Virkamiesruotsi on pelkkää simputusta
Tunnen monia yliopiston käyneitä (itseni mukaan lukien), jotka puhuvat sujuvasti englantia ja jotakin muutakin kieltä, mutta eivät kykenisi "palvelemaan" ruotsinkielisiä ruotsiksi. Ihan sen vuoksi, että ruotsin kielelle ei ole ollut koskaan mitään käyttöä.
Nyt ehdotetaan, että virkamiesruotsi suoritettaisiin jo lukiossa. Sitten kuuden vuoden yliopisto-opintojen jälkeenhän ruotsi olisikin sitten täysin unohtunut. Tämä korostaa sitä, että kyse on vain simputtamisesta, eikä ruotsin osaamisella ole varsinaisesti mitään väliä.
http://yle.fi/uutiset/keskustan_puumala_esittaa_virkamiesruotsin_opinno…
Kommentit (38)
Milläköhän nää kaikki mamut oppii sekä suomen että ruotsin kielen taidon?
Varsinais-Suomessa tulee välillä asiakkaiksi saariston ummikkoruotsalaisia ja sitten on vaan osattava sitä ruotsia, kun nuo ummikot ovat useimmiten vanhempaa väkeä, eivätkä osaa englantiakaan. Jos ei ole erityisesti kieli-ihmisiä, niin kyllähän siinä tahtoo välillä olla vaikeuksia löytää oikeita sanoja, kun niitä täysin ruotsinkielisiä ei tule ihan joka päivä asiakkaaksi. Kuullun ymmärtäminen onnistuu hyvin, ymmärrän käytännössä kaiken mitä puhuvat, mutta se puheentuotto... Joudun välillä asioimaan Ahvenanmaalaisten ja Vaasalsisten virkailijoiden kanssa ja heillä ei ilmeisestikään ole pakkosuomea vaatimuksena virkaan valittaessa, koska monesti pahoittelevat ruotsiksi ja hakevat jonkun muun puhelimeen, silloin kun minulla on jokin monimutkaisempi asia hoidettavana ja haluan siksi hoitaa sen suomeksi. Itse en voi hakea ketään puhelimeen vaan on pakko pärjätä ruotsinkielisten asiakkaiden kanssa puhelimessa. Kyllä tämä vähän vihaksi pistää...
Suomalaisten kiusaaminen ja eriarvoisuus saisi loppua omassa maassamme. Elämme sentään vuotta 2016, itsenäisiäkin ollaan oltu kohta 100 vuotta.
Pakkoruotsi synnyttää ihan tarpeetonta vihaa suomenruotsalaisia kohtaan. Siis. Ilmeisesti kerjäävät vain turpiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu pakkoruotsista, osa 5791. Ap, lägg av.
Loppuu sitten kun kuolette sukupuuttoon vai?
Itse olen suomenruotsalainen ja en kannata pakkoruotsia. Saa vaan ihmiset suhtautumaan negatiivisesti kieleen.
Olen lääkäri Varsinais-Suomessa ja en todellakaan osaa hoitaa potilaita ruotsiksi. Virkamiesruotsin toki olen suorittanut, joskus silloin toisella vuosikurssilla mutta se on jo kaikki unohtunut. Kuten jo aiemmin mainittu, se oli lisäksi ihan liian helppo jotta sillä taitotasolla oikeasti voisi mitään töitä tehdä. Kaiken lisäksi ei ruotsinkielisiä potilaita edes tule niin usein vastaan että olisi edes teoriassa mahdollista että taito pysyisi yllä.
Välillä olen leikitellyt ajatuksella että käyttäisin vapaa-aikaani ruotsin opiskeluun, mutta tähän asti on ollut muuta järkevämpää tekemistä.
Virkamiesruotsi on muinaisjäänne jostain perinteestä kun Suomi vielä on ollut virallisesti ruotsinkielinen ja se pitäisi lakkauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nähnyt aiheesta ainakin yhden lehtijutun, jossa pohdittiin pitäisikö maahanmuuttajien kohdalla joustaa tuosta säännöstä. Minä uskon että on joustettukin jo vai uskooko joku, että esim. lukuisat suomessa työskentelevät virolaiset tai venäläiset lääkärit pystyisivät asioimaan potilaiden kanssa ruotsiksi? Eihän tuossa vaatimuksessa olekaan sikäli järkeä, että kohta on enemmän käyttöä arabian- ja venäjäntaitoisille lääkäreille ja muille viranomaisille kuin ruotsintaitoisille. Itse olen aloittanut arabian kielen opiskelun, koska siitä voi olla hyötyä, kun suunnittelen uranvaihtoa. Harmi kun se vaan on niin hemmetin vaikea kieli!
Se on hauskaa, että kun tulee vaikka minkäkielisiä asiakkaita, niin aina asiat jotenkin pystytään selvittämään käyttäen vaikka sekaisin eri kieliä ja käsiä jne, kun vain asenne on oikea ja tahtoa löytää ratkaisu asiaan.
Mutta vain ruotsinkielisten palvelemista varten pitää olla tämä massiviinen pakkoruotsijärjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nähnyt aiheesta ainakin yhden lehtijutun, jossa pohdittiin pitäisikö maahanmuuttajien kohdalla joustaa tuosta säännöstä. Minä uskon että on joustettukin jo vai uskooko joku, että esim. lukuisat suomessa työskentelevät virolaiset tai venäläiset lääkärit pystyisivät asioimaan potilaiden kanssa ruotsiksi? Eihän tuossa vaatimuksessa olekaan sikäli järkeä, että kohta on enemmän käyttöä arabian- ja venäjäntaitoisille lääkäreille ja muille viranomaisille kuin ruotsintaitoisille. Itse olen aloittanut arabian kielen opiskelun, koska siitä voi olla hyötyä, kun suunnittelen uranvaihtoa. Harmi kun se vaan on niin hemmetin vaikea kieli!
Olen kuullut, että esim. Helsingissä ei anneta pakkoruotsista vapautuksia kenellekään. Syy on se, että kun joissain kaupunginosissa koululuokalla saattaa olla puolet ulkomaalaistaustaisia, joten jos heille annettaisiin vapautus pakkoruotsista, koko pakkoruotsijärjestelmä romahtaisi.
Itselläni on paperilla sekä hyvä suullinen että kirjallinen virkamiesruotsi. Eli papereihin katsomalla kelpaisin töihin täysin ruotsinkieliseen kuntaan. Todellisuudessa en osaa kieltä juuri yhtään, kun en käytä sitä koskaan. Ne paperit saa siis oikeasti helposti..
Suomenruotsi on vielä niin rumaakin. Kuulostaa ihan siltä kuin sikaa tapettaisiin. Wallanderia tykkään katsoa, kun siinä kuulee selkeää ruotsin kieltä. Mutta jos itse puhun kouluruotsiani ruotsinkielisille, he vaihtavat lennosta englantiin. Miksiköhän? Sama affenanmaalaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Se on hauskaa, että kun tulee vaikka minkäkielisiä asiakkaita, niin aina asiat jotenkin pystytään selvittämään käyttäen vaikka sekaisin eri kieliä ja käsiä jne, kun vain asenne on oikea ja tahtoa löytää ratkaisu asiaan.
Mutta vain ruotsinkielisten palvelemista varten pitää olla tämä massiviinen pakkoruotsijärjestelmä.
Ja silti puhuvat englantia meidän suomalaisten kanssa...
Itsellä alkaa ens syksynä virkamiesruotsi. Tavoite on päästä nippa nappa läpi. En periaatteestakaan tahdo siitä hyvää numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miten jollain voi olla tutkinto kiinni yhdestä ruotsinkurssista.
Esim. henkilö, joka on ollut 10 vuotta työelämässä ja aloittaa sitten yliopisto-opinnot.
Etkö päässyt yliopistoon heti lukion jälkeen? Nolo
Ihmetyttää kyllä nämä ikuiset valittamiset... Era gnällisar, får ni aldrig nog? Tröttnar ni aldrig?
Kiusaaminen?