Onko kohteliasta huomauttaa toiselle äidille sisällä tupakoimisesta
Meillä siis lapsella kaveri, jonka vanhemmat tupakoi sisällä. Näillä vanhemmilla on kaksi pientä lasta joista toinen muutaman kk ikäinen.
Ollaan käyty heillä muutaman kerran kylässä, sisällä haisee tosi voimakkaasti ummehtuneelta röökiltä ja likaisilta vaatteilta.
Pöydillä on ollut tuhkaa ja lattialla tupakantumppeja, joita olen saanut kerätä pois meidän lapsien käsistä. Perussiisteydestä puhumattakaan.
Ei siinä mitään, ei polta silloin kun ollaan käymässä, mutta se haju teki koko loppupäivän päänsäryn, tarttui vaatteisiin, en sitten tiedä miten meidän lapset sen otti. Sen haistoi jo kerrostalon rappukäytävässä.
Viime kerralla kun he kävivät meillä kylässä, niin vaatteista tarttui haju vessaan. Tunkkainen vaatteet haisi märälle koiralle ja röökille myös tällä pienellä taaperolla ja vauvalla. Näyttäisi siltä, että tämä äiti ei tajua tai haista tätä itse. Mietin, että onko tästä ok mainita tälle äidille? Miten?
Kommentit (17)
Mutta onko taas kohteliasta kieltäytyä kutsusta? Totta, sitä mietinkin. En kuitenkaan halua missään nimessä loukata.
Pitänee jatkossa treffata ulkona ☺
ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko taas kohteliasta kieltäytyä kutsusta? Totta, sitä mietinkin. En kuitenkaan halua missään nimessä loukata.
Pitänee jatkossa treffata ulkona ☺
ap
Totta kai voit kieltäytyä. Jos et keksi tekosyytä, voit sanoa, että teillä on voimakas tupakanhaju, saan siitä päänsäryn, kun itse en polta. Jos tätä tarkoitit sanomisella, niin ok, se on minusta mahdollista.
Mutta sinänsä en alkaisi saarnata sisällä polttamisen haitoista, vaikka ne ovatkin ilmeisiä.
1
No ethän sinä siihen voi puuttua, että he polttavat sisällä omassa kotonaan. Miksi edes kuvittelet että voisit? Muutenkin vaikutti siltä, että eniten sinua haittasi se, että tupakan haju tarttui vaatteisiin. Ikävää toki sekin, mutta mua huolestuttaisi eniten sen perheen lapsien keuhkot, jotka sitä passiivista tupakointia joutuvat harrastamaan.
Mä sinuna sanoisin kun pyytää kylään että et voi mennä kun saat siitä tupakanhajusta päänsäryn. Luulis ymmärtävän. Tupakoitsijat itsekin kuitenkin yleensä tiedostavat sen hajun. Sen enempää en alkais asiasta puhelemaan.
T.Ex-tupakoitsija joka ei koskaan voinut sietää sisällä tupakointia
En halua saarnata, luulen että tietää kyllä haitat. Enkä tosiaan mene sanomaan "Hei, en voi tulla teille, koska teillä haisee" Tekosyyt ei käy, en halua vältellä sen takia, että joku polttaa sisällä. Toki voi kysyä, että miksi? mutta tuomitsemaan en lähde.
Pitää seuraavalla kerralla ehdottaa, että nähtäisiin ulkona.
ap
Ihan yksi lysti, onko KOHTELIASTA, tollaista idiotismiä kohdatessa voi kohteliaisuuden hetkeksi unohtaa. Voi jestas.
"En valitettavasti halua tulla enää, mutta kiitos kutsusta. En halua altistaa lapsiani tai itseäni passiiviselle tupakoinnille, vahtia syövätkö he vahingossa puruja tai tumppeja ja itselläni tupakan haju alkaa koskea päähän. Tervetuloa meille, jos ymmärrät ja haluat vielä tavata."
Eiköhän tuo nyt ole jo lasu ja poliisiasia,sisätiloissa ei polteta ja ei varsinkaan jos on lapsia!
Jossakin omistamassaan omakotitalossa saa tietysti käryttää niin paljon kun lystää mutta ei vuokra-asunnossa!
Muistan lapsuudesta että oli tälläinen kaveri jolla poltettiin sisällä..no eipä äite sinne päästänyt.Ei tarvi olla tekemisissä.Luulin että tuollainen olisi ihan loppu mutta eipä näytä olevan.Ei noille huomauttamiset auta.
ex-tupakoitsijana sanon, että ei sitä kissankuseakaan kotona haista jos sitä joka päivä haistelee. Eli voi tosiaan olla, että ei vaan tajua.
Jaksan taas kerran hämmästellä miten vielä 2010-vuvulla on lastensa terveydestä ja turvallisuudesta noin piittaamattomia vanhempia. Ei pelkästään se savu, vaan nekin tumpit nieltynä sisältävät sen verran paljon nikotiinia, että taaperolta voi lähteä henki.
Kyllä minäkin sanoisin, että on kivaa tavata ja haluaisin pitää yhteyttä, mutta tupakan haju koskee päähän ja tupakan natsat lattioilla on riski pienille. Sama kuin jättäisi lääkkeitä lojumaan...
Vierailija kirjoitti:
ex-tupakoitsijana sanon, että ei sitä kissankuseakaan kotona haista jos sitä joka päivä haistelee. Eli voi tosiaan olla, että ei vaan tajua.
Mä taas ex-tupakoitsijana sanon että kyllä mä vaan haistoin sen röökin pahan hajun. En sisällä polttanut, mutta vaatteet ja hiukset haistoin aivan karmealle. Poltin 15 vuotta eli tottumattomuudestakaan ei ollut kyse.
Vierailija kirjoitti:
No ethän sinä siihen voi puuttua, että he polttavat sisällä omassa kotonaan. Miksi edes kuvittelet että voisit? Muutenkin vaikutti siltä, että eniten sinua haittasi se, että tupakan haju tarttui vaatteisiin. Ikävää toki sekin, mutta mua huolestuttaisi eniten sen perheen lapsien keuhkot, jotka sitä passiivista tupakointia joutuvat harrastamaan.
Jatkan vielä, että tietenkään sinun ja lapsesi ei ole pakko ko paikassa kyläillä. Itse en päästäisi ainakaan lapsiani kylään sellaiseen paikkaan, jossa on tuhkaa ja tumppeja pöydillä ja lattioilla. Mutta et siis voi muuten puuttua sisällä tupakointiin. Vuokranantaja tai taloyhtiö voi jos sen katsoo aiheelliseksi, et sinä. Sisällä tupakointia ei myöskään valitettavasti taideta pitää lastensuojelutoimenpiteiden perusteena.
Uskomatonta, että vielä tänäkin päivänä joku polttaa sisällä... Saanko arvata, ettei ainakaan mikään akateeminen perhe ole kyseessä? Ja asuvat vuokralla? Kunnon wt..
Näin on. Ulkoilu sopii meille tosi hyvin, en haluakaan missään nimessä, että omatkaan lapset altistuu passiiviselle tupakoinnille. Pointti oli, että voiko tästä sanoa mitenkään, vai meneekö se jo sen yksityisyyden rajan yli, kun mainitsen asiasta.
-ap
Jotenkin tää ei tunnu uskottavalta. En ole mikään niuho ja joskus muinoin itsekin polttanut, mutta se oli silloin se. Minun olisi nykypäivänä erittäin vaikea edes kuvitella, että mulla olis ystäviä, jotka polttais sisätiloissa ja kaiken lisäksi heittelisivät tumpit lattioille. Ei ei ei. Ja että mä vielä kyläilisin siellä lapsineni!!! Kyllä tuo AP:n kuvailema perhe menis mulla suoraan spurguosastoon, joiden kanssa ei mitään yhteistä säveltä löytyisi.
Ei ole, mutta voit lopettaa siellä kyläilyn. Tavatkaa teillä tai vaikka puistossa. Minusta sinun asiasi ei ole kenellekään alkaa naputtaa terveellisistä elämäntavoista, ja on satavarmaa, että se äiti tietää sanomattakin kotinsa haisevan tupakalta.