Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mieheni vai postimies lapseni isä?

Vierailija
17.02.2006 |

Liittyen tuohon silmien väri-ketjuun tämä kysymys. Muutama siellä väitti, että jos vanhemmilla on siniset silmät, lapsella ei voi olla ruskeat silmät (ilman postimiehen avustusta, eli nainen on pettänyt miestä). Kuinka moni teistä todellisuudessa näin ajattelee?

Minulla on siis siniset silmät, miehelläni vihreät. Lapsella on tummanruskeat silmät.

Mies vai postimies?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..siis älä nyt vaan usko noita juttuja!!!

Vierailija
2/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolla ruskeat silmät, minulla ja miehellä siniset, lapsella ruskeat...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että koulukirjoissa esitetty biologian perimäasiat ovat vain " raakaversio" - oikea elämä on moninaisempaa

Vierailija
4/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aina on mutaatioita. Eli kyseessä voi olla mutaatio, mutta erittäin harvinaista. Itsehän parhaiten tiedät kuka on lapsesi isä. Jos olet puuhastellut oikeaan aikaan postimiehen kanssa niin sillon siniset silmät luultavasti tulevat häneltä. Jos taas olet ainoastaan ollut miehesi kanssa niin sillon kyseessä poikkeama.

Ei hyppää sukupolvien yli.

Vierailija
5/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ootte ollu bilsan tunneilla? Tottakai lapsella voi olla eriväriset silmät kuin vanhemmilla!!

Vierailija
6/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo oivalluksesi oli päivän paras.

Vierailija
7/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikku siskollani on vihertävän ruskeat silmät ihan niinkuin pikkuserkullani. minulla, äidillä ja isälläni on siniseta silmät. (Niin on muuten pikkuserkkuni molemmilla vanhemmillakin.)

Vierailija
8/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Missä ootte ollu bilsan tunneilla? Tottakai lapsella voi olla eriväriset silmät kuin vanhemmilla!!

Vierailija
9/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun et tiedä alkeitakaan. Siis perusmallihan on että ruskea dominoi, siis jos henkilöllä on ruskea ja sininen värigeeni, silmät on ruskeat. Tästä siis voit päätellä että kahdella rusk.silmäsellä voi hyvin olla sinisilmänen lapsi. Siniset silmät taas tarvivat kaksi sinistä värigeeniä joten on aika harvinaista jos neljästä sinisestä värigeenistä tulisi sitten ruskeat silmät.

Mutta mutaatioita on, eikä geeneissä kaikki ole niin yksinkertaista.

Vierailija
10/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo onkin ihan mahdollista ja yleistäkin, mutta on ihan eri juttu jos sinisilmäsille tulee ruskeasilmänen lapsi, siinä on jo jotain perusmallista poikkeavaa.

Vierailija
11/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minulla on toooodella vihreät silmät, kun taas muulla perheelläni ja lähestulkoon koko suvulla on siniset silmät. Ja voin vakuuttaa, että tällainen huumori ei lapsesta ole hauskaa. Onneksi sentään on olemassa mummoni, jolta olen silmien värini perinyt, muuten voisin epäillä itsekin...

Vierailija
12/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt kiistelkö, miten asia on, käykää lukemassa tuo pitkä silmien väri-ketju, siellä on tätä samaa kiistelyä :)

Ja tottakai minä tiedän, kuka on lapsen isä :D Kiinnostaa vaan tietää, miten te muut ajattelette. Onko siis ensimmäinen ajatus, että " o-ou, postimies on käynyt kylässä" vai etkö epäile minua pettäjäksi?

Mies vai postimies?

Vierailija
13/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos minä näkisin teidät molemmat ja lapsenne (jos hän on vielä tummempi muutenkin) niin varmaan ajattelisin että lapsi on adoptoitu. Toisaalta voihan hän muuten ja pirrteiltään muistuttaa teitä joten sillon ajattelisin vaan että onpas siinä geenit menneet hassusti. En todellakaan ajattelisi mitään postimiesjuttuja, mutta kurjaahan tuokin on. Siis mitenkään adoptiolapsia väheksymättä!

Vierailija
14/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruskeasilmäisiä lapsia synny sinisilmäisille vanhemmille.

Vierailija
15/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo toisen vanhemman ruskeasilmäisyys tekee sen mahdolliseksi, sillä vihreäsilmäisellähän on monenlaisia geenejä. Ylipäätään silmien väri periytyy monimutkaisemmin, kuin bilsan tunneilla on opetettu. Kaksi sinisilmäistäkin voi saada ruskeasilmäisen lapsen. On todella ikävää, että tämä asia on opetettu niin yksioikoisesti, että monet ruskeasilmäisten lasten sinisilmäiset vanhemmat (ja varsinkin äidit) saavat ikäviä epäluuloja niskaansa.

Vierailija
16/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla vanhemmilla on kaksi geeniä, mitkä määräävät silmien värin. Sinisilmäisellä nämä geenit ovat rr, ja ruskeasilmäisellä RR tai Rr. Rr geenit kantava on itse aina ruskeasilmäinen, koska iso R määrittää hänet aina ruskesilmäiseksi. Sen sijaan hän voi saada sinisilmäisen lapsen, jos puolisolla on myös geeneissään tuo pikku r, puoliso on siis geeneiltään joko Rr kuten kumppaninsa tai rr. Silloin kaksi pikku r:ää yhdistyvät ja lapsesta tulee rr eli sinisilmäinen. Kahdella sinisilmäisellä eli kahta rr geeniä kantavalla pariskunnalla ei voi olla ruskeasilmäistä lasta, koska heillä kummallakaan ei ole tuota iso R geeniä. Jos jommalla kummalla se olisi, hän olisi myös ruskeasilmäinen, koska yhden ison R:n kantaja on aina ruskeasilmäinen.

Vierailija
17/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko joku selittää minulle tätä periytymistä, se kiinnostaa! Kun tosiaan siellä lukion bilsan tunneilla opin että ruskeat silmät vaativat ainakin yhden ruskean geenin ja että sinisilmäisellä ei voi olla ruskeaa geeniä koska sillon silmät olisivat ruskeat.

Ymmärrän että asia on monimutkainen mutta voisiko joku yrittäää selittää vaikka yhden tapauksen missä sinisilmäiset voivat saada ruskeasilmäisen lapsen.

Sori, jo aiheeseen liittymätöntä!

Vierailija
18/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi olisin kiinnostunut (täällä oli ainakin aiemmin joku geenitutkija linjoilla) mitä muita mahdollisuuksia on olemassa. Jos ap kerran tietää että mies on lapsen isä niin täytyyhän se sitten olla mahdollista että lapselle tulee ruskeat silmät. Mutaatio?

Vierailija
19/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt en kyllä muista että miten vihreiden silmien kohdalla meni nuo Rr-geenit? Ilmeisesti vihreäsilmäinen voi saada sinisilmäisen kanssa ruskeasilmäisen lapsen?!

Vierailija
20/30 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja isä luulee olevansa biologinen isä, on hän todella sinisilmäinen.