Työkaveri vinoilee jatkuvasti "vitsillä"
Taas on niin paha mieli ja ihan kuitti.
Koko ajan saa olla varpaillaan tän henkilön seurassa. Kaikki mitä teen on jotenkin hullunkurista. Näykkii mua ja olemustani jatkuvasti "vitsillä". Eli niin, että jos loukkaanun vaikutan lapselliselta.
Sen pari kertaa milloin olen huomauttanut asiasta, on ollut "yllättynyt" ja "pahoillaan" ja "ei tullut mieleenkään, että joku saattaisi loukkaantua". Eli mä oon yliherkkä nipo.
Saattaa vihjailla esim. mun painosta. Esimerkki: puhuttiin maratonista, työkaveri vitsaili miten meidän pitäis työporukalla osallistua ja kerätä varoja yhteen tiettyyn järjestöön. Sitten "muisti", että ainiin, ei me voitaiskaan kun eihän toi av-mamma (minä) pääsisi alkua pidemmälle.
Kysyin suoraan, että miksi puhut noin? Ja sanoi vaan jotain miten "ei pidä mua juoksijatyyppinä, älä nyt leikistä suutu".
Tosi kiva. En vaan jaksais. Tämä henkilö on vielä todella pidetty muiden keskuudessa. Jostain syystä mä olen valikoitunut pureskeltavaksi.
Kommentit (70)
Se kalsareista löytyvä juttu on miehille arka paikka. Kysyt seuraavan kerran, että eikö vaimo anna vai eikö enää toimi, vai mitä traumaa purat?
Joku olemuksessani vetää puoleensa tuollaisia päänaukojia, ilmeisesti hiljaisille ja rauhallisille tyypeille on niin helppo kettuilla.
Ei kannata ruveta samananlaiseksi ilkeäksi ihmiseksi vaikka jotkut neuvovatkin niin. Itse suosittele kyllä tilanteen käymistä läpi esimiehen, esimiehen esimiehen, HR:n työsuojeluvaltuutetun tai työterveyden kanssa.
Suosittelen että alat kirjaamaan tilanteet ylös, tee vaikka se ihan tilanteessa. Kirjaa toisen kommentti, läsnäolijat, pvm ja kellonaika. Jos joku kysyy mitä teet, kerro että kirjaat kommentot ylös keskusteluihin esimiehen/työsuojeluvaltuuten/työterveyden kanssa koska se tuntuu työpaikkakiusaamiselta.
Sanot jämäkän rauhallisesti että yksityisasioiden kommentointi ei kuulu työpaikalle. Lisäksi pyydät laittamaan mahdolliset kommentit jatkossa kirjallisena sähköpostiisi. Jos länkyttää jotain vitsivitsi et kai suuttunut sontaa niin sanot vaan että täällä on tarkoitus tehdä töitä ei vitsailla.
Mulla oli myös tuollainen työkaveri, mies hänkin. Ensin saatettiin jutella tauolla niitä näitä hyvässä hengessä, siis ihan jotain neutraalia, ja sitten yhtäkkiä heitti jonkun nälväisyn väliin. Ne tuli aina niin puskista, että olit aivan sanattomana, että täh, mitä just tapahtu??
Yhtenä esimerkkinä siitä sen tyylistä: kerran kysyi ivallisella äänellä, onko sulla joku epätoivoinen laihdutus menossa, kun syöt salaattia? Ja heti perään, ennen kuin ehdin reagoida mitenkään, alkoi hekotella, että naiset kuvittelee laihtuvansa, eikä ne tajua miten paljon noissa salaatinkastikkeissa on energiaa. Sitten kun tuohon yritin sanoa, että no en yritä laihduttaa, mutta tykkään syödä kasviksia ja tukeva ateria päivällä väsyttää (nämä siis ne ihan oikeat syyt syödä töissä kevyesti ja olen ihan normaalipainoinen), niin tähän hän jatkaa ivallisesti, että niin niin, niinhän ne kaikki aina sanoo, heko heko.
Ne tölväisyt oli siis aina jotain tuollaisia ulkonäköön tai johonkin muuhun ominaisuuteen liittyviä tai sitten jotain "tyhmät naiset luulee" - tyylisiä.
Kyllä oli törppö tyyppi.
Mä taitaisin ottaa lobarit, jos johto ei saisi aisoihin moista työilon pilaajaa.
Minunkin miespuolinen työkaverini vitsaili jatkuvasti hyvin loukkaavasti. Esim. minua nimitti kerran norsuksi lasikaupassa. En ollut missään nimessä kömpelö, vaan päinvastoin normaalipainoinen ja ihan ketterä.
Vierailija kirjoitti:
Opettele sanomaan jotain loukkaavaa takaisin, "vitsinä", tottakai :) Moukkiin auttaa vain takaisin"kettuilu". Eivät enää ilkeä loukata jos vaarana on, että tulee vastaloukkaus.
Tuossa on vain sellainen hassu juttu, että jos ap loukkaa takaisin muka vitsinä, niin tuo moukka tekee siitä jättimäisen haloon pomolle, ja ap on se, joka päätyy pomon puhutteluun ja pomon vaatimuksesta pyytämään anteeksi moukalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele sanomaan jotain loukkaavaa takaisin, "vitsinä", tottakai :) Moukkiin auttaa vain takaisin"kettuilu". Eivät enää ilkeä loukata jos vaarana on, että tulee vastaloukkaus.
Tuossa on vain sellainen hassu juttu, että jos ap loukkaa takaisin muka vitsinä, niin tuo moukka tekee siitä jättimäisen haloon pomolle, ja ap on se, joka päätyy pomon puhutteluun ja pomon vaatimuksesta pyytämään anteeksi moukalta.
Tämä!
Vinoileeko hän samalla tavalla kaikille muille? Onko hän pidetty työyhteisössä? Ts. onko töissä ketään, jonka kanssa voisit ehkä varovaisesti jutella aiheesta?
Mua kiusattiin töissä alkuaikoina. Kun sitten yhdelle työkaverille siitä kahdestaan avauduin, niin hän kertoi että niin häntäkin oli alussa kiusattu, ja että ne ovat ne yhdet ja samat jotka kiusaavat kaikkia vuorotellen. Tämä helpotti oloa. Uusille työntekijöille olen sitten osannut jo vähän etukäteen vihjata, että tällaista käytöstä saattaa jossakin vaiheessa tulla vastaan ja siitä kannattaa puhua jonkun kanssa.