-- LOKAMASUT -- perjantai
Enpä huomannut vielä pinoa täksi päiväksi, joten ajattelin sellaisen alottaa:)
Omaa napaa: Oireeton, todellakin oireeton ja alan olla ihan varma tuulimunasta. Pelottaa ihan hirveästi ja pitäisi kaksi viikkoa odottaa, että pääsee ultraan.
Alisa78: Olet myös huolissasi oireettomuudesta, joko olet saanut rauhan sen suhteen? Ultraan menossa?
Kaikille mukavaa viikonloppua, mulla alkaa taas viikonlopun työputki :)
RV6+
Kommentit (34)
Nämä pinot ovat kyllä yleensä sen verran pitkiä, että kun silmät ristissä iltaisin niitä olen lukenut läpi, niin loppuun päästyäni ei ole enää ollut energiaa kirjoitella omia kuulumisiani. Eli (krooninen;) väsymys jatkuu, muuten luulen olevani oireeton. Tarkemmin ajateltuna mulla on usein iltaa kohden pahentuva pahanolontunne, joka pahenee, jos ei saa " sopivaa" ruokaa säännöllisin väliajoin. Musta tuntuu että syön ihan hillitömästi! Onneksi pääasiassa tekee mieli hedelmiä ym raikasta mutta kyllä välillä on ihan pakko saada esim suklaatakin=) Ja oikeeta ruokaa! Jos tulee liian pitkä väli ruokailuihin, alkaa heikottaa toden teolla ja väsymyskin tuntuu lisääntyvän. Mulla on normaalisti aika alhainen verenpaine ja viimeksikin alkuraskaudessa se vähän vaivasi ja oli aika heikko olo. Loppua kohden se sitten nousikin vähän turhankin korkealle:/ Mutta toistaiseksi saan siis hyvällä omallatunnolla syödä salmiakkia ja lakua, joita ostin tänään ison pussin. Kunhan saan tuon taaperon ensin nukkumaan, niin poks!!!
Toinen selkeä oire on se, ettei oikein tee mieli kahvia. Tai tekee, mutta kun ajattelenkin sen makua, mielihalu katoaa. Puoli kuppia olen pariin kertaan tänään juonut, kun normaalisti menee väh. kolme isoa kuppia/päivä. Vatsan nippailua tai jomotusta ei ole pariin päivään ollut, viimeksi muistan alkuaikoina noin kerran viikossa vatsan yltyneen kunnolla kipuilemaan. Kai se kohtu ottaa jotain kasvuspurtteja...? Muta kuten joku sanoi, onhan tässä vielä aikaa hankkia vaikka minkälaisia oireita ja vaivoja eli tyytyväinen olen kun näin vähällä on toistaiseksi selvitty.
-Lillis-
Oireettomana täälläkin mennään. Eikä yhtään ole ikävä sitä kuvotusta, joka vaivasi esikoista odotellessani... Vähän enemmän vain väsyttää kuin ennen. Raskausultra on varattuna maaliskuun alkuun, viikon 7+0 kohdalle (oman laskun mukaan). Toivottavasti silloin jo näkee sydämenlyönnit.
Onko muilla muuten kokemuksia siitä, että jos alkuraskaudesta on kovasti pahoinvointia niin odottaa tyttöä?? Ja oireettomille olisi tulossa poika?
Enpä usko, että sukupuolta voisi määritellä raskausoireista. Itselläni ekassa raskaudessa syntyi poika ja olin aika oireeton, mutta luulen sen vain olleen sattumaa. Varmaan löytyy oireettomia tytön saaneita ja oireellisia pojan saaneita :)
Pahoittelut ErppA:lle :( Itsekin olen miettinyt, että jos on mennäkseen kesken niin menisi sitten nyt aikaisessa vaiheessa.
).( - On tänään ollut melko oireeton olo, ei ole nälkäkään vaivannut mitenkään erityisesti. Väsynyt olo on kyllä ollut, mutta luulen että mulla on pientä flunssantynkääkin.
Mua jännittää tässä raskauden alkuvaiheessa eniten ehkä se, menevätkö viikot yhtä hitaasti kuin esikoista odottaessa. Tuntuu, että nyt on syytä sekä mennä nopeasti että mennä hitaasti - tuo 11kk tyttö kun kasvaa niin mieletöntä vauhtia, kohta ei saa enää vauvaksikaan sanoa, ja toivoisin kuitenkin että hän olisi pieni niin pitkään kuin vaan mahdollista. Joten tämä raskaus saisikin edetä oikein hitaasti :)
KOHDUN KASVUKIVUISTA joku tuossa ylempänä jutteli (Lillis?). Mulla on koko viikon nippaillut ja viillellyt ja kipuillut mahaa oikein kunnolla, ja oikein kauhistuin kun jo tossa pari päivää sitten tunnustelin että tuntuuko muka kohtu jo. Ja kyllä se vaan tuntuu, ainakin näin istuma-asennossa tuolla häpyluun alla. Esikoisesta alkoi tuntua joskus rv 10 tienoilla, silloin toki paljon ylempänä, mutta itselle tuli kyllä tästä heti sellanen olo että on ottanut aikamoisen kasvuspurtin heti alkuun! Vai osaakohan sitä vaan kokeilla eri tavalla?
En kyllä ajatellut mammavaatteita kaivaa vielä hyvään aikaan kellarista, kun olen ne sinne ehtinyt haudata. Esikoinen alkoi näkyä kyllä vasta rv 20+, vielä rv 18 otetussa alusvaatekuvassa ei näy kyllä yhtään mitään, nyt olisin vaan tyytyväinen kun oisi sellainen normaalitilassa eikä mitään tuollasia mahamakkaroita :)
Turvoksissa mahan alue on kyllä ollut jo nyt, sitäkään en esikoisesta muista olleen ihan heti.
Ei tässä nyt taida olla päätä eikä häntää. Jos sinne unille. Hyviä viikonloppuja kaikille!
Coe rv 4+4 (on niin naurettavan pienet lukemat että tuntuu ettei kehtaa edes olla raskaana :)
Jatkan vielä tähän pinoon kun oli tänne pari kommenttia ja ajatusta.
Mulla esikoinen tyttö, mutta häntä odottaessani en kärsinyt juuri lainkaan pahoinvoinnista. Viikon verran (olisko ollut joskus rv 7:n aikoihin) mulla oli lievää pahonvointia, mutta kertaakaan en oksentanut tms.
Mullakin on vatsa ollut iltaisin turvoksissa. Eilen illalla oikein pelästyin, että nytkö se jo näkyy:O Aamulla oli taas ihan oma tuttu ei-vielä-vauvamaha. Näin taisi viime raskaudessakin olla aika pitkäänkin, illalla turvotti, mutta aamulla oli taas " normaalitilanne" . Coen tavoin mullakin alkoi raskaus näkyä vasta reippaasti rv20+, saa nähdä kuinka tällä kertaa käy. Vaa´an mukaan olen suhtkoht samoissa lukemissa kuin ennen ekaa raskautta, mutta kyllä tuohon vyötärönseudulle on jäänyt vähän muistoja edellisestä odotusajasta;) Eli joko vatsa pullahtaa tosi aikaisin näkyviin tai piiloutuu pitkäksi aikaa pehmusteisiin.
Coella oli hyvin samanlaisia ajatuksia raskauden kulusta kuin itselläni. Tavallaan minäkin toivon, että aika menisi nopeasti ja saisimme pian pienen tuhisijan käsivarsillemme. Toisaalta taas haluan nauttia esikoisen taaperovaiheesta mahdollisimman pitkään, tulevan vauvan syntyessä hän on jo melkein kaksivuotias ja tahdon nauttia hänestä täysillä näin 1+ikäisenä! Luulen silti, että toinen raskaus menee ikäänkuin nopeammin, eiköhän tuo 1-vuotias pidä siitä huolen!
Palaan myöhemmin tämän päivän pinoon.
-Lillis rv 6+2-
huomenta lokamasut,
Tsemppiä ja voimia Erppa!
Itsellä oli toissa päivänä selkälääkäri (on ollut jo usieta vuosia kipuja ja nyt vasta tutkitaan)
no kuitenkin siellä sitten lääkäri tunnusteli myös vatsaa ja mulla teki tosi kipeetä kun se tuolta oikealta puolelta painoi. Tuli ihan vedet silmiin; no lääkäri sitä ihmetteli. Kyselin että no jos se johtuu tästä raskaudesta.... mutta lääkäri sanoi että ei se siitä voi johtua, ellei se ole kohdunulkopuoleinen raskaus ! No mähän olin ihan kauhuissani tuosta, mutta kyllä se lääkäri kuitenkin sanoi, että silloin vatsa olisi tosi kipeä ja tulisi veristä vuotoa....nythän mulla on ihan kamala paniikki päällä ettei vaan tule vuota jne. Selkää kyllä jomottaa....hirvittää, ole nyt kippu kirppu kunnossa!!!! En ollut ajatellut mennä ennen kuin np-ultraan, mutta täytyy nyt harkita vielä sitä yksityisellä käyntiä.......
Esikoinen ollut viikon kipeänä, ensin tuli kuumeflunssa viime lauanataina ja sitten kauhea vatsatauti ! Nyt tuo neiti onneksi näyttää jo aikaste terveeltä ja jaksaa jo vähän äitiä " kiusata" ;-)
Ihanaa kyllä että on viikonloppu, ei meillä mitään suunnitelmia ole, mutta sekin on ihanaa kun ei tarvi mitään tehdä/minnekään mennä. Ihana mieheni oli eilen siivoillut, niin ei sitäkään tarvitse alkaa tekemään....no ei kyllä taida tietää missä imuri on ;-) mutta muuten on siistiä.
t.Tiitutoo + kirppu 6+4
En taas pariin päivvään ole ehtinyt koneelle. Nyt on ihanan rauhallista, kun lapset ja mies nukkuvat vielä. Itse en malta nukkua pitkään, omat hetket ovat kuitenkin niin vähissä, joten täytyy ne hyödyntää. En tiedä vaikuttaako tämä raskaus siihen, mutta tuntuu ettei aamulla enää uni tulekaan, vaikka vielä vähän väsyttäisikin. Iltaisin sen sijaan ei unta tarvitse kauan odotella.
Minulla on sekä tyttö että poikaa odottaessani ollut aivan samanlaiset raskausoireet. Pahoinvointia ei ole ollut kummassakaan, eikä nytkään ainakaan vielä merkkejä siitä. Mahan muotokin oli aivan samanlainen, jälkimmäinen oli tyttö, vaikka kaikki poikaa veikkasivatkin kun oli sellainen pieni pallo edessä. Itse tuuminkin, että raskausoireet ja mahan muodot riippuvat pikemminkin odottajan yksilökohtaisista jutuista eikä vauvan tulevasta sukupuolesta. Mutta onhan nuo veikkailut ja uskomukset ihan hauskoja.
Minulla myös raskaudet näkyivät vasta rv 20+ . Raskauksien välillä oli 7 vuotta, joten en tiedä oliko sillä vaikutusta että toisessakaan raskaudessa ei maha pullahtanut esiin aikaisemmin. Nyt toisen ja kolmannen välille tulee ikäeroa tuo 1 v 7 kk, joten nähtäväksi jää vaikuttavatko nuo palautumiset tuohon mahan pullahtamiseen. Nyt ei ainakaan vatsalihakset varmasti ole yhtä hyvässä kunnossa kuin kakkosta odottaessa. Pientä turvotusta minullakin on iltaisin.
Tällä hetkellä nautin kovasti kotona olemisesta ekaluokkaisen pojan ja 11 kk tytön kanssa. Odotus jää siten vähän enemmän taka-alalle, enkä koe kiirettä tämän odottamisen kanssa.
Hyvää viikonloppua kaikille, nauttikaahan talvisista keleistä!
t. Iris73 rv 7+0
TIITUTOO, älä välitä tuosta lääkärin kommentista! Lääkärit ovat usein todellisia asiantuntijoita omalla erikoisalallaan - mutta heidän tietonsa muista erikoisaloista onkin usein sitten aika vähäistä. Ja ihan inhimillistähän se onkin, ei sitä kaikesta voi tietää kaikkea. Voiko olla, että lääkärikin vähän säikähti että ei kai hän nyt satuttanut?? Ja sitten möläytti ensimmäisen mitä mieleen tuli. Raskaanaolevia naisia ei tule joka päivä välttämättä vastaan.
Tiedän että helppohan se on sanoa, mutta tuli vaan mieleen, että lääkäreissäkin on vikansa, vaikka olisivatkin hyviä lääkäreitä :) Useimmiten kun sitä itse kullakin tahtoo olla sellainen mielikuva että lääkäri tietää kaiken.
Coe rv 4+5 (ainakin tämä väli meni hitaasti... :) )
Viimeksi minulla oli kaikki " tyttöraskausoireet" , siis järjetön kasa oireita. Maha oli tyttömaha, ja netissä tein testejä joissa lupailtiin tyttöä.
Olin itse aivan 100% varma että meille tulee tyttö.
Ja sitten saimme 3 päivää ennen synnytystä tietää synnytystapa-arvion ultrassa että poika tulee. Arvatkaa mikä järkytys, luulin koko ajan että saamme tytön ja meinasin ostaa jo pieniä vaaleanpunaisia vaatteita! Olin niin varma!
Siispä: paskanjauhantaa, ellei ultrassa kerrota kumpi tulee niin sitä ei voi äiti itse tietää.
Olen todella pahoillani sun puolesta Erppa :(
Oletko käynyt lääkärissä?Jos ei olisikaan mennyt kesken ja olisikin jotain vuotoa..
Itsellä ei edelleenkään ole kummosia oireita,toiv. kaikki on hyvin.
En mene vasta kuin np-ultraan.
Väsymys vaivaa ,no tänään töitä enää reilut 3h. ja vapaa alkaa.
Eli tiistaina tein testin ja plussaahan tuo näytti. Elämäntilanne vaan niin sekavalla mallilla ettei tiedä mitä tästä ajattelisi..Meillä kun piti alkaa lapsettomuushoidot ensi viikolla...Yli vuosi yritystä takana.
Meillä helmikuussa -04 syntynyt poika.
Esikoisesta oli kamala pahoinvointi tuonne raskauden puoleenväliin saakka ja siitä alkoikin jo supistelut joita kesti loppuun saakka..Oli kaikenlaista ongelmaa siis koko raskauden ajan...Toivottavasti nyt pääsisi helpommalla...
Mutta näin pikaisesti tulin ilmoitaututumaan listoille, täytyy ensi viikolla antaa tarkka raportti tuonne " oikealle" listalle =o)
Mutta mukavan aurinkoista viikonloppua kaikille!
camelot oliskohan se nyt rv 6 =o)
en ole kirjoitellut pitkilleen.täällä on paljon lisääntynyt porukka.Menossa on nyt 7+3.Muutaman päivän ajan on ollut pahoinvointia mutta en ole oksentanut.Aika hyvin mennyt ohi kun on syönyt mutta ei aina ja yöllä jos juo vettä paljon niin meinaa oksentaa.Maha on iso ja pömppö kun on niin turvonnu.Jo edellisessä raskaudessa maha turpos heti ja anoppi älys heti ja iso maha minulle tuli viimeksi. Enää ei oo mahaa koskenu mutta välillä sellaista perhosen siipien kutitusta tuntuu ympäri mahaa.Viimeksi tunnistin liikeet rv 16 ja ne oli ekaksi semmosia.Mutta nää nyt ei vielä liikeitä ole varmasti.Pojan kanssa aika menee mutta väsyttää todella paljon.Poikaa odottaessa nukuin 12h yöunet ja vielä päikkärit mutta nyt vain 8-9h yöunet ja päikkärit jos kerkeän.Synnytys jo etukäteen pelotta hieman mutta ei enään niin paljon ihan koko ajan.Onhan siihen aikaa.Keskenmenon pelko alkaa häivetä mutta kummittelee taustalla.väsymys on kyllä armoton ja kylmä on koko ajan.Eka ultra on siis 13.3.Jotta siihen on aikaa vielä.ultrassa käyn sitten ehkä rv 12-13 siis siinä niskaturvotus.Pelottaa hieman että onko meille tulossa yksi vai kaksi kun miun suvussa on kaksosia ja sitten pelottaa että onhan terveitä.Yht lasta kyllä toivon vain ettei tuo poika nyt joutuisi ihan liian suuren muutosken eteen.Itsekkin paremmin jaksaisin yhden.Mutta jos kaksi tulis niin ei kai sille sit mitään vois ja olishan siitäkin sit iloinen.kuitenkin yksi nyt toiveissa.Sitten kolmatta kertaa en enään raskaana aio olla vaikka nautin siitä.Mutta lapsiluku on sitten siinä.Ei ole harmainta aavistusta onko poika vai tyttö.Ei sillä väliä ole oikeasti yhtään.molemmissa on omat hyvät puolensa ja kuitenkin rakashan se on oli kumpi vaan!
ja tervetuloa mukaan uusille.
Taalla ei ihmeempaa, nipistelyt ovat loppuneet. Lampo on koholla (37,2) ja palelee koko ajan vaikka taalla on sellaiset 26 lamminta ulkona ja rinnat on aika arat ja pullahtaneet. Muuten on energinen olo ja vointi mita mainioin!
T. Millian 4+6