Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

suomalainen vs suomenruotsalainen kulttuuri

Vierailija
22.02.2016 |

Olen itse työskennellyt molempien kantasuomalaisten ja suomenruotsalaisten kanssa.Olen tehnyt havaintoja työkulttuurista suomalaiset ovat asiakeskeisempiä eivätkä diskuteeraa kaikesta. Eikä suomalaisilta saa tukea..en ole rehellisesti sanottuna koskaan saanut tukea töissä. Se voi myös johtua siitä, että olen suomenruotsalainen. En ymmärrä välttämättä asioita.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon huomannut, että suomemruotsalaiset harrastaa paljon enemmän urheilua kuin muut suomalaiset. Kulttuuria se urheilukin on!

Vierailija
2/7 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geneettisesti suomenruotsalaiset ovat _tutkitusti_ enemmän suomalaisia kuin suomenkieliset suomalaiset.

Tämä selittynee sisäsiittoisuus ella, sekä sillä, että valtaosa heistä on 100% suomenkielisten sukujen jälkeläisiä, jotka opportunisteina ovat vaihtaneet kielensä ruotsiksi. Olihan sekin aika pitkä, jolloin ainoa kieli yliopistoissa oli ruotsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalaiset ovat ruotsinkielisiä kantasuomalaisia.

Vierailija
4/7 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geneettisesti suomenruotsalaiset ovat _tutkitusti_ enemmän suomalaisia kuin suomenkieliset suomalaiset.

Tämä selittynee sisäsiittoisuus ella, sekä sillä, että valtaosa heistä on 100% suomenkielisten sukujen jälkeläisiä, jotka opportunisteina ovat vaihtaneet kielensä ruotsiksi. Olihan sekin aika pitkä, jolloin ainoa kieli yliopistoissa oli ruotsi.

Vähintäänkin epämääräinen viesti, ottaen huomioon että suurin homogenisyyskeskittymä on itä- ja pohjois-Suomessa. Päinvastoin, ruotsinkielisellä rannikolla on vaihtuvuus ollut suurta nimenomaan siksi että väki on muuttanut pois tarpeeksi monta kertaa.

Vierailija
5/7 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsalaiset ovat ruotsinkielisiä kantasuomalaisia.

Useimmiten kaksikielisiä, suomihan heiltä sujuu ihan mainiosti.

Vierailija
6/7 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkieliset eivät haluaa tukea RKP:läistä pakkoruotsittajaa.

Vierailija
7/7 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahaa no voi että

Minä olen huomannut että näitä kultttuurierojen hakijoita itsetehostusmielessä on aika paljon nykyään, suomenruotsalaisissa ja savolaisissa ja monissa muissa viherpiipertäissä joilla on erityinen tarve repiä edes jostain edes jotain boostia.

Paras juttu oli kun lapseni kummitäti jonka olen tuntenut 30 vuotta kerran alkoi selittää että heidän ja meidän lapsilla on niin suuri kulttuuriero että eivät välttämättä osaa leikkiä yhdessä.