Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ton taaperon saa aktivoitumaan ja lopettamaan JATKUVAN märinän?

Vierailija
22.02.2016 |

3,5v poika kotona pikkusiskonsa kanssa. Erittäin seurankipeä ja passiivinen tekemään mitään muuta kuin katsomaan videoita (ja leikkimään autetusti). Niitä on annettu katsoa joskus pikkukakkonen, jos joku 30min pätkä muuta päivällä. Kotona on piha ja sopivasti leluja, mutta mikään ei kiinnosta. Märisee ja vinkuu narisevalla äänellä, joskus pyytää palapelin ja tekee sitä 20 sekuntia.

Välillä saattaa mennä 14 tuntia, että ei osaa tehdä mitään yksin, vinkuu vain äitille että mitä tehdään. Ja sillä aikaa pienempi sekottaa koko talon kun vanhemman kanssa leikkii tai tekee jotain.

Tilanteet väähän kärjistyy huutamiseksi kun talossa ei voi tehdä muuta kuin palvella yhtä, ei mene ruoka alas eikä vatteet päälle jos ei auta. Eikä tee mitään yksin. Huutaminen varmasti huonontaa asiaa, mutta eikai lasta voi päästää nokkmieheksi, selvästi osaa jo käyttää tilannetta jossa on kiva vaan märistä ja saada apua. Taaperon on 50% hoidossa, loput kotona. Hoidossa ei ole kuulemma vastaava, kotona on märisevä tapaus.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan saat katsoa peiliin, sieltä löytyy märinään syyllinen. Kyllä pistää vihaks nämä vanhemmat, jotka itse tuon aiheuttaa ja ihmettelee ääneen, mitä pitäisi tehdä...

Vierailija
2/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan saat katsoa peiliin, sieltä löytyy märinään syyllinen. Kyllä pistää vihaks nämä vanhemmat, jotka itse tuon aiheuttaa ja ihmettelee ääneen, mitä pitäisi tehdä...

Lapsen kanssa on kyllä tehty ja oltu niin paljon kuin mahdollista, nytkin vaikka on toinen.

Kellään muulla lapsi ei märise ja ole passiivinen ja vaativa, sairaalloisuuteen asti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihmeessä mitä tarkoitat? Huutamista kun märinää on jatkunut 3kk, sekö sen aiheuttaa?

Vierailija
4/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lapset vaan on tommosia. Vaativat ikuista palveluita. Vähän kummastuttaa tosin katsoa sivusta, kun lapsen harrastuspaikassa äiti pukee ekaluokkalaisen sylissään päästä varpaisiin ilman, että lapsi itse edes yrittää ojentaa raajojaan avuksi.

No, ehkä teillä on vain "kehitysvaihe" päällä. Älä jumita palvelemaan yli kuitenkaan.

Vierailija
5/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tarvitsee positiivista huomiota, hellyyttä, ehdotonta rakkautta. Kuulluksi ja ymmärretyksi tulemista.

Kyllä mä huomaan mun taaperosta, että hän alkaa käyttäytyä huonosti, jos mä en ole ollut tarpeeksi läsnä.

Vierailija
6/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihmeessä mitä tarkoitat? Huutamista kun märinää on jatkunut 3kk, sekö sen aiheuttaa?

Alunperin aiheuttanut? Haluaisin tietää mikä olisi oikea keino, hylätä pienempi ja jäädä isomman kanssa jankuttamaan tunneiksi esim pukemisesta? Vai pukea sitä kuin vauvaa?

Vierailija
7/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tarvitsee positiivista huomiota, hellyyttä, ehdotonta rakkautta. Kuulluksi ja ymmärretyksi tulemista.

Kyllä mä huomaan mun taaperosta, että hän alkaa käyttäytyä huonosti, jos mä en ole ollut tarpeeksi läsnä.

Lapsien kanssa ollaan lähes kaikki aika mitä mahdollista.

Vierailija
8/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuohon kai oikein ole ratkaisua. Tutkimuksia on tehty siitä että ihmiset tekevät lapsia liian pienellä ikäerolla. Sitten tilanne on tuo. Isompi on mustasukkainen ja haluaa huomiota keinolla millä hyvänsä. Sitten hänet laitetaan hoitoon ja hän haluaa vielä enemmän vanhempien huomiota ja tekee sen negatiivisella tavalla. Ap, tilanne nyt on mitä on mutta ei ikuisesti. Viiden vuoden päästä on jo paljon helpompaa.

Vierailija
9/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää? Lapsi märisee, menet heti paikalle hyssyttelemään ja hössäämään mikä hätänä, ja tarviiko nyt viihdyttää ja lässyn lässyn... Tämän kun olet kaksi kertaa toistanut, lapsi oppii märisemällä saamaan huomiosi....

Tätä kun olet toistanut 3,5 vuotta, ei lapsi voi osata muuta toiminta tapaa.

Tästä pois opettaminen ei vaadi kuin viikon, mutta kun ei nykyvanhemmilla oöe minkäänlaista johdonmukaisuutta, ei lasten, eikä esim. koirien koulutuksessa.

Vierailija
10/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää? Lapsi märisee, menet heti paikalle hyssyttelemään ja hössäämään mikä hätänä, ja tarviiko nyt viihdyttää ja lässyn lässyn... Tämän kun olet kaksi kertaa toistanut, lapsi oppii märisemällä saamaan huomiosi....

Tästä pois opettaminen ei vaadi kuin viikon, mutta kun ei nykyvanhemmilla oöe minkäänlaista johdonmukaisuutta, ei lasten, eikä esim. koirien koulutuksessa.

Lasta on kyllä leikitetty omatoimisesti. Nytkö neuvo on ettei huomioida lasta? Eikö aina ole neuvottu että lapsen tarpeeseen pitää reagoida?

Vierailija
11/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä reagoi märinään, sano ja neuvo lasta miten pyydetään esim apua tai leikkimään. Hyvä on opettaa lapsi myös odottamaan ja siihen, että osaa odottaa omaa vuoroaan.

Meillä myös lapset koittaneet märistä ja narista, siihen ei kannata lähteä mukaan. Eikä lapselle tarvitse huutaa että märinä loppuu.

Vierailija
12/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta on kyllä leikitetty omatoimisesti. Nytkö neuvo on ettei huomioida lasta? Eikö aina ole neuvottu että lapsen tarpeeseen pitää reagoida?[/quote

No ei ole. Kaikkien ihmisten kuuluu osata odottaa omaa vuoroaan ja sitä että muut saavat hommansa tehtyä. En kai minäkään höykytä miestäni kesken autonpesun lähtemään kanssani kauppaan? Miksi taapero saa keskeyttää kaikki sinun hommasi? Ihmisen elo on yhtä odottelua, siihen kannattaa opettaa.

Vierailija
13/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna märistä. Kyllä tuon ikäinen aika nopeasti tajuaa, ettei tästä ole mitään hyötyä. 

Vierailija
14/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä reagoi märinään, sano ja neuvo lasta miten pyydetään esim apua tai leikkimään. Hyvä on opettaa lapsi myös odottamaan ja siihen, että osaa odottaa omaa vuoroaan.

Meillä myös lapset koittaneet märistä ja narista, siihen ei kannata lähteä mukaan. Eikä lapselle tarvitse huutaa että märinä loppuu.

Ja tänä on tehty aina. Mutta kun se märinä ja lattialla mkoilu ja venkoilu voi jatkua TUNTEJA tai koko päivän. Siis infernaalista jankutusta. Vain jos lapseen ei reagoi mitenkään, saattaa alkaa tekemään jotain mutta yleensä aivan muuta kuin pyydettyä. Kun sanoo uudestaan "tule syömään" niin ennenkuin lause loppuu niin on huutanut EN!

Vierailija
15/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mukaan astianpesukoneen täyttämiseen, sukkien lajittelemiseen, ruoanlaittoon, siivoamiseen jne. Jos aktiviteetti ei miellytä, niin keksikööt itse jotain tekemistä.

Vierailija
16/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta on kyllä leikitetty omatoimisesti. Nytkö neuvo on ettei huomioida lasta? Eikö aina ole neuvottu että lapsen tarpeeseen pitää reagoida?[/quote

No ei ole. Kaikkien ihmisten kuuluu osata odottaa omaa vuoroaan ja sitä että muut saavat hommansa tehtyä. En kai minäkään höykytä miestäni kesken autonpesun lähtemään kanssani kauppaan? Miksi taapero saa keskeyttää kaikki sinun hommasi? Ihmisen elo on yhtä odottelua, siihen kannattaa opettaa.

Tämä on kyllä minun AP, kanta mutta kun ei toimi. Märinä jatkuu, ehkä alkaa huuto kun ei reagoida. Jos vastaa, jatkuu maaninen jankuttaminen. Jos hakee kädestä syömään niin yleensä heittäytyy itkemään kapinaksi.

Vierailija
17/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä minun AP, kanta mutta kun ei toimi. Märinä jatkuu, ehkä alkaa huuto kun ei reagoida. Jos vastaa, jatkuu maaninen jankuttaminen. Jos hakee kädestä syömään niin yleensä heittäytyy itkemään kapinaksi.[/quote

Hankalaa. Muksu on jo sen ikäinen, että voit hänelle kertoa kuinka ärsyttävää märinä on, ja selittää sen, ettet enää aio märinään reagoida. Sanot että huutakoon vaikka keihkonsa pihalle, niin saa huomiotasi kun osaa puhua nätisti. Näin tein isomman märisijän kanssa, toimii vaikkei ehkä heti. Huomaa jossain vaiheessa, että olet tosissasi.

Vierailija
18/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tuo "tule syömään". Pyydä vaan kerran. Jos ei sillä tule, niin anna olla ilman ruokaa. Kyllä muutamasta kerrasta oppii. Meillä muutaman kerran vetkutteli vaatteiden pukemisessa, kun olin muitten lasten kanssa lähdössä perhekerhoon, niin jäi kotiin ( mies oli silloin kotona). Nyt on sitten sukkana ekana valmiina, kun vähän vihjaan, että mennään. Poika siis. Ole jämäkkä. Kysyy kyllä pinnaa, jos tähän asti olet antanut periksi.

Vierailija
19/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. tuo "tule syömään". Pyydä vaan kerran. Jos ei sillä tule, niin anna olla ilman ruokaa. Kyllä muutamasta kerrasta oppii. Meillä muutaman kerran vetkutteli vaatteiden pukemisessa, kun olin muitten lasten kanssa lähdössä perhekerhoon, niin jäi kotiin ( mies oli silloin kotona). Nyt on sitten sukkana ekana valmiina, kun vähän vihjaan, että mennään. Poika siis. Ole jämäkkä. Kysyy kyllä pinnaa, jos tähän asti olet antanut periksi.

Ränkkä tuostaa vaan lisääntyy ja arkena ulosmenoon lapselle on saatava vaatteet päälle koska vain minä kotona. Lapsi osaa pukea mutta uhmaa vastaan, kaikessa.

Helposti voi mennä kuusi tuntia, että kiertää ympyrää ja märisee kun ei leikitetä kun lapsi pyytää ja jankuttaa. Ei ole silti mitenkään vajaa tai ADHD minusta. Ei vaan viitti kun on kiva huudella palveluksia.

Vierailija
20/39 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekana lastenohjelmien rajoittaminen pikkukakkoseen. Kun lastenohjelmat loppuu voitte tehdä yhdessä kotiaskareita, esim täyttää pyykkikonetta. Tuon ikäinen osaa sen jo hyvin ja jos tuntee värejä, voit laittaa valitsemaan sinisiä pyykkejä koneeseen jne. Meillä lapset leikkii vain, jos ei ole liikaa leluja tarjolla, muuten eivät jaksa keskittyä muuhun kuin riehumiseen. Annat vaikka legoja ja alkuun voitte yhdessä rakentaa, sitten menet hetkeksi pois ja kun lapsi tulee luoksesi, pyydät vaikka esittelemään mitä on rakentanut ja ihailet rakennelmaa, kehotat sitten vaikka tekemään jotain siihen vielä lisää. Meillä oli narinaikä jossain vaiheessa, samoin joskus ei lelut kiinnostaneet ollenkaan, sitten se meni ohi.