Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri vinoilee jatkuvasti "vitsillä"

Vierailija
22.02.2016 |

Taas on niin paha mieli ja ihan kuitti.

Koko ajan saa olla varpaillaan tän henkilön seurassa. Kaikki mitä teen on jotenkin hullunkurista. Näykkii mua ja olemustani jatkuvasti "vitsillä". Eli niin, että jos loukkaanun vaikutan lapselliselta.
Sen pari kertaa milloin olen huomauttanut asiasta, on ollut "yllättynyt" ja "pahoillaan" ja "ei tullut mieleenkään, että joku saattaisi loukkaantua". Eli mä oon yliherkkä nipo.

Saattaa vihjailla esim. mun painosta. Esimerkki: puhuttiin maratonista, työkaveri vitsaili miten meidän pitäis työporukalla osallistua ja kerätä varoja yhteen tiettyyn järjestöön. Sitten "muisti", että ainiin, ei me voitaiskaan kun eihän toi av-mamma (minä) pääsisi alkua pidemmälle.
Kysyin suoraan, että miksi puhut noin? Ja sanoi vaan jotain miten "ei pidä mua juoksijatyyppinä, älä nyt leikistä suutu".

Tosi kiva. En vaan jaksais. Tämä henkilö on vielä todella pidetty muiden keskuudessa. Jostain syystä mä olen valikoitunut pureskeltavaksi.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen näykkiminenhän kertoo vain tekijänsä omasta pahasta olosta. Jos lähdet samaan leikkiin, tuskin loppua on näkyvissä. Mitä, jos tekisit sen näkyväksi. Juuri tuo em.: "Yritätkö suututtaa minua?" voisi hiljentää kaikkein tehokkaimmin. Voisi pistää tekijän miettimään, miksi tekee tuota.

Vierailija
22/70 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuorenpana töissä ihan sama tilanne. Yksi henkilö harrasti jatkuvaa vähättelyä ja "vitsailua" asioilla joista ei todellakaan ole normaalia heittää juttua. Aluksi menin lukkoon enkä osannut sanoa mitään, sitten avauduin muille työkavereille ja sain heiltä tukea! Oletko yrittänyt? Lopuksi juttelin esimiehen kanssa joka otti asian vakavasti.

Pidettiin kiusaajan kanssa kahden keskinen palaveri ja selvisi, että purki omaa turhautumistaan elämäänsä. Ja homma loppui siihen. Nyt asialliset välit ja ihan hyvä niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää edes yrittää olla vähän kovanahkaisempi sillä jos kiusaaja ei saa haluttua reaktiota niin ehkä ei jaksa enää rääkätä. Naama peruslukemille eikä siinä itkut auta! Asiallisesti tosiaan vaan jaksat vastata ettei sinun painosi ym ja elämäsi kuulu työasioihin. Ja tosiaan kysy onko kiusaajalla paha päivä vai oma elämä solmussa kun pitää sinulle jatkuvasti "vitsailla" ja nälviä. Ja jos sanoo sinua herkkänahkaiseksi ja nipoksi niin myönnä että sellainen oletkin ja sano että eikös ole mukavaa kun kaikki ei ole samanlaisia kovis mulkkuja kuin sinä ;)

Vierailija
24/70 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit kysyä häneltä, onko hänelle tapahtunut tänään jotain mieltä järkyttävää. Käännä joka kerta kyselemällä huomio häneen itseensä ja hänen ongelmiinsa. Koska siitä on kyse. Äitini on samanlainen jatkuva näykkijä. Hiljenee, kun käännän huomion häneen itseensä.

Vierailija
25/70 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirpase nyrkillä nokkaan ja sano että eikö ollutkin hyvä läppä.

Vierailija
26/70 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli nuorenpana töissä ihan sama tilanne. Yksi henkilö harrasti jatkuvaa vähättelyä ja "vitsailua" asioilla joista ei todellakaan ole normaalia heittää juttua. Aluksi menin lukkoon enkä osannut sanoa mitään, sitten avauduin muille työkavereille ja sain heiltä tukea! Oletko yrittänyt? Lopuksi juttelin esimiehen kanssa joka otti asian vakavasti.

Pidettiin kiusaajan kanssa kahden keskinen palaveri ja selvisi, että purki omaa turhautumistaan elämäänsä. Ja homma loppui siihen. Nyt asialliset välit ja ihan hyvä niin.

Tuo on hyvä että ensin keskustelee asiasta työkavereiden kanssa, jotta hekin tiedostavat sen ja sitten ottaa asian puheeksi esimiehen kanssa. Esimiehen on pako puuttua siihen ja tietysti hän yrtittää selvittää työkavereilta että ovatko he huomanneet jotain. Viimekädessä tuollainen työyhteisöön sopeutumaton kiusaaja voidaan vaikka erottaa.

Vierailija
27/70 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi sanot noin minusta?" ja jatkokysymys "Mikä saa sinut luulemaan niin?"

Tyyppi provosoi, yritä olla provosoitumatta. Vastaan lyöminen tekee sinusta kusipään jos onnistut, ja todennäköisesti epäonnistut koska saatat reagoida tunteella nyt kun tyyppi on päässyt nahkojesi alle.

Silkka neutraali kyseenalaistaminen ei anna tyypin närppiä rauhassa, ja saattaa saada kyseenalaisiakin motiiveja muidenkin nähtäville.

Olen yrittänyt juuri tuota, eli miksi puhut noin jne.

Ei toimi ollenkaan..Kääntää sen niin, että olen muka suuttunut, vaikka olisin kuinka rauhallinen.

Jatkokysymys, miksi yrität ärsyttää ja suututtaa tai loukata.

Vierailija
28/70 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ens kerralla naurahda ja ota katsekontakti jonkun työkaverin kanssa ja nosta kulmia ikään kuin olisitte tästä keskustelleet aiemminkin ja nyt huomasitte hänen toimivan taas näin. Tai pyöräytät silmiä ja loksautat leukasi alas, sanot vaikka että oikeestiko sanoit just noin kuin sanoit. Ja että vitsi ku ootkin ihan hysteerisen hauska. Ja jatkossa kun tekee niin toteat vaan kovaan ääneen et ja taas mennään, meinaatko kauankin jatkaa?

Vierailija
29/70 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vaan mahdollisimman tylysti, että "kiitos vaan, mulla on kaikki ihan hyvin. Onko sun elämässä tai päässä jotain vikaa kun vittuilet/auot päätäsi/soitat suutasi mulle koko ajan?"

Vierailija
30/70 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että tuo ei ole asiallista ja pyydät lopettamaan vinoilun. Sitten kirjaat ylös kaikki vinoilut päivämäärineen. Jos vielä jatkuu, otat yhteyttä henkilön esimieheen ja tarvittaessa työsuojeluvaltuutettuun ja teet kirjallisen ilmoituksen häirinnästä. Työsuojeluvaltuutettu neuvoo miten edetä.

Vierailija
31/70 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa ottaa esimiehen kanssa asia puheeksi. Ja nimenomaan siltä kannalta, että kerrot asiallisesti kollegasi puuttuvan jatkuvasti sinussa (negatiivisesti) sellaisiin asioihin, jotka eivät millään lailla vaikuta työkyvykkyyteesi tai edes kuulu työpaikalle, kuten esim. parisuhdestatuksesti. Muista myös mainita esimiehelle, että olet yrittänyt keskustella tästä kyseisen ihmisen kanssa, mutta se ei ole tuottanut tulosta. Hyvä esimies ottaa tällaiset työilmapiiri-asiat vakavasti, eikä pidä sinua hankalana vaikka olisitkin uusi. Päin vastoin, uutena saatat olla jopa herkemmässä asemassa vaihtaa saman tien työpaikkaa, ja mennessäsi levittää sanaa, ettei kannata tuonne tulla, mikä ei olisi työpaikan kannalta kovin edullista. Tämän takia on esimiehenkin edun mukaista suhtautua asiaan vakavuudella.

Jos kyse ei ole jo vuosia jatkuneesta ystävyydestä, missä molemmat ovat samalla viivalla siitä, että tuollainen vitsailu on ok ja molemmat ottavat sen huumorilla, niin suoraan henkilöön käyvät toistuvat vittuilut ovat työpaikkakiusaamista.

Joillain vanhemmilla työntekijöillä on valitettavasti tuollainen tapa "kouluttaa" uusia työntekijöitä. Jos et vie asiaa eteenpäin, se todennäköisesti jatkuu, kunnes sinun jälkeesi tulee seuraava uusi, joka päätyy silmätikuksi.

Vierailija
32/70 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseiseltä työkaverilta kysyisin jatkossa neutraalisti tarkennusta lausahduksilleen, mitä hän niillä oikein tarkoittaa, jos hän taas päästelee suustaan asiattomuuksia. Samalle tasolle ei kannata ainakaan vajota, ei hyödytä mitään. Jos sama homma jatkuu, niin esimiehelle vaan sanomaan asiasta. Aika raskasta kyllä työskennellä henkisesti huonosti voivan ihmisyksilön kanssa. nim. merk. Kokemusta on.

Vierailija
33/70 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseiseltä työkaverilta kysyisin jatkossa neutraalisti tarkennusta lausahduksilleen, mitä hän niillä oikein tarkoittaa, jos hän taas päästelee suustaan asiattomuuksia. Samalle tasolle ei kannata ainakaan vajota, ei hyödytä mitään. Jos sama homma jatkuu, niin esimiehelle vaan sanomaan asiasta. Aika raskasta kyllä työskennellä henkisesti huonosti voivan ihmisyksilön kanssa. nim. merk. Kokemusta on.

Mun mielestäni tämä on hyvä ajatus, että tarkoituksella tarttuu näihin loukkaaviin puheisiin ja oikein pyytää tätä kiusaajaa vielä tarkentamaan mitä tarkoitti puheillaan. Ja toinen on edellisen sivun vinkki, että kirjoittaa päivämäärineen nuo tilanteet ylös koska silloin voit todentaa että et valita mistään tyhjästä.

Vierailija
34/70 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet sanoon sille kusipäälle siten ettei muut kuule, että nyt lippu tuo piilovittuilu tai seuraavan kerran hän keskustelee asiasta perheenne juristin kanssa. Sano myös, että voitte te olla ihan kavereitakin :)

Vierailija
35/70 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvata paksumpi nahka ja älä ota itseesi. Saat huomata, että ajan kanssa vähenee, kun jaksat vähän nauraa itsellesi.

Tosi surullista, ettei työkaveri osaa ottaa toisen tunteita huomioon ja ottaa uuden ihmisen silmätikukseen. Kuulostaa suurinpiirtein joltain koulukiusaajalta.

Vierailija
36/70 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverisi on kakki-aivo... Voi johtua alemmuudentunteesta tai kateudesta. Säälittävä tapaus.

Vierailija
37/70 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani tuollaista ärsyttävää jatkuvaa nälvimistä on harrastaneet sellaiset nuoremmat vähän keskenkasvuiset tapaukset. Hermot on todella tiukilla välillä kun ei vaan jaksaisi ja tuntuu ettei tuollaisten kanssa voi puhua tosissaan yhtään mistään. Ihmettelen miten niiden puolisoilla voi pysyä kasetti kasassa.

Vierailija
38/70 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta oot tehny oikein ja rohkeesti ku oot just tollee kysyny et miks sanoit noin. Jatka vaan sitä ahkerasti ja jämäkämmin ei tarvi kiroilla mut jämäkkä. Ja jos ei lopu niin vie eteenpäin

Vierailija
39/70 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tällainen opiskelukaveri. Menen heti lukkoon hänen seurassaan.

Vierailija
40/70 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvata paksumpi nahka ja älä ota itseesi. Saat huomata, että ajan kanssa vähenee, kun jaksat vähän nauraa itsellesi.

Kyllähän se ehkä viikon menettelee silleen "heh-heh", mutta kun toinen vaan jatkaa ja jatkaa niin kyllä siinä alkaa huumori loppumaan. Ilmeisesti näillä on hyvä taito erottaa sellaiset "ärsytettävät" ihmiset ja saavat siitä sitten jotain kiksejä, kun toinen hermostuu. Aika sairasta, oikeastaan.