Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä päin Suomea opetetaan / on opetettu näin?

Vierailija
29.06.2008 |

-on kohteliasta jos kieltäytyy (ei saa kylässä syödä toisten pullia ja keksejä)

-ei saa olla vaivoiksi kenellekään

-ei saa olla ylpeä itsestään (ylpeys=turhamaisuutta)

Varsinkin tuo ensimmäinen on ihan vieras ajatus; miksei kylässä saa syödä, sitä mitä tarjotaan?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä kylässä sai aina ottaa, mitä tarjotttiin muttei tietenkään saanut ahmia.

Vierailija
2/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat päijät-hämeessä opetti noin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menee kylään niin kaikesta tulee kieltäytyä. Kahvia saa kupillisen juoda.

Vierailija
4/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis emännän kunniavelvollisuus on tarjota 7 sorttia ja vieras ei sitten "saa" ottaa mitään? Miksi ihmeessä? Vieläkö kieltäydytty kaikesta tarjotusta?

Vierailija
5/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjottavat tulee jättää isäntäperheen syötäväksi. Minun on hirveän vaikea vieläkin ottaa jotain jos tarjotaan. Hirveä syyllisyys painaa koko syömisen ajan.

i]Siis emännän kunniavelvollisuus on tarjota 7 sorttia ja vieras ei sitten "saa" ottaa mitään? Miksi ihmeessä? Vieläkö kieltäydytty kaikesta tarjotusta?

[/quote]

Vierailija
6/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjottavat tulee jättää isäntäperheen syötäväksi. Minun on hirveän vaikea vieläkin ottaa jotain jos tarjotaan. Hirveä syyllisyys painaa koko syömisen ajan.

Odotatteko että vieras kieltäytyy ottamasta mitään?

Vierailija
7/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama syökö kukaan vai ei. Tätä täyttyisi tiedustella ihmiseltä joka on kiinnostunut toisen ihmisen sielunliikkeistä.

Vierailija
8/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-on kohteliasta jos kieltäytyy (ei saa kylässä syödä toisten pullia ja keksejä)

Varsinkin tuo ensimmäinen on ihan vieras ajatus; miksei kylässä saa syödä, sitä mitä tarjotaan?

Mun edesmennyt mummoni opetti, että on todella epäkohteliasta olla kieltäytymättä tarjottavista. Pitää reippaasti sanoa päivää ja tervehtiä ja mitään se ei itsestään ylpeydestä opettanutkaan. Piti vain osata käyttäytyä. Että hassua miten eri tavalla opetettiin vaikka kyse oli vanhan polven opetuksista.

Vierailija
9/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kursailu on RAIVOSTUTTAVAA!

Vierailija
10/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en noudata moista.

Oikeasti vieraiden odotettiin kyllä ottavan joka sorttia ja kehuvan leipomuksia, ei niitä omalle väelle laitettu. Mutta ensin piti kursailla. Tilanne saatiin yleensä laukeamaan siten, että todettiin, että paikalla olevista vanhin nainen aloittaa. Näin siis jos oli useampia vieraita kerralla.

Vierailija
11/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille opetettu, että kun tarjotaan niin OTETAAN nimenomaan! Eli vaikkei niin tekisi mielikään, niin kohteliasta sanoa esim. että no jos yhden kupin joisin.

Vierailija
12/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin näet vaivaa ja laitat ne 7 sorttia, ja sitten vieraat ei edes ota tarjottavia... Menis hermot. Onneksi tuollaisia vieraita ei meille ole sattunut.

Vierailija
13/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun edesmennyt mummoni opetti, että on todella epäkohteliasta olla kieltäytymättä tarjottavista. Piti vain osata käyttäytyä.

Vierailija
14/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toki tarvitse kokonaan kieltäytyä tarjottavista, mutta ei saa olla liian innokaana ottamassakaan.

Kaksi viimeistä tunnistan täysin.

Vierailija
15/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun ruokailu alkaa niin kaikki pakenee pitkin seiniä ja on noteeraamatta ruokakutsua lainkaan. Kukaan ei uskalla mennä ja sitten tosiaankin valitaan ekaksi se ryhmän vanhin joka lähetetään uhkarohkeasti ottamaan ensimmäinen annos. Tämän jälkeen saa ottaa yleensä muutama mies ja sen jälkeen voi naiset ja miehet hakea sekaisin. Ihan pöllöä homaa.

Vierailija
16/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskin, että "lasta ei saa kehua liikaa, ettei ylpisty", heh.

Vierailija
17/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskin, että "lasta ei saa kehua liikaa, ettei ylpisty", heh.

Vierailija
18/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomannut vanhojen ihmisten keskuudessa sitä, että kahvipöytään menoa odotetaan parin kehotuksen verran eikä kukaan haluaisi olla "ensimmäisenä jonossa", pikemminkin usutetaan toisia, että mene sinä ensin ja koetetaan etsiä joukosta se vanhin, jota sitten pyritään ohjaamaan menemään ennen nuorempia. Sen kummemmin ei sitten ole kursailtu, kun on pöytään asti päästy, vaan kaikkea on ainakin maistettu.

Mummoni (s. 1915) oli kyllä vaikea ottaa ruokaa vastaan, vaikka kahvipöydän antimet kelpasivatkin. Jos sattui sitten olemaan meillä ihan ruokaa syömässä, niin sitten kyllä aloitettiin se "voi, ei minulle noin paljon olisi tarvinnut, enhän minä jaksa syödä!" eli määrä oli aina liikaa, vaikka vähäsen olisi kuitenkin syönyt. Vanhempani sitten tuumasivat jämäkästi, että syö vähemmäksi ja jätä loput, jos et muka jaksa. Söi kyllä sitten muistaakseni aina loppuun asti.

Vierailija
19/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-on kohteliasta jos kieltäytyy (ei saa kylässä syödä toisten pullia ja keksejä) *Saa ottaa korkeintaan kahtalajia ja max yhden kipaleen kumpaakin*

Vierailija
20/20 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvatuksen että ei saa olla ylpeä itsestään, sitä oikein tolkutettiin monipuolisesti ja niin sitä ollaankin sitten kaikennäköistä itsetunto-ongelmaa rikkampia. Vaivana olematta olon ajatus onkanssa jääny päälle ihan luonnostaan, en halua esim. että kaverit kyydittää mua ihan kotiportille vaan voin kävellä vähän kauempaakin, mikä on siis kaverille parempi. musta on tosi noloa jos joku pyytää viemään itsensä omalle portilleen kun minä oon kuskina, näin niinkuin esimerkkinä.

Lapsena oli sääntö että kylässä sai maistaa jokaista sorttia yhden tai saatto olla myös tuo että vain kahta lajia sai ottaa, ei kuitenkaan rohmuta. eikä kylässä saa koskaan pyytää jotain tiettyä juttua, jos sitä ei vartavasten tarjota, vaikka näkiskin että toisilla on sitä esim vaikka nyt ihan leipää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi