Mistä oireista aloit epäillä kilpirauhasen vajaatoimintaa itselläsi?
Mua on monista erilaisists oireista ja vaivoista johtuen alkanut mietityttää jos syy onkin kilpirauhasen Vajaatoiminnssa.
Mistä itse aloit epäillä sinulla olevan vajaatoimintaa?
Kommentit (11)
Mä olin voinut 1/2 vuotta erittäin huonosti. Olin ihan pois pelistä ja googlailin jotain mun vaivaa, olisko ollut sormien nivelkivut ja epäilin jo jotain reumaa ja törmäsin vajiksen oirelistaan ja huomasin, et suurin osa oireista sopii muhun. Soitin lääkärille ajan ja testeissä selvisi, että mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta.
Minä en epäillyt, vaan menin lääkärion rytmihäiriöiden vuoksi. Ei minulla mitään muita isoja oireita ollutkaan. Väsymystä joo.
No mulla oli vaikka mitä mut vajaatoiminnan huomasi vasta lääkäri labrakokeista.
Mulla oli elinikäinen alilämpö, jonka seurauksena koko ajan vilu, kesät talvet aina tosi pienestä vilu, ja kylmät kädet ja jalat, ja virtaa ei riittänyt samaan mitä muilla.
Lääkäri käski mitata ruumiinlämmön herätessä ennen kuin peiton alta liikahtaa. Se oli aina reilusti alle 37. Siitä tiesi.
Gluteeniton ruokavalio mahdollisimman vähillä hiilihydraateilla paransi dramaattisesti, ja vatsahappopillerit (Betaine hydrokloridi Pepsiini) auttoi kokonaan kuntoon. Syy kilpirauhasen vajaatoimintaan oli mahahapon puutteellinen eritys, jonka seurauksena ruoka suli vain osittain, eikä imeytynyt sitäkään vähää. Seurauksena puutos kaikista mineraaleista ja vitamiineista, ja pitkä lista oireita.
Mä olin 19 kun diagnosoitiin enkä ollut silloin kuullut koko sairaudesta. No menin sitten lääkäriin masennuksen takia, nukuin 12h yössä ja itkin aamuisin kun en jaksanut nousta. Lopetin työt koska en vaan jaksanut olla siellä, jopa koiran lenkittäminen oli ylivoimaista. Lääkärissä otettiin veriarvot ja sieltä selvisi tää, nyt 3 vuotta lääkityksellä ja ihan muuttunut olo :)
Mulla tuli esille verikokeissa, jotka otettiin siksi, kun olin niin masentunut, etten jaksanut tehdä mitään. (Kotikunnassani ainakin verikokeet otetaan rutiininomaisesti silloin, jos masennuksen takia joutuu lääkäriin.) En itse epäillyt kilpirauhasen vajaatoimintaa, koska olin laihtunut runsaasti edellisen vuoden aikana.
Jälkeenpäin ajatellen olen tajunnut, että oireita on varmasti ollut ennen vaivan löytymistä jo useita vuosia. Palelua, väsymystä, uupumusta ja kunnon laskua. Iho-oireita, hiukset ja kynnet huonossa kunnossa. Jatkuva tunne siitä, että ei pärjää tässä yhteiskunnassa kun ei jaksa tehdä mitään. Luulen, että ehdin jotenkin oppia siihen "huonouteeni" niin hyvin, että siitä pois oppiminen on ollut kaikkein hitainta toipumisessa.
Kiitos vastauksesta.
Mitäs oireita muilla?
Ap
Ei oireita, vuosittaisessa verikokeessa tuli ilmi, TSH oli kivunnut 13,6. Kaikki muutkin kilppariarvot pielessä.
En ollut koskaan edeskuullut moisesta vaivasta. Väsymys oli kaamea ja eräs tuttu kehotti menemään veren sokeri ja kilpirauhastesteihin. Vajaatoimintahan sieltä löytyi.
kaula turposi reilusti. tuloksena paha vajaatoiminta ja kilpirauhas tulehdus. tämä diagnoosi kertoikin sitten syyt kaikille ongelmille mitä oli ollut useamman vuoden ajan, eikä tullut silloin mieleenkään että joku kilpirauhasongelma olisi