöstä 7-21 vuorokaudessa.
Ei sinun tarvitse uskoa. Harvoin muistan mitään sisältöjä luennoista, tässä viitattiin ohimennen siihen yhteen suomalaiseen sh:hon, joka oli onnistunut saamaan MRSA:n itselleen työtapaturmiksi (työskenteli infektiolla, Luoja ties missä). Tuosta on tosiaan jo jonkin aikaa, ja silloin asiaan puuhattiin jotakin muutosta, joka tuolloin makasi ministeriön pöydällä. En tiedä, kuinka asia päättyi, lähdin opintovapaalla enkä sen koommin palannut vanhaan duuniin.
Tarttuu muuten myös epäsuorassa kosketuksessa, ellei hygieniaohjeistoa ole taas muutettu. Jokusen eristyksen olen rakentanut ja purkanut, kiitos ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sh
Näin on. Lääkärit ei edes vaivaudu pukemaan suojavaatteita mennessään eristyspotilaan luo. Monet kerrat on lääkäri marssinut paikalle pelkissä suojakäsineissä, kun itse olen ollut potilashuoneessa täydet varusteet päällä = suojatakki, nenä-suusuojus ja hanskat.
T. toinen hoitaja
Jep, ilmastahan ne MRSA ja ESBL tarttuvat...hohhoijaa, vai tämäntasoista on sairaanhoitajien tietämys...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse uskoa. Harvoin muistan mitään sisältöjä luennoista, tässä viitattiin ohimennen siihen yhteen suomalaiseen sh:hon, joka oli onnistunut saamaan MRSA:n itselleen työtapaturmiksi (työskenteli infektiolla, Luoja ties missä). Tuosta on tosiaan jo jonkin aikaa, ja silloin asiaan puuhattiin jotakin muutosta, joka tuolloin makasi ministeriön pöydällä. En tiedä, kuinka asia päättyi, lähdin opintovapaalla enkä sen koommin palannut vanhaan duuniin.
Tarttuu muuten myös epäsuorassa kosketuksessa, ellei hygieniaohjeistoa ole taas muutettu. Jokusen eristyksen olen rakentanut ja purkanut, kiitos ei enää.
Lisään vielä tuohon aina pelattavaan bussikortiin viitaten, että sairaalan sisällä on eri säännöt kuin siviilissä. Voihan siinä bussissa olla myös tubipotilas tai lintuinfluenssainen, riski on teoriassa sama, mutta käytännössä eri asia siviilissä ja potilastyössä.
Pääasiassa ihmiset sairastuu "sairaalabakteerin" aiheuttamaan tulehdukseen silloin, kun se omaan mikrobistoon kuuluva resistentti kanta aktivoituu antibioottien heikennettyä normaaliflooraa. Kantaja ei mitenkään herkästi tartuta kyseistä pöpöä eteenpäin.
Ne eivät suinkaan ole resistenttejä kaikille antibiooteille. Kyse on vain siitä että antibioottivalikoima niiden hoidossa on huonompi. Staphylococcus aureus on yleinen iholla ja limakalvoilla, eikä yleensä aiheuta oireita, mutta voi aiheuttaa tulehduksen esim. haavassa. MRSA on joukko sen tietyille antibiooteille resistenttejä kantoja. ESBL tarkoittta bakteerien kykyä vastustaa beetalaktamaasiantibiotteja, ja se voi olla sellaisilla bakteerilajeilla, joita on kaikilla. Ei siis syytä panikoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sh
T. toinen hoitaja
Jep, ilmastahan ne MRSA ja ESBL tarttuvat...hohhoijaa, vai tämäntasoista on sairaanhoitajien tietämys...
Pisaratartunta. Nenä-nielu MRSA:n hoitotoimenpiteissä on oltava maski. Hyvä, että jonkun hoitaja tietämys on kohdallaan. Esim. keuhkotuberkuloosin kanssa, joka siis on ilmatartunta, käytetään ffp3- tason venttiilimaskia. Oliko muuta tarkennettavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sh
T. toinen hoitaja
Kerropa miksi sitten sairaalassa eristyskäytäntöön kuuluu kaikki nuo suojaimet, jos niiden käyttö on tarpeetonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sh
T. toinen hoitaja
Kumpi meistä on se hoitaja ja kumpi lääkäri? Älä ikinä tule minulle viisastelemaan.
No näinhän asia on. Kaikilla ne bakteerit ei kuitenkaan aktivoidu eikä niistä ole haittaa, jollei sairastu vakavasti. Ikäviähän ne on aktivoituessaan kun ovat antibiootti-resistenttejä :/