Kynnet pilalla säännöllisestä geelilakkauksesta
Olen käynyt laittamassa säännöllisesti (N 3-4 viikon välein) geelilakkausta käsiin, ja nyt viimeksi manikyyrissä ilmoitettiin, että kynteni ovat menneet niin ohueksi, ettei niihin sitä voida enää laittaa. Onko muille käynyt näin? Miksi manikyyripaikasta eivät kerro tästä mahdollisuudesta oman kynnen vahingoittumiseen asiakkaalle ? hoidan tunnollisesti kynsiäni öljyillä ja voiteilla uskoen, ettei geelilakkauksesta ole merkittävää haittaa. Nyt yhtäkkiä minulle ilmoitetaan, että kynnet ovat jatkuvan geelilakkauksen myötä menneet niin ohuiksi, ettei niihin voi laittaa mitään. Muilla samanlaisia kokemuksia? Vinkkejä kynsien vahvistamiseen ?
Kommentit (51)
Minulla on ollut geelikynnet yli 10 vuotta ilman ongelmia. Omat kynnet on hauraat ja ihokin herkkä. Etsikää sellainen tekijä, joka on suomalainen, koulutettu ja osaa tehdä homman oikein.
Vierailija kirjoitti:
Really?
Epidemiologi varoittaa kynsilakan sisältämistä kemikaaleista, joilla voi olla vakaviakin vaikutuksia terveydelle.
Stanfordin yliopiston epidemiologi Thu Quach kirjoittaa The Conversation -julkaisun nettisivulla, että kynsien hoidossa käytettävät tuotteet sisältävät myrkyllisiä ja mahdollisesti terveydelle haitallisia ainesosia. Joidenkin yhdisteiden, kuten formaldehydin, kerrotaan lisäävän syöpäriskiä, kun taas toiset yhdisteet voivat sekoittaa hormonitoiminnan.
Myrkyllinen trio
Tutkijat kutsuvat tolueenia, formaldehydiä ja dibutyyliftalaattia myrkylliseksi trioksi näiden aineiden vakavien vaikutusten vuoksi, ja erityisesti kynsisalongeissa työskentelevät ovat vaarassa. Quachin mukaan näille kemikaaleille altistuminen voi vaurioittaa hermojärjestelmää ja hormonitoimintaa, ja kemikaalit on yhdistetty muun muassa syöpään ja hedelmällisyysongelmiin.
Tolueeni on yleisesti käytetty liuotin, joka saa aikaan sileän lopputuloksen kynsilakalle ja pitää kynsilakan väriaineen sekoittuneena muihin yhdisteisiin kynsilakkapullossa. Se voi kuitenkin vaikuttaa myös keskushermostoon ja aiheuttaa hedelmällisyysongelmia. Tolueenia käytetään usein lisäaineena bensiinissä.
Formaldehydiä käytetään kynnen kovettajana ja kynsienhoitovälineiden desinfiointiaineena, mutta se on samalla tunnettu karsinogeeni eli syöpää aiheuttava. Dibutyyliftalaattia lisätään kynsilakkaan, jotta aineesta saadaan notkeampaa. Aine on tosin yhdistetty myös hedelmällisyysongelmiin.
Quach sanoo, että tämän trion lisäksi kynsienhoitotuotteissa käytetään muita vahingollisia kemikaaleja. Monissa kynsisalongeissa ei ole tarpeeksi hyvää ilmastointia, jotta asiakas tai työntekijä pääsisi kemikaalihöyryistä eroon.
Käytän vain lakkoja, joissa ei ole noita aineita. Suosittelen.
Huono tekijä, viilannut kynsiä liikaa. Ei johdu geelikynsistä, vaan tekijästä.
Omat kynteni menivät ihan pilalle jo ensimmäisen geelilakkauksen jälkeen; kynsiin tuli ikään kuin haavoja sekä pitkittäin että poikittain. Kynsilevyt ikään kuin irtosivat toisistaan. Liekö johtunut tekijästä vai kynsistäni, mutta en todellakaan suosittele kenellekään moisia. Nyt kasvattelevat tuota huonoa kynsiosaa pois ja sen jälkeen pidän luomut. Lakkaa vain juhliin ja geeliä ei koskaan.
Löysin tämän vanhan ketjun, kun etsin samanlaista kokemusta kuin itselläni nyt on. Laitatin ekaa kertaa elämässäni geelilakkauksen kynsiini kesällä ja sen jälkeen kerran kävin huollattamassa. Kolmannella kerralla otatin pois, koska en halunnut jäädä lakkauskierteeseen.
Kaduttaa kyllä geelilakkauksen laitto, koska poisoton jälkeen kynnet ovat todella hauraat ja vähän kun kasvavat, niin heti katkeavat. Täytyy nyt odotella niin kauan, että koko kynsi on uudistunut. Kynnet ovat myös kupruisat ja niissä näkyy ihmeellisiä punaisia läikkiä. Kynsinauhatkin todella huonossa kunnossa.
Eli, en suosittele kellekään geelikynsiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo geelimyrkkyjen tuhoisuus kynsille ole muka kaikkien ihmisten tiedossa?! Haloo!
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo geelimyrkkyjen tuhoisuus kynsille ole muka kaikkien ihmisten tiedossa?! Haloo!
Äläpä yritä työntää vastuuta asiakkaalle. Yrittäjällä tulisi olla vastuu kertoa avoimesti mahdollisista seurauksista asiakkaalle.
Miljöförvaltning asialle. Eli ympäristöhallinto...............mikä lie.Tehkää ilmoitus.
Tiesin, että rakennekynsistä voi mennä kynnet huonoon kuntoon ja myös akryylikynsista.
Mutta voiko kynnet mennä huonoon kuntoon sillä, että lakkaan ne n. 2vko välein itse kotona geelikynsilakalla (siis sillä ns. normaalilla kynsilakalla, mutta pitää vaan laittaa uv-lampun alle). Vasta tänä kesänä aloin laittaa kynsiäni ensimmäistä kertaa ja olen kuitenkin noin parikymppinen enkä ole kuullut että tuosta geelikynsilakasta olisi haittaa.
Ei sovi mullekaan geelilakkaus. Lähtee jo parin viikon päästä pois ja kynnet on sen jälkeen ihan hirveät. Olen käynyt laitattamassa monella eri tekijällä.
Minun kynteni menivät ihan pilalle ensimmäisen geelilakkauksen jälkeen; ratkeilevat nyt pituussuunnassa sormenpäistä alaspäin ja myös vaakasuunnassa. Kynsissä on ikään kuin ” haavoja”! En kyllä olisi ottanut geelilakkausta, jos olisin tiennyt lopputuleman. Kynteni eivät ole koskaan olleet tällaiset; hirveät ja tosi hauraat.