Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Prismassa käyminen viikonloppuisin on ahdistavaa, kun näkee joidenkin lapsiperheiden...

Vierailija
20.02.2016 |

tilanteen. Siellä näkee aina näitä tapauksia, joissa äiti ja/tai isä (aneemisen kalpeita ylipainoisia tai tupakalla laihana pysyneitä löntystäjiä) huutaa lapsilleen estotta, niin että koko kauppa raikuu. Kärryt on täynnä siideriä, limppaa, kaljaa, valmishampparia, karkkia, sipsiä, sokeroituja jogurtteja, mehukeittoja, jauhelihaa ym. paskaa.

Ihmisillä menee silminnähden huonosti. Perheillä menee huonosti. Kuka välittää lapsista, jotka syntyvät vanhemmille, joilla ei ole mitään kykyä kasvattaa järkeviä kansalaisia tähän yhteiskuntaan? Jotka haluavat sairastuttaa lapsensa syöttämällä niille sontaa ennen kuin ne ehtivät edes täysi-ikäisiksi?

Prismassa sitä aina alkaa miettiä, miksi lisääntymistä saa harrastaa kuka tahansa.

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä mikä mua vaivaa. Oonko kuuro ja sokea vai mikä? Käyn säännöllisesti kaupassa, mutta en muista nähneeni koskaan yhtään todella karseasti kiljuvaa kakaraa. Edes vähän kituseviä olen nähnyt harvoin. Joskus joku lapsi on vähän juossut käytävällä, kauheeta!

En usko, että ne megalomaaniset kaupparaivarit on vain urbaania legendaa. Varmasti niitäkin on lapsilla joskus. Mutta miten toisille niitä sattuu jokaisella kauppareissulla eteen, kun itse en ole törmännyt yhteenkään?

Vierailija
22/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prisma on ihan hyvä kauppa, mutta se on myös paikka, jossa ihmisten hätä konkretisoituu.

Itselläni ei tietenkään ole lapsia (ainakaan vielä), joten vaikeaa sanoa, tulisiko minust samanlainen vanhempana. Joskus olen jopa salaa tyytyväinen, etten ole vielä hankkinut lapsia tähän läpimätään maailmaan, vaikka olenkin kovin lapsirakas ja haaveilen omista lapsista lähes päivittäin. Elämäntilanne ja taloudellinen tilanne on vain niin huono tällä hetkellä, että olen joutunut hautaamaan haaveet ainakin joksikin aikaa. En halua ainakaan päätyä lapsiaan eineksillä ravitsevaksi raivottareksi.

Terveisin Ap

Mitä helvettiä mä just luin. :D Että Prismassa ihmisten hätä konkretisoituu. Luoja.  Miten pumpulissa voi ihminen elää. Että marketissa, joka pursuaa yltäkylläisyyttä, se ihminen, jolla on varaa ostaa sitä yltäkylläisyyttä, on jotenkin kaiken karmeuden huippu.

Kannattaa tosiaan pysyä pois sieltä missä ihmisillä on oikea hätä. Tikahtuisit sun ylemmyydentuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio ei ole monenkaan perheen ensisijaisin ongelma. Toisaalta kuulostaa ap, että katselet Prismassa ylemmyydentuntoisesti ja arvostellen toisia ihmisiä. Ei ehkä kaikkein inhimillisin näkökulma.

Ylemmyydentunto on aivan yhtä inhimillinen tunne kuin vaikka sääli tai surukin.

Mutta tuskin ylemmyydentunto saa aikaan ihmisessä toista auttavaa toimintaa, joka olisi inhimillisempää kuin toisten mitätöinti. Sääli ja suru voisivat niin tehdä. 

Vierailija
24/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitsi AP tuo sun äskeinen kommentti oli aivan suoraan se mitä itse ajattelen . luit mun ajatukset :)

Vierailija
25/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran olet lapseton, niin mitä ihmettä teet Prismassa? Se on PERHEMARKET.

Vierailija
26/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli hauska provo, mutta joskus sitä oikeasti miettii kuinka pihalla moni nuori on. Elämä on ollut niin helppoa,  kliinistä ja steriiliä, että siinä ei ole koskaan tarvinnut olla tekemisissä kuin samanlaisten ja samanikäisten ihmisten kanssa kuin mitä itse on. Ei ole kykyä ymmärtää sitä joka ei ole samanlainen, eikä ole kykyä tulla toimeen ihmisten kanssa jotka ovat eri elämäntilanteessa tai muuten vaan sen oman kuplan ulkopuolella. Joskus sitä miettii, että jotkut vanhemmat on tehneet karhunpalveluksen lapselleen suojelemalla lasta liikaa aikuiseksi asti. Empatiakyky ei kehity, jos olettaa, että se oma hyvä elämä on sen ansiota että on osannut elää sen oikein, ja että muiden vaikeudet johtuvat siitä että nämä eivät osaa elää elämäänsä oikein.

Vierailija
27/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio ei ole monenkaan perheen ensisijaisin ongelma. Toisaalta kuulostaa ap, että katselet Prismassa ylemmyydentuntoisesti ja arvostellen toisia ihmisiä. Ei ehkä kaikkein inhimillisin näkökulma.

Ei olekaan varmaan se ensisijainen ongelma, mutta niille lapsille siitä voi koitua se ensisijainen ongelma joskus myöhemmin, kun on saatu ns. huonot eväät kotoa ihan kaikissa asioissa mukaan lukien ruokavalio. Ihmisen ruokavalio kertoo minun mielestäni paljon muistakin asioista, enkä todellakaan liiku ylemmyydentunteissani Prismassa nauramassa näille ihmisille. Olen aidosti huolestunut. Ilmeisesti siitäkään ei saa puhua julkisesti, jos on huolestunut vieraiden ihmisten ruokavaliosta ja ongelmista, jotka ovat johtaneet siihen, että pitää vetää lapsiperheen vanhempana pää täyteen siideriä joka viikonloppu ja syöttää lapsille karkkia ja hamppareita, jotta pysyisivät hiljaa edes hetken.

Toi on, AP, yksi oire mielenterveyden häiriöistä. Olla liian kiinnostunut muista yhdistettynä haluun tai tarpeeseen kontrolloida tuntemattomien elämää.

Vierailija
28/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt tuon tyyppisiä ihmisiä

Se riippuu vähän missäpäin Suomea Prismassa käyt. En minäkään tuollaiseen muista monesti törmänneeni.

Vierailija
29/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä mikä mua vaivaa. Oonko kuuro ja sokea vai mikä? Käyn säännöllisesti kaupassa, mutta en muista nähneeni koskaan yhtään todella karseasti kiljuvaa kakaraa. Edes vähän kituseviä olen nähnyt harvoin. Joskus joku lapsi on vähän juossut käytävällä, kauheeta!

En usko, että ne megalomaaniset kaupparaivarit on vain urbaania legendaa. Varmasti niitäkin on lapsilla joskus. Mutta miten toisille niitä sattuu jokaisella kauppareissulla eteen, kun itse en ole törmännyt yhteenkään?

Jotkut, yleensä lapsettomat tai heikkohermoiset, menevät Prismaan harjoittamaan hiljaisuuden retriittiä. He arvostavat hillittyä, korrektia käytöstä, tasaista ääntä ja harmoniaan pyrkivää käytöstä. Se, että joku ylipäänsä puhuu, rikkoo tämän harmonian ja estää häntä luomasta energiayhteyttä luomupapujen kanssa voidakseen päättää, onko tänään, tässä hetkessä, tämä papu juuri hänelle sopivaa ruokaa, hänen juttunsa.

Joten se, mikä on muiden silmissä vaan lapselle ominaista elämistä, siis sitä että lapsi elää ja hengittää ja liikkuu ja ilmaisee että hänkin on tässä ihminen jolla on mielipiteitä, on tällaiselle rauhanetsijälle vaan liikaa. Kiljuvia kakaroita, masentuneita ihmisiä. Missä harmonia tässä henkisen kasvun mekassa, mistä sen etsivä voi nyt löytää, kun markettiin tuli muitakin ihmisiä. :'(

Vierailija
30/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteleeko joku nyt oikeasti, että jauhelihan ja valmishampparien välttäminen on lastenkasvatuksessa ja -hoidossa ensiarvoista? Oikesti? Ap nyt tietenkin on väsynyt marketissa-nähtyä-provo, mutta haloo, ketkä lähtee tuollaiseen mukaan!

Kyllä, terveellinen syöminen on tärkeää, mutta kenenkään ruokavaliosta ei silti voi tehdä johtopäätöksiä ostoskärryjen sisällän perusteella.

Näistä niin kuultaa lävitse se, että aloituksen tekijä provoaa. Ja on itse lapseton.

Paitsi jos kärryssä on paljon alkoholia, niin se kyllä pistää hieman silmään.

Vierailija
31/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meillä ainakaan ole kun hyvää terveellistä ruokaa ja noda sidukkaa ja kaltsuu..huudetaan välillä kyllä lapsille!En koskaan tällästä perhettä nähnyt joten taas tää IHAN KAIKKI on vähän paskaa.

Vierailija
32/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kommentoimassa, että mitä se vela siellä provoilee, mutta kerroitkin jo, että sinulla ei ole lapsia. Se kyllä kirjoituksestasi paistaakin kauas.

Vierailija
33/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prisma on ihan hyvä kauppa, mutta se on myös paikka, jossa ihmisten hätä konkretisoituu.

Itselläni ei tietenkään ole lapsia (ainakaan vielä), joten vaikeaa sanoa, tulisiko minust samanlainen vanhempana. Joskus olen jopa salaa tyytyväinen, etten ole vielä hankkinut lapsia tähän läpimätään maailmaan, vaikka olenkin kovin lapsirakas ja haaveilen omista lapsista lähes päivittäin. Elämäntilanne ja taloudellinen tilanne on vain niin huono tällä hetkellä, että olen joutunut hautaamaan haaveet ainakin joksikin aikaa. En halua ainakaan päätyä lapsiaan eineksillä ravitsevaksi raivottareksi.

Terveisin Ap

Mitä helvettiä mä just luin. :D Että Prismassa ihmisten hätä konkretisoituu. Luoja.  Miten pumpulissa voi ihminen elää. Että marketissa, joka pursuaa yltäkylläisyyttä, se ihminen, jolla on varaa ostaa sitä yltäkylläisyyttä, on jotenkin kaiken karmeuden huippu.

Kannattaa tosiaan pysyä pois sieltä missä ihmisillä on oikea hätä. Tikahtuisit sun ylemmyydentuntoon.

Voisin ehkä täsmentää, että "Prismassa suomalaisen peruspulliaisen hätä konkretisoituu". Syödään eineksia, koska ei ole aikaa tehdä ruokaa (tai siis ollaan uusavuttomia). Syödään karkkia liikaa, koska sokeririippuvuus vaivaa ja ainut mielihyvä saadaan mussuttamiesta. Juodaan viikonloppukännit, koska töissä on yt:t, kotona on kiljuvat lapset, masentunut mamma ja rahat on loppu.

Ja koska ei ole tarpeeksi rahaa, energia menee "selviytymiseen". Suomalaisella peruspulliaisella "selviytyminen" tarkoittaa sitä, että selviää aamuherätyksistä, työelämän epävakaudesta, lasten lisäaineiden aiheuttamasta ADHD:sta ja elintasosairauksien aiheuttamista vaivoista. Aikaa ei yksinkertaisesti jää sen miettimiseen, onko joku ruoka minulle hyväksi vai pahaksi. Syödään sitä, mistä saa eniten mielihyvää eli sokeria ja rasvaa. Tulee lisää terveysongelmia -> vaivutaan syvemmälle epätoivoon. Lopulta ei ole enää sekuntiakaan aikaa älylliselle pohdinnalle, kognitiiviset toiminnot heikkenevät ja hankitaan vielä yksi lapsi lisää, vaikka siinä ei ollut alunperinkään mitään järkeä.

Pahoittelen, että sekoitin suomalaisen pulliaisen hädän syyrialaisen sotalapsen hätään.

ap

Vierailija
34/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylemmyydentunto on aivan yhtä inhimillinen tunne kuin vaikka sääli tai surukin.

Mutta tuskin ylemmyydentunto saa aikaan ihmisessä toista auttavaa toimintaa, joka olisi inhimillisempää kuin toisten mitätöinti. Sääli ja suru voisivat niin tehdä. 

Mitätöinti on inhimillistä toimintaa siinä missä auttaminenkin. Sulle taitaa olla epäselvää, mitä inhimillinen-sana tarkoittaa.

Vierailija
35/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin Ap

Voisin ehkä täsmentää, että "Prismassa suomalaisen peruspulliaisen hätä konkretisoituu". Syödään eineksia, koska ei ole aikaa tehdä ruokaa (tai siis ollaan uusavuttomia). Syödään karkkia liikaa, koska sokeririippuvuus vaivaa ja ainut mielihyvä saadaan mussuttamiesta. Juodaan viikonloppukännit, koska töissä on yt:t, kotona on kiljuvat lapset, masentunut mamma ja rahat on loppu.

Ja koska ei ole tarpeeksi rahaa, energia menee "selviytymiseen". Suomalaisella peruspulliaisella "selviytyminen" tarkoittaa sitä, että selviää aamuherätyksistä, työelämän epävakaudesta, lasten lisäaineiden aiheuttamasta ADHD:sta ja elintasosairauksien aiheuttamista vaivoista. Aikaa ei yksinkertaisesti jää sen miettimiseen, onko joku ruoka minulle hyväksi vai pahaksi. Syödään sitä, mistä saa eniten mielihyvää eli sokeria ja rasvaa. Tulee lisää terveysongelmia -> vaivutaan syvemmälle epätoivoon. Lopulta ei ole enää sekuntiakaan aikaa älylliselle pohdinnalle, kognitiiviset toiminnot heikkenevät ja hankitaan vielä yksi lapsi lisää, vaikka siinä ei ollut alunperinkään mitään järkeä.

Pahoittelen, että sekoitin suomalaisen pulliaisen hädän syyrialaisen sotalapsen hätään.

ap

Lopeta jo. Ei ole enää hauskaa vaan noloa.

Vierailija
36/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopulta ei ole enää sekuntiakaan aikaa älylliselle pohdinnalle, kognitiiviset toiminnot heikkenevät ja hankitaan vielä yksi lapsi lisää, vaikka siinä ei ollut alunperinkään mitään järkeä.

ap

Tämä sun avaus oli sitä älyllistä pohdintaa? Syö lisää ituja, ne ei ole aivan vielä tehonneet.

Vierailija
37/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää oli hauska provo, mutta joskus sitä oikeasti miettii kuinka pihalla moni nuori on. Elämä on ollut niin helppoa,  kliinistä ja steriiliä, että siinä ei ole koskaan tarvinnut olla tekemisissä kuin samanlaisten ja samanikäisten ihmisten kanssa kuin mitä itse on. Ei ole kykyä ymmärtää sitä joka ei ole samanlainen, eikä ole kykyä tulla toimeen ihmisten kanssa jotka ovat eri elämäntilanteessa tai muuten vaan sen oman kuplan ulkopuolella. Joskus sitä miettii, että jotkut vanhemmat on tehneet karhunpalveluksen lapselleen suojelemalla lasta liikaa aikuiseksi asti. Empatiakyky ei kehity, jos olettaa, että se oma hyvä elämä on sen ansiota että on osannut elää sen oikein, ja että muiden vaikeudet johtuvat siitä että nämä eivät osaa elää elämäänsä oikein.

En nyt sanoisi olevani ihan pihalla asioista. Minunkin lapsuudenperheessäni ruokittiin lapsia eineksillä ja käyttäydyttiin huonosti lapsia kohtaan. Olin lihava lapsi, koska kotona ei koskaan mietitty ruokien ravintosisältöjä. Syötiin koko ajan jotain "hyvää". Edelleen kärsin ajoittaisesta ahmimisesta ja sokeririippuvuudesta, vaikka terveellisesti yritänkin syödä. Kaikki kaltaiseni eivät koskaan opi syömään terveellisesti, jolloin lääkefirmat kiittää ja julkinen terveydenhuolto ruuhkaantuu.

Lapsuudessa tapahtuneesta ainaisesta huutamisesta johtuen olen myös edelleen säikky ja sosiaaliset tilanteet ahdistavat. Miettikää joskus millaisen tulevaisuuden lapsillenne luotte.

T. ap, vela, ihan pihalla lapsiperheiden arjesta

Vierailija
38/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen huolissani tästä yhteiskunnasta. Ihmiset on kipeitä ja pahantuulisia. Missään ei näy valoa.epäilen että nykyinen hallitus on saanut aikaan vaan pahempaa tuhoa :(

Vierailija
39/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan varmaan se ensisijainen ongelma, mutta niille lapsille siitä voi koitua se ensisijainen ongelma joskus myöhemmin, kun on saatu ns. huonot eväät kotoa ihan kaikissa asioissa mukaan lukien ruokavalio. Ihmisen ruokavalio kertoo minun mielestäni paljon muistakin asioista, enkä todellakaan liiku ylemmyydentunteissani Prismassa nauramassa näille ihmisille. Olen aidosti huolestunut. Ilmeisesti siitäkään ei saa puhua julkisesti, jos on huolestunut vieraiden ihmisten ruokavaliosta ja ongelmista, jotka ovat johtaneet siihen, että pitää vetää lapsiperheen vanhempana pää täyteen siideriä joka viikonloppu ja syöttää lapsille karkkia ja hamppareita, jotta pysyisivät hiljaa edes hetken.

Toi on, AP, yksi oire mielenterveyden häiriöistä. Olla liian kiinnostunut muista yhdistettynä haluun tai tarpeeseen kontrolloida tuntemattomien elämää.

mikähän mielisairaus ap:lla on, arvauksia?

Vierailija
40/133 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näit sitten minut tänään kaupassa. Kuulin aamulla, että paras ystäväni menehtyi illalla ja olen ollut aika herkillä koko päivän. Tuli korotettua tytölle ääntä prismassa hänen kadottuaan toistamiseen. (Joo. Olisi pitänyt vahtia tarkemmin eikä keskittyä ainoastaan korvatulehduksessa olevaan kuopukseen) huomenna synttärit, joten kärryssä oli sipsejä, hampurilaistarvikkeet jauhelihoineen ja karkkia. Limuakin oli sekä ensi tiistain tyttöjen iltaan ostin sidukat ja oluet lasten mennessä silloin isovanhemmille yökylään ja minulla keskiviikkona vasta iltavuoro.

Olen pahoillani että sain sinut pilaamaan päiväsi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän