Kaverillani ei ole Raamattua
Eikä ole siis tietysti lukenutkaan sitä.. Silti väittää olevansa ateisti. Miten voi kieltää Jumalan, jos ei ole edes lukenut Raamattua?
Puhumattakaan siitä minkälainen aukko tuo on yleissivistyksessä..
Kommentit (34)
Tekeekö se musta sitten paremman ateistin koska olen ollut koulussa uskonnon tunneilla, käynyt riparin ja lukenut raamutun kuten myös osia Koraanista??? Tuskin!
Eiköhän jokainen osaa uskonnosta muodostaa käsityksensä oli sitten lukenut raamatun tai ei. Eiköhän lähes jokainen suomalainen tunne sen "tarinan" pääkohdat ihan ilman lukemistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla Koraani? Entä hindujen pyhiä kirjoituksia? Nämä vain esimerkkinä. Jos ei ole niin suu suppuun.
Ei ole enkä ole lukenut skientologien kirjoituksiakaan. Pointtisi?
AP
Tässä sinä puhuit itsesi pussiin. Case closed.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin rippileirin jälkeen olevani uskossa. Aivopesu oli niin tehokasta. Luin Raamatun kannesta kanteen alleviivaten ja opiskellen. Sitä ihmettelin aina, että miks usko ei tunnu musta yhtään miltään.
Jossakin vaiheessa aivopesu haihtui ja tajusin, että mitään jumalaa ei ole olemassakaan. On vain herkkään tilanteeseen hankittu laastari, joka estää ajattelemasta kriittisesti.
Mullakaan ei ole enää Raamattua ja voin oikeasti sanoa olevani ateisti. Aikanaan olen Raamatun lukenut kannesta kanteen. Joten mikä on sun pointti?
Ohis. Minulla sama, olin äärimmäisen uskossa rippileirin jälkeen. Tätä kesti kaksi vuotta. Rippikoulu on kyllä järkyttävää aivopesua, varsinkin herkässä iässä oleville nuorille. En tiedä miten asia on nykyään, mutta minun aikanani (kymmenisen vuotta sitten) se tuntui melkein pakolliselta. Kaikki menivät, joten olisi ollut outoa jättää itse menemättä.
No eikä ole. Tai siis riippuu varmasti nuoresta. Itse tulin riparilla sellaisiin johtopäätöksiin jumalasta, että isonen sanoi olevan huono idea mennä juttelemaan niistä ajatuksista papille :D
Miten sinä voit kieltää Allahin, jos et ole lukenut Koraania? Häpeä, jos et edes omista sitä...
Yritin kerran ihan tosissaan lukea raamatun (en siis ole missään nimessä uskovainen), mutta sen hölynpölyn lukeminen tuntui naurettavalta ajan haaskuulta, joten lopetin homman melko nopeasti.
tiedän tämän olevan provo, mutta ihan oikeasti tämänkaltaisia idiootteja loistaa hallintotehtävissä..
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole siis tietysti lukenutkaan sitä.. Silti väittää olevansa ateisti. Miten voi kieltää Jumalan, jos ei ole edes lukenut Raamattua?
Älä ole huolissasi -
Raamattu löytyy kyllä netistä.
Etsivä löytää ja googlettavalle avautuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittää olevansa ateisti, koska sille mikä on ei varsinaisesti ole nimeä. Se on vähän kun kaksi ihmistä tiukasti väittelee onko Taru Sormusten herrasta totta ja veikö Frodo todella sen sormuksen. Sitten on se kolmas ihminen, joka ei ole asiasta kiinnostunut (ilmeisistä syistä). Kaverisi on se kolmas ihminen.
Tai sitten kaverisi on se hobitti, joka väittää että JRR Tolkienia ei ole olemassa, koska mikään Keski-maassa ei todista hänen olemassaolostaan.
Taru Sormusten Herrasta, Raamattu, molemmat on kirjoja jonka tarinaan joku voi uskoa. Erona on se että mikään taho ei pidä TSH:ta jalustalla ja hehkuta sen tarinaa oikeaksi jonkun kultin toimesta (tai tiedä vaikka olisikin?) - normaali, fiksu ihminen tietää että TSH on satua, tarua!
Samoin esim. Skientologia perustuu sen yhden kirjailijan (Hubbard vai mikä lie) uskomuksiin joihin hurahtaneet ihmiset sitten uskovat. Muut pitävät sitä suuremman luokan huuhaana, rahan keruuvälineenä ja ihmisten harhaanjohtamisena - kuten kaikki uskonnot ovat! Minä pidän meidän kirkkoa samanlaisena, huuhaana ja rahankeruuvälineenä.
Jokainen uskovainen tietenkin pitää omaa uskontoaan ainoana oikeana, tottakai, eihän sitä kai muuten olisi uskovainen.
Mulle on aivan sama mihin ihmiset uskoo niin kauan kun ei uskomuksiaan tule mulle tuputtamaan!
Vierailija kirjoitti:
Jumala kyllä esiintyy muissakin uskonnoissa, ei siihen Raamattua tarvita.
Useimmat, jotka ovat Jumalan olemassaolosta jotain mieltä, tuskin ovat koko Raamattua läpi kahlanneet.
Kristittynä ajattelen, että kirkko on tärkeämpi kuin Raamattu. Puhtaan historiallisestikin tarkasteltuna kirkko kokosi Raamatun, eikä niin päin, että jostakin tipahti ensimmäinen Raamattu ja sitä lukeneet päättivät perustaa kirkon. Raamattu on kirkon kirja, jota kirkko tulkitsee ja opettaa.
Jos Raamattua rupeaa lukemaan ilman mitään ennakkokäsityksiä tai tietoa, mikä se on (Suomessa tämä on käytännössä mahdotonta), tuskin päätyy mihinkään kristinuskon kaltaiseen oppirakennelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin rippileirin jälkeen olevani uskossa. Aivopesu oli niin tehokasta. Luin Raamatun kannesta kanteen alleviivaten ja opiskellen. Sitä ihmettelin aina, että miks usko ei tunnu musta yhtään miltään.
Jossakin vaiheessa aivopesu haihtui ja tajusin, että mitään jumalaa ei ole olemassakaan. On vain herkkään tilanteeseen hankittu laastari, joka estää ajattelemasta kriittisesti.
Mullakaan ei ole enää Raamattua ja voin oikeasti sanoa olevani ateisti. Aikanaan olen Raamatun lukenut kannesta kanteen. Joten mikä on sun pointti?
Ohis. Minulla sama, olin äärimmäisen uskossa rippileirin jälkeen. Tätä kesti kaksi vuotta. Rippikoulu on kyllä järkyttävää aivopesua, varsinkin herkässä iässä oleville nuorille. En tiedä miten asia on nykyään, mutta minun aikanani (kymmenisen vuotta sitten) se tuntui melkein pakolliselta. Kaikki menivät, joten olisi ollut outoa jättää itse menemättä.
Itsellä vanhemmat pakotti, ja vain kolme vuotta sitten. Sitä ennen olin ollut jo puolitoista vuotta ateisti, ja vanhemmat laittoi "no kun kuitenkin tulet siellä uskoon". No enpä tullut uskoon, minut heitettiin leiriltä pois koska hakeuduin väittelyihin pappien kanssa aina kun ei ollut opetusta ja lyttäsin kaikki niiden argumentit jumalharhasta poimimillani argumenteilla.
En kyllä ollut mitenkään reilu, purin vain harmiani siihen kun vanhemmat pakotti minut asumaan samassa mökissä kiusaajieni kanssa viikon niihin pappeihin. Oli elämäni kurjin puoli viikkoa ja sitten vielä pari viikkoa vanhempien raivoa ja kotiraamattukoulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittää olevansa ateisti, koska sille mikä on ei varsinaisesti ole nimeä. Se on vähän kun kaksi ihmistä tiukasti väittelee onko Taru Sormusten herrasta totta ja veikö Frodo todella sen sormuksen. Sitten on se kolmas ihminen, joka ei ole asiasta kiinnostunut (ilmeisistä syistä). Kaverisi on se kolmas ihminen.
Tai sitten kaverisi on se hobitti, joka väittää että JRR Tolkienia ei ole olemassa, koska mikään Keski-maassa ei todista hänen olemassaolostaan.
Tätä minä juuri tarkoitan.
Olen ateisti enkä ole koskaan kuulunut kirkkoon. Minua ei myöskään kastettu vauvana, koska vanhemmatkin olivat ateisteja.
Kävin silti koulussa uskontotunneilla normaalisti ja osallistuin kevätkirkkoihin ja joulujuhliin. Vanhempien mielestä oli hyvä että opin kristillisen tapakulttuurin ja että saisin mahdollisuuden tehdä omat päätelmät uskonnosta. Noh, en tullut uskoon vaan vakuutuin siitä että uskonto on ihan hömppää.
Sain aina kymppejä uskonnon kokeista ja tunsin raamatun paremmin kuin uskovaiset kaverini.
Eli on ihan turha stereotypia että ateistit eivät tuntisi raamattua tai kirkon opetuksia.
Suosittelen lukemaan Richard Dawkinsin Jumalharhan ja katsomaan dokumentin The Unbelievers.