Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensimmäinen vauva ja isovanhempien neuvot, olenko neuroottinen ja ylisuojeleva?

Vierailija
27.02.2016 |

Omat vanhemmat kyseessä, vauva 11-viikkoinen. Esimerkkejä:
-Vauvan käsien puhdistaminen on ylihygieenistä ja vauvan pitää kehittää vastustuskykyä ettei tule allergiseksi (imeskelee käsiään, ja myönnän että mua ällöttää jos ihmiset tarttuvat pesemättömillä käsillä vauvan käsiin... hrr)
-Maissivelli pitää jo aloittaa, sain itsekin jo 2,5-kuisena (aion täysimettää 6kk ja annetaanko muutenkaan mitään vellejä nykyään?)
-Ota ihmeessä vauva saunaan mukaan, on siellä synnytettykin (tuskin samaan aikaan löylyä heittäessä, asteita varmaan 80 eikä mitkään miedot jälkilämmöt, eikä muutenkaan ulkosauna talvella ilman juoksevaa vettä vauvan kanssa houkuttele)

Tiedän että tarkoittavat ihan hyvää ja yleensä vaan sanon että no nykyään suositellaan sitä ja tätä, mutta argh en vaan jaksa :D

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan höpöjuttujahan nuo vanhempasi puhuvat, kuten hyvin tiedät. Pidä vaan reippaasti pääsi. Sinä päätät oman lapsesi hoidosta.

Ja tsemppiä imetystaipaleelle, se on iso lahja lapsellesi!

Vierailija
2/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua juttua. Tee omalla tavallas. Mua kans ärsyttää isovanhempien omahyväisen "retee" ote mun vauvan kanssa. Tuntuu, että heidän koko olemus huokuu semmoista "annas nyt kun kokenut näyttää, kun ette te nykyajan äidit mitään osaa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysuositusten mukaan soseita pitäisi aloittaa maistelemaan jo 4 kk ikäisenä. Ehkäisee allergioita. Mut juu, oot oikeassa, pidä pintasi.

Vierailija
4/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykysuositusten mukaan soseita pitäisi aloittaa maistelemaan jo 4 kk ikäisenä. Ehkäisee allergioita. Mut juu, oot oikeassa, pidä pintasi.

4-6kk ikäisenä vauvan valmiuksien mukaan maisteluannoksia (teelusikallinen esim kahdesti päivässä). Eli jos vauva ei osoita kiinnostusta/ei ole vahvaa allergiataustaa niin 6kk. Itse ehkä aloittelisin silloin kun vauva lusikkaa tavoittelee enkä pitäisi mistään iästä kiinni.

Ja joo, vellejä ei suositella.

Vierailija
5/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lueppas suositus uudelleen (THL:n sivuilta, ei juosten kustuista nettiuutisista). Ensisijainen suositus on edelleen täysimettää 6 kk (ja osittaisimettää vähintää 1-vuotiaaksi). Kiinteitä VOI halutessaan/tarvittaessa alkaa maistattaa minimaalisesti jo 4-6 kk iässä. Uusi suositus, joka on usein tulkittu väärin, tarkoitti, että kiinteitä ei normaaleille vauvoille aleta antaa ENNEN 4 kk koska sen on todettu lisäävän allergioita. Myös kiinteiden aloittaminen myöhään (esim vasta 9 kk ikäisenä) lisää allergioita.

Vierailija
6/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat neuvot kuultu täälläkin. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Tosin hormonihuurussa sitä helposti loukkaantuu, mutta koita olla välittämättä! :)

Kuten joku yllä jo kommentoi, nykyään suositellaan soseiden maistelu aloitettavan jo 4 kk iässä! Tosin tämähän ei sitä 6 kk täysimetystä poissulje... velliä ei nykyiseltään kai suositella, puuroa sitten kun sen aika on.

Vierailija
7/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ja kaikilla tuntemillani pikkuvauvaperheillä on ollut linjana että kyläillessä kengät kun saa pois niin heti käsipesulle ja -desille. Pesemättömillä käsillä lapseen ei kosketa, joten ei tarvitse ylipestä sitä lasta.

Hyvästä syystä. Kaverin tytär joutui pariviikkoisena teholle kun oli jonkun "pikkuflunssan" onnistunut nappaamaan.

6kk täysimetys on ihan mahdollista, mutta meillä neuvolan terkkari alkoi neljän kuukauden kohdalla kehotella kiinteisiin koska lapsi oli niin pitkä ja laiha. No, vähänpä niistä perunavelleistä pääsi mahaan asti, ja äidinmaito oli kyllä pääravinto vuotiaaksi asti.

2,5-kuukautisella käyrillä kehittyvälle lapselle ei ole mitään syytä syöttää muuta kuin rintamaitoa tai korviketta jos rintamaitoa ei ole saatavilla...

Vierailija
8/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen! Minun vauvani nyt 4 kk ja olen alusta asti joutunut taistelemaan vanhempien vanhentuneita kasvatuskäsityksiä vastaan. Esim. Vanhempieni mielestä on hyvä huudattaa vauvaa jottei se opi että saa heti mitä haluaa. Tai kun kritisoin että pientä vauvaa ei saa istuttaa niin vanhempani sanovat että olen ylihuolehtivainen. Voin vaan kuvitella miten paljon näkemyseroja tulee sitten kun lasta pitää oikeasti alkaa kasvattamaan. Huoh! Jotenkin tuntuu että vanhempani eivät ole tajunneet että olen äiti nyt, en enää heidän pikkutyttönsä. Ja vauvan äitinä minulla on velvollisus pitää huolta vauvasta, sillä hän ei vielä osaa itse puolustaa oikeuksiaan (esim. Juuri tota istumisasentoon vääntämistä). Joten sinuna pitäisin kiinni oikeudesta äitinä sanoa miten lastasi kohdellaan, oli kyse sitten saunomisesta tai imetyksestä. Sinulla on se tuorein tieto uusimmista kasvatusmenetelmistä, älä anna heidän vaikuttaa päätöksiisi vaan luota omaan osaamiseesi vauvan kanssa. Näin olen itse joutunut tekemään ja välillä ihan tiukasti sanomaan että meidän vauvalle tehdään näin ja näin ja jos ette sitä hyväksy niin en voi jättää vauvaa hoitoonne/ tulla yhtä usein kyläilemään jos saan pelkkää kriikkiä ja vähättelyä osakseni.

Vierailija
9/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä toisesta korvasta. Vellejä en minä ainakaan meidän vauvalle syöttänyt, jos paino nousee äidinmaidolla riittävästi, ei se niitä tarvii. Eikä pienen vauvan ruuansulatuskaan ole vielä tarpeeksi kehittynyt sulattamaan maitoa kummempaa.

Tsemppiä! Aina löytyy ihmisiä jotka tietää mukamas paremmin, koita vaan kestää.

Vierailija
10/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmilla on ne jutut mitä ovat saaneet titoonsa josku 30 vuotta sitten, anna noiden juttujen mennä korvasta sisään ja toisesta ulos. Kannattaa noudattaa niitä ohjeita mitä saa nyt neuvolasta.

Vierailija
11/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten joku yllä jo kommentoi, nykyään suositellaan soseiden maistelu aloitettavan jo 4 kk iässä! Tosin tämähän ei sitä 6 kk täysimetystä poissulje...

Eikä suositella. Vaan suositellaan, ettei missään tapauksessa kiineitä alle 4-kuiselle. Ja kyllä se kiinteiden maistatus vaan lopettaa täysimetyksen siihen.

Vierailija
12/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se on kaikilla. Vanhemmat kasvaa vanhemmuuteeb ja isovanhemmat isovanhemmuuteeen. Ei se niille isovanhemmillekaan ole helppo se uusi asetelma, jossa oma lapsi onkin vanhempi. Ei kannata alkaa liikaa uhoamaan ja "näyttämään kaapin paikkaa", kun ei ne vanhempasi ilkeyttään neuvo. Heidän aikanaan nuo neuvot on olleet ihan päteviä eikä he muusta ehkä tiedä. Anna mennä toisesta korvasta ulos. Sanot ihan ystävällisesti, että sä katsot parhaaksi toimia niin ja näin, ja vahvistukseksi voit vaikka heittää että neuvolasta suositeltiin tekemään sitä ja tätä.

Vierailija
13/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylihygieenisuus altistaa diabetekselle, lähtekää siitä liikkeelle

Vierailija
14/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on niin päin että näitä aloitusaika suosituksia on siirrelty myöhemmäksi. 70-luvulla kuulema suositeltiin 2kk ikäisille vehnäjauhovelliä. 90-luvulla kiinteä suositeltiin aloittamaan 3kk iässä ja nyt suositellaan että 6kk iässä olisi hyvä siirtyä kiinteisiin.

Vierailija
15/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmilla on ne jutut mitä ovat saaneet titoonsa josku 30 vuotta sitten, anna noiden juttujen mennä korvasta sisään ja toisesta ulos. Kannattaa noudattaa niitä ohjeita mitä saa nyt neuvolasta.

