Kuinka kauhean rikoksen teen, kun kävelen autotiellä aina oikeaa laitaa?
Oon kävelly oikeaa laitaa niin kauan kun vaan muistan, eli hyvin pitkään :D Mulla on koiran hihna oikeassa kädessä, joten näin ollen koira kävelee pientareen puolella, ei autotien. Jos kävelisin vasempaa, pitäisi mun laittaa hihna vasempaan käteen, että koira kävelisi silloinkin pientareen puolta, mutta en vaan osaa..
Siis se tuntuu tosi luonnottomalta ja hankalalta ensinnäkin edes kävellä vasenta laitaa ja toisekseen, pitää koiran hihnaa vasemmassa kädessä. Oon kokeillu monta kertaa, mutta palaan aina siihen tien oikean puolen reunaan ja koiran hihna takaisin oikeaan käteen.
Asun maalla ja täällä harvoin näkee ihmisiä lenkillä ja muutenkaan ei kauheasti autoja kulje, toki jonkun verran. Niin olen ajatellut että ei tää varmaan niin vakavaa ole?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
hah en oo koskaan ajatellu et mitä laitaa edes kävelen. nyt kun aloin miettiin niin oikeaa mäki meen. en usko et monikaan ihminen tuollasta ees miettii.
Ymmärtääkseni ihan yleisesti on opetettu, että kävellään vasenta reunaa.
En ole ikinä kuullut, että kukaan olisi sakkoja saanut tuollaisesta, mutta itseäni hirvittää kävellä tien oikeaa reunaa. Koko ajan pitää vilkuilla taakse, jotta tietää mitä sieltä on tulossa. Kaipa tuokin tapa on saatu juurrutettua kakarana jonnekin syvälle selkärankaan.
Olen opettanut koirani kävelemään vasemmalla puolellani. Se kävelee aina sillä puolella, oli hihna oikeassa tai vasemassa kädessäni tai vaikka jalassa tai niskan takana. Koira on silti vasemmalla. Kuinka lyhyt hihna koirallasi oikein on, jos sen täytyy kävellä aina sillä puolella, jossa hihna on?
Vierailija kirjoitti:
Olen opettanut koirani kävelemään vasemmalla puolellani. Se kävelee aina sillä puolella, oli hihna oikeassa tai vasemassa kädessäni tai vaikka jalassa tai niskan takana. Koira on silti vasemmalla. Kuinka lyhyt hihna koirallasi oikein on, jos sen täytyy kävellä aina sillä puolella, jossa hihna on?
Ehkä se koira mielummin kävelee siellä penkan puolella. Vai mitä luulet.
ei aloittaja
Kai sitä saa kävellä kummassa reunassa vaan, mutta itse kävelen ennemmin vasemmassa reunassa, niin kukaan ei pääse yllättämään takaapäin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se koira mielummin kävelee siellä penkan puolella. Vai mitä luulet.
ei aloittaja
Mitä ajat takaa? Varmasti kävelee. Tarkoitin kommentillani sitä, että miksei koira voi kävellä vasemmalla puolella (eli siellä penkan puolella, kun kävellään vasemmassa reunassa tietä), jos ap:lla on hihna oikeassa kädessä. Eli miksi hihnan täytyy olla samalla puolella kuin koira, oli penkka ihan missä suunnassa hyvänsä.
Kävelkää sitä oikeaa, eli vasenta laitaa.
Miksi pitäisi nähdä, tuleeko auto takaa? Siis jos kävelee sitä oikeaa laitaa ja auto tulee takaa, niin mitä siitä? Ei mua kiinnosta tietää tuleeko sieltä rekka, traktori vai mikä :D Kyllähän sen jo äänestä kuulee et joku auto sieltä on tulossa. Ja kävelen visusti laidalla, joten mikä ongelma autolla sillon on mennä edes ohi?
En itse autolla ajaessa ole koskaan havainnut, että mulle olisi mitään väliä sillä, kumpaa laitaa ihminen kävelee.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän muuten, osalle ihmisistä, jotka kävelee koiran kanssa, se tien toiselle reunalle vaihtaminen on aivan mahdottoman vaikeaa? Itsekin kävelen koiran kanssa ja aivan osaan vaihtaa puolta tarvittaessa.
Tätä minäkin ihmettelen ja mietin, että kummassa päässä hihnaa on vika.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi nähdä, tuleeko auto takaa? Siis jos kävelee sitä oikeaa laitaa ja auto tulee takaa, niin mitä siitä? Ei mua kiinnosta tietää tuleeko sieltä rekka, traktori vai mikä :D Kyllähän sen jo äänestä kuulee et joku auto sieltä on tulossa. Ja kävelen visusti laidalla, joten mikä ongelma autolla sillon on mennä edes ohi?
En itse autolla ajaessa ole koskaan havainnut, että mulle olisi mitään väliä sillä, kumpaa laitaa ihminen kävelee.
Olet varmaan juuri se kuski, jonka auto ajautuu vastaantulijan kaistalle, eli ajat keskellä tietä.
Jos kävelet vastaantulevien reunaa, näet mikä sinuun osui. Voit katsoa kuskia silmiin, ennen kuin makaat penkalla verissäsi.
minä kävelen ojassa niin en oo kenellekään autoilijalle vaivaksi
Henkilöautojen kohdalla riski on pienempi, mutta jos vastaan tulee esimerkiksi jokin poikkeuksellisen leveä laite, niin mahdollisuus tilanteen havaitsemiseen ja väistämiseen on suurempi.