Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maisterisormus

Vierailija
22.02.2016 |

Oletteko hommanneet tällaisen? Minusta tuo olisi tosi kiva, mutta valitettavasti en löydä alani sormusta mistään :(. Kirjoitinkin jo siitä tuossa toisessa ketjussa.

Mistä olette oman sormuksen hommanneet ja mitä maksoi? Missä tilanteissa käytät sormusta, päivittäin vai vain juhlissa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hommannut.

Vierailija
2/18 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko osallistunut promootioon? Vain se antaa oikeuden käyttää sormusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin omani parikymmentä vuotta sitten Tillanderilta; tilaustavaraa oli, mutta rutiinilla hoitivat asian. Maksoi 1500 markkaa. Käytin sitä päivittäin vuosikausia (siihenhän se on tarkoitettu), mutta se näyttää onnettoman laihalta viereisessä sormessa olevan muhkean sormuksen rinnalla, joten se on maannut rasiassaan jo pitkän aikaa. Aion käydä sepällä teettämässä tästä naisten mallista miestenkin mallia jykevämmän version, kunhan saan päätetyksi, millaisen siitä haluan.

Vierailija
4/18 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin voisin muuten hankkia, mutta etiketin mukaan on osallistuttava promootioon että käyttöoikeuden saa.  Tuntuisi ehkä vähän hupsulta odottaa vuosia ja sitten alkaa käyttää sormusta, kun oppiarvo ei ole enää tuore. Promootio on myös aika pitkä tapahtuma, vähän epäilyttää pystyykö irtoamaan siihen.

Vierailija
5/18 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä järjestetä promootiota (ei ole tiedeyliopisto), vaan pelkkä publiikki. Silti se maisterisormus on netin mukaan olemassa, mutta en löydä kultaseppää joka sen tuntisi (ei edes Tillander). Publiikkiin osallistun kyllä.

Vierailija
6/18 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä järjestetä promootiota (ei ole tiedeyliopisto), vaan pelkkä publiikki. Silti se maisterisormus on netin mukaan olemassa, mutta en löydä kultaseppää joka sen tuntisi (ei edes Tillander). Publiikkiin osallistun kyllä.

Ehkä joku tietäisi, jos kertoisit yliopiston ja tiedekunnan nimen.

Vierailija
7/18 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormus on toisessa ketjussa Pro Arte Utili - sormus eli Taideteollisen sormus.

Vierailija
8/18 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet kakkonen saanut tietosi, että sormusta saisi käyttää vain promootioon osallistuneet? En ole osallistunut promootioon, sillä pienemmissä yliopistoissa niitä järjestetään aika harvoin, ja lisäksi se on niin kallista lystiä, ettei olisi tullut pieneen mieleenikään, vaikka promootio olisi osunut samaan vuoteen, jolloin valmistuin. Poissaolevana olisi ollut aika huvittava osallistuminen! Sormuksen kuitenkin hankin ja käytin sitä koko työssäoloajan, paitsi suuremmissa juhlatilaisuuksissa se sai jäädä kotiin muiden korujen tieltä.

Lisäksi hämmentää, kun jotkut kirjoittavat, etteivät löydä oman alansa maisterinsormusta. En minä ainakaan muista, että niitä sormuksia olisi ollut kovin monta erilaista. Lääkäreillä taitaa olla omanlaisensa, mutta millä muilla aloilla on? Onko taidealoilla? - Kultasepän liikkeestä minä sen aikoinani tilasin, sillä ei niitä ollut varastossa, koska menekki oli vähäistä ainakin maaseudulla. Liikkeessä oli muistaakseni jonkinlaisia esitteitä, mutta ei siinä sen kummempaa tapahtunut. Sormi mitattiin ja päätettiin sormuksen leveys = paino. Halusin kapeimman, sillä mieleeni ei sopinut silloin eikä nytkään mikään pröystäily. Nyt sormus kuitenkin makaa laatikon pohjalla. Työt on tehty eikä sillä maisterin arvolla ole enää mitään merkitystä.

Vierailija
9/18 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Mikä on tuollaisen sormuksen merkitys? Leveillä?

Vierailija
10/18 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet kakkonen saanut tietosi, että sormusta saisi käyttää vain promootioon osallistuneet? En ole osallistunut promootioon, sillä pienemmissä yliopistoissa niitä järjestetään aika harvoin, ja lisäksi se on niin kallista lystiä, ettei olisi tullut pieneen mieleenikään, vaikka promootio olisi osunut samaan vuoteen, jolloin valmistuin. Poissaolevana olisi ollut aika huvittava osallistuminen! Sormuksen kuitenkin hankin ja käytin sitä koko työssäoloajan, paitsi suuremmissa juhlatilaisuuksissa se sai jäädä kotiin muiden korujen tieltä.

Lisäksi hämmentää, kun jotkut kirjoittavat, etteivät löydä oman alansa maisterinsormusta. En minä ainakaan muista, että niitä sormuksia olisi ollut kovin monta erilaista. Lääkäreillä taitaa olla omanlaisensa, mutta millä muilla aloilla on? Onko taidealoilla? - Kultasepän liikkeestä minä sen aikoinani tilasin, sillä ei niitä ollut varastossa, koska menekki oli vähäistä ainakin maaseudulla. Liikkeessä oli muistaakseni jonkinlaisia esitteitä, mutta ei siinä sen kummempaa tapahtunut. Sormi mitattiin ja päätettiin sormuksen leveys = paino. Halusin kapeimman, sillä mieleeni ei sopinut silloin eikä nytkään mikään pröystäily. Nyt sormus kuitenkin makaa laatikon pohjalla. Työt on tehty eikä sillä maisterin arvolla ole enää mitään merkitystä.

Tässä ap. Minä en löydä omaa sormustani, se on taidealan Pro Arte Utili-sormus. Olen kysynyt kultasepiltä, esim. Tillanderilta ja eivät ole kuulleetkaan. Eli suoraan sanottuna mulla ei ole hajuakaan mistä sellaista kyselisi, vaikuttaa olevan harvinaista sen hankkiminen. Olen katsonyt yliopistoni sivuilta mistä sormuksen voi hankkia, kysynyt näistä paikoista ja eivät ole tietoisia.

Vierailija
11/18 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä sitten leveillä, vaikkapa. Itse haluaisin sen muistoksi ja omaksi iloksi tästä hemmetin isosta työstä joka alkaa vihdoin päättyä. Ap.

Vierailija
12/18 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsiskelin netistä, mutta ei löydy mitään mainintoja. Oletko nähnyt tuon sormuksen jonkun sormessa vai kuvassa vai vain kuullut sen olemassaolosta? Jännä, miten juuri Taideteollisen "promosormus" on näin tuiki tuntematon. :)

Vierailija
13/18 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin ostin maisterinsormukseni nimenomaan sen vuoksi, että halusin sen näkyvän. Siis halusin leveillä sillä, että olin valmistunut kunnialla. Kai ne ammattisormuksetkin on tällaista leveilemistä varten suunniteltu?

Vierailija
14/18 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, Ainakin Aalto-yliopistolla pitäisi olla promootiotoimikunta olemassa. Otapa sinne yhteyttä ja tiedustele asiaa. Samaa sormusta kaipailee vuosittain jokin määrä muitakin, joten kyllä niitä jossain tehdään. Tämä saattaa olla niitä harvoja asioita, joita ei löydy netistä, jos valmistaja on joku vanhemman polven kultaseppä ja tieto on periytynyt promootion ohjekirjan tms kautta.

Vierailija
15/18 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsiskelin netistä, mutta ei löydy mitään mainintoja. Oletko nähnyt tuon sormuksen jonkun sormessa vai kuvassa vai vain kuullut sen olemassaolosta? Jännä, miten juuri Taideteollisen "promosormus" on näin tuiki tuntematon. :)

Niinpä! Minustakin tosi hassua :). Olen nähnyt kuvan sormuksesta ja lukenut sen olemassaolosta netistä (mutta hirveän niukasti on tietoa). Se myös mainitaan yliopiston sivuilla, mutta ihan parilla lauseella eikä siitä puhuta mitään sen enempää. Eli on se olemassa, tullut käyttöön 30-luvulla.Ap.

Vierailija
16/18 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, Ainakin Aalto-yliopistolla pitäisi olla promootiotoimikunta olemassa. Otapa sinne yhteyttä ja tiedustele asiaa. Samaa sormusta kaipailee vuosittain jokin määrä muitakin, joten kyllä niitä jossain tehdään. Tämä saattaa olla niitä harvoja asioita, joita ei löydy netistä, jos valmistaja on joku vanhemman polven kultaseppä ja tieto on periytynyt promootion ohjekirjan tms kautta.

On, mutta promootiota järjestetään teknillisessä korkeakoulussa ja kauppakorkeakoulussa, ainoastaan.Ap.

Vierailija
17/18 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain juuri taiteen maisterin tutkintotodistukseni, ja siellä mainitaan että sen myötä on käyttöoikeus k.o. sormukseen. Kultaseppä Tarkkaselta Arabianrannasta ilmeisesti onnistuisi tilaus. Hinta tosin kiinnostaisi minuakin!

Vierailija
18/18 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Minustakin tosi hassua :). Olen nähnyt kuvan sormuksesta ja lukenut sen olemassaolosta netistä (mutta hirveän niukasti on tietoa). Se myös mainitaan yliopiston sivuilla, mutta ihan parilla lauseella eikä siitä puhuta mitään sen enempää. Eli on se olemassa, tullut käyttöön 30-luvulla.Ap.

Joo, meiltä löytyy mummon vastaava sormus jostain 50-luvulta. Käytän sitä itse joskus, vaikken maisteri taikista olekaan. Omakin FM sormus löytyy myös :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä