Oletko sinä koskaan downshiftannut?
Kommentit (9)
Joo kiitos aiemman työnantajan vapauduin töistä ja koulutin itseni alalle, jossa pääsee helpommalla. Koulutuksen ajan sain ansiosidonnaista + ylimääräiset päivärahat kun opiskelin toisella paikkakunnalla. Nyt bruttopalkka hieman pienempi, mutta veron progressiivisuuden samoin kuin muiden maksujen porrastuksen ansiosta nettotulot eivät juurikaan pienentyneet.
Itse en olisi uskaltanut lähteä entisistä töistä, mutta onneksi kävi näin.
No kerran otin opintolainan, jolla elin kesän yli koska en halunnut mennä töihin.
mä olen downsiftannut tekemällä etätöitä mahdollisimman paljon.käytännössä usein 3-4 päivänä viikossa. Säästyy aikaa yli 2 tuntia matkoissa, samoin rahaa ja hermoja.
Tyhmä täällä. Mitä downshiftaus on? Yritin googlettaa, mutta vastaus edelleen epäselvä.
Mä olin puoli vuotta osa-aikatöissä. Oli kivaa, mutta rahallisesti tuolla palkalla ei olisi voinut elää vuosia samalla tavalla.
Olen down shiftannut koko elämäni. Olen psyykkisesti sairas ja teen kaiken oman mittapuuni mukaan. Käyn töissä ja ammatin olen opiskellut, mutta en suorita elämääni. Prioriteettilistan ykkösenä on omat voimavarat ja terveys. Elän voimavarojeni mukaan. En ohjaudu ulkoa vaan sisältä.
T. Tyypin 2 mielialahäiriö
Jep. Heittäydyin yliopisto-opiskelijaksi yli kolmekymppisenä. Onhan tässä työtä, mutta akateeminen vapaus ja opintoala, jossa läsnäolopakkoja on suhteellisen vähän, saavat tämän tuntumaan downshiftaukselta verrattuna kieli-vyön-alla -kellokorttiduuniini. En taida enää palata oravanpyörään, sillä palkka menetetystä vapaa-ajasta ei ollut kummoinen ja homma tuntui lähinnä rangaistukselta. Puolikasta työaikaa voisi ajatella, jos alanvaihto ei jostain syystä onnistu. Asuntolaina on maksettu ja lapsi teini-iässä eli liikkumavaraa olisi.
Tavallaan. Eli minäkin aloin tekemään osa-aikatyötä. Laskin kulutukseni minimiin. Kierrätin paljon , tuunasin vanhat huonekaluni ja hain kierrätyksestä ja roskalavoilta tavaraa, jotka tuunasin mieleisekseni. Kasvatin kesällä pihallani hyötykasveja, keräsin luonnosta villivihanneksia. Pari vuotta elin tuolla tavalla. Rahat olisi riittäneet ihan hyvin, mutta työpaikalla ei ollut enää mahdollisuutta olla osa-aikaisena, joten palasin kokopäivätyöhön. Kulutustottumukset noilta vuosilta kuitenkin säilyivät eli "henkisesti" downshiftaan edelleenkin, ylimääräisen rahan säästän ja sijoitan.
No joo, kerran. Oltiin saatu lapsille tarhapaikat lähipäiväkodista, lapset 1, 4 ja 6. Mä sitten päätinkin jäädä vielä kotiin. Kävin pienimmän kanssa puistossa, keskimmäisen vein kerhoon ja isoimman eskariin. Ei ollut mitään järkeä, jokainen kuukausi maksoi muutaman tonnin enkä nauttinut yhtään. En downshiftaa enää ikinä.