Laktoosi-intoleranssi nirsoutta?
Minulla on laktoosi-intoleranssi todettu jo lapsena. Oltiin kaverin luona syömässä ja tarjolla oli pariakin eri pientä ruokalajia. Kysyin yhdestä ruoasta onko siinä käytetty tavallista vai laktoositonta maitoa, että voin tarvittaessa jättää ottamatta mikäli tavallista maitoa on käytetty.
Kaveri sanoi että tavallista maitoa ja kysyi "mitä väliä?". Kerroin vaivastani, hän sanoi että "olet vain nirso" ja selkeästi pahoitti mielensä. Sanoi että nykyään ollaan mukamas allergisia sille sun tälle koska se on muotia.
Jäin sitten pohtimaan että tietääkseni lakt.intoleranssi ei ole mikään harvinainen juttu vaan ihan yleinen ja toisilla oireeton. Minulla oireilee ellen ota laktaasientsyymitablettia. Siksi pyrin välttämään tavallisia maitotuotteita jos tablettia ei ole sattunut mukaan.
Kaveri on kuitenkin edelleen sitä mieltä että nirsoutta se vain on. Onko muita jotka ovat törmänneet samaan? :D
Kommentit (16)
Syö kaikin mokomin, santsaakin vielä, ja ripuloi kaverin sohva pilalle nirsoudellasi.
Varmasti on niitä jotka ovat "muka allergisia" jollekin, mut tyhmää leimata samalla kaikki oikeasti allergiset. Jotkut ruoat voivat aiheuttaa hengenvaarallisenkin reaktion jos on oikein paha allergia. Eli lapsellinen kaveri.
Ei sellaista sairautta tai allergiaa olekaan, mitä joku pösilö ei väheksyisi.
Sano kaverillesi että tämä on vain niin herkkähipiäinen kun ei tykkää siitä että paskot hänen huonekaluilleen. On totta, että moni sanoo nykyään omien päätelmiensä perusteella olevan allerginen sille sun tälle, mutta laktoosi-intoleranssi on kuitenkin niin epämuodikas ongelma, että en usko kenenkään huvikseen itselleen sitä diagnosoivan.
Äh, voiko joku olla oikeasti noin idiootti? Toki, nirsojakin ihmisiä on olemassa ja semmoisia, joilla on kumman valikoiva allergia. Mutta aika tympeää mennä ketään haukkumaan nirsoksi tietämättä tarkemmin. Itsekin olen laktoosi-intolerantti, ja siitä piereskelystä, mahanväänteistä ja ripuloinnista en kyllä halua ehdoin tahdoin kärsiä, ihan sama mitä joku idiootti asiasta ajattelee. Jättäisin noin typerän ihmisen ystäväpiiristäni pois.
Maito tulee tissistä ja on tarkoitettu imeväisille ruuaksi, kun eivät vielä kykene kiinteää ruokaa syömään.
Vierailija kirjoitti:
No mun ex-anoppi kuvitteli mun vakavan kala-allergian olevan sitä etten tykkää. Kerran lihapullissa olikin kalaa seassa, eihän mun tarvinnu ku vähän maistaa ja soiteltiin ambulanssia.
Oliko ex-anoppi niitä testailijoita, jotka salaa tunkee ruokiin kaikenlaista vain todistaakseen ettei mitään allergioita ole oikeasti olemassa?
Mä oon kans kala-allergikko ja ex-työkaveri "unohti" aina mainita, jos hänen valmistamissaan ruuissa oli kalaa:D kyllähän sen aika nopeasti huomasi... Suhtautui kuitenkin omaan allergiaansa suurella intohimolla.
Voi kun oliskin nirsoutta, kävisin heti hakemassa ben&jerrys purkin, nythän siitä voi vain haaveilla :'(
Eräs kaverini käyttää aina allergioista puhuessaan kirjaimellisesti muotoa "allergiat" eli ottaa aina nuo fyysiset sormiheittomerkit kehiin. Kuulemma koska allergiat ovat vain harhaa. En ole koskaan ymmärtänyt logiikkaa miksi ne olisivat vain harhaa... ilmeisesti kaveri uskoo liian helposti foliohattujuttuihin ja salaliittoihin.
Keskimäärin ihmiset ymmärtävät ruokarajoitteita aika heikosti, ja moni pitää niitä nirsoiluna tai huomion hakemisena.
Meidän nuorimmalla on maitoallergia ja muitakin ruokarajoitteita.
Yleensä hänelle yritetään tarjota laktoositonta eikä millään meinata ymmärtää että ei saa olla maitoa eikä maitoproteiinia ollenkaan.
Isovanhemmat ovat sentään maito-ongelman tajunneet, mutta muita ruokia kyllä yrittävät testailla hymyssä suin. Ovat varmoja siitä ettei pienet määrät mitään haittaa. Ei tee mieli käydä lasten kanssa mummolavierailuilla jos lapsi itkee mahakipuja seuraavat 2-3 päivää :(
Itselläni on vain pieniä ruokarajoitteita, ja pystyn syömään kaikkea vähän. Mutta joitakin ruokia joudun välttämään tiukasti muutamien päivien tai viikkojen ajan, jos olen niitä vähän syönyt. Tämäkin tuntuu olevan vaikeaa. "Miten sinä muka nyt et voi syödä omenaa, eilenhän sinä söit sitä". Ja sitten ajatellaan että kaikki on vaan jotakin vouhotusta tai muotidieettiä.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun oliskin nirsoutta, kävisin heti hakemassa ben&jerrys purkin, nythän siitä voi vain haaveilla :'(
sama täällä tv. keliakia ja ne joissa ei viljaa ole on pahan makuisia.
Pitäisikö teidän mielestänne kaikkien allergioiden ja yliherkkyyksien olla lääkärissä todennettua?
Minua risoo se, että oman kehon kuuntelu ja tarkkailu ei muka riitä kertomaan minulle sopimattomasta ravinnosta. Olen sen perusteellisesti ja vaivalloisesti itse testaillen todennut, että tietyt ruoat eivät minulle sovi ja saan niistä selkeitä oireita turvotoksesta ja kivuista, ihottumaan, ripuliin ja verenvuotoon.
Mutta silti minun pitäsi nauttia tarjottua sapuskaa , koska ei lääkärintodistusta = olen muoti-allerginen. En minä siihen lääkäriä enää tarvitse, omasta mielestäni kertomaan mikä minulle sopii ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun ex-anoppi kuvitteli mun vakavan kala-allergian olevan sitä etten tykkää. Kerran lihapullissa olikin kalaa seassa, eihän mun tarvinnu ku vähän maistaa ja soiteltiin ambulanssia.
Oliko ex-anoppi niitä testailijoita, jotka salaa tunkee ruokiin kaikenlaista vain todistaakseen ettei mitään allergioita ole oikeasti olemassa?
HAHA!! Anoppi vilautti mulle mansikkaa kakun seassa vaikka olin useampaan kertaan erikseen sanonut, että se on maailmassa ainoa asia, jota en vaan saa syödä. No naamahan meni sellaiseksi pöllön näköseksi muutamassa minuutissa (valkoset silmänypärykset ja muuten tulipunanen). Hengitys alko kanssa vinkumaan ihan kivasti ja vähän aikaa jännäiltiin soitetaanko lanssia. Onneksi huomasin ajoissa, ettei kakussa ole kaikki OK. Sen jälkeen en ole siellä syönyt muuta kuin kahvia.
Vaimolle sanoin, että jos olisi joku muu kuin sen äiti, niin olisi kakkumaakari löytänyt sen murhaleivonnaisen hanuristaan...
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö teidän mielestänne kaikkien allergioiden ja yliherkkyyksien olla lääkärissä todennettua?
Minua risoo se, että oman kehon kuuntelu ja tarkkailu ei muka riitä kertomaan minulle sopimattomasta ravinnosta. Olen sen perusteellisesti ja vaivalloisesti itse testaillen todennut, että tietyt ruoat eivät minulle sovi ja saan niistä selkeitä oireita turvotoksesta ja kivuista, ihottumaan, ripuliin ja verenvuotoon.
Mutta silti minun pitäsi nauttia tarjottua sapuskaa , koska ei lääkärintodistusta = olen muoti-allerginen. En minä siihen lääkäriä enää tarvitse, omasta mielestäni kertomaan mikä minulle sopii ja mikä ei.
Niinno minusta saa kieltäytyä jostain ruoasta vaikkei oliskaan mitään allergiaa todettu, että jos vain sattuu tulemaan jotain satunnaisia oireita siitä ruoka-aineesta. Vaikka esim. juuri mahakipua tai vaikka vain närästystä. Tarvitse kelleen mitään lääkärintodistuksia esitellä että saa jättää syömättä.
Nirsot ovat yleensä niitä joille ei kelpaa mitään eli jos on 15 ruokaa tarjolla niin ehkä se 1 juuri ja juuri kelpaa ja kaikki muu on pahaa.