Auttakaa, sain juuri ensimmäisen paniikkikohtauksen
Eikä olo helpota vieläkään. Yritän käydä nukkumaan mutta kun suljen silmät, sydän alkaa hakkaamaan. Raajat tärisee kokoajan. Auttakaa, mikä saa tämän menemään ohi??
Kommentit (21)
Käy pitkällesi ja sulje silmät.
Keskity hengittämiseen. Vaikka tuntuu typerältä, mutta keskity jokaikiseen sisään ja uloshengitykseen ja tee se mahdollisimman rauhallisesti. Muista, että kyse on paniikkikohtauksesta ja tiedosta se,että sinulla ei oikeasti ole mitään hätää.
Tsemppiä.
Onneksi tiedostat, että kyseessä on "vain" paniikki - se auttaa jo pitkälle! Et ole kuolemassa, seinät eivät kaadu päälle, se menee lopulta ohi. Sano itsellesi, että kyseessä on paniikki, ei muuta. Anna paniikille lupa tulla, silloin se voi myös mennä. Tsemppiä!
Juo vettä. Se menee ohi, koita kestää. Älä pakota sitä pois. Tee jotai hengitysharjotuksia.
Mulla on rauhoittumislaulu, jota hyräilen:) Laita mukava radio-ohjelma, vaikka yle suomi taustalle. Sit vaan annat tulla niiden tuntemusten, ne ei sua kaada:) paniikkikohtausten kanssa oppii elämään, aluksi voi hakea vaikka lääkeapua ja sit pari kertaa terapiaan opettelemaan tuntemusten hyväksymistä. Selviät kyllä, älä huoli<3
Etsi huoneesta viisi asiaa jotka pystyt näkemään, 4 asiaa joita pystyt tunnustelemaan, 2 asiaa joita pystyt haistamaan ja yhden asian mitä kuulet. Keskity näihin rauhallisesti ja muista hengittää.
Ja henkeä täytyy pidättää jokaisen sisäänhengityksen jälkeen palleassa kolmeen laskien eli noin kolme sekuntia, ja hitaasti henkittää suun kautta ulos palleaa myöten; ensin keuhkot tyhjäksi viimeisenä pallea.
Tee jotain keskittymistä vaativaa niin saat ajatukset muualle.
Kannattaa mennä nukkumaan vasta, kun olo on edes jonkin verran rauhoittunut. Mene odottelemaan sohvalle tms olon paranemista. Juo vaikka vettä ja hengittele rauhassa ja toista jotain positiivista lausetta. Pääasia, että sulla ei ole oikeasti mitään hätää, ja tuohon kohtaukseen ei kuole. Itse yritän kohtauksen tullessa aina laskea ranskaksi numeroita eteenpäin, jotta joudun tosissaan ajattelemaan jotain muuta kuin päällä olevaa kohtausta.
Ala laskea 100 alaspäin. 100...99..98... aina nollaan asti. Sitten ylös ja menet juomaan lasin vettä. Älä juo liian kylmää. Laske uudestaan 100 alaspäin. Juo sen jälkeen uusi lasillinen. Sitten ostu alas ja laske uudestaan 100 alaspäin. Jos mahdollista menen sitten suihkuun ja ole siellä muutama minuutti. Lämmintä päälle suihkun jälkeen ja istut hetken. Älä yritä mennä nukkumaan heti, kun ajatukset on kohtauksen uusiutumisessa, vaan odota hetki ja jos on mehua, niin juo sitä lasillinen. Vesikin käy, mutta ei mitään limuja. Vältä huomenna kahvia, suklaata, sokerisia juomia.
Ensiksi, vaikka olo on kauhea, yritä pysyä rauhallisena. Sinulla on tuhansia vertaisiasi, jotka kärsivät samasta ongelmasta. Paniikkikohtaus on ahdistusta. Tunnemme ahdistusta esim. kun emme osaa selvästi paikantaa jotain mieltämme vaivaavaa tai järkyttänyttä syytä. Jossain mielen sopukoissa se syy on. Onko sinulle tapahtunut jotain, joka on järisyttänyt mieltäsi? Hae apua tarvittaessa ja ajoissa, ettei syy peity liikaa sinne mielen syövereihin.
Itse sain paniikkikohtauksen eroni jälkeen. Yritin pitää kurissa eron tuoman tuskan tunteet ja käsitellä asiaa järjellä, jotta kipu ei olisi ollut niin suuri ja jotta olisin ollut "aikuismainen" käyttäytymiseltäni. Vasta kun uskalsin kohdata tunteeni ja tunnustaa ne, oloni helpottui. Muutenkin kotikasvatuksessani ei ole juurikaan korostettu tunteiden tunnistamista ja tunnustamista.
Sinulla mitään paniikkikohtausta ole! Sinä vaan olet niin heikko avuton vässykkä! Ota itseäsi niskasta kiinni ja ryhdistäydy! EI kukaan jaksa tuollaista inisiää ja ihmistä, joka aina romahtaa!
Vierailija kirjoitti:
Sinulla mitään paniikkikohtausta ole! Sinä vaan olet niin heikko avuton vässykkä! Ota itseäsi niskasta kiinni ja ryhdistäydy! EI kukaan jaksa tuollaista inisiää ja ihmistä, joka aina romahtaa!
Toivon vilpittömästi, että lopetat elämäsi huomenna alkavan viikon aikana. Tuollaisen asian sanominen paniikkikohtauksesta kärsivälle on niin julma teko, ettei sinulla ole minun silmissäni mitään syytä jatkaa yhteisen ilmamme saastuttamista.
Toivottavasti tämä viestini on sinulle riittävä kannustin toteuttaa se, mitä häiriintyneessä mielessäsi olet varmasti itsekin useasti miettinyt.
Kiitoksia kaikille avusta <3 luulen että kannabis laukaisi tämän, omaa tyhmyyttä... Siksi en uskalla mennä lääkäriin tämän asian kanssa. Ja toivon että ette nyt rupea saarnaamaan polttelusta, tiedän itsekin että oli tyhmää mutta nyt tarvitsen aidosti apua. Voiko kohtaus uusia kun yritän käydä nukkumaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon vilpittömästi, että lopetat elämäsi huomenna alkavan viikon aikana. Tuollaisen asian sanominen paniikkikohtauksesta kärsivälle on niin julma teko, ettei sinulla ole minun silmissäni mitään syytä jatkaa yhteisen ilmamme saastuttamista.
Toivottavasti tämä viestini on sinulle riittävä kannustin toteuttaa se, mitä häiriintyneessä mielessäsi olet varmasti itsekin useasti miettinyt.
Mikäs pikku Mengele se siellä huutelee?
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia kaikille avusta <3 luulen että kannabis laukaisi tämän, omaa tyhmyyttä... Siksi en uskalla mennä lääkäriin tämän asian kanssa. Ja toivon että ette nyt rupea saarnaamaan polttelusta, tiedän itsekin että oli tyhmää mutta nyt tarvitsen aidosti apua. Voiko kohtaus uusia kun yritän käydä nukkumaa?
Eli narkki. Onko sinusta otettu huumeseuloja milloin viimeksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi varmaksi tietää, onko kyse paniikkikohtauksesta, vai onko oikeasti jotain fysiologista häikkää. Suosittelen menemään lääkäriin, jo senkin takia että tarvitse apua päihdeongelmaasi. Sinun on alettava hoitaa itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi varmaksi tietää, onko kyse paniikkikohtauksesta, vai onko oikeasti jotain fysiologista häikkää. Suosittelen menemään lääkäriin, jo senkin takia että tarvitse apua päihdeongelmaasi. Sinun on alettava hoitaa itseäsi.
tarvitse -> tarvitset (korjaus)
Paniikkikohtauksen jälkeen voi jopa päiviä tulla tuntemuksia mahdollisesta uudesta kohtauksesta, mutta sitä ei välttämättä tule. Itselläni on sellainen olo noin viikko kohtauksen jälkeen. Ja jos siltä tuntuu niin vaihtele asentoa tai vaikkapa käveleskele, jos se tuntuu helpottavan oloa. Ja muista että et voi itse vaikuttaa tuleeko uusi kohtaus vai ei. Itselläni sen hyväksyminen auttaa jaksamaan uuden kohtauksen pelossa.
No pidä hyvä ihminen silmät kiinni ettei sydän lakkaa lyömästä!
Känni