Selän pesusta?
Miesystävän kanssa tuli puhetta selän pesusta. Hän kertoi, etteivät miehet pese "miessaunassa" ollessaan toistensa selkiä. Olen ollut likkaporukoiden kanssa saunomassa - ja aina ollaan kavereiden selät pesty.
Kysymykset: Pesevätkö naiset (yleensä) toistensa selkiä? Tiedättekö pesevätkö miehenne muiden miesten selkiä?
Kommentit (17)
Kai nyt terve aikuinen osaa itse selkänsä pestä.
Mulla tuli kerran vanha mies kysymään uimahallissa että pesetkö selkäni. Se oli mulle järkyttävä shokki. Olen pahoillani tästä.
MIEKKONEN
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli kerran vanha mies kysymään uimahallissa että pesetkö selkäni. Se oli mulle järkyttävä shokki. Olen pahoillani tästä.
MIEKKONEN
No pesitkö?
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt terve aikuinen osaa itse selkänsä pestä.
Osaa, mutta helpompihan se jonkun kaverin on pestä.
Miehet ei pese toistensa selkiä. Eikä naiset.
En ymmärrä miksei naiset tarjoudu yhteissaunassa pesemää miesten selkiä. Mä kyllä voisin pestä naisten selkiä.
Mä voisin pestä sekä miesten että naisten selkiä. Ja olen siis nainen.
Vierailija kirjoitti:
UUH! Kerro lisää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIEKKONEN
No pesitkö?
Multa kanssa kolmisen viikkoa sitten uimahallissa yksi vanhempi mies, lähempänä 80:iä kuin 70:iä, ojensi suihkun alta sientä ja pyysi kohteliaasti pesisinkö hänen selän. Vastasin, että kyllä se sopii. En tunne miestä muuten, mutta hän käy samoina päivinä usein uimassa kun itsekin käyn ja joskus on muutama sana löylyssä vaihdettu vuosien aikana.
Ainakin suunnistajaporukoissa pestään toisten selät.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIEKKONEN
No pesitkö?
Multa kanssa kolmisen viikkoa sitten uimahallissa yksi vanhempi mies, lähempänä 80:iä kuin 70:iä, ojensi suihkun alta sientä ja pyysi kohteliaasti pesisinkö hänen selän. Vastasin, että kyllä se sopii. En tunne miestä muuten, mutta hän käy samoina päivinä usein uimassa kun itsekin käyn ja joskus on muutama sana löylyssä vaihdettu vuosien aikana.
Hahhah! Vanha perverssi homo nakitti sinut pesemään selkänsä! :D Ei kukaan normaali ihminen pyydä tuollaista. On selänpesu sen verran intiimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIEKKONEN
No pesitkö?
Hahhah! Vanha perverssi homo nakitti sinut pesemään selkänsä! :D Ei kukaan normaali ihminen pyydä tuollaista. On selänpesu sen verran intiimiä.
Ei ole pervo. Tai jos olisi niin tuskin olisi odottanut yhdeksää (9) vuotta yrittääkseen, jonka olen käynyt kolme kertaa viikottain uimassa samaan aikaan ja jonka ajan olen häntä myös nähnyt siellä.
Hän on yksi vakioporukasta, meitä käy siellä avaamisen jälkeen heti parisenkymmentä ylläpitämässä kuntoa uimalla ja saunomalla päivän aloittamiseksi liikunnallisesti. Osan kanssa on vuosien aikaan juteltu enemmän, toiset on hiljaisemia ja kuuntelevat enemmän mitä toiset juttelevat ja vain harvoin itse osallistuvat keskusteluun muuten kuin nyökyttelemällä tai naurahtamalla.
Tuossa joukossa on hyvin monenlaisista sosiaalisista taustoista ja ammateista ihmisiä, on proffaa, lehtoria, parturia, palomiestä, autokauppiasta, rekkakuskia, varastomiestä, poliisejakin on ollut välillä parikin, pankinjohtajia ja rahoitusalan ammattilaisia, di:tä, it- ja tietoliikennealan ammattilaisia, lakimieskin on ja muutama kunnallispoliitikko.
Hoito- ja kulttuuri- ja ravintola-alan väkeä ei taida olla ollut, ehkä se johtuu siitä että ajankohta on niin aikainen, että vuorotyöläistä ei kiinnosta lähteä niin aikaisin liikkumaan tai joku muu vastaava syy. Reilusti puolet on kuitenkin jo tuosta porukasta jo eläkkeellä tai jäämässä eläkkeelle, nuoria alle 30:n ikäisiä on vain muutama, jos nyt ei lasketa paikallisen uintiseuran harjoitusten vuoksi paikalle puoliunessa vaivautuneita uimareita ja valmentajaa kerran viikossa. Samoin lisäksi on noin 10 henkilön muuttolintujen joukko, joka asuu talvet etelässä kuka missäkin ja liittyy sitten keväällä takaisin joukkoon. Syksyllä sitten taas poistuvat vähin äänin viimeistään Lokakuussa.
Jutut on ihan laidasta laitaan päivän puheenaiheista, politiikan ja urheilun kommentointia, vitsejä, tarinoita elämästä kuten putkirempoista, auto-, vene-, mökki- ja osakekaupoista. Naisistakin, mutta jutut on varsin siistejä, lukuunottamatta joitakin ikivanhoja navanaluskommentteja joita kuulee silloin tällöin.
Ja porukka tosiaan käy siellä urheilemassa ja liikkumassa, jokainen ui vähintään kilometrin per kerta, vanhimmilta (yleensä hitaimpia) menee uintiin menee aikaa alle 40 minuuttia per kilometri, käyntejä useimmilla tulee reilusti yli sata per vuosi.
Selän pesun intiimiydestä sen verran, että en koe itse että kun pesen sienellä tai harjalla toisen selän, olipa pestävänä mies, nainen, lapsi tai mikä hyvänsä niin kauan kun en koskettele toisten ihoa suoraan ei siinä ole mitään intiimiä. Harja tai sieni koskettaa, jos sormi hipaisee selkää kerran pari siinä pestessä niin se ei muuta asiaa mihinkään. Näin koen itse asian, joku toinen voi toki kokea toisinkin, mutta se on hänen asiansa eikä kannata yleistää.
Sauna ei ole mulle mitenkään seksuaalisesti virittynyt paikka muutenkaan. Opiskellessa tuli yhteissaunottua vuosikymmeniä sitten monta kertaa bileissä kaupungissa ja vuokramökeillä isolla porukalla joissa oli silloin nuoria hieman päälle 20:n olevia nuoria miehiä ja naisia, täysin alasti koko ajan monta tuntia, välillä saunaan, sitten uimaan, pesimme toistemme selkiä, istuimme ja joimme olutta saunatuvassa tai terassilla pyyhe lanteilla keskustellen kaikesta mahdollisesta mistä nyt vain tuli puhetta. Nukuimme yöt teltoissa makuupusseissa tai siskonpedillä vintillä tai kamarissa usein saman peiton alla. Monilla meillä oli suhde jonkun toisen kanssa joka ei ollut mukana, eikä pientä halailua ja suukottelua ihmeempää tapahtunut noissa bileisä ja reissuilla. Jälkikäteen sitten kyllä jotkut löysivät puolison tuosta joukosta, mutta bileiden aikana yhdessä ollen pysyttiin sivistyneesti käyttäytyen. Jälkikäteen ajatellen se oli todella hienoa aikaa ja porukka :)
t. 10
Osaan pestä oman selkäni, mutta se ei ole yhtä tehokasta kuin toisen pesemänä. Siihen ei saa yhtä paljon voimaa. Meillä on tapana yhden ystävän kanssa käydä yhdessä suihkussa. Istumme vierekkäin lattialla lämpimän suihkun alla ja saippuoimme itseämme. Sitten pestään toistemme selät. Se ei ole niinkään pesurutiini vaan enemmänkin rentoutusjuttu, kuten hieronta. Ihan mahtava tunne istua selkä kyyryssä kuumassa suihkussa, kun kaveri hinkkaa selän karhealla pesusienellä!
Muiden kavereiden kanssa en ole tuota tehnyt, muttei ollakaan niin läheisiä.
Yksin ja silloin kun ei voi pyytää ketään toista pesemään selkää on hyvä varrellinen saunaharja erinomainen apuväline.
Hyvä ja kestävä on esimerkiksi Rento saunaharja, jota myydään hyvin monissa eri paikoissa. Tuossa harjassa on kahta eri karkeutta harjasta ja jotta sillä pesu on miellyttävää sitä pitää ensin liottaa (pehmittää) hetki lämpöisessä vedessä. Kannattaa ottaa varsi irti siksi aikaa, niin se ei turpoa kiinni, samoin huuhtoa harja hyvin pesun jälkeen, irroittaa varsi ja laittaa kuivumaan ilmavaan paikkaan seuraavaa käyttöä odottamaan.
Homomiehet pesee toistensa selät.