Muistakaa sekin, että se neuvola suosittelee nyt yhtä ja myöhemmin taas toista, eli ei kannata sokeasti niihinkään luottaa.

Vierailija
16/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua juttua. Tee omalla tavallas. Mua kans ärsyttää isovanhempien omahyväisen "retee" ote mun vauvan kanssa. Tuntuu, että heidän koko olemus huokuu semmoista "annas nyt kun kokenut näyttää, kun ette te nykyajan äidit mitään osaa".

Just toi asenne on rasittava, sellanen "älä opeta isääs naimaan" ja ei saa olla liian hysteerinen, ei saa kasvattaa lasta kuplassa (huoh), anna vauvan huutaa vaan se kehittää keuhkoja (no en anna :D) ja pitäisi nukkua jo omassa sängyssä ja varmaan yösyömisetkin lopettaa kohta

Ap

Vierailija
17/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen alkoi kiinteää maisteleen vähän reilu 6kk, sai sitä ennen vedessä keitettyä ja maidolla(korvikkeella, kun kieltäytyi tissistä 4kk.. :/ tuohon väliin aloitettiin sitten se maissivellikin. Tosin, ihan vaan sen takia että maitoa olisi mennyt yli 1,5l päivässä, korvikkeen kans vaarallista juua liikaa. Kuulemma.) löysennettyä maissivelliä. Maissijauhoja käytin, en valmiita vellejä.

Ei tarvitse päästää ketään lämimään pesemättömillä käsillä, ostoskärryistä ym kulkeutuu mm. Kihomadon munia ja muita mukavia viiruksia. Meillä esikoinen sai ensin rs-viruksen (varmaan ristiäisistä tarttui kun ei ole hoidossa.) ja tarttui kuopukseen, jonka kanssa jouduttiin viettämään yö sairaalassa kun oli niin räkänen. Taudit vaarallisia pienille joilla ei vielä kunnolla edes kokoa, saatikka vastustuskykyä. Joten ole vaan ihan rauhassa "vouhka", olet ihan oikeassa.

Ja vauvaa en ole saunaan ottanut. Esikoinenkin tais olla vuoden ku käväs ekan kerran...

Sano vaan että teidän vauva, teidän säännöt :) mää en edes päästänyt ensimmäiseen kahteen kuukauteen ketään sisään ilman käsienpesua...

Vierailija
18/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat neuvot kuultu täälläkin. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Tosin hormonihuurussa sitä helposti loukkaantuu, mutta koita olla välittämättä! :)

Kuten joku yllä jo kommentoi, nykyään suositellaan soseiden maistelu aloitettavan jo 4 kk iässä! Tosin tämähän ei sitä 6 kk täysimetystä poissulje... velliä ei nykyiseltään kai suositella, puuroa sitten kun sen aika on.

Jep, juurikin suositellaan maistelemaan. Eli 1-2rkl 1/2makua siinä 4-6kk iässä. Näin meille sanottiin neuvolassa.

Tuttava mätti vauvalleen jo 2kk iässä kokonaisia perunoita ja 3kk iässä hillittömiä lautasellisia ruokaa ja päälle jälkkärit (hedelmäsoseet). Perheessä jokaisella lapsella on pahoja allergioita..

Vierailija
19/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vaikeaa pitää pää kylmänä tässä neuvojen, suositusten, taulukoiden ja käyrien sekamelskassa, jotka kaiken lisäksi kääntyvät päälaelleen muutamien vuosien välein. Siihen vielä oman äidin neuvot päälle.

Luultavasti paras on yrittää etsiä keskitietä, välttää ylilyöntejä ja luottaa omaankin maalaisjärkeen. Äidin neuvoista sen verran, että voihan sitä muistella, että mahdoinko olla ihan hirveän sairas ja  väärin hoidettu lapsi itse, vai terve ja onnellinen siinä äiskän rakkaassa hoivassa.

Vierailija
20/37 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään maistelu suositellaan alkavaksi 4kk iässä. Se tarkoittaa, että voidaan antaa ihan teelusikallinen uutta makua suuhun. Kiinteän ruuan maistelu kehittää suoliston bakteerikantaa ja ehkäisee allergioita, ja aikainen maistelu helpottaa myös varsinaisen kiinteidensyömisen aloittamista. Hassua olisi, jos kiinteät aloitetaan 6kk iässä, jolloin kaikki uudet ruoka-aineet tulisivat yhdessä rytäkässä ja isoissa annoksissa.