Oliko entisaikojen ihmiset vähän tyhmiä?
Nimesivät virtahevon "hevoksi" vaikka se ei ole yhyään hevosen näköinen. Virtalehmäkin olisi osuvampi nimitys.
Kommentit (16)
Muinaiskreikaksi eläimen nimi oli hippopotamus, joka tarkoittaa kirjaimellisesti jokihevosta. Nimi kertoo siitä, että antiikin Kreikassa niitä pidettiin hevosten lähisukulaisina. Vuoteen 1985 asti tieteilijät pitivät virtahepoa sikaeläimiin kuuluvana. Proteiinien, DNA:n, RNA:n ja uusien fossiililöytöjen perusteella nyt tiedetään kuitenkin, että virtahevot ovat lähintä sukua valaille.
Terveisin Wikipedia.
Pelkästään 500 vuotta sitten olimme melkoisia barbaareja. Evoluution kannalta 500 vuotta ei ole yhtään mitään - olemme edelleen yhtä tyhmiä, meillä on vain paremmin tietoa käytettävissämme. Mutta se miten me sitä tietoa käytämme, voi edelleen olla todella tyhmää. Tämä kannattaa pitää mielessä, kun ensi kerran tuntuu täysin varmalta, että oma maailmankatsomuksesi on se oikea. Saatat olla 2000-luvun natsi, vaikka aatteesi olisi jotain aivan erinäköistä kuin mitä se 1940-luvulla oli.
Food for thought.
Suomalaisrt nyt on aina olluy vähån yksinkertaisia, eikä ole touhu paljoa muuttunut.
Eihän ne vanhat suomalaiset ole sitä itse eläintä nähneet, muista kielistä vaan kääntäneet nimen. Eli muut on tyhmiä, ei vanhat suomalaiset!
Esim: saksaksi se on Nilpferd - niilinhevonen.
Entisaikojen ihmiset eivät olleet sen tyhmempiä kuin mekään, mutta heillä ei ole ollut käytössä yhtä paljon yhtä luotettavaa faktatietoa kuin meillä.
Eivät olleet. He tekivät kaiken sen pohjatyön johon nykyinen törkeen mukava elämämme perustuu.
Jumalan toinen puhe, Jobin kirja 40. luku:
Minä olen luonut virtahevon
15 Näetkö virtahevon?
Minä olen sen tehnyt, niin kuin olen tehnyt sinut.
Se syö ruohoa niin kuin lehmä,
16 mutta näetkö, miten vahvat ovat sen lanteet,
näetkö, miten voimakkaat ovat sen vatsan lihakset?
17 Sen häntä on kuin setrin runko,
reisien jänteet ovat kuin punottua köyttä.
18 Luut ovat kuin pronssiputket,
selkäranka on kuin rautaa.
19 Se on Jumalan luomisteoista uljain,
vain sen luoja voi sitä käskeä.
20 Vuoret antavat sille ruokaa,
metsän eläimet leikkivät sen lähellä.
21 Lootuspensaan alla se makaa
kaislojen keskellä, liejun kätköissä.
22 Lootuspensaat suojaavat sitä,
antavat sille varjonsa,
rannan pajut sen ympäröivät.
23 Se ei säiky, vaikka virta on väkevä,
se lepää kaikessa rauhassa,
vaikka vesi tunkeutuu suuhun.
24 Kuka astuu sen silmien eteen? Kuka kiinnittää sen turpaan talutusrenkaan?
Ai hippo?