Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

yleisen nimen omistavat saavat helpommin töitä

.
21.02.2016 |

Onko kukaan muu huomannut samaa? Kahdesta hyvästä työnhakijasta paikan saa se jolla yleisempi nimi. Esimerkiksi Anne Virtanen saa työn kun Aurora Helmenkalastaja jää nuolemaan näppejään.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimeä ei omisteta. Se on.

Väitteesi on muutenkin älytön

Vierailija
2/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää

ja nimen voit muuttaa aina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, ja tuskin tästä pystyy tekemään mitään vertailuja. Kunhan nimi on suomalainen tai ruotsalainen. Sen uskon että liian eksoottinen nimi voi herättää ennakkoluuloja.

Vierailija
4/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä. Mulla on ns. väärän ikäluokan nimi. Olen hieman alle 40 v mutta nimi on eläkeikäisten (60-70-vuotiaiden yleisimpiä nimiä). Tuntuu että tämä jo haittaa työnsaantia, nimi kun antaa mielikuvan mummoikäisestä. Olen vakavasti harkinnut vaihtavani nimeni "nuorekkaampaan".

Vierailija
5/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Koska se, jolla on yleinen nimi, kuuluu yleensä sillä paikkakunnalla johonkin suureen sukuhaaraan. Varsinkin,jos suku on hyvin järjestäytynyt, he diilaavat mielellään työpaikkoja sukulaisilleen. Tietenkään eivät julkisesti. Itse tiedän runsaasti rekrytointeja, jossa ihminen on palkattu  sukukokouksissa siinä samalla kun paistellaan makkaraa tai saunotaan, tai varsinkin nuorten kohdalla niin, että vanhempi on sopinut asiasta sukulaisen kanssa. 

Vierailija
6/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin aiemmin on ollut varmasti pitkälti tottakin tuo mitä aloittaja väittää. Luulen, että tämäkin on onneksi murroksessa.

Riippuu myöskin mitä hakee. Suomi on (etenkin ollut) niin tunkkainen periferia, että esim. ihan perustason töihin hakiessa mikä tahansa läpeensä kitkerässä, sori nyt, mutta junttimaisessa rekryäjässä mahdollisesti alemmuudentunnetta herättävä asia on hakijalle epäreilu miinus. Se vasta taiteilua onkin, ettei herätä sitä uinuvaa karhua, eli rekryäjän alemmuudentunnetta, mikä voi syttyä hyvin pienestä, mutta kasvaa suureksi antipatiaksi hakijaa kohtaan yhdessä hetkessä. Ja jos ja kun ei sitä osata käsitellä paremmin, se purkautuu vääränä kohteluna, eli tuossa tilanteessa epäreiluna palkkaamatta jättämisenä, koska se oli liian "hieno". Jossain toisessa työssä samat ominaisuudet ovat mitä toivotumpia ja ne voidaan nähdä väylänä kasvuun niissä tehtävissä, ja työnantajan itsetunto kestää ne kyllä. No nimihän ei sellainen ominaisuus ole, mutta ajattelin asiaa laajemmin vähän ohi aiheen.

Vierailija
7/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta erikoisen niminen voi jäädä paremmin mieleen!

Vierailija
8/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta! Luulen että työnantaja hakee juuri sitä massaan sulautuvaa työntekijää, ei yksilöä. Näin työntekijä on vain se yksi ville virtanen muiden joukossa. Se helpottaa työntekijän pitämistä koneena ja orjana ei ihmisenä ja arvokkaana työntekijänä niun kuin vanhoina hyvinä aikoina.

Vierailija
9/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me katsoimme luppohetkenä töissä, että ovatko työkavereitten sukunimet yleisiä vai harvinaisia. Meitä on vähän alle 20 ja niistä 15 oli sellaisia, että nimi on sukunimenä alle 150:llä ja kymmenkunta niistä oli vielä alle 50:llä ihmisellä. Ei ollut kyse ulkomaalaisista nimistä tai itsekeksityistä Helmenkalastajista, mutta kummallista kyllä ne sattuivat olemaan harvinaisia, vaikkeivat kuulosta mitenkään vierailta tai omituisilta. Etunimet ovat kyllä oikeinkin tavallisia porukassamme. 5 sukunimistä oli sitten näitä Virtasia, Järvisiä ja Korhosia. 

Vierailija
10/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisuus suhteet ainakin pohjois-suomessa suuri vaikute työnsaantiin. Pienet piirit!

Vierailija
11/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan totta. Minulla ja lapsilla on Suomessa epätavallinen eurooppalainen sukunimi ja se ihan oikeasti on nyt 2010-luvulla karsinut työmahdollisuuksia. Tyttöni ei päässyt kesätyöpaikkahaastatteluun, mutta kävi työpaikalla kuitenkin kyselemässä töitä ja rekrytoija ihmeteli sujuvaa suomen kieltä. Hän kun oletti nimen perusteella hakijaa ulkomaalaiseksi ja sanoi sivulauseessa, että ehkä siksi tyttöni hakemusta ei edes luettu. Nyt katsottiin CV ja kesätyöpaikka oli sillä selvä, ohi kaikkien hakujonojen. Minusta outoa.

Kaverin lapsi lähti Lahteen opiskelemaan ja haki opiskelija-asuntoa. Hänelle tarjottiin kauhistuttavan likainen läävä. Onneksi oli arkipäivä, lähtivät yhdessä äidin kanssa selvittämään asiaa ja asuntotoimistosta (tai mikä se siellä onkaan) ihmeteltiin, että miten suomalaiselle nuorelle oli siitä talosta varattu kämppä, ei se ole sopiva. Samantien saivat avaimet parempaan, siivottuun ja pintarempattuun soluasuntoon. Varmistivat vain, että Rindell on ihan suomalaisen nimi. (nimi muutettu, tietty, anteeksi kaikki Rindellit)

Vierailija
12/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä. Mulla on ns. väärän ikäluokan nimi. Olen hieman alle 40 v mutta nimi on eläkeikäisten (60-70-vuotiaiden yleisimpiä nimiä). Tuntuu että tämä jo haittaa työnsaantia, nimi kun antaa mielikuvan mummoikäisestä. Olen vakavasti harkinnut vaihtavani nimeni "nuorekkaampaan".

ainahan voit liittää nuorekkaan kuvan hakemukseesi

Vierailija
13/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan totta. Minulla ja lapsilla on Suomessa epätavallinen eurooppalainen sukunimi ja se ihan oikeasti on nyt 2010-luvulla karsinut työmahdollisuuksia. Tyttöni ei päässyt kesätyöpaikkahaastatteluun, mutta kävi työpaikalla kuitenkin kyselemässä töitä ja rekrytoija ihmeteli sujuvaa suomen kieltä. Hän kun oletti nimen perusteella hakijaa ulkomaalaiseksi ja sanoi sivulauseessa, että ehkä siksi tyttöni hakemusta ei edes luettu. Nyt katsottiin CV ja kesätyöpaikka oli sillä selvä, ohi kaikkien hakujonojen. Minusta outoa.

Kaverin lapsi lähti Lahteen opiskelemaan ja haki opiskelija-asuntoa. Hänelle tarjottiin kauhistuttavan likainen läävä. Onneksi oli arkipäivä, lähtivät yhdessä äidin kanssa selvittämään asiaa ja asuntotoimistosta (tai mikä se siellä onkaan) ihmeteltiin, että miten suomalaiselle nuorelle oli siitä talosta varattu kämppä, ei se ole sopiva. Samantien saivat avaimet parempaan, siivottuun ja pintarempattuun soluasuntoon. Varmistivat vain, että Rindell on ihan suomalaisen nimi. (nimi muutettu, tietty, anteeksi kaikki Rindellit)

Ulkomaalainen nimi on kyllä kuitenkin eri asia kuin erikoinen nimi tässä yhteydessä.

Vierailija
14/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä juuri päinvastoin, koska harvinainen nimi jää mieleen. 

Vierailija
15/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja härät saa paremmin töitä kuin vesimiehet.=)

Vierailija
16/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on päinvastainen käsitys. Olen saanut hakemuksiini aikanaan vastauksia, että hakemaasi tehtävään valittiin Thi Gnyeun tai Assi-Magdaleena Hyökkärinaho-Vilkuna tai Jadelma Meritöyräs. Itsellänikin on etunimi-sukunimi -yhdistelmänä uniikki nimi, mutta ehkä se on liian lyhyt.

Vierailija
17/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä juuri päinvastoin, koska harvinainen nimi jää mieleen. 

Juu, näin on. Ja sitten kun sen mielen pussi on täynnä se lentää roskikseen.

Vierailija
18/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestyönantaja palkkaa mielummin isotissisen naisen kuin laudan, niin se vain menee.

Vierailija
19/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä palkkaan mielummin aasin kuin ap:n.

Vierailija
20/20 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos etunimi olisi vaikka Lumi-Kirsikka niin jäät mieleen mutta töihin et pääse nimesi takia :D Onkohan vähän kaukaa haettua. Onko rekrytoijia paikalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän