voiko yksinäinen nainen kävellä Helsingin keskustassa yöllä viikonloppuna?
Häiritsemättä. Mun pitäisi tulla illalla myöhään takaisin kotikaupunkiini junalla tai bussilla.
Kommentit (60)
Kiitos! En tosiaan kuvittele, että kaikki naiset istuu kotona. Olen pienemmästä kaupungista, ja siksi kyselin miten siellä on tapana toimia. Kyllä täälläkin tosin on raiskauksia tapahtunut ja kyllä mä silti täälläkin yöllä pystyn kulkemaan yksin. Omassa kaupungissa just tietää, mitä alueita välttää ja muutenkin luottavaisempi olo, kun osaa ehkä paeta sit johonkin järkevään suuntaan eikä ihan umpimähkään.
Kävelen joka yö keskustasta kallioon eikä ole kyllä pelottanut koskaan.
Mihin aikaa ja mistä mihin olet menossa? Vai vaihdatko vain bussia tai junaa Helsingissä? Klo 3-4.00 jälkeen kulkeminen ei ole herkkua. Sitä ennen on sen verran porukkaa liikkeellä, ettei pelota. Känniääliöt ärsyttää, mutta ei pelota.
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikaa ja mistä mihin olet menossa? Vai vaihdatko vain bussia tai junaa Helsingissä? Klo 3-4.00 jälkeen kulkeminen ei ole herkkua. Sitä ennen on sen verran porukkaa liikkeellä, ettei pelota. Känniääliöt ärsyttää, mutta ei pelota.
Jep ei oo herkkua talvella. kesällä mahtavaa jos on lämmin. Aurinko alkaa nousta ja kaupunki herää eloon.
Mitä siellä Kaisaniemen puistossa sitten on kun sitä kannattaa väistellä yöaikaan?
Mä kävelen täällä yksin melkein joka yö vuodesta 1984. Pahinta, mitä voi tapahtua, on että joutuu kiertämään oksennuslammikoita ajoradan puolelta, kun on paljon lunta.
Ja todellakin maalaismiehet erottaa jo kaukaa, kun ne hakevat väristen toisistaan turvaa. Stadilaisilla ei ole mitään hätää, me on totuttu muihin ihmisiin.
No jaa, teini-ikäisille tyttärille olen antanut neuvon tulla taksilla myöhäisinä aikoina, kun kotiutuvat viihteeltä. Nyt en enää tiedä niistä takseistakaan, ovatko turvallisia.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävelen täällä yksin melkein joka yö vuodesta 1984. Pahinta, mitä voi tapahtua, on että joutuu kiertämään oksennuslammikoita ajoradan puolelta, kun on paljon lunta.
Ja todellakin maalaismiehet erottaa jo kaukaa, kun ne hakevat väristen toisistaan turvaa. Stadilaisilla ei ole mitään hätää, me on totuttu muihin ihmisiin.
Mun mielestä keskusta on muuttunut. Ei ole enää sama kuin ennen. Jengejä enemmän ja näkyvää huumekauppaa.
Ei ole pelottanut, lähinnä ärsyttää röökinpummaajat tai humalaiset ölisijät. Kyllä siellä voi järki päässä kuljeksia. Jos pelottaa, niin sovi vaikka puhuvasi jonkun kanssa puhelimessa kävelymatkasi ajan, veikkaisin että on epätodennäköisempää että silloin kukaan ventovieras tulee tuttavuutta hieromaan.
Kerran on joku napannut itseäni ranteesta kiinni sellaisessa paikassa, että tilanne vaati nopeampaa reagointia, mutta se on ollut ainoa "ongelma". Mulla on tosin etuna se, että olen pitkä nainen ja (kuulemma) varsin itsevarman oloinen liikuskellessani. Ja tiettyä mielenrauhaa tiedän saavani kamppailulajitaustasta (reagointi tietyissä tilanteissa pitäisi olla enemmän lihasmuistissa), toki toivon etten joudu koskaan testaamaan asiaa.
Tuntisin oloni yöllä turvallisemmaksi Helsingin keskustan vilinässä kun jossain hiljaisella pienen kylän raitilla, jossa yksi ihminen tulee vastaan. Rauhassa saa Helsingissä olla ja kulkea, ei tarvitse pelätä.
Jos jotain paikkaa yöllä Helsingissä välttäisin, niin se on Kaisaniemenpuisto. Rautatieaseman seutu voi olla vähän levotonta, mutta ei turvatonta, siellä on aina myös muita ihmisiä ja vartijat katsomassa järjestyksen perään.
Voi. Oma kokemus on, että pelottavinta aikaa kävellä Hakaniemi-Rautatientorin väliä on klo viiden ja kuuden välillä. Silloin ei liiku enää/ vielä baarista tulijoita tai työmatkalaisia. Ainoastaan jotain ihme vaeltelijoita. Muutaman kerran jouduinkin juoksemaan töihin noihin aikoihin, kun alkoi pelottamaan. Työni alkoi siis keskustassa 5.30.
Kyllä mä siinä aseman liepeillä olen liikkunut vuodesta 1995, jolloin aloin työskennellä keskustassa, eikä mitään ole koskaan sattunut. Työvuoro päättyi välillä klo 23 ja junalla himaan.
Enemmän pelotti kotikaupungin päässä hiljainen asema kuin Helsingin keskusta.
Asematunnelin tiettyjä reittejä välttelen kylläkin niihin aikoihin, ja Kaisaniemen puisto on nou nou, samaten Kansallisteatterin kuja. Notkuu noita "wannabefinn"ejä ja narkkareita.
Vierailija kirjoitti:
Kierrä kauempaa hoippuvat juopot, narkkarin näköiset sekä isot miesjoukot. Kulje siellä, missä näkyy tavallisen näköistä kansaa, siis sellaisia, joilta voisit kuvitella pyytäväsi apua, jos joku lähtisi vaikka sua seuraamaan. Kävele reipasta tahtia ja suorinta tietä sinne minne olet menossa, niin uskon, että uskallat ja voit kulkea ihan normaalisti.
Samoin teiniporukoita sietää vältellä, myös tyttöjengejä nykyään.
Tilanteita ennakoimalla, tarvittaessa kadun puolta vaihtamalla, ja jos vaikuttaa joku seurailevan, jossakin turvallisessa kohtaa antaa mennä ohi. Kännykkään puhuminen niin että kädet on silti vapaana. Yöaikaan parempi käyttää julkista lyhyilläkin matkoilla tai taksia. Enkä väheksyisi nuorten naisten kohdalla peittävää päällyspukeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä siinä aseman liepeillä olen liikkunut vuodesta 1995, jolloin aloin työskennellä keskustassa, eikä mitään ole koskaan sattunut. Työvuoro päättyi välillä klo 23 ja junalla himaan.
Enemmän pelotti kotikaupungin päässä hiljainen asema kuin Helsingin keskusta.
Asematunnelin tiettyjä reittejä välttelen kylläkin niihin aikoihin, ja Kaisaniemen puisto on nou nou, samaten Kansallisteatterin kuja. Notkuu noita "wannabefinn"ejä ja narkkareita.
Tilastojen mukaan kannattaisi Helsingissä hieman pelätä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005607241.html
Samoin Kaisaniemen puisto on legendaarinen lenkkeilymaastona.
Uskallan 20-vuotiaana suht hentona naisena kävellä keskustassa kaikkina vuorokaudenaikoina. Ymmärrän miksi huolestuttaa, joitain munkin kavereita jotka asuat Helsingissä pelottaa kävellä yksin asema-alueilla pimeällä. Mutta just se että siellä on sun lisäkses muitakin ihmisiä tuo turvaa. Pahinta mitä voi käydä on oman kokemuksen mukaan huutelut perään ja keskustelunaloitukset, mutta näitä saa kestää ihan valoisaankin aikaan. Olen siis onneksi säästynyt kamaluuksilta, mutta raiskatuksi voi myös tulla oikeastaan missä vain ja milloin vaan.
Vältän itse epämääräisiä ryteikköjä ja oikeastaan kaikkia keskustan puistoja. Nuorena tuli hölmöiltyä pitkin kyliä ties missä kunnoissa niin paljon että nyt olen aika turtunut sille pelon tunteelle.
Vierailija kirjoitti:
Uskallan 20-vuotiaana suht hentona naisena kävellä keskustassa kaikkina vuorokaudenaikoina. Ymmärrän miksi huolestuttaa, joitain munkin kavereita jotka asuat Helsingissä pelottaa kävellä yksin asema-alueilla pimeällä. Mutta just se että siellä on sun lisäkses muitakin ihmisiä tuo turvaa. Pahinta mitä voi käydä on oman kokemuksen mukaan huutelut perään ja keskustelunaloitukset, mutta näitä saa kestää ihan valoisaankin aikaan. Olen siis onneksi säästynyt kamaluuksilta, mutta raiskatuksi voi myös tulla oikeastaan missä vain ja milloin vaan.
Vältän itse epämääräisiä ryteikköjä ja oikeastaan kaikkia keskustan puistoja. Nuorena tuli hölmöiltyä pitkin kyliä ties missä kunnoissa niin paljon että nyt olen aika turtunut sille pelon tunteelle.
Tarkennan ehkä vielä että esiteininä/teininä, olen vieläkin nuori:D
Mitähän se ahdistelu nyt sitten on? Joku voi ehkä puhua jotain. Tältä välttyy pitämällä näkyvästi napit korvissa ja nenän pystyssä. Älä ragoi mitenkään jos joku sanoo jotain. Näin voi tehokkaasti välttää inhimilliset kontaktit ja säilyttää kaikki elämänaikana kerätyt ennakkoluulot muita ihmisiä kohtaan.
Joo, uskaltaa. Olen alta parikymppisestä liikkunut yksin öiseen aikaan Helsingissä, ja ikävintä ovat olleet bussiin oksentelevat känniläiset.
Tosin olen liikkunut yksin myöhään myös mm. Madridissa, eikä pelottanut sielläkään, vaikka on aika paljon Helsinkiä suurempi kaupunki. Henkilökohtaisia juttuja nämä ovat myös, kuka nyt mitäkin pelkää. Itseä esim. hermostuttaa nykyisen asuinkaupungin kaduilla partioivat sotilaat rynnäkkökivääreineen, vaikka ovatkin asiallisella asialla. En vaan osaa olla miettimättä, että entä jos jollain noista päässä naksahtaa, vaikka tiedän, että epätodennäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on myöhään? Ainakaan klo.12 aikoihin ei ole kukaan tullut ahdistelemaan kulkiessani toisinaan keskustan läpi.
Keskellä päivää, kai täällä nyt sentäs päivällä uskaltaa kävellä.
Kierrä kauempaa hoippuvat juopot, narkkarin näköiset sekä isot miesjoukot. Kulje siellä, missä näkyy tavallisen näköistä kansaa, siis sellaisia, joilta voisit kuvitella pyytäväsi apua, jos joku lähtisi vaikka sua seuraamaan. Kävele reipasta tahtia ja suorinta tietä sinne minne olet menossa, niin uskon, että uskallat ja voit kulkea ihan normaalisti.