Muistatteko vielä aikaa, kun kuukautissiteet olivat julmetun paksuja?
Ei taida nuoret äidit muistaa :)
Ihan kunnon siteitä, jotka olisivat menneet vaikka mennet vaipasta :D
Kommentit (55)
Muistan kun Suosikki-lehdessä oli ensimmäinen mainos näistä 70-luvulla. Mainoksessa taisi olla vielä ääntämisohjekin, "lausutaan saaba". Puhuttiin kavereiden kanssa, että näitkö ja tuollaisiakin on sitten olemassa. Aloitin 10-vuotiaana.
https://www.finna.fi/Record/yo-museo_ah.M011-1387527
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin juuri ulkomailta, ja yllätyksekseni sain juuri niitä paksuja. Ja pitkiä. Olin tyytyväinen, kerrankin pitää kun ei mitään pikkutuhruja ole minulla.
Niitten kanssa voi pisutella myös.
Ja silti olivat erittäin hyvin läpäiseviä.
Muistan. Kun menkkani alkoivat 94 äiti osti niitä paksuja siteitä jotka tuntuvat epämukavalta kireissä farkuissa ja vielä pitivät kahinaa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloissa on edelleen paksut siteet potilaille käytössä. Eivät ole tosin yhtä kamalia kuin ne "männävuosien" siteet, mutta tolkuttoman paksuilta ja isoilta ne kyllä kieltämättä tuntuu kun on tottunut niihin ohuisiin siteisiin.
Joo. Niitä oli vessassa gynen polilla. Toisaalta kun emättimessä otetun näytepalan jälkeen valuin verta pitkin lattioita,se paksu side oli tervetullut. Otin pari mukaankin.
Muistan, tein niistä itse ohuempia ottamalla sitä tumppua pois siteen sisältä. Ja parit kolmet alkkarit päälle sen lisäksi ettei tule läpi. En kyllä muista, että teininä olisi koskaan tullut mitään ohivuotoa ,että housuista olisi vuoto tullut läpi.
Miehenä en ota enempää kantaa mutta ihmettelin kun kaikki tyynyt hävisivät sängyistä, olisiko muija ..ei kai sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo muistan ! Niiden siteiden kanssa
vuoto oli aina kaikkialla muualla ku siteessä :D
Niinpä olikin! Nyt muistan, kuinka traumaattiset Vuokkoset-patjat kiristyivät jalkojen välissä n 1 cm levyiseksi pötköksi. Sitä ohivuotojen määrää...ja lopulta näihin ällötyksiin hinkkaantui kävellessä reikä, kun kuitukankaan alla ollut pumpulikerros antoi periksi hankauksessa. Huh.
Käytin paksumpia Vuokkosia uudelleen 2000-luvulta lähtien, kun ihon herkistyi niille ohuen ohuille muoviläpysköille. Eivät kyllä ne Vuokkoset käyttäyneet noin, vaan pitivät vuodon hyvin ja myös iho pysyi normina.
Niitä myydään vielä isoissa paketeissa.
Vierailija kirjoitti:
Niitä myydään vielä isoissa paketeissa.
Missä?
Vuonna 1959 aloitin Perfekta-siteillä ja sillä vyöllä. Vaihdoin Tampaxiin ja niitä käytin seuraavat 45 vuotta.
Tamponien kanssa tuhrasin alusta asti, koska inhosin vanhanaikaisia paksuja siteitä. Olisipa jo 70-luvulla ollut sellaisia käteviä siteitä kuin nykyään. No vielä ehdin kokeilla kuukupin ennen loppua.
70-luvun lopulla Saba-siteet oli parhaita. Ne pysyi hyvin paikoillaan, ei olleet kamalan paksuja ja olivat imukykyisiä. Jaksoivat imeä koko koulupäivän vuodon. En käyttänyt muita siteitä kuin pakon edessä.
Joskus mielessäni on käynyt, että on se melkoinen ihme, että vielä 90-luvullekin tultaessa siteet olivat siivekkeettömiä epämukavia paksuja pötkylöitä. Kuitenkin kuussakin oli käyty jo pari vuosikymmentä aiemmin...