Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjoitatko "alkaa tehdä" vai "alkaa tekemään"?

Vierailija
23.02.2016 |

Kielitoimisto muutti vuosi takaperin suositustaan otsikossa mainitun säännön suhteen, joten "alkaa tekemään" on virallisesti sallittu. Itse en ole lähtenyt tuohon mukaan, vaan edelleenkin "alan tehdä" enkä koskaan "tekemään". Tätä käytäntöä en tule muutamaan! Ja miten tyhmää olisi sanoa esim. "ala tulemaan sieltä"? 😑

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään muuta tapaani, se on melkein ainoita, joita ihan varmasti olen oppinut koulussa kieliopista :D

Vierailija
2/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alas tekemään läksyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä pääsääntöisesti kirjoitan "alkaa tehdä", mutta esim. tuo "ala tulemaan sieltä" on mulle ihan normi puhetta ja saattaisin käyttää sitä kirjoittaessakin.

Vierailija
4/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen länsimurteinen, joten alkaa tekemään on minulle täysin neutraali muoto. Kirjoitan kuitenkin alkaa tehdä ihan tottumuksesta.

Vierailija
5/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetan kirjojen, uutisten, artikkelien ja mielipidekirjoitusten lukemisen siihen paikkaan, kun ensimmäinen "alkaa tekemään" pilkottaa. Asiatekstissä en ole tainnut nähdä tuota vielä kertaakaan, koska sitä tekemässä on vielä oikean tyylin hallitsevia ammattilaisia.

Kotus on mennyt pitkään siitä, missä aita on matalin. Tuokin rakenne on käytännössä hyväksytty laiskimman ja osaamattomimman kansanluokan huutoäänestyksellä, mikä monen muun kielen kohdalla olisi mahdoton temppu. "Virallista" siitä kuitenkaan ei tule vielä pitkään aikaan, koska muun muassa sillä erotellaan osaajat osaamattomista niissä tilanteissa, jossa ammattilaisia tarkastellaan.

Vierailija
6/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelen tilanteen mukaan, joskus toinen niistä käy paremmin tarkoitukseen.

Vierailija
7/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä ikäpolvea, jolle "alkaa tekemään" oli ns. yhdeksän pisteen virhe (nuoremmat eivät luultavasti edes tiedä, mitä tämä tarkoittaa). Joten en edes unissani voisi kuvitella, että kirjoittaisin (tai sanoisin) niin.

Vierailija
8/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen ja "alkaa tehdä" on minulle se ainoa oikea muoto. 

Kuten yllä fiksusti sanottiin tämä erottaa jyvät akanoista, vaikka kielitoimisto mitä sanoisi. 

Vierailija
9/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen säännön ja olen käyttänyt sitä aina, mutta Kielitoimiston kannanoton jälkeen, en ole välittänyt enää tarkistaa, onko kaikki tältä osin oikein.

Minua ärsyttävät nämä "en mene ulos, koska sade" -tyyppiset lauseet yhtä paljon kuin muita tämä minun sekatapani.

Vierailija
10/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puheessa käytän sujuvasti "alkaa tekemään" muotoa, mutta kirjoitan yhä edelleen kuten koulussa on aikanaan opetettu eli "alkaa tehdä". Ehkä korkeinta vapaamuotoisemmasa tekstissä (just jossain AV:lla) saattaisinkin kirjoittaa "alkaa tekemään". Tai no täällä varsinkaan ei uskalla kun siitä tulisi heti kommenttia :-D

Vierailija
11/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten yllä fiksusti sanottiin tämä erottaa jyvät akanoista, vaikka kielitoimisto mitä sanoisi. 

Opettele pilkkusäännöt myös samalla hartaudella.

Vierailija
12/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele pilkkusäännöt myös samalla hartaudella.

Opettele sinä panemaan sana "myös" oikeaan paikkaan.

Vierailija
13/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voin käyttää "alkaa tekemään" myös. Pidän oikeastaan suomen kielen yksinkertaistamista tuossa mielessä ihan hyvänä asiana. Entäs pikkuhiljaa, itsestään selvä, päinvastoin, filee ja pyree? Vastustatteko suureen ääneen myös noiden sääntöjen löyhentämistä? Ja sitä vuorellista tietysti av-mammat vastustavat.

En tiedä, kieli muuttuu ja on muuttunut ennenkin. Vasta itse luin että joskus on kirjoitettu ensimäinen yhdellä m-kirjaimella. Varmaan silloinkin on moni vastustanut ja pitänyt itsepäisesti kiinni oppimastaan muodosta ja meuhkannut kielen rappeutumisesta...

Minä en halua oikeastaan olla se tyyppi joka pistää kaikessa hanttiin että "näin se on aina tehty ja näin se tullaan tekemään", ja kenties just se ainoa asia minkä on oppinut ja sitten ollaan niin tietäväistä... *avaa sontikan*

Vierailija
14/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan tehdä tai rupean tekemään, mutta keskenään en noita sotke. Pitäisköhän alkaa ruveta tehdä, tarkemmin ajatellen? 

Vierailija
15/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen alan tehdä. Tuo toinen muoto vain ei sovi minulle.

Vierailija
16/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli ehkä typerin oikeakielisyyssääntö ikinä, koska sille ei ole mitään perusteita. Se, kumpi infinitiivimuoto valitaan, riippuu murrealueesta. Mulle alkaa tekemään on aina ollut luonnollisempi. Sikäli hassua, että alkaa-verbin kanssa pitäisi muka olla juuri ensimmäinen infinitiivi, kun kaikkien muiden suunnilleen samaa tarkoittavien verbien kanssa on kolmas infinitiivi: ruveta, ryhtyä, aloittaa tekemään.

Vierailija
17/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alas tekemään läksyjä.

katolla läksyjen tekeminen on vaarallista!!

Vierailija
18/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan alkaa tekemään. Perustelut: olen länsisuomalainen, ja olen aina puhunut niin. Oikeastihan kyseessä ei ole koskaan ollut virheellinen muoto. On ollut vain kaksi rinnakkaista muoto; itä- ja länsimurteiden käyttämä, ja on päätetty itämurteiden muodon olevan "oikea" 1900-luvun alussa.

Vierailija
19/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan alkaa tekemään. Perustelut: olen länsisuomalainen, ja olen aina puhunut niin. Oikeastihan kyseessä ei ole koskaan ollut virheellinen muoto. On ollut vain kaksi rinnakkaista muoto; itä- ja länsimurteiden käyttämä, ja on päätetty itämurteiden muodon olevan "oikea" 1900-luvun alussa.

Länsisuomalainen, tuntuuko sinusta, että infinitiivin valinnalla voisi olla hienoinen merkitysero? Agentiivinen subjekti alkaa tekemään, esim. Minä aloin lukemaan kirjaa, mutta epäagentiivinen subjekti voi paremmin alkaa tekemään, esim. Perunat alkoivat kiehua?'

Terv. toinen länsisuomalainen (nro 16)

Vierailija
20/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli ehkä typerin oikeakielisyyssääntö ikinä, koska sille ei ole mitään perusteita. Se, kumpi infinitiivimuoto valitaan, riippuu murrealueesta. Mulle alkaa tekemään on aina ollut luonnollisempi. Sikäli hassua, että alkaa-verbin kanssa pitäisi muka olla juuri ensimmäinen infinitiivi, kun kaikkien muiden suunnilleen samaa tarkoittavien verbien kanssa on kolmas infinitiivi: ruveta, ryhtyä, aloittaa tekemään.

On kylläkin aloittaa tekeminen. Alkaa tehdä, ryhtyä, ruveta tekemään ja aloittaa tekeminen. 

Mutta näihin torveloihin tavan takaa törmää tosielämässäkin... On vain elettävä tyhmyyden kanssa, kuten isävainaani tapasi toitottaa.