Lapsi sanonut naapurin valittavalle mummulle "painu sinä kuuseen" sain saarnan lastenkasvatuksesta
Oli valittanut kun potkivat palloa kavereidensa kanssa pihalla ja käskenyt mennä puistoon pelaamaan. Nalkuttaa muutenkin joka asiasta, mm. koiran kanssa ei saisi kävellä pihan läpi (kannanko 40-kiloisen koiran metsäpätkälle asti mistä itse lenkki alkaa?) Ovi pitää sulkea hiirenhiljaa, pyörävarastossa ei saisi säilyttää lasten pyöriä(?)
No, tyttö sai tarpeekseen ja tokaisi tädille noin. Nyt törmäsin mummuun pihalla ja hän alkoi neuvoa minua miten lapsia tulisi kasvattaa. Enpä jäänyt kuuntelemaan. Vähällä on päässyt jos tuo on pahinta mitä on lapsen suusta kuullut.
Kommentit (39)
1, kerrostalon pihalla, mummu ilmeisesti kuvittelee omistavansa pihan.
Ap
Vähällä on mummo varmasti päässyt verrattuna siihen, mitä ap on kuullut ja tulee kuulemaan. Sitä niittää, mitä kylvää.
Onpa tosiaan huonosti kasvatettu lapsi, taitaa olla syntyjäänkin röyhkeä. No, saat sinäkin sitten teini-iän koittaessa maistaa kasvatuksesi tuloksia.
Mistä se lapsi on tuollaisen ilmaisun oppinut? Puhutko itse lapsellesi noin? Itse en ainakaan olisi kovin ylpeä jälkikasvusta jos ei osaisi asiaa esittää rakentavasti.
Niin no... Minä en tykkäisi, jos lapseni sanoisi mummulle noin, oli tilanne mikä tahansa. Vanhempia ihmisiä nyt vaan kunnioitetaan, tykätä ei tarvii. Itse sen sijaan voisin mummun kanssa keskustella kerrostaloasumisen periaatteista ja toivoa, että hän jättäisi lapset rauhaan. Mutta lapselta vaatisin nyt anteeksipyyntöä. Noin ei mummuille eikä kenellekään puhuta, se vaan nyt menee niin.
Vierailija kirjoitti:
1, kerrostalon pihalla, mummu ilmeisesti kuvittelee omistavansa pihan.
Ap
Sinun lapsesiko sitten pihan omistaa?
Kuinka suuri riski on esim. pallon osua ikkunaan?
Lastenleikkipaikat on tarkoitettu lastenleikeille, eikä muut piha-alueet.
Tyhjästä nalkuttajille on ihan hyvä antaa takaisin.
:D onpas tiukkapipoista porukkaa, nimim. mua huoritteli semmonen 12v poika bussissa. Tuli itku siinä vaiheessa kun sanoin, että meille tulikin just yhteinen määränpää, tuun nimittäin kysymään sun vanhemmilta mitä mieltä ne on sun kielenkäytöstä. Et joo, eipä tuo ap:n lapsen tokaisu nyt vielä niin hirveä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Niin no... Minä en tykkäisi, jos lapseni sanoisi mummulle noin, oli tilanne mikä tahansa. Vanhempia ihmisiä nyt vaan kunnioitetaan, tykätä ei tarvii. Itse sen sijaan voisin mummun kanssa keskustella kerrostaloasumisen periaatteista ja toivoa, että hän jättäisi lapset rauhaan. Mutta lapselta vaatisin nyt anteeksipyyntöä. Noin ei mummuille eikä kenellekään puhuta, se vaan nyt menee niin.
Miten ne "mummut" on muiden ihmisten yläpuolella? Siis ihan oikeasti, esimerkiksi mun oma isoäitini on katkeroitunut, kylmä, ilkeä ja vihainen vanha akka, ei todellakaan mikään "mummu". Ei vanhukset ansaitse mitään erityistä kunnioitusta, jos itse käyttäytyvät miten sattuu.
Lasten pallopelit ei kuulu piha-alueelle!
Mitä itse sanoisitte teitä terrorisoivalle nalkuttajalle? Hyvä että lapsi osaa pitää puolensa. Totta kai kerrostalon pihalla saa leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne "mummut" on muiden ihmisten yläpuolella? Siis ihan oikeasti, esimerkiksi mun oma isoäitini on katkeroitunut, kylmä, ilkeä ja vihainen vanha akka, ei todellakaan mikään "mummu". Ei vanhukset ansaitse mitään erityistä kunnioitusta, jos itse käyttäytyvät miten sattuu.
Mutta ei ole lapsikaan oikeutettu käyttäytymään miten sattuu, ei edes tästä syystä...
Minäkään en ymmärrä, miksi pitäisi kunnioittaa ihmisiä jotka eivät kunnioita muita, oli ikä sitten mikä tahansa vauvasta vaariin. En näe mitään erityistä syytä kohdella mummoja tai pappoja mitenkään huomattavan palvovasti, jos nämä kyseiset ihmiset ovat muille ikäviä. Kunnioitus pitää ansaita.
Toki ap:n lapsi olisi voinut vähän paremmin sanansa valita, mutta kun ei ole kyseistä tilannetta nähnyt eikä tunne ihmisiä niin vaikeaa tähän mitään sanoa.
Kai sentään edes tajusit hävetä lapsesi käytöstä?
Ja toivottavasti myös teit lapsellesi selväksi, ettei aikuisilla puhuta noin?
Hyvä, että mummu antoi sinulle kasvatusvinkkejä, koska taidat olla aika pihalla asian kanssa.
Joudut vielä ongelmiin nenäkkään lapsesi kanssa, jos et nyt tee ryhtiliikettä.
Vinkki ( jos oikeasti et tajua asiaa): yksi kasvatuksen perussanoma on toisen ihmisen kunnioitus. Et voi opettaa lapselle, että toisen ihmisen huono käytös oikeuttaa oman huonon käytöksen.
Vierailija kirjoitti:
Totuus kuuluu lapsen suusta.
Höpö höpö. Lapsi möläyttelee ihan sitä, mitä omassa päässään ajattelee. Totuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Miksi se lapsi siellä mummun pihalla pelas jalkapalloa?