Minulla on ainakin 6 tuttavaa, jotka jättäneet lisääntymättä synnytyspelon takia
Kaikki heistä jo 35v+ ja kuulemma ajatus synnytyksestä oli vaan niin järkyttävä, ettei raskaaksi uskaltanut koskaan hankkiutua.
Millonkohan täällä Suomessa sektion saa valita helposti kuten esim. Sveitsissä?`Suunniteltu sektio on vauvalle turvallisin tapa syntyä.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
alatiesynnytyksen hinta noin 1800-2000€
sektion hinta noin 3500-4500€
Miksiköhän sitä sektiota ei saa valita kun vähän pelottaa?
Synnyttämättömyys= 0e ;)
Vierailija kirjoitti:
Saahan sen valita!!! Mitä ihmettä te jauhatte?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä synnytyksessä pelottaa? Kipu? Synnyttämisen kuuluu sattua ja jollei sitä voi hyväksyä niin varsin ikävä juttu.
Juu minä en aio mitään synnytyskipuja katella, en todellakaan. Mielummin jään lapsettomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä synnytyksessä pelottaa? Kipu? Synnyttämisen kuuluu sattua ja jollei sitä voi hyväksyä niin varsin ikävä juttu.
Mitä pelättävää olisi kivussa, joka on ohi vähintään parissa vuorokaudessa? Synnytys on muutakin kuin kipua.
Joissakin maissa rikkaat naiset eivät enää ollenkaan synnytä vaan jo alkuraskaudessa on sovittu sektiolle aika.
Maailma vain medikalisoituu, kun luonnollisista asioista tehdään isoja ongelmia.
Eihän kaikilta alatiesynnytys onnistu tai siihen liittyy isoja riskejä.
Mutta riskejä liittyy myös sektioon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sen valita!!! Mitä ihmettä te jauhatte?
http://www.kysy.fi/kysymys/saako-suomessa-valita-keisarinleikkauksen-pu…
Nykyään ihmiset ovat niin mukavuudenhaluisia että minkään eteen ei haluta nähdä vaivaa. Edes omia lapsia ei haluta itse pusertaa maailmaan vaan siihenkin täytyy olla oikotie.
Siis mitä ihmettä, mulla kaksi tyttöä ja molemmat suunnitellulla sektiolla? Ja ihan Suomessa tapahtui, ja ainoa perusteluni oli ''en halua alatiesynnytystä''. Kukaan ei kyseenalaistanut tahtoani.
Mä taas en malta odottaa, et pääsen kokemaan! Vielä pari viikkoa! Siistiä kokea se kaikki, mistä on vain kuullut:) kipu on vaan kipua ja repeämät paranee. Mitenköhän nää ihmiset selviää esim polvileikkauksesta, joka voi olla ihan järjettömän kipeä? Tai olkapään paikoilleen vetämisestä? Ehkä parempi, että jättävät muksut tekemättä.
Tunkekaa nyt se turhamaisuus (revenneeseen?) hanuriinne. Ihmisillä on monenlaisia pelkoja, ja synnytyspelko on ihan sieltä rationaalisimmasta päästä. Harvaan yhtä brutaaliin, väkivaltaiseen ja kidutusta muistuttavaan tilanteeseen länsimainen ihminen voi enää joutua. Ja jätän lapset hankkimatta kokonaan, ei tarvitse itkeä mahdollisen sektion kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmiset ovat niin mukavuudenhaluisia että minkään eteen ei haluta nähdä vaivaa. Edes omia lapsia ei haluta itse pusertaa maailmaan vaan siihenkin täytyy olla oikotie.
Jos kerta nykyään on olemassa myös helpompi tapa., niin miksi hitossa sitä ei saisi käyttää? Sillon miljoona vuotta sitten sektioita ei ollut, nyt on! Väännä sinä tänne römpsästäs vaikka tuhat muksua, silti naisella tulee olla oikeus valita synnytystapansa.
Tosi sääli, jos yksi elämän isoimmista päätöksistä tehdään sen perusteella ettei kestä muutaman tunnin kipua. Tulkaa pliis kaikki rääpimään tähän päätänne että "kyllä minä pusersin lasta 36 tuntia ja repesin peräsuoleen asti että siinä sulle parin tunnin kivut." Itse voisin synnyttää vielä uudelleen, enemmän vitutti olla raskaana.
Itsekään en ollut uskaltanut ajatellakaan lapsia, kunnes tein yllättäen viime syksyllä positiivisen raskaustestin. Ensimmäinen ajatus oli, että pakko tehdä abortti koska en uskalla synnyttää. Niin paljon pelkään. No hylkäsin ajatuksen heti, en olisi kyennyt aborttiin koska halusin pitää tämän lapsen.
Nyt olen rv30, sekä neuvolassa että pelkopolilla kätilö todenneet että ketään ei voida pakottaa synnyttämään alateitse. Luottavaisin mielin olen sen suhteen että saan sektion, vaikka olen valmistautunut vielä rv36 että joudun asiasta vääntämään kättä sektiopäätöksen tekevän lääkärin kanssa. Itselläni pelon syy on pelko lapsen vaurioitumisesta synnytyksessä, ei oma kipu tai repeämät. Todennäköisestihän olen sektion jälkeen kipeämpi kuin mitä olisin alatiesynnytyksen jälkeen. Perus av-mamman logiikalla en kuitenkaan ole valmis äidiksi, olen pinnallinen jne., ei onneksi haittaa muiden mielipiteet. Kunhan saan lapseni terveenä maailmaan, vaikka ei perinteistä reittiä tulisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä, mulla kaksi tyttöä ja molemmat suunnitellulla sektiolla? Ja ihan Suomessa tapahtui, ja ainoa perusteluni oli ''en halua alatiesynnytystä''. Kukaan ei kyseenalaistanut tahtoani.
Kaksoset?
Biologina lisääntymättä jäävä yksilö on minusta umpikuja, tyhjä bitti ja turha. Elämän tarkoitus ei ole täyttynyt.
Samaten biologina iloitsen siitä että hermoheikot liian pelokkaat tai liian itsekeskeiset jäävät tyhjiksi biteiksi. Heidät karsi luonto. Pieni lahja ihmiskunnalle.
En kyllä tajua missä ihmeessä te olette Suomessa synnyttäneet. Mulla on kaksi lasta. Toinen syntynyt Jyväskylän keskussairaassa ja toinen Seinäjoen keskussairaalassa ja molemmat suunnitellulla sektiolla. Otin sektion puheeksi molempien kohdalla heti neuvolassa hyvissä ajoin. Sanoin, että synnytän mieluummin sektiolla eikä siihen sen kummempaa vääntämistä tarvittu. Terveydenhoitaja merkkasi papereihin sektion ja kun kävin ekassa ultrassa äitiyspolilla, siellä oli sama merkintä ja lasketun ajan perusteella sovittiin oletettu sektiopäivä ja kutsu tuli sitten aikanaan vimpan neuvolakäynnin jälkeen. Ei multa kukaan kummassakaan tapauksessa kysynyt mitään. Kavereiden kohdalla sama juttu eli jos ovat sektion halunneet, ovat sen myös saaneet.
Minä vähän luulen että kiukkuiset palstamammat alkavat heti rääkyä ja huutaa neuvolassa ja haukkua neuvolan henkilökuntaa, ja heti alkumetreillä menee homma pieleen. Kun asiat hoitaa rauhallisesti ja fiksusta, yleensä ne hoituvat. Tai oletteko edes kysyneet synnytystavasta?
Vierailija kirjoitti:
Tosi sääli, jos yksi elämän isoimmista päätöksistä tehdään sen perusteella ettei kestä muutaman tunnin kipua. Tulkaa pliis kaikki rääpimään tähän päätänne että "kyllä minä pusersin lasta 36 tuntia ja repesin peräsuoleen asti että siinä sulle parin tunnin kivut." Itse voisin synnyttää vielä uudelleen, enemmän vitutti olla raskaana.
suurin osa tässä ketjussa tais kylläkin pelätä lapsen vammautumista....
Vierailija kirjoitti:
Itsekään en ollut uskaltanut ajatellakaan lapsia, kunnes tein yllättäen viime syksyllä positiivisen raskaustestin. Ensimmäinen ajatus oli, että pakko tehdä abortti koska en uskalla synnyttää. Niin paljon pelkään. No hylkäsin ajatuksen heti, en olisi kyennyt aborttiin koska halusin pitää tämän lapsen.
Nyt olen rv30, sekä neuvolassa että pelkopolilla kätilö todenneet että ketään ei voida pakottaa synnyttämään alateitse. Luottavaisin mielin olen sen suhteen että saan sektion, vaikka olen valmistautunut vielä rv36 että joudun asiasta vääntämään kättä sektiopäätöksen tekevän lääkärin kanssa. Itselläni pelon syy on pelko lapsen vaurioitumisesta synnytyksessä, ei oma kipu tai repeämät. Todennäköisestihän olen sektion jälkeen kipeämpi kuin mitä olisin alatiesynnytyksen jälkeen. Perus av-mamman logiikalla en kuitenkaan ole valmis äidiksi, olen pinnallinen jne., ei onneksi haittaa muiden mielipiteet. Kunhan saan lapseni terveenä maailmaan, vaikka ei perinteistä reittiä tulisikaan.
Olit kuiten valmis tappamaan lapsen ennenkuin synnyttämään alateitse. Itse vaikka kuolisin ennenkuin vahingoittaisin lastani.
Voi kuulkaa naikkoset. Olette hulluja jos haluatte sektion. Minä en halunnut, mutta oli pakko. Meinattiin kaikki kuolla ja kärsin edelleen 3 v jälkeen. Onnea vaan teidän "avataan vetskari ja nostetaan vauva ulos" sektioohinne. Huoh.
Niin ja voisin mainita, että samaan aikaan sairaalassa ja jatkotutkimuksissa oli iso kasa naisia ja joillain elinikäisiä vaurioita.
Ja sellanen juttu vielä! Että se synnytys on kuulkaa helppoa verrattuna leikkaukseen :) dropit on keksitty. Pus
Turhamaisuus? Eikö nyky(lääke)tiede ole kehitetty parantamaan ihmisten elämänlaatua?