B-streptokokki
Sain juuri kuulla että n.3,5 vuotta sitten kun olin raskaana niin synnytyksessä minulla todettiin b-streptokokki ja sain tähän antibiootit. Kukaan ei ollut koskaan tästä mitään maininnut. Nyt olen taas raskaana (rv35 nyt) ja rupesin googlailemaan asiaa.. Onko nyt niin että minun pitää asialle jotain tehdä? Kukaan ei ole tässäkään raskaudessa asiasta mitään maininnut vaikka olen joka neuvolakäynnillä (lääkärillä ja terveydenhoitajalla) kertonut kipeistä supistuksista läpi raskauden. Pitäisikö minun saada antibiootit nyt tai pitäisikö ottaa koe että onko minulla nyt sitä b-streptokokkia vai pitääkö minun itse synnyttämään mentäessä mainita tästä jotain vai mitä?
Kommentit (3)
Tiedoissani ei todellakaan asiasta ole mitään mainittu. Soitin terveyskeskukseen ja monta virhettä havaittiin "hoidossani" mm.tämän tiedon puuttuminen. Että tiedoksi muillekkin että jos et itse asioista tiedä niin turha luottaa "ammattilaisiin". Ja en ole muuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoissani ei todellakaan asiasta ole mitään mainittu. Soitin terveyskeskukseen ja monta virhettä havaittiin "hoidossani" mm.tämän tiedon puuttuminen. Että tiedoksi muillekkin että jos et itse asioista tiedä niin turha luottaa "ammattilaisiin". Ja en ole muuttanut.
Ja lisäksi tätä ei Helsingissä ainakaan seulota rutiininomaisesti. Ei ole enää vuosikausiin seulottu.
Hei,
tieto aikaisemmasta b-streptokokista on varmasti tiedoissasi, jos et ole muuttanut paikkakunnalta toiselle ja neuvolasi tietojärjestelmät ovat samat kuin edellisen raskauden aikana. On myös hyvä mainita neuvolassa, jos edellisessä raskaudessa tai synnytyksessä on ollut jotakin tavallisuudesta poikkeavaa. Neuvolan ja äitiyspoliklinikan henkilökunta voivat tällöin reagoida asiaan mahdollisimman nopeasti asian vaatimalla tavalla. Ymmärrän toki, että kaikkea ei aina muista mainita.
Strep-b:tä seulotaan monissa neuvoloissa ja näyte otetaan rv 35 paikkeilla. Milloin sinulla on seuraava neuvolakäynti? Mainitse asiasta silloin niin terveydenhoitaja osaa arvioida, onko näytteen otto tarpeen jo raskauden aikana vai vasta synnytyssairaalassa.
Strep-b on kehon normaalifloorassa elävä bakteeri, joka voi joskus siirtyä iholta emättimeen. Vaikka sinulla oli strep-b edellisen synnytyksen aikana, ei se tarkoita, että sinulla nyt olisi se.