Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauhean rikoksen teen, kun kävelen autotiellä aina oikeaa laitaa?

Vierailija
22.02.2016 |

Oon kävelly oikeaa laitaa niin kauan kun vaan muistan, eli hyvin pitkään :D Mulla on koiran hihna oikeassa kädessä, joten näin ollen koira kävelee pientareen puolella, ei autotien. Jos kävelisin vasempaa, pitäisi mun laittaa hihna vasempaan käteen, että koira kävelisi silloinkin pientareen puolta, mutta en vaan osaa..

Siis se tuntuu tosi luonnottomalta ja hankalalta ensinnäkin edes kävellä vasenta laitaa ja toisekseen, pitää koiran hihnaa vasemmassa kädessä. Oon kokeillu monta kertaa, mutta palaan aina siihen tien oikean puolen reunaan ja koiran hihna takaisin oikeaan käteen.

Asun maalla ja täällä harvoin näkee ihmisiä lenkillä ja muutenkaan ei kauheasti autoja kulje, toki jonkun verran. Niin olen ajatellut että ei tää varmaan niin vakavaa ole?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mitä väliä. tärkeintä että kävelee jompaa kumpaa laitaa, ettei sentään keskellä tietä. maalla nyt muutenkaan ei olla niin tiukkapipoja ja tarkkoja asioista.

Vierailija
2/34 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo rikoksena varmaan murhan luokkaa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et minkäänlaista rikosta, mutta lisäät merkittävästi riskiä jäädä auton alle.

Vierailija
4/34 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kävellä oikealla puolen. Autot vain tulee takaa läheltä. Muista heijastimet.

5/34 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa opetettiin, että laki määrää kävelemään vasemmalla pientareella. Myöhemmin olen lukenut, ettei sellaista lakia ole olemassakaan, vaan se on pelkkä suositus. Eli siitä vaan tallustele oikealla jos se tuntuu paremmalta.

Vierailija
6/34 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grandfarter kirjoitti:

Koulussa opetettiin, että laki määrää kävelemään vasemmalla pientareella. Myöhemmin olen lukenut, ettei sellaista lakia ole olemassakaan, vaan se on pelkkä suositus. Eli siitä vaan tallustele oikealla jos se tuntuu paremmalta.

"Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa."

Lähde: Tieliikennelaki

Toki tuo jättää tulkinnanvaraa. Jos koira tosiaan kulkee vain oikealla puolella niin oikealla puolella kulkeminen voi olla turvallisuussyistä ihan perusteltua. Viimekädessä sen tietysti päättää oikeusistuin ja todnäk jos tätä väärää puolta maantiellä kävelemistä käsitellään oikeudessa, niin lopputuloksella ei kävelijän kannalta enää kauheasti merkitystä ole.  Turvallisuudestahan tuossa kuitenkin on kyse: kun kohdataan kasvokkain niin katsekontaktista voi jo usein päätellä, että nyt ollaan molemmat huomattu että kohta kohdataan tai jos vaikuttaa siltä ettei jompikumpi huomaa niin voi varautua asianmukaisesti, autoilija hidastaa nopeutta tai jalankulkija vaikka tarvittaessa hypätä pöpelikköön.  Jos kävelijä kulkee oikeaa laitaa eli tulee selkä edellä vastaan, niin autoilijan täytyy aina varautua siihen, että saattaa olla napit korvissa ettei kuule tai vaikka lapsi jonka huomio on kiinnittynyt johonkin muuhun ja saattaa yhtäkkiä tullakin eteen.

Vierailija
7/34 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuo turvallisuussyy on tiukka mutka tms.

Ap menettää omaa havaintokykyään ja mahdollisuutta hypätä vaikka ojaan, mutta jos osumat ei haittaa niin autolle on kyllä ihan sama, onko ihmisestä näkyvissä selkä vai naama.

Vierailija
8/34 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävelen siks oikeata reunaa että nään vastaan tulevat autot. Jos kävelen vasenta en voi tietää mikä hullu sieltä takaa kaahaa ja ajaa yli,oikealla kävellessä on sentään mahdollisuus hypätä ojaan jos joku meinaa ajaa päälle, varsinkin jos on nopeat refleksit.

Vierailija
9/34 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kävelee vasenta reunaa, tuleehan niitä autoja siltikin takaapäin, ne ajaa vaan toista kaistaa, jos kävelee oikeaa puolta ja auto tulee takaa, se auto tulee samaa kaistaa ja joutuu jalankulkijaa väistämään, mutta ei tuossa mun mielestä oo mitään turvallisuusriskiä sen kummemmin, kuin jos kävelisi vasenta.

Vaikka kävelee vasenta ja auto tulee edestä päin, se ajaa samaa kaistaa kävelijän kanssa ja joutuu vähän väistään, niinkuin tuossa, jos kävelee oikeaa ja auto tulee takaa :D

Kuhan pitää heijastimet hämärällä, niin ei tuossa mun mielestä ole mitään kauheeta. Tärkeintä että autoilija huomaa jalankulkijan.

Vierailija
10/34 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et minkäänlaista rikosta, mutta lisäät merkittävästi riskiä jäädä auton alle.

Tähän olisi kiva kuulla perustelut. Eikö se riski jäädä auton alle ole aina olemassa kun lähtee kävelemaan tielle, käveli sitten kumpaa laitaa tahansa. Suurin riski on, jos kävelee keskellä tietä.

Vierailija
11/34 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat sillä ole mitään merkitystä. Suomi nyt on just sellanen vitun sääntö Suomi, ihan naurettavaa joku kumpaa tietä ihmispaskanki pitää kävellä. Tsiisus.. Mä kävelen kans aina oikeaa laitaa. Tärkeintä että kävelee laidassa ja se riittää.

Vierailija
12/34 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hah en oo koskaan ajatellu et mitä laitaa edes kävelen. nyt kun aloin miettiin niin oikeaa mäki meen. en usko et monikaan ihminen tuollasta ees miettii.

Vierailija
13/34 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kävelet vasenta laitaa, näet sen auton, joka tulee ns. sinun kaistaasi. Kun taas kävelet oikealla, et näe "samalla" kaistalla lähestyvää autoa.

Voi olla, että jos olet pukeutunut mustiin ja olet ilman heijastimia, sinun kuollessasi auton alle, autoilija ei

saa niin kovia rapsuja.

Vierailija
14/34 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se laitonta ole, mutta ei niin mukavaa autoilijan kannalta, ainakin jos kuljet kapeampaa tietä. Itse liikun paljon maaseututiellä (kapea, mutkainen, hiekkatie) autolla ja jotenkin helpompi kohdata/ohittaa vasemmalla kävelijä, on varmuus siitä, että hänkin on havainnut sinut.

Ja en ole yksin tämän näkemykseni kanssa. Mielenkiintoinen huomio, että kotikylällä "kanta-asukkaat" kulkevatkin vasemmalla, oikealla kulkevat lähinnä "uudisasukkaat".

Vierailija
15/34 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän muuten, osalle ihmisistä, jotka kävelee koiran kanssa, se tien toiselle reunalle vaihtaminen on aivan mahdottoman vaikeaa? Itsekin kävelen koiran kanssa ja aivan osaan vaihtaa puolta tarvittaessa.

Vierailija
16/34 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lunta on paljon tiellä niin se hävittää auton rengas ja moottori melun, eli auto tulee takaa aika huomamatta.

Suosittelen ehdottomasti vasenta reunaa.

Juoksijamies

Vierailija
17/34 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lunta on paljon tiellä niin se hävittää auton rengas ja moottori melun, eli auto tulee takaa aika huomamatta.

Suosittelen ehdottomasti vasenta reunaa.

Juoksijamies

Lisäksi autoja voi olla siinä monta peräkkäin ja luulekin, että on vain se eka.

Vierailija
18/34 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grandfarter kirjoitti:

Riippuu siitä koska olet koulusi käynyt. Aikaisemmin laki tosiaan määräsi kävelemään vasemmalla. Muutos tehtiin joskus 90-luvulla, ja nykyistä lakia joku jo aiemmin siteerasikin.

Vierailija
19/34 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävelen siks oikeata reunaa että nään vastaan tulevat autot. Jos kävelen vasenta en voi tietää mikä hullu sieltä takaa kaahaa ja ajaa yli,oikealla kävellessä on sentään mahdollisuus hypätä ojaan jos joku meinaa ajaa päälle, varsinkin jos on nopeat refleksit.

Siis mitä? Sehän menee juuri päinvastoin. Jos sinä kävelet oikeaa reunaa, niin takaa tulee autoja ja tilanne voi olla vaikea välttää.

Vierailija
20/34 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kävelee vasenta reunaa, tuleehan niitä autoja siltikin takaapäin, ne ajaa vaan toista kaistaa, jos kävelee oikeaa puolta ja auto tulee takaa, se auto tulee samaa kaistaa ja joutuu jalankulkijaa väistämään, mutta ei tuossa mun mielestä oo mitään turvallisuusriskiä sen kummemmin, kuin jos kävelisi vasenta.

Vaikka kävelee vasenta ja auto tulee edestä päin, se ajaa samaa kaistaa kävelijän kanssa ja joutuu vähän väistään, niinkuin tuossa, jos kävelee oikeaa ja auto tulee takaa :D

Kuhan pitää heijastimet hämärällä, niin ei tuossa mun mielestä ole mitään kauheeta. Tärkeintä että autoilija huomaa jalankulkijan.

Ristus taas mikä logiikka. Kuvitellaan, että liikkeellä on vaikka joku leveämpi kuljetus ja vastaan tulee rekka samaan aikaan. Eli väistämismahdollisuus ei ole suuri. Jos kulje oikeaa reunaa, että näe mitä takaa on tulossa. Näin ollen kaikki riippuu autoilijasta. Mikäli kuljet vasenta reunaa, näet mitä on tulossa ja pystyt reagoimaan siihen.

Se takaa tuleva auto ohittaa sinut huomattavasti lähempää mikäli kävelet oikeaa reunaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi