Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri vinoilee jatkuvasti "vitsillä"

Vierailija
22.02.2016 |

Taas on niin paha mieli ja ihan kuitti.

Koko ajan saa olla varpaillaan tän henkilön seurassa. Kaikki mitä teen on jotenkin hullunkurista. Näykkii mua ja olemustani jatkuvasti "vitsillä". Eli niin, että jos loukkaanun vaikutan lapselliselta.
Sen pari kertaa milloin olen huomauttanut asiasta, on ollut "yllättynyt" ja "pahoillaan" ja "ei tullut mieleenkään, että joku saattaisi loukkaantua". Eli mä oon yliherkkä nipo.

Saattaa vihjailla esim. mun painosta. Esimerkki: puhuttiin maratonista, työkaveri vitsaili miten meidän pitäis työporukalla osallistua ja kerätä varoja yhteen tiettyyn järjestöön. Sitten "muisti", että ainiin, ei me voitaiskaan kun eihän toi av-mamma (minä) pääsisi alkua pidemmälle.
Kysyin suoraan, että miksi puhut noin? Ja sanoi vaan jotain miten "ei pidä mua juoksijatyyppinä, älä nyt leikistä suutu".

Tosi kiva. En vaan jaksais. Tämä henkilö on vielä todella pidetty muiden keskuudessa. Jostain syystä mä olen valikoitunut pureskeltavaksi.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on hyvä vinkki kysyä kun hän sanoo et miks suutuit häh, niin vastaat vaan empaattisesti et onko sulla hei kaikki ihan hyvin? Miten sulla oikein menee? Kun purkaa tuolla lailla ilkeilemällä jotain. Jos hän sanoo sua suuttuneeksi niin sano että tää mun punastuminen johtuu ihan vaan nolostumisesta kun pahoitit mun mielen tolla lailla ottamalla mut silmätikuksi, en ole suuttunut. Onko sulla kaikki ihan hyvin?

Tossa esimerkkikeskustelu

Vierailija
42/70 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi sanot noin minusta?" ja jatkokysymys "Mikä saa sinut luulemaan niin?"

Tyyppi provosoi, yritä olla provosoitumatta. Vastaan lyöminen tekee sinusta kusipään jos onnistut, ja todennäköisesti epäonnistut koska saatat reagoida tunteella nyt kun tyyppi on päässyt nahkojesi alle.

Silkka neutraali kyseenalaistaminen ei anna tyypin närppiä rauhassa, ja saattaa saada kyseenalaisiakin motiiveja muidenkin nähtäville.

Olen yrittänyt juuri tuota, eli miksi puhut noin jne.

Ei toimi ollenkaan..Kääntää sen niin, että olen muka suuttunut, vaikka olisin kuinka rauhallinen.

Mutta kun sinun kuuluukin olla suuttunut, kun joku kohtelee sinua noin. Hyökkäys on paras puolustus. Tuot esille kaikki negatiiviset tunteesi ja teet selväksi, että hänen syytään kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keljuilu on piilotettua, niin voit kysyä, että mitäpä tarkoitit. Mikäli istut niin nouse seisomaan ja katso silmiin.

Vaikka monet muuta väittävät, niin härskeimmistä kiusaajista pääsin eroon haistattelemalla. Kun vastassa on moukka mölö, niin pitää käyttää moukan mölön aseita.

Mua yritettiin kiusata uutena työntekijänä aikanaan, mutta loppui alkuunsa, kun mutisin käytävällä vieressä kulkeneelle, että haluatko turpiisi? Joku hyöty työläisperheeseen syntymisestä.

Vierailija
44/70 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

huooooh

Vierailija
45/70 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikea tapa.

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli samanlainen kokemus. Sanoin että kommentit loukkaa kovasti ja kysyin mikä on oikeasti pielessä. Ei osannut vastata. Kerroin että käytös on työpaikkakiusaamista ja että otan asian puheeksi esimiehen kanssa mikäli ei lopeta. Käänsi asian myös siihen että olen suuttunut. Sanoin olevani erittäin suuttunut ja loukkaantunut. Onneksi tyyppi tajusi ja lopetti käytöksensä.

Vierailija
46/70 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat ovat monesti oikeasti itsestään epävarmoja ja yrittävät "hauskoilla jutuillaan" saada hyväksyntää.

Mikäli ei hyvällä tai pomon puheilla käynnin jälkeen lopeta niin voit ryhtyä nostamaan esille tuota psykologista pointtia.

Isommalla työpaikalla työsuojeluvaltuutettu tms. Kautta myös voisi aloittaa. Kiusaaminen on työsuojeluasia, johon esimiesten tulisi puuttua.

Vierailija
47/70 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet sanoon sille kusipäälle siten ettei muut kuule, että nyt lippu tuo piilovittuilu tai seuraavan kerran hän keskustelee asiasta perheenne juristin kanssa. Sano myös, että voitte te olla ihan kavereitakin :)

Hyiiii, kuka haluisi olla tuommoisen kanssa kaveri? Yäk. Kierrän kaukaa toimistomme ns. tosihauskat läpändeeraajat. Niillä tuntuu lähes aina olevan joku hampaissa, ns. kierroksessa, milloin kesäapulainen, milloin toimiston hiljaisin nörttipoika.  Ei niitä kukaan jaksa kuin muutaman minuutin päivästä, sitten kaikki laittaa kuulokkeet korville, heh.

Vierailija
48/70 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano, että olet jo aikaisemminkin huomauttanut näistä "vitseistä", että kuinka monta kertaa asiasta pitää hänen kanssaan keskustella. Voit myös alkaa pokkana kyselemään, että onko hänellä kaikki ihan hyvin omassa henkilökohtaisessa elämässään vai mistä moinen halu loukata kumpuaa? Kysy voitko auttaa, tarvitseeko hän kuuntelijaa, kerro ettei paha olo ole heikkoutta jne.

Sen kun näkis kun ap siinä yrittää änkyttää jotain ulkoa opeteltuja sutkautuksia.... Jos ei osaa vittuillla luontevasti paineenalaisena, niin ei kannata yrittää koska lähinnä nolaa itsensä ja muut saavat vain lisää viihdettä. Ennemmin kannattaa pysyä vain asialinjalla.

Vierailija
49/70 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vmulla ollut ihan vastaavanlainen työkaveri. aloin ignoorata hänet ja juttunsa täysin. esim ruokalan pöydässä kommentoi, olin kuin en olisi kuullutkaan ja kysyin vieressä istujalta joko hänen kissansa parantunut jne. olin aina kuin en olisi kuullutkaan. kerran tuli työpisteelleni ja huusi, siis oikeasti huusi mitä pahaa hänelle olen tehnyt. en huomioinut häntä muuten kuin sanomalla lopeta jo, älä ole tyhmä.

lähti ja seuraavaksi pidettiin palaveri esimiesten kanssa koska kiusaan häntä.  todistajia omalle puolelle löytyi jonoksi asti ja kiusaaminen loppui siihen...puolin ja toisin ;)

Vierailija
50/70 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos keljuilu on piilotettua, niin voit kysyä, että mitäpä tarkoitit. Mikäli istut niin nouse seisomaan ja katso silmiin.

Vaikka monet muuta väittävät, niin härskeimmistä kiusaajista pääsin eroon haistattelemalla. Kun vastassa on moukka mölö, niin pitää käyttää moukan mölön aseita.

Mua yritettiin kiusata uutena työntekijänä aikanaan, mutta loppui alkuunsa, kun mutisin käytävällä vieressä kulkeneelle, että haluatko turpiisi? Joku hyöty työläisperheeseen syntymisestä.

Mulla oli työkaveri, joka kysyi aina uusilta työkaveteiltaan "haluutsä turpaan". Hän teki sen kahden kesken ja kaikki eivät tajunneet, että se oli läppä.

Vierailija
51/70 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on samanlainen! Muille ei, vain minulle? Uskomatonta käytöstä, narsistinen ilmeisesti. Itsessään ei koskaan vikaa. Purkaa oman pahan olonsa minuun, kuten ilmeisesti ap.n työ"kaveri". 

Jos sanon vastaan tai puolustaudun, niin alkaa syytellä lisää. Nolaa muiden edessä.

Vierailija
52/70 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei kerran esimies puutu niin etsi täältä. lakimies liitosta ja työsuojelu mukaan, loppuu kettuilu:

https://tyosuojelu.fi/etusivu

https://proliitto.fi/fi/jasenelle/luottamusmies-juristi-ja-tyosuojeluva…

ETSI OMASTA LIITOSTASI!

Vierailija
53/70 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavia pitääkin haukkua 

Vierailija
54/70 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on tuollainen "vääräleuka", joten olen joutunut tottumaan huonoon huumoriin. Hän on oikeasti nopeaälyinen, hulvatonta tilannekomiikkaa harrastava pidetty extrovertti. 

Hän nauttii minun, siskonsa kiusoittelemisesta muiden aikana erityisen paljon, se on hänen luonteensa, pitää itseään hauskana miehenä ja varmaan onkin sitä.

Kun tunnen hänet läpikohtaisin, tiedän, ettei tee sitä pahalla, enkä sen vuoksi ole loukkaantunut, olen tottunut olemaan vitsien kohteena ja antamaan taikaisin aina, kun jotain sopivaa lohkeaa. Olen kyllä kahden kesken sanonut, että minun yksityisasioista ei vitsailla muiden aikana.

Yritän vaan selittää, että mitä jos ajattelisit tyypistä, ettei mitenkään tarkoita sinulle pahaa, tuo on vaan hänen tapansa kiusoitella. Ei välttämättä osaa kommunikoida muun lailla.

Jospa yrittäisit keskustella työkaverisi kanssa ihan hyvässä hengessä ja kertoisit, että olet vähän ujo ja sinä kärsit noista vitseistä. Yleensä ongelmat ratkeavat parhaiten kun niistä keskustellaan rauhallisesti syyllistämättä.

Vierailija
55/70 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi etätyöt. Ei tarvitse enää kuunnella kaiken maailman nestepäitä kahvihuoneessa ja sermeihin nojailemassa. 

Vierailija
56/70 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on ihan klassinen kiusaajien puheenparsi. Ensin nälvivät ja sitten jos siihen jotain vastaat, "no se oli vaan vitsi". Eli ensin nolaa nälvimällä ja sen jälkeen uudestaan, että missä sun huumorintaju on?

Tuollaisen hoitaminen on esihenkilön asia eli hänelle pitää kertoa ja hänen vastuullaan on järjestää joku tilanne, jossa tämä käytös käsitellään kasvokkain kiusaajan kanssa. Esihenkilö voi halutessaan pyytää mukaan keskusteluun myös työsuojeluvaltuutetun. 

Vierailija
57/70 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tiimissä eräs nainen joka on ollut varmaan 15 v talossa kutakuinkin samoissa tehtävissä. Hän on jotenkin ominut tietyt jutut jotka on hänelle tärkeitä ja jossa kai jotenkin kokee olevansa pätevä. Meillä on jokaisella oma vastuualue josta vastataan. Tämä 1 henkilö ottaa joka hiton asiaan kantaa eteenkin tällä yhdellä palvelualalla jonka ns omii. Hän kyseenalaistaa muiden tekemisiä, päätöksiä ja haluaa työntää nokkansa joka asiaan. Ottaa vaimakkaasti kantaa vaikkei häneltä kysytä mitään. Tai jos kysyn asiaa johon voi vastata muutamalla sanalla, hän alkaa luennoimaan monen minuutin monologilla ja lähtee ihan eri asioihin jo ja jopa ihan sellaiseen mitä en kysynyt edes.

Hän tykkää hirveästi neuvoa muita, saa siitä ilmeisesti jotain työ itsetunnon kohotusta, mutta hän ei aina tunnu tajuavan, että meille muille ei tarvitse itsestäänselvyyksiä luetella ja se että me muut kyllä osataan työmme. Hänen käytöstä ja reaktiointia seuranneena sanoisin että hän on hyvin pikkumainen, kokee selvästi nyt jäävänsä tiettyjen asioiden osaamisessa ja älykkyydessä jalkoihini joten siksi kuittailee välillä ihan hassuja juttuja, jopa sellaisia mitkä ei liity mitenkään asiaan. Alkaa inttään jotain uudelleen joka on juuri 15 min sitten päätetty yhteis tuumin. Hänelle on vain hirveän tärkeää kommentoida ja saada päättää asioita. En tiedä tekeekö ikä jo sen ettei selvästi enää ole ihan satasella mukana.

Vierailija
58/70 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille, että tää juttu lakkasi jo kauan sitten olemasta hauska

Suomalaisten tapa on höröttää mukana ja sitten nurkan takana itkeä. Kerrot hänelle ihan suoraan, ettei naurata enää. Joskus nauratti, mutta nyt menee jo yli 

Vierailija
59/70 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sanoidin sille aina että oli nyt kyllä paska toi dun vitsi ja voitko lopettaa 

Vierailija
60/70 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitään ärsyttävämpää kuin tuollaiset ihmiset jotka jatkuvasti v-ttuilee vitsillä eikä mitään pysty ottamaan vakavasti.