Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mies ei halua, että menen maisteriopintoihin

Vierailija
20.02.2016 |

Meidän perhe-elämä kärsii kuulema liikaa opinnoistani. Itsekin hän on opiskelija, mutta toki hänen opintonsa eivät vaikuta meidän perhe-elämään millään tavalla (eipä!).

Olen juuri valmistumassa amk:sta ja alani työllisyystilanne on aivan surkea. 90 % varmuudella en tule saamaan kokopäviäistä, saatikka vakityötä tällä koulutuksella. Työllisyystilanne helpottuisi huomattavasti, jos saisin maisterin paperit. Olen yrittänyt sanoa miehelleni, etten todellakaan halua elää loppuelämääni tehden sijaisuuksia tai muita pätkätöitä. Haluan myös hankkia itselleni eläkkeen. Miestäni tämä ei näytä kiinnostavan vaan hän hokee, että meidän pitäisi nauttia elämästäkin ja lopettaa stressaaminen (omasta mielestäni on normaalia stressata opintojen loppuvaiheessa, mutta tajuan, ettei tämä ole ikuinen tilanne). Hän myös hokee, että tulen saamaan töitä. Mutta tiedän itse tasan tarkkaan, että en tule, paitsi jos haluan mennä siivoamaan tai jotain muuta vastaavaa. Mutta omalle kunnianhimoiselle luonteelleni ei olisi hyväksi tällainen tulevaisuus.

Maisteriopintoihin menisi ainoastaan kaksi vuotta.

Minut tekee onnelliseksi se, että saan kehittyä ja taistella unelmieni puolesta. Tällä hetkellä tuntuu, että mies ei halua minun olevan onnellinen :/ Hän haluaa, että edustaisin toisenlaista naistyyppiä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsemppaavista kommenteista.

Meillä tuntuu olevan nyt elämänkatsomuksellisia eroja mieheni kanssa. Keskustelut jatkuvat.

Ja kyllä - aion vielä opiskelemaan. Tiedän oman alani tilanteen paremmin kuin yksikään täällä (en ole maininnut missään vaiheessa, mitä tarkalleen ottaen opiskelen). Olen ollut myös jo suhtelelisen aktiivinen työnhaussa ja tähän mennessä kaikki hakemani työpaikat ovat menneet maistereille. Sijaisuuksia ja lyhyitä työsuhteita olen saanut kylläkin jo opintojeni aikana, mutta ne eivät ole minulle riittävästi. 

Iloista lauantaita kaikille ja kiitos tuesta :)

Vierailija
22/33 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla olet? Ja pääseekö amk-opinnoista hakemaan maisteriopintoihin suoraan? Yamk-opintoihin vaaditaan ensin 3 v. alan työkokemusta. Kysyn ihan siksi, että olen miettinyt samaa.

Kulttuurialalla olen. Meidän opinnoista voi hakea suoraan maisteriopintoihin.

Ap

Kannattaa muistaa, että amk-pohjalta maisteriopintoihin pääsee todella harva. Vaatii siis paljon enemmän päästä tuota reittiä opiskelemaan kuin jos olisi kandi.

Tätä olin itsekin aikeissa sanoa. Nimimerkillä kokemusta on, ja juurikin kulttuurialalta. Valmistuin tosi hyvillä papereilla, aikataulussa ja oli näyttöjä osaamisesta. En päässyt jatkamaan. Tästä on jo vuosia ja sittemmin vaihdoin alaa. Oma kumppanini tuki minua koko ajan ja toivon samaa sinullekin. Ei kannata uhrata koko elämäänsä toisen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästikin tiedät jo, mitä olet tekemässä. Eli haluat kouluttautua lisää. Tietenkään maisteriopintoihin ei noin vain "mennä". Mutta vaikka et pääsisi sisälle eniten haluamaasi paikkaan, voit yhteishaun kautta hakea muuallekin. Voin kuvitella, että olet vanhempana katkeroitunut, jos jäät miehen mieliksi kotiin.

Vierailija
24/33 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrität ensin saada töitä ja jos ei onnistu niin sitten jatkat opiskeluja. Odotat ainakin että miehesi ehtii valmistua. Eksäni intti samanlaisessa tilanteessa kuin teillä haluan opiskella vielä mantraa ja se tuhosi meidän avioliiton. Rahat loppui kesken ja opiskelijaelämä houkutteli enemmän kuin perhe-elämä. Jälkeenpäin ajatellen suurin virheeni oli, että vapaaehtoisesti annoin luvan hänelle mennä uudestaan opiskelemaan. Sitä virhettä en enää tee. Ei työnteko ole mitään huvia ja sulla on jo tutkinto suoritettuna. Ei kannata uskoa niitä blogeissa toisteltuja epärealistia ajatuksia unelmatyöstä. Kaikissa töissä on omat huonot puolensa.

Annoit ihan luvan? Ohhoh. Avioliitto ei tarkoita sitä, että toinen puoliso omistaa toisen. Ap:n tapauksessa kyse oli siitä, että hän todennäköisesti päätyy ainakin osittain työttömäksi.

Vierailija
25/33 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siltä, että alanvalinta on siirtynyt opintoje alusta maisterivaiheeseen. Maisteriohjelmiin ja -vaiheeseen hakee hurja määrä kandeja ja jopa valmiita maistereita, siihen vielä lisäksi toiveikkaat AMK-tutkinnon suorittaneet. Onneksi etusija on aina kandeilla, koska on turha kouluttaa väkeä moneen kertaan.

Vierailija
26/33 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele, jos aikomallasi tutkinnolla näyttäisi olevan kysyntää. Mies voi aina jäädä matkan varrelle mutta suoritetut opinnot kulkevat aina mukanasi.

Vierailija
27/33 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää siltä, että alanvalinta on siirtynyt opintoje alusta maisterivaiheeseen. Maisteriohjelmiin ja -vaiheeseen hakee hurja määrä kandeja ja jopa valmiita maistereita, siihen vielä lisäksi toiveikkaat AMK-tutkinnon suorittaneet. Onneksi etusija on aina kandeilla, koska on turha kouluttaa väkeä moneen kertaan.

Mitä tarkoitat kandeilla? AMK:sta valmistunut on kandi, esimerkiksi tekniikan kandi.

Vierailija
28/33 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit väittää olevasi kunnianhimoinen, jos olet vuosia kuluttanut opintoihin, joiden avulla pääset korkeintaan siivoamaan?

Vierailija
29/33 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskele, jos aikomallasi tutkinnolla näyttäisi olevan kysyntää. Mies voi aina jäädä matkan varrelle mutta suoritetut opinnot kulkevat aina mukanasi.

Näin juuri.

Sinänsä alkaisin miettimään vähän uudessa valossa miten paljon minun osaamiseni ja tulotasoni merkitsee miehelle jos hän suhtautuisi nihkeästi vain kahden vuoden opiskeluaikaan.

Vierailija
30/33 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen kouluttaminen on kuin joulukinkun nimeäminen.

Eli elämää sulostuttava asia!

Vierailija
31/33 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali mies, haluaa että nainen jää kotiin hoitamaan lapsia. Indikoit, että olet kylmä ämmä, jota kiinnostaa perhearvojen sijaan oma täysin merkityksetön ura. 

Ai, normaali mies siis haluaa että nainen jää kotiin hoitamaan lapsia. Millä rahalla?

Kun miehen rahalla hoitavahan on lompakkoloinen.

Vierailija
32/33 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat lähteä opiskelemaan ja sinne pääset, istutte sitten alas keskustelemaan asiasta. Miehellä ei ole sananvaltaa sinun opiskelupäätöksessä. Teidän pitää vaan sopia yhdessä miten perhe-elämän tasapuolisesti.

Jos mies ei halua tukea sinua tulevaisuudenhaaveissasi teillä on kriisin paikka. Miehen pitää nyt kypsyä ja ymmärtää että suhteessa on kaksi tasa-arvoista aikuista. Sinä et ole hänen pikkuapulaisensa. Hyväksyisikö hän sen, että sinä käsket häntä perhe-elämäänne vedoten keskeyttämään opintonsa? Eikö? Aivan.

Vierailija
33/33 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voit väittää olevasi kunnianhimoinen, jos olet vuosia kuluttanut opintoihin, joiden avulla pääset korkeintaan siivoamaan?

Ehkä hän arvioi nuorena alan mahdollisuudet väärin. Tai ehkä aikoi yrittäjäksi, kunnes tajusi, ettei se Suomessa kannata. Ei se sulje pois kunnianhimoa, että opiskelee jotain tiettyä alaa. Joku siivoojakin voi olla valtavan kunnianhimoinen omaa työtään kohtaan ja saattaa ehkä haluta siivousesimieheksi tai maailman arvostetuimmaksi siivoustekniikoiden kehittäjäksi. Kulttuurialallakin on olemassa todella arvostettuja toimijoita, joten ei tuo nyt niin ihme ole. Ongelma on vain se, että ala on ylikilpailtu ja alkuun on vaikea päästä. 

Maailmassa on olemassa mustaa ja valkoista. Se ei kuitenkaan tarkoita, että maailmassa olisi vain ja ainoastaan mustaa ja valkoista.