Ensimmäinen vauva ja isovanhempien neuvot, olenko neuroottinen ja ylisuojeleva?
Omat vanhemmat kyseessä, vauva 11-viikkoinen. Esimerkkejä:
-Vauvan käsien puhdistaminen on ylihygieenistä ja vauvan pitää kehittää vastustuskykyä ettei tule allergiseksi (imeskelee käsiään, ja myönnän että mua ällöttää jos ihmiset tarttuvat pesemättömillä käsillä vauvan käsiin... hrr)
-Maissivelli pitää jo aloittaa, sain itsekin jo 2,5-kuisena (aion täysimettää 6kk ja annetaanko muutenkaan mitään vellejä nykyään?)
-Ota ihmeessä vauva saunaan mukaan, on siellä synnytettykin (tuskin samaan aikaan löylyä heittäessä, asteita varmaan 80 eikä mitkään miedot jälkilämmöt, eikä muutenkaan ulkosauna talvella ilman juoksevaa vettä vauvan kanssa houkuttele)
Tiedän että tarkoittavat ihan hyvää ja yleensä vaan sanon että no nykyään suositellaan sitä ja tätä, mutta argh en vaan jaksa :D
Kommentit (37)
Yhdessä rytäkässä ja isoissa annoksissa? :"D järkihän sen sanoo, että uudet ruoka-aine alotetaan varovasti, ja totutetaan hyvin (itse totutin viikko/ruoka-aine). vaikka alotettais vuoden ikäsenä. Ei niin, että 6kk ipanalle isketään pihvi eteen kaikkine lisukkeineen ja komennetaan syömään....
Tottakai neuvolan eli THL n suositukset ovat vuosien saatossa muuttuneet, Ja varmasti tulevat muuttumaan jatkossakin, mutta nykyään varmasti tiedetään enemmän mm. vauvan suoliston kehittymisestä ja kypsymisesta, ravintoaineiden imeytymisestä ja tarpeesta jne. Joihin siis perustuvat nykyiset ohjeet puolen vuoden täysimetyksestä ja kiinteiden ruokien aloittamisesta, alle yksivuotiaana vältettävissä ruoka-aineista jne.
Vauvan ruokinta on nykyisen tutkimustiedon valossa mennyt koko ajan luonnollisempaa, vauvantahtisempaan suuntaan entisajan kolmen tunnin imetysväli- ohjeineen ja kaikenmaailman turhien lisäruokien t uputtamisen sijasta, onneksi.
Niitä suosituksia ja tutkimuksia löytyy joka lähtöön. Maalaisjärjellä pääsee jo pitkälle ja tehdä niin kuin itsestä tuntuu parhaalle.
Itsekin vääntänyt kättä oman äidin kanssa kasvatusasioissa ja olen vain pitänyt pääni. Itse lapsensa tuntee parhaiten ja sen mukaan minä lapseni kasvatan. Toki arvostan ohjeita ja neuvoja, mutta en orjallisesti niitä noudata vaan päätän itse onko ne toteuttamiskelpoisia meidän elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään maistelu suositellaan alkavaksi 4kk iässä. Se tarkoittaa, että voidaan antaa ihan teelusikallinen uutta makua suuhun. Kiinteän ruuan maistelu kehittää suoliston bakteerikantaa ja ehkäisee allergioita, ja aikainen maistelu helpottaa myös varsinaisen kiinteidensyömisen aloittamista. Hassua olisi, jos kiinteät aloitetaan 6kk iässä, jolloin kaikki uudet ruoka-aineet tulisivat yhdessä rytäkässä ja isoissa annoksissa.
Ei suositella. Lue edellisiä kommentteja. Eikä 6-kuinen mitään isoja annoksia vielä tarvitse, koska maito on vauvan pääasiallinen ravinto 1-vuotiaaksi asti. Siihen asti kiinteiden syönti on maistelua vain. Mutta se on totta, että 6-kuiselle eri makuja voi antaa nopeasti. Sehän on helpotus vain. Yllättävän vääriä, THL:n neuvolakäsikirjan vastaisia, ohjeita jaetaan jopa neuvoloissa. Kannattaa ottaa asioista selvää itse.
Ylihygieenisyys kyllä tuottaa allergioita
Pienen vauvan paikka ei ole kuumassa saunassa. Sitten kun hän osaa jo vakaasti istua, hän voi olla vannassa tai pesuvadissa alalauteilla vähän aikaa.
Muuten nuo isovanhempien käytännöt eivät ole mitenkään kummallisia. Ruokintasuositukset muuttuvat tämän tästä. Omassa neuvolakortissani luki 2 vk kohdalla jo "suositellaan annettavaksi raasteita ja mehuja" ja siskon kanssa molemmat saatiin ihan pienestä lantrattua lehmänmaitoa, mutta hengissä selvittiin. Itse noudatin omilla lapsilla senaikaisia ruokintasuosituksia, nuorimpia täysimetin 6 kk, muun muassa, ja moitteettomasti hekin ovat kasvaneet ja terveiksi tulleet. Ja vauva pistää suuhunsa koko ajan kaikkea, vaikka miten pesisit käsiä, et voi estää häntä saamasta pöpöjä ympäristöstä. Ja eihän yletön hygienia nykykäsityksen mukaan edes ole hyvästä vaan tosiaan edesauttaa esimerkiksi allergioiden kehittymistä.
Totta kai eri mielipiteet ärsyttää. Eiköhän kannattaisi silti jatkaa ihan asialinjalla ja sovussa keskustelua isovanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku yllä jo kommentoi, nykyään suositellaan soseiden maistelu aloitettavan jo 4 kk iässä! Tosin tämähän ei sitä 6 kk täysimetystä poissulje...
Eikä suositella. Vaan suositellaan, ettei missään tapauksessa kiineitä alle 4-kuiselle. Ja kyllä se kiinteiden maistatus vaan lopettaa täysimetyksen siihen.
Täysimetys loppuu jo siihen, jos vauvalle hörppyyttää vettä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai neuvolan eli THL n suositukset ovat vuosien saatossa muuttuneet, Ja varmasti tulevat muuttumaan jatkossakin, mutta nykyään varmasti tiedetään enemmän mm. vauvan suoliston kehittymisestä ja kypsymisesta, ravintoaineiden imeytymisestä ja tarpeesta jne. Joihin siis perustuvat nykyiset ohjeet puolen vuoden täysimetyksestä ja kiinteiden ruokien aloittamisesta, alle yksivuotiaana vältettävissä ruoka-aineista jne.
Vauvan ruokinta on nykyisen tutkimustiedon valossa mennyt koko ajan luonnollisempaa, vauvantahtisempaan suuntaan entisajan kolmen tunnin imetysväli- ohjeineen ja kaikenmaailman turhien lisäruokien t uputtamisen sijasta, onneksi.
Kannattaa muistaa, etteivät suositusten mukaiset tavat toimia käy läheskään kaikille. esimerkiksi tuo vauvantahtisuus voi olla aivan väärä systeemi. Jos vauvan ruoansulatussysteemi ei kerta kaikkiaan jaksa suoriutua siitä, että vatsassa on koko ajan puoliksi sulanutta ja vielä sulamatonta sapuskaa, on rääkkäämistä imettää aina, kun vauva vähänkin on tyytymätön. Meillä esikoisen vatsavaivat loppuivat välittömästi, kun rupesin pitämään ateriavälit vähintään 2...2,5 tunnissa, eikä nuoremmille sisaruksille tullut vatsavaivoja lainkaan kun noudatin heillä samaa systeemiä jo alusta pitäen. Konsti on lisäksi purrut niin monen ystäväperheen vauvojen vatsavaivoihin, että uskoni siihen on luja. Toki aina on niitä teräsvatsoja, jotka syövät ja sulattavat kiitollisina kaiken minkä saavat ja kasvavat kaksi kiloa kuussa.
Mitenkähän Venäjällä nämä vauvojen imetykset ja ruokinnat toteutetaan, sillä siellä ei ole allergioita läheskään niin paljon kuin meillä...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku yllä jo kommentoi, nykyään suositellaan soseiden maistelu aloitettavan jo 4 kk iässä! Tosin tämähän ei sitä 6 kk täysimetystä poissulje...
Eikä suositella. Vaan suositellaan, ettei missään tapauksessa kiineitä alle 4-kuiselle. Ja kyllä se kiinteiden maistatus vaan lopettaa täysimetyksen siihen.
Tässä on nyt joku koira haudattuna. Hyvin epätyypillinen ristiriita luonnon kanssa.
Kun ihmislapsen kaikkein paras ja luonnollisin ravinto on äidinmaito, niin miksi tämä ihmislapsi kieltäytyy siitä ihan pienimmästäkin virikkeestä ja asettaa kaikenmaailman mössöt etusijalle, jopa veden, joka nyt ei millekään maistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt joku koira haudattuna. Hyvin epätyypillinen ristiriita luonnon kanssa.
Kun ihmislapsen kaikkein paras ja luonnollisin ravinto on äidinmaito, niin miksi tämä ihmislapsi kieltäytyy siitä ihan pienimmästäkin virikkeestä ja asettaa kaikenmaailman mössöt etusijalle, jopa veden, joka nyt ei millekään maistu.
Ai että ihan kieltäytyy. Sillä ihmislapsella, joka ei osaa puhua eikä liikkua eikä tiedä miltä tuntuu, ei varmaan vielä ole niin paljon tietoa ja omaa tahtoa, että oikein kieltäytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että ihan kieltäytyy. Sillä ihmislapsella, joka ei osaa puhua eikä liikkua eikä tiedä miltä tuntuu, ei varmaan vielä ole niin paljon tietoa ja omaa tahtoa, että oikein kieltäytyisi.
Täh?
Jännä, että vauvojen kohdalla kaikki uskovat virallisiin suosituksiin, mutta aikuisilla ne suositukset onkin ykskaks persiistä ja kaikki tietää itse paremmin, mikä on terveellistä.. Ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ylihygieenisyys kyllä tuottaa allergioita
No shit, Sherlock..
Vaan kun sillä on aika helvetin iso merkitys, minkä ikäistä vauvaa menet altistamaan bakteereille ja viruksille. Jos ihan vastasyntynyttä ajattelit alkaa jo altistamaan, niin kannattaa varautua siihen että vauvasi on kohta tehohoidossa taistelemassa hengestään. Se sinulle pikku nuha voi olla vastustuskyvyltään heikolle vastasyntyneelle jopa tappava.
Minuakin on pidetty vauvani kanssa neuroottisena, mutta juuripa kuulin erään lapseni ikätoverin olevan sairaalassa tehohoidossa saatuaan inluenssan ja keuhokuumeen. Että mieluummin kestän ylihysteerisen äidin leiman, kuin itken sairaalassa peläten vauvani puolesta.
Minä olen vähän tiukkis. Meille saa siis tottakai sanoa neuvoja, ja ottaa osaa lapsenkasvatuskeskusteluun. Jos tilanne menee kuitenkin siihen, että toinen jankkaa minulle jotain josta olen jos selvällä suomenkielellä sanonut että en tule näin toimimaan, ja samalla siis väheksyy minua äitinä, niin kyllä siinä vaan alkaa näkemiset vähenemään oli kyseessä sitten vaikka isovanhemmat. Enkä todellakaan ala kuuntelemaan mistään suunnalta minkäänlaista uhottelua "Mites sitten jaksat, kun haluaisitkin hoitajaa ja mummua ei enää kiinnosta". Mihin monesti olen tällaisissakin ketjuissa törmännyt. Meillä kyllä löytyy lähipiiristä sellaisiakin hoitajia, jotka eivät pyri olemaan äitin tai isän veroisia päätöksenteossa mitä tulee lastenhoitoon ja -kasvatukseen (eivätkä oleta, että siihen lapseen voi luoda suhteen vain saamalla hoitoon jo pikkuvauvana). Karsastan ajatusta, että jotta isovanhempi voi hoitaa lasta sitten isompana leikki- ja kouluikäisenä, tulee hänen saada osallistua lapsen elämään vauvasta asti kuin ydinperheenjäsen.
Tiedän kyllä että monet ovat paljon "kiltempiä" ja se on ihan ok. Meidän perheessä mennään ydinperhe edellä, ja isovanhemmat saa sopeutua siihen että eivät ole osa tuota ydinperhettä, vaan heillä on oma roolinsa isovanhempina. Se tarkoittaa mielestäni sitä, että otetaan lapsista rusinat pullasta, nautitaan heidän kasvusta ja kehityksestä - mutta jätetään vanhemmille se päävastuu. Että ap tsemppiä vaan! Itse teet päätökset mitä neuvoja kuuntelet, ja milloin sanot kivakammin takaisin kun viesti ei mene perille. Ei kenenkään tarvi kuunnella jatkuvaa vähättelyä "neuvojen" ja "avunannon" muodossa. Sitähän se on nimittäin, kun toinen tekee toisin ja yrität päteä että näin olisi parempi.
Näissä ruoka-asioissa yms. on kyllä jännä, että toiset isovanhemmat tajuavat heti kun sanoo että suositukset muuttuneet ja me aiomme toimia näin. Kunnioitetaan ja luotetaan siihen, että seuraava sukupolvi osaa hommansa ja nykytieto on erilaista. Sitten on näitä, jotka jäävät vänkäämään joka asiasta, ja yrittämällä yrittävät tehdä uuden perheen olon mahdollisimman ikäväksi. Luulisi että kuka tahansa muistaa, millaista on hoitaa omaa esikoista sen ollessa esim. 2kk. Kyllä siinä kaipaa omilta tai appivanhemmilta enemmänkin vain iloa lapsenlapsesta, eikä suinkaan mitään ruoka-asioista tai nukkumisesta vänkäämistä kun toiset ovat muutenkin herkimmillään ja hakevat niitä oman perheen juttuja. Jos on hirveä tarve puuttua oman lapsen lapsenkasvatukseen ja -hoitoon, niin kyllä siinä on minun mielestä kyse siitä että ei oikein osata löytää sitä isovanhemman roolia, ja tunkeudutaan tavallaan sinne vanhemman reviirille.
Hei tässä ketjussa ei ollut kyse soseiden maistelusta! Perustakaa oma ketju, jossa riitelette siitä aiheesta :